Steinar Kvale: Az interjú 
  Választásom azért esett erre a könyvre, mert úgy hiszem, mindannyian, akik kutatásaink 
  során az interjú módszerét (vagy azt is) szeretnék választani, hasznos információkat 
  tudhatnak meg ebből a könyvből.
  A szerző részletes és bőséges filozófiai és történeti hátteret is szolgáltat 
  mindamellett, hogy több interjútechnikát is bemutat. Leírja a lehetséges buktatókat 
  és árnyoldalakat is, melyeket érdemes megfontolnunk, számba vennünk mielőtt 
  emellett a kutatási módszer mellett (vagy más technikákkal kiegészítve) is döntenénk.
A könyv elején a szerző a kutatót 
  bányászhoz és / vagy utazóhoz hasonlítja; ti. a bányász a föld mélyéből ássa 
  elő a kincseket, vagyis objektív tényeket keres kvalifikálás szempontjából, 
  adatokat és jelentéseket hámoz ki az alanyból anélkül, hogy kérdéseivel befolyásolná 
  őt.
  Az utazó, vándor tarsolya pedig hazatérvén teli van elmondandó mesékkel, egy 
  módszert követ mindvégig, és kicsit leveti a kérdezői attitűdöt azaz elegyedik 
  a környezetével, besimul a vizsgált környezetbe.
  Már a két attitűd között érdemes választanunk (persze nyilván vannak másfélék 
  is).
Módszertani kérdések:
A kutatás során az interjúk használata 
  egyszerűnek tűnhet, hiszen kérdezősködni minden különösebb előzetes felkészülés 
  nélkül lehet.
  Igen ám, csakhogy vigyáznunk kell, kitől mit hogyan és mikor kérdezünk meg, 
  kezünkben kell tudni tartani a társalgás fonalát, és nem szabad befolyásolni 
  kérdéseinkkel az alanyt. Aztán ha összejött valamely felhasználhatónak tűnő 
  nyersanyag, az interjú lejegyzése még nem feltétlenül rejt magában tudományos 
  eredményeket…
  Ezért tartják - vagy tartották sokáig az interjú módszerét tudománytalannak, 
  strukturálatlannak vagy nem standardizált interjús módszernek is nevezik.
  Az interjús kutatás egy külön szakma, mint ahogy az a kérdőívezés is, nekünk 
  bölcsész doktorandusz hallgatóknak azonban mégis az a feladatunk, hogy ezeket 
  a módszereket ötvözve, vagy egyenként alkalmazva jussunk el adekvát tudományos 
  igényű eredmények bemutatásához.
  Ismertetési szempontok:
 
  Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
  Személyközi kommunikáció, interjú (és annak technikái).
 
  Az elmélet érvényességi területe
  Kvalitatív kutatások (televíziós, rádiós műsorok, internetes oldalak interjúi, 
  felmérések, közvéleménykutatás…).
 
  Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
  Interpeszonális kommunikáció
 
  Az elmélet leíró vagy magyarázó?
  Leíró is és magyarázó is. A szerző leír szituációkat, majd elemzi ezeket és 
  magyarázza.
  (Mind a leíró, mind pedig a magyarázó részek sok hasznos információval szolgálhatnak).
 
  A koncipiálásba bevont funkciók
  A kvalitatív interjúkészítés hogyanja és miértje.
  Irányt mutat, miképpen készítsünk el egy tudományos igényű interjút.
 
  A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
  Előkészítés, (vázlatok terepfelmérés, a megfelelő alany kiválasztása, a beszélgetés 
  megszerkesztése, a beszélgetés rögzítése, interjúelemzési technikák, lejegyzés, 
  tudományosság, buktatók).
 
  A koncipiálásba bevont színterek
  Társadalomkutatás, természettudományos kutatás kiegészítő elemeként etc.
 
  A koncipiálásba bevont dinamikák
  A kommunikáció alap-dinamikája a beszélgetés, a másik (gondolatainak) megismerése 
  és saját világunkba való beépítése (vagy be nem építése). Ennek technikáiról 
  szól ez a könyv.
 
  Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
  Szerencsés kiegészítője lehet más kutatási módszereknek, és alátámaszthatja 
  más tudományterületek elméleti állításait, megfigyeléseit.
 
  Az elmélet-alkotás célja
  Igényesen megalkotott segédkönyvet adni a kezdő kutatók kezébe akik interjúzásra 
  adják fejüket
 
  Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
  Kvalitatív kutatások ill. egyéb célok ld. fentebb
 
  Az elmélet háttérdiszciplínái
  Társadalomtudományok; médiatudomány, kvalitatív kutatások, közvéleménykutatás
 
  Néhány fontosabb bibliográfiai tétel:
A kvalitatív kutatás szakirodalma:
N.K.Denzin-Y.S. Lincoln (1994): Handbook of qualitative research Thousand Oak, CA. Sage (téma meghatározáshoz)
C. Glense-A. Peshkin (1992) Becoming qualitative research. White Plains? NY Longman
Interjúolvasás: H.J. Rubin-I.S. Rubin (1995): Qualitative Interwiewing Thousand Oaks CA Sage
V.R. Yow (1994) Recording oral history Thousand Oaks, Ca. Sage
Evans et al: Az interjúkészítés lényege, 1992. kézirat
Babbie, Earl 1996. A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Budapest: Balassi Kiadó
Gordon, Wendy - Langmaid, Roy 1997. Kvalitatív piackutatás. Gyakorlati kézikönyv. HVG Kiadó
Hoffmann Márta - Kozák Ákos - Veres Zoltán (szerk.) 2000. Piackutatás. Budapest: Műszaki Könyvkiadó
Jakab Zoltán 1986. A mélyinterjúzás 
  technikájáról. Tanulmányok, beszámolók, jelentések. Budapest: Tömegkommunikációs 
  Kutatóközpont 
  
  Mason, Jennifer 2005. Kvalitatív kutatás. Budapest: Jószöveg Kiadó 
Pászka Imre 2007. Narratív történetformák a megértő szociológia nézőpontjából. Szeged: Belvedere Meridionale
Seidman, Irving 2002. Az interjú, mint kvalitatív kutatási módszer. Budapest: Műszaki Könyvkiadó
Síklaki István 2006. Vélemények mélyén. A fókuszcsoport módszer, a kvalitatív közvélemény-kutatás alapmódszere. Budapest: Kossuth Kiadó
Solt Ottilia 1998. Interjúzni muszáj. In Solt Ottilia: Méltóságot mindenkinek. I. Budapest: Beszélő
Szabolcs Éva 2001. Kvalitatív kutatási metodológia a pedagógiában. Budapest: Műszaki Könyvkiadó
Szerdahelyi István 1997. Műfajelmélet mindenkinek. Budapest: Akadémiai Ki adó
Szigethy András: Az interjú. In: Bernáth László (szerk.) Műfajismeret. Sajtóház Kiadó
Szokolszky Ágnes 2004. Kutatómunka a pszichológiában. Budapest: Osiris Kiadó
Vicsek Lilla 2006. Fókuszcsoport. Elméleti megfontolások és gyakorlati alkalmazás. Budapest: Osiris Kiadó
T. Kiss Tamás: Tett(hely)ek: egyetemisták valóság kutató táborai Magyarországon a XX. században. Budapest: ÚMK. Magyarország felfedezése sorozat
  
 
  Az összefoglalót készítette: Fazekas Piroska, 
  2009. május 5.