Steinar Kvale: Az interjú
Választásom azért esett erre a könyvre, mert úgy hiszem, mindannyian, akik kutatásaink
során az interjú módszerét (vagy azt is) szeretnék választani, hasznos információkat
tudhatnak meg ebből a könyvből.
A szerző részletes és bőséges filozófiai és történeti hátteret is szolgáltat
mindamellett, hogy több interjútechnikát is bemutat. Leírja a lehetséges buktatókat
és árnyoldalakat is, melyeket érdemes megfontolnunk, számba vennünk mielőtt
emellett a kutatási módszer mellett (vagy más technikákkal kiegészítve) is döntenénk.
A könyv elején a szerző a kutatót
bányászhoz és / vagy utazóhoz hasonlítja; ti. a bányász a föld mélyéből ássa
elő a kincseket, vagyis objektív tényeket keres kvalifikálás szempontjából,
adatokat és jelentéseket hámoz ki az alanyból anélkül, hogy kérdéseivel befolyásolná
őt.
Az utazó, vándor tarsolya pedig hazatérvén teli van elmondandó mesékkel, egy
módszert követ mindvégig, és kicsit leveti a kérdezői attitűdöt azaz elegyedik
a környezetével, besimul a vizsgált környezetbe.
Már a két attitűd között érdemes választanunk (persze nyilván vannak másfélék
is).
Módszertani kérdések:
A kutatás során az interjúk használata
egyszerűnek tűnhet, hiszen kérdezősködni minden különösebb előzetes felkészülés
nélkül lehet.
Igen ám, csakhogy vigyáznunk kell, kitől mit hogyan és mikor kérdezünk meg,
kezünkben kell tudni tartani a társalgás fonalát, és nem szabad befolyásolni
kérdéseinkkel az alanyt. Aztán ha összejött valamely felhasználhatónak tűnő
nyersanyag, az interjú lejegyzése még nem feltétlenül rejt magában tudományos
eredményeket…
Ezért tartják - vagy tartották sokáig az interjú módszerét tudománytalannak,
strukturálatlannak vagy nem standardizált interjús módszernek is nevezik.
Az interjús kutatás egy külön szakma, mint ahogy az a kérdőívezés is, nekünk
bölcsész doktorandusz hallgatóknak azonban mégis az a feladatunk, hogy ezeket
a módszereket ötvözve, vagy egyenként alkalmazva jussunk el adekvát tudományos
igényű eredmények bemutatásához.
Ismertetési szempontok:
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
Személyközi kommunikáció, interjú (és annak technikái).
Az elmélet érvényességi területe
Kvalitatív kutatások (televíziós, rádiós műsorok, internetes oldalak interjúi,
felmérések, közvéleménykutatás…).
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
Interpeszonális kommunikáció
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Leíró is és magyarázó is. A szerző leír szituációkat, majd elemzi ezeket és
magyarázza.
(Mind a leíró, mind pedig a magyarázó részek sok hasznos információval szolgálhatnak).
A koncipiálásba bevont funkciók
A kvalitatív interjúkészítés hogyanja és miértje.
Irányt mutat, miképpen készítsünk el egy tudományos igényű interjút.
A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
Előkészítés, (vázlatok terepfelmérés, a megfelelő alany kiválasztása, a beszélgetés
megszerkesztése, a beszélgetés rögzítése, interjúelemzési technikák, lejegyzés,
tudományosság, buktatók).
A koncipiálásba bevont színterek
Társadalomkutatás, természettudományos kutatás kiegészítő elemeként etc.
A koncipiálásba bevont dinamikák
A kommunikáció alap-dinamikája a beszélgetés, a másik (gondolatainak) megismerése
és saját világunkba való beépítése (vagy be nem építése). Ennek technikáiról
szól ez a könyv.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
Szerencsés kiegészítője lehet más kutatási módszereknek, és alátámaszthatja
más tudományterületek elméleti állításait, megfigyeléseit.
Az elmélet-alkotás célja
Igényesen megalkotott segédkönyvet adni a kezdő kutatók kezébe akik interjúzásra
adják fejüket
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
Kvalitatív kutatások ill. egyéb célok ld. fentebb
Az elmélet háttérdiszciplínái
Társadalomtudományok; médiatudomány, kvalitatív kutatások, közvéleménykutatás
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel:
A kvalitatív kutatás szakirodalma:
N.K.Denzin-Y.S. Lincoln (1994): Handbook of qualitative research Thousand Oak, CA. Sage (téma meghatározáshoz)
C. Glense-A. Peshkin (1992) Becoming qualitative research. White Plains? NY Longman
Interjúolvasás: H.J. Rubin-I.S. Rubin (1995): Qualitative Interwiewing Thousand Oaks CA Sage
V.R. Yow (1994) Recording oral history Thousand Oaks, Ca. Sage
Evans et al: Az interjúkészítés lényege, 1992. kézirat
Babbie, Earl 1996. A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Budapest: Balassi Kiadó
Gordon, Wendy - Langmaid, Roy 1997. Kvalitatív piackutatás. Gyakorlati kézikönyv. HVG Kiadó
Hoffmann Márta - Kozák Ákos - Veres Zoltán (szerk.) 2000. Piackutatás. Budapest: Műszaki Könyvkiadó
Jakab Zoltán 1986. A mélyinterjúzás
technikájáról. Tanulmányok, beszámolók, jelentések. Budapest: Tömegkommunikációs
Kutatóközpont
Mason, Jennifer 2005. Kvalitatív kutatás. Budapest: Jószöveg Kiadó
Pászka Imre 2007. Narratív történetformák a megértő szociológia nézőpontjából. Szeged: Belvedere Meridionale
Seidman, Irving 2002. Az interjú, mint kvalitatív kutatási módszer. Budapest: Műszaki Könyvkiadó
Síklaki István 2006. Vélemények mélyén. A fókuszcsoport módszer, a kvalitatív közvélemény-kutatás alapmódszere. Budapest: Kossuth Kiadó
Solt Ottilia 1998. Interjúzni muszáj. In Solt Ottilia: Méltóságot mindenkinek. I. Budapest: Beszélő
Szabolcs Éva 2001. Kvalitatív kutatási metodológia a pedagógiában. Budapest: Műszaki Könyvkiadó
Szerdahelyi István 1997. Műfajelmélet mindenkinek. Budapest: Akadémiai Ki adó
Szigethy András: Az interjú. In: Bernáth László (szerk.) Műfajismeret. Sajtóház Kiadó
Szokolszky Ágnes 2004. Kutatómunka a pszichológiában. Budapest: Osiris Kiadó
Vicsek Lilla 2006. Fókuszcsoport. Elméleti megfontolások és gyakorlati alkalmazás. Budapest: Osiris Kiadó
T. Kiss Tamás: Tett(hely)ek: egyetemisták valóság kutató táborai Magyarországon a XX. században. Budapest: ÚMK. Magyarország felfedezése sorozat
Az összefoglalót készítette: Fazekas Piroska,
2009. május 5.