George Dumézil: Mythe et Épopée I-III.
 
  Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése:
  A(z indoeurópai) társadalmak 
  funkciók szerint való hármas tagolódásának hipotézise
 
  Az elmélet érvényességi területe: 
  Társadalomelméletek, osztályelméletek, mitológia, vallástörténet, ideológiatörtént
 
  Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa: 
  szakrális kommunikáció, intézményi (szervezeti) kommunikáció, csoportok közti 
  kommunikáció. 
 
  Az elmélet leíró vagy magyarázó? 
  Magyarázva leíró. A szerző általában úgy építi fel az egyes szerkezeti egységeket, 
  hogy megfogalmaz és kifejt egy részhipotézist (magyarázó rész), és ezt közben 
  történelmi és/vagy filológiai összefüggésekkel alátámasztja (leíró rész), illetve 
  dimenzionálja. A "leíró" részek terjedelmileg jóval hosszabbak a magyarázatoknál, 
  ugyanakkor ezek funkciója részben magyarázó is. 
 
  A koncipiálásba bevont funkciók: 
  A társadalmi valóság mitológiai megjelenítésének leírása. Társadalmi és a társadalmon 
  belüli erőszakstruktúrák legitimálása és fenntartása. 
 
  A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek: 
  Az elmélet három fő szerkezeti egységre oszlik, egy teoretikus alapvetésre mely 
  a hátom társadalmi funkciót aszerint vizsgálja, hogy milyen formában jelennek 
  meg a különböző indoeurópai népek mítoszaiban, egy összehasonlító-analitikus 
  értekezésre amely e népek mitológiai és történelmi alakjai, továbbá mitológiai 
  és történelmi események közti párhuzamok azonosítására vállalkozik, végezetül 
  pedig külön kötetet szentel a római-latin kultúrájú társadalmak háromosztatúságának 
  vizsgálatára. A fő szerkezeti egységeken belül a különböző népek, valamint a 
  szakrális, a katonai és a termelő funkció szerinti vizsgálatok külön mikrostruktúrát 
  alkotnak. 
 
  A koncipiálásba bevont színterek:
  Az elmélet a színtereket egyfelől topológiai, másfelől szukcesszív (de nem evolúciós) 
  értelemben jelöli ki. A színterek határait így egyrészt etnikailag, másrészt 
  az éppen vizsgált nép, népcsoport társadalmi berendezkedéseinek változásai mentén 
  lehet beazonosítani.
 
  A koncipiálásba bevont dinamikák: 
  Az elmélet fő dinamikája elsősorban az eposzok mítosszá alakításának, vagyis 
  az elmének a szimbolikus valóságok konstruálásában betöltött kreatív szerepének 
  analízisében, egyúttal; a transzcendensnek az emberalkottára való redukálási 
  kísérletében azonosítható. 
 
  Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal: 
  A trifunkcionális hipotézis elméleti alapjai Émile Dürkheim szociológiájában 
  keresendőek (Dumézil Marcel Granet-en keresztül kapcsolódott a dürkheimiánusokhoz). 
  Maga az elmélet nyilvánvaló módon azon a dürkheimi maximán alapul, hogy a társadalmi 
  és kulturális valóságok elkerülhetetlenül "kollektív módon vannak reprezentálva" 
  a természetfeletti lényekben, vagy egyéb koncepciókban. Továbbá, Dumézil megközelítése 
  Lévi-Strausséval is rokon, de míg utóbbi az emberi psziché univerzális struktúrájával 
  foglalkozott, addig a trifunkcionális hipotézis csak az indoeurópai katonai 
  és/vagy kulturális befolyás alatt élő népek gondolkodásmódját írja le. Az 1980-as 
  években felmerült a fasizmussal való ideológiai kapcsolat is, ezt azonban ma 
  már megalapozatlannak tartják. A trifunkcionális hipotézis hatása a társadalomtudományokon 
  túl az irodalomelméletekben is érezhető.
 
  Az elmélet-alkotás célja: 
  Dumézil eredeti szándéka az volt, hogy egy új típusú komparatív mitológiát dolgozzon 
  ki, azonban a dürkheimi szociológiával való találkozásának hatására ez némiképp 
  módosult. A trifunkcionalitás-elmélettel Dumezil célja lényegében az indo-európai 
  társadalmakban uralkodó gondolkodásmódok átfogó, kognitív modelljének kidolgozása 
  volt.
 
  Az elmélet eredeti alkalmazási terepe: 
  komparatív mitológia
 
  Az elmélet háttérdiszciplínái:
  összehasonlító vallástörténet, szociológia, strukturális antropológia, összehasonlító 
  filológia
 
  Néhány fontosabb bibliográfiai tétel: 
G. Dumezil: Mythe et épopée : tome I : L'Idéologie des trois fonctions dans les épopées des peuples indo-européens, Paris, Gallimard, 1968
G. Dumézil: Mythe et épopée, II. Types épiques indo-européens : un héros, un sorcier, un roi, Paris, Gallimard, 1971
G. Dumezil: Mythe et épopée : tome III : Histoires romaines, Paris, Gallimard, 1971
Gilbert Durand: La cité et les divisions du royaume, in: Eranos Jahrbuch, 1976/45
Emile Dürkheim: A vallási élet elemi formái
Claude Lévi-Strauss: Strukturális antropológia I-II
N. J. Allen: Les Crocodiles qui se transforment en nymphes, Ollodagos 14, 1999, p. 151-167
Dumézil, George: 
  Mythe et Épopée I-III
  szöveges recenzió
  
  
  A 3 alapvető társadalmi funkció ideológiává szervezése
 Dumézil szerint minden emberi csoportosulásnak 
  van 3 olyan alapvető szükséglete, amelyet ki kell elégítenie annak érdekében, 
  hogy fennmaradjon és virágozzon. Ezek 1.) (l'administration du sacré:) a szakrális 
  felépítése, megszervezése és igazgatása -ahogyan ma az ezt helyettesítő ideológiákkal 
  teszik-, valamint az emberek és a szakrális közti kommunikáció, 2.) (défense:) 
  a fizikai erő elsősorban, de nem kizárólag katonai célokra történő alkalmazása, 
  a védelem biztosítása. Ide tartozik egyrészt az 1. funkció által felállított 
  rend védelme -belső v. külső hatások ellen-, továbbá az egyén és a csoport védelme 
  külső behatások ellen. 3.) (nourriture) a táplálék biztosítása. (MÉ1.48)
  A szerző szerint az archaikus társadalmak ilyetén való hármas felosztásának 
  ideológiájából nem következik szükségszerűen, hogy ez a gyakorlatban is mindenhol 
  így működött volna. Szerinte pl. az ősi indiai társadalom felépítése jól tükrözi 
  e 3-as tagolódást, ahol már a legősibb himnuszok is 3 varnáról, 3 kasztról tesznek 
  említést: a brahmanokól, akiknek feladatuk a szent tudományok művelése és az 
  áldozatok bemutatása, a ksatriyákról, avagy a harcosokról, akik az árja 
  társadalmat, a fennálló rendet védelmezték, végül a vaisyákról, akik 
  az anyagi javak megtermelésével foglalkoztak. Tisztán 3 funkció szerint tagoltnak 
  tartja még az ősi iráni társadalmat is, azzal a megkötéssel, hogy ott ez nem 
  vonta maga után a kasztrendszer kialakulását, inkább csak ideálisnak tartották, 
  ha a társadalom ennek mentén működött. Más népek szociális berendezkedését azonban 
  már úgy írja le, mint amelyekben 1.) egyértelmű a 3-as tagolódás, de nem "tiszta" 
  formában, 2.) már nincs meg a 3-as tagolódás, de a mítoszokból kimutatható, 
  hogy valaha megvolt 3.) soha nem is volt ilyen jellegű funkcionális felosztás. 
  (MÉ1.15) 
  Dumézil kutatásai során arra a megállapításra jutott, hogy, noha a fent felsorolt 
  három társadalmi funkció három olyan alapvető szükséglethez kapcsolódik, amely 
  minden csoportosulás esetében adott és állandó, csak nagyon kevés olyan nép 
  volt a világon, amely a társadalom e természetes és szükségszerű felépítéséből 
  egy explicit vagy implicit ideológiát fejlesztett ki. S hogy mi lehetett ennek 
  az oka? 
  "Egy társadalom számára egy dolog, hogy átérzi és eleget tesz az olyan 
  szükségleteinek, amelyek erőszakkal járnak, de hogy ezeket tudatosítsa magában, 
  gondolkodjon róluk, s ezáltal egy értelmi struktúrává és gondolkodásformává 
  alakítsa őket; az teljesen más lapra tartozik. Az ókori világban egyedül az 
  indo-európaiak tették meg ezt a filozófiai lépést, és mivelhogy ez oly sok, 
  az említett családba-és csak az említett családba- tartozó nép irodalmi vagy 
  spekulatív alkotásaiban tettenérhető, a legmegfelelőbb magyarázata ennek, csakúgy, 
  mint a konkrét társadalmi csoportok esetében az, hogy elfogadjuk: ezt a lépést 
  nem a szétszóródás után közvetlenül, külön-külön hajtották végre minden egyes 
  indo-európaiakhoz tartozó területen, hanem e népek szétválását megelőzően, s 
  hogy azoknak a gondolkodóknak a műve, akiknek a brahmanok, a druidák és a római 
  papi testületek bizonyos szempontból az örököseik." (IDE.23)
  Dumezil tehát úgy tartja, hogy az ilyen ideológiák csaknem kizárólag[1] 
  az indo-európai nyelveket beszélő népeknél jelentek meg, illetve olyanoknál, 
  akik történelmük egy-egy szakaszában indo-európai népek (kulturális v. katonai) 
  hatása alatt álltak. (MÉ1.632, IDE.11) Ezekből az ideológiákból építik fel a 
  vizsgált népek saját mitológiáikat. Úgy tűnik tehát, hogy nem arról van szó, 
  hogy a mitológiákban szereplő uralkodók vagy héroszok, akik egyébként történelmi 
  személyek lennének, még náluk is korábbi, legendás istenekkel kívánták azonosítani 
  magukat, egybemosván személyüket az istenekkel, hanem arról, hogy az indoeurópai 
  népek egész mitológiája csupán egy "irodalmi jellegű vállalkozás", 
  mikoris a történetírók az általuk -tudatosan vagy tudat alatt, de a 3 társadalmi 
  funkció nyomán- kreált figurákat a legendákban szereplő különböző istenek tulajdonságaival 
  ruházták fel. (Konkrétan a Mahábhárataval kapcsolatban mondja ezt, MÉ1.238-39) 
  
  Mítosz és eposz
Dumézil szerint a mitológiaalkotás 
  céljai Indiában nem irodalmiak voltak, hanem annak érdekében íródtak, hogy helyettesítsék 
  a történelmet a mitológiával, s így egy dicső múltat adhassanak mind az uralkodói 
  dinasztiáknak (akik a mitologikus hősökre vezették vissza vérvonalukat), mind 
  a köznépnek. Ezek szerint a mitológia nem valós alapokon nyugvó fikció, hanem 
  fiktív alapokon nyugvó valóság. Rómában lényegileg ugyanez a helyzet: 
  A szerző megállapítja, hogy a római istenek kalandos történetek nélküli istenek, 
  s mitológiájuk (az indiaihoz, de a göröghöz képest is) rendkívül szegényes, 
  szereplőik tulajdonképpen élet és személyiség nélküli, kétdimenziós sztereotípiák. 
  Ezek után felteszi a kérdést, hogy vajon miért nem övezik őket is történetek, 
  amelyek a teológiákat drámává és erkölcsi tanulsággá fordítják le? Szerinte 
  az eredetileg a római istenekhez kapcsolódó legendákat arra használták, hogy 
  történelmi alakjaik, a Róma alapításakor tevékenykedő "nagy emberek" 
  köré szőjék azokat, s így a mítoszt eposszá, történelemmé alakítsák át. (IDE.74) 
  Ez az epikus történelem viszont nem a valóságos történelem nyomait őrzi, hanem 
  a trifunkcionalitás ideológiájának kifejeződése, s elsősorban nem a római történelmet, 
  hanem a római gondolkodást ismerhetjük meg általa. 
  Az Európába származott indo-európai népek közül ugyanezt állítja 
  a Saxo-Grammaticus féle Gesta Danorummal kapcsolatban. Véleménye szerint a benne 
  szereplő királyok, bár nevük alapján történelmi személyek, de alakjukat a történetírók 
  olyan tartalommal töltötték fel, amelyek eredetileg ("legendailag") 
  az istenekhez tartoztak: Odin (1. fun) helyét a Valdemárok veszik át, Pórr (2) 
  és Freyr (3) helyét pedig Gramm és Frotho. Látható, hogy a 3 funkció képviselőit 
  alászálló módon rendezték kronologikus sorrendbe, s így szerkesztették a mítoszok 
  mintájára a történelmüket. (Me.12[2])
  A 3 nartes-i család történetében szintén a trifunkcionalitás ideológiájának 
  kifejeződését látja. Az oszétok legendái szerint hőseik 3 nartes-i családból 
  kerültek ki, az 
, 
  az 
 és a 
 
  családból. S. Tuganov 1925-ös publikációjára hivatkozva, az első család tagjai 
  kiemelkedően intelligensek voltak, a második családhoz tartozóak testi erejük 
  és heroizmusok által emelkedtek ki a többiek közül, míg a 
-k 
  sok marhával (jószággal) rendelkeztek. (MÉ1.458) Az 
 
  család a legendákban csak egy különleges, de gyakori esemény során szerepel, 
  az "ünnepélyes ivászatok" (solennelles beuveries) alkalmával, amit 
  az ő házukban tartanak, s minek során különböző csodálatos események történnek. 
  Az 
 család 
  nevét Dumezil az 
(t), vagyis 
  bátorság, vitézség szóból vezeti le, amelyet -figyelembe véve a szkíta kiejtés 
  folytán fellépő torzulásokat (az oszétok szkíta nép)- azonosnak tart a szanszkrit 
  ?satrával, amelyik a harcos kaszt jelölésére volt használatos. A 
k, 
  különösen vezetőjük, 
 
  pedig egyfajta karikatúrája a gazdagoknak, a gazdagság minden hátulütőjét megjelenítve, 
  s a harcosokkal szemben, akik egy viszonylag kisszámú csoportot alkotnak, ez 
  utóbbiak nagyon sokan vannak. Dumezil, a fent leírtak alapján a 3 családhoz 
  kapcsolódó legendákat a trifunkcionalitás ideológiájának kifejeződéseként értelmezi.
  Alfunkciók és jellemzőik a szakrális és a katonai funkció esetében
Az első két funkciót további két alkategóriára tagolja:
I.) A szakrális funkció áll 
  egy mágikus-vallásos (magico-religieux, 1.1) és egy bírói-vallásos 
  (juridico-religieux, 1.2) alfunkcióból. Az indo-európai mitológiában 
  e két alfunkció isteneinek szerepe, s a világhoz való viszonya más és más:
  A védikus mitológiában Varuna (1.1) és Mitra (1.2) az örök világrend őrei, s 
  ilyesformán principálisan egységesek, de mégis vannak olyan területek, ahol 
  alakjuk elkülöníthető egymástól:
  a.) A kozmoszban elfoglalt helyük szerint: Mitra birodalma az "evilág", 
  Varunáé az "e világon túli világ". Mitra szeret az emberekhez közeli 
  dolgokkal foglalkozni, Varuna a végtelen egésszel törődik. Varuna birodalmához 
  tartozik az éjszaka és a szubtilis formák, Mitrához a nappal és a korporális 
  megnyilvánulások.
  b.) Cselekedeteik módja szerint: Mitra cselekedetei valójában az egyezségre, 
  a megegyezésre való törekvés jellemzi, és szerződések, szövetségek létrehozását 
  és fenntartását segíti az emberek közt. Varuna a tipikus varázsló, a máyá elrendezője, 
  büntető istenségként cselekedetei a büntetés különböző fajtáihoz kapcsolódnak.
  c.) Karakterük szerint: Mitra barátságos és jótevő, szelíd, megnyugtató 
  jellem, Varuna könyörtelen, erőszakos, hirtelen, kissé démoni jellegű.
  Az olyan tulajdonságaik közül, amelyek nem kifejezetten azonosak 1.1 és 1.2 
  funkciójukkal, Mitra jobban köthető a prosperitáshoz, a termékenységhez és a 
  békéhez (a 3. funkcióhoz), míg Varuna a háborúhoz és a hódításhoz (a 2. funkcióhoz). 
  Mindazonáltal fontosnak tartja kiemelni, hogy ennek ellenére nagyon ritka a 
  konfliktus a két istenség között, általában folyamatosan együttműködnek.
II.) A harcos funkció két altípusa:
A harcos funkció által életre hívott ideológiákat -a szakrális funkciót életre hívóakkal szemben- elsősorban nem a különböző istenek, hanem a legendákban szereplő emberek tulajdonságaiból, környezetükhöz való viszonyukból lehet visszakeresni. Ismét csak az indiai legendákból kiindulva, Dumezil 2 harcos-típust különít el mind a védikus irodalomban, mind a Mahábháratában.
Védikus irodalom 2.1) A Váju-típusú harcos egyfajta antropomorf szörnyeteg, rettentő fizikai erővel bír, legfőbb fegyvere a puszta keze, amelyben néha buzogányt tart. Sem nem szép, sem nem nemes, még csak nem is kimondottan intelligens, és könnyen erőt vesz rajta a vak düh. További jellegzetessége, hogy általában egyedül cselekszik, nem jellemző rá a csoportokkal való együttműködés, keresi a kalandokat és elsősorban démonokat és szellemeket öl.
Védikus irodalom 2.2) Teljesen 
  ellentétes ezzel az Indra-típusú hős, aki inkább egyfajta "istenember", 
  de mindenekelőtt egy sikeres és művelt ember, akiben az erő harmonikusan van 
  jelen, és ki mesterien kezeli az egyes fegyverfajtákat.
  A Mahábháratában a Pandava-fivérek közül Bhímát a 2.1, Arjunát a 2.2 típusba 
  sorolja, bőven idézve ezt alátámasztó részeket a monumentális történelmi eposzból. 
  Talál még harcos-párokat a görögöknél és a germánoknál is (azonban a hozzájuk 
  kapcsolódó levezetések eléggé erőltetettnek tűnnek).
  A termelői funkció sajátosságai
 A 3. funkciót Dumezil nem tudja 
  olyan egyértelműen definiálni, mint ahogy tette azt a másik kettő esetében. 
  Meghatározó vonásának a termékenységet (emberi, állati, növényi ~t) tartja, 
  s ennélfogva jellemzői közé sorolja a másik két funkció képviselőihez mért magas 
  arányszámukat, a békét, az egészséget, az állattenyésztést, földművelést, illetve 
  az ebből származó anyagi javakban való bővelkedést. Utóbbit azért, mert mind 
  a maguk, mind a másik két funkció számára ők termelnek, és amit megtermeltek, 
  azt csak az 1. funkció által meghatározott szakrális rend nyomán, illetve az 
  ennek betartására felügyelő 2. funkció felügyeletével kell szétosztaniuk. A 
  kereskedelmet, illetve a kereskedőket is a 3. funkcióhoz sorolja, mint ami az 
  anyagi javakban való bővelkedés megteremtésére szolgál, de egyben azt is állítja, 
  hogy a kereskedők aranya nem egy lényeges eleme e gazdagságnak, azt inkább a 
  földművelés és az állattenyésztés teremti meg. (MÉ1.366) Ezzel szemben pl. Gilber 
  Durand szerint a 3. funkciótól el kell választani a kereskedőket, ők ugyanis 
  a csere alapvető társadalmi szükségletének megtestesítői.
  Bár a 3. funkció tagjai rendelkeznek a legkevesebb hatalommal és a legkisebb 
  társadalmi megbecsüléssel, mégis, az ő létük alapja és feltétele is a hierarchia 
  magasabb szintjein álló funkciók létének. Ennek kifejeződése pl. az indiai áldozati 
  rituálék során a 3 funkciót szimbolizáló 3 áldozati láng meggyújtásának módja: 
  A "ház urának tüzéről" (feu du maître de maison) gyújtják meg a másik 
  kettőt, melyek közül az egyik a démonok távoltartására (2.funkc) szolgál, a 
  másik pedig a felajánlások eljuttatására az istenekhez (tehát a voltaképpeni 
  áldozótűz). A 3. funkciónak a másik kettőt megalapozó volta derül ki abból is, 
  hogy az eposzok szerint Romulus és Remus pásztorok voltak, még mielőtt Rómát 
  alapították volna
  A 3. funkcióval a szerző a másik kettőhöz képest viszonylag keveset foglalkozott 
  az általam átnézett műveiben, akkor is inkább a papi és a harcos kaszthoz való 
  relációiban vizsgálta, s (nekem) úgy tűnik, hogy minden olyan jelenséget, ami 
  az első kettőn kívül esik, ebbe a 3. funkcióba kíván integrálni. 
  A három funkció és kapcsolataik az indo-európai mítoszokban és eposzokban
A szakrális funkcióhoz kapcsolódó 
  ideológiák elsősorban a különböző népek isteneinek tulajdonságaiban és kapcsolatrendszerében 
  kereshetőek vissza. A rómaiaknál Jupitert (1.1) és Dius Fidust (1.2) felelteti 
  meg Varunának és Mitrának. (Dumézil minden indo-európai mitológiát elsősorban 
  az indiai-védikus hagyományokkal, s csak másodsorban az összes többivel vet 
  össze). Míg a védikus himnuszok gyakrabban említik Varuna nevét, Rómában, ahol 
  a gondolkodásnak egy sajátosan patriotisztikus és utilitarista felhangja van, 
  és maga a kozmosz, vagy annak különböző részei csak annyiban érdemelnek figyelmet, 
  amennyiben hasznosak vagy ártalmasak a nagybetűs Város számára, nem tudjuk megfigyelni 
  a Varuna és Mitra kapcsán említett bipolaritást. Az 1.1-s funkcióhoz tartozó 
  dolgok, amelyek az égi világhoz és az univerzum rendjéhez kapcsolódnak, közömbösek 
  a rómaiaknak. 
  A történelmi Rómában Dius Fidus (aki a fides, a lojalitás és az eskük megtartására 
  ügyel) összeolvad Jupiterrel, s így egy olyan istentriád első tagját alkotják, 
  mely nem csak egyes közösségeket, hanem az egész államot képviselik és oltalmazzák. 
  A későbbi Jupiter Optimus Maximus (Jupiter mellett Mars és Quirinus, Jupiter 
  O.M. mellett Juno Regina és Minerva voltak az istentriádban) ugyanúgy egy hódító 
  jellegű, birodalmi érdekek mentén felépülő ideológiákból kialakított isten, 
  mint a régebbi Jupiter (tehát a rómaiaknál az egész 1. funkció lényegében az 
  e világon túli világra való irányultságától megfosztott 1.1 alfunkció), de Dumezil 
  úgy gondolja, hogy az Optimus Maximusban legalább formailag kimutatható a két 
  alfunkció valamikori megléte. Szerinte az Optimus és a Maximus, mint a legjobb 
  és legfelségesebb, külön-külön a földi és az égi világra vonatkozik, s így két 
  olyan sarkpontot alkotnak, amelyek összeegyeztethetőek a védikus ideológia Varuna-Mithra 
  párosával.
  A skandináv mítoszokban az 1. funkció két alfunkcióját Ódin (1.1) és Tyr (1.2) 
  személyével azonosítja. Kiemelten kezeli ebből a szempontból a római történetíró, 
  Tacitus Germania-ját, ahol a római szemléletmód alapján Ódin Mercuriusként, 
  Tyr pedig Marsként van említve. Dumezil szerint Tyr azok közé az istenek közé 
  tartozik (+Dyáuh, Zeus, Dius Fidus) amelyek, mint az adott panteon legöregebb 
  istenei, valmiféle letűnt aranykor emlékeit őrzik, és ahogy egy új, rosszabb 
  korszak vette kezdetét a földi világban, úgy szorították ki őket a főhelyről 
  a mitológiákban az új, fiatalabb istenek. Az Eddában pl. ezt úgy magyarázzák, 
  hogy Tyr azért adja át helyét Odinnak, mert Fenrir leharapta az egyik kezét, 
  s megcsonkítva már nem töltheti be főisteni szerepét. 
  A szerző szerint egyazon okok felelősek a skandinávoknál Odin dominánssá válásáért, 
  a rómaiaknál Dius Fidus Jupiterbe olvadásáért, valamint azért, hogy a védikus 
  himnuszokban Mitrát kevesebbszer említik, mint Varunát: az emberek nagyobb tisztelettel 
  vannak a varázsló(mágus)-főisten, mint a panteon "jurista" tagja iránt.
  Ugyanakkor a római és a germán lélek sajátosságai úgy nyilvánultak meg a mitológiájukat 
  megalkotó ideológiákban, hogy az egyes funkciót képviselő istenek más funkciókhoz 
  tartozó istenek feladatköreit is magukhoz ragadták. A germánok esetében az 1. 
  funkció isteneihez kapcsolódnak olyan aspektusok, amelyek eredetileg -a társadalmi 
  háromosztatúság mitológiai megnyilvánulásának tiszta formájában, a védikus panteonban- 
  a 2., a harcos funkció sajátjai lennének: 
  Ódin a költészet és a varázslatok istene; "Varázsszavú", és ő szerzi 
  meg a mágikus írásjegyek, a rúnák ismeretét is, de emellett ő a "Hadak 
  Ura", a "Győzelmek Atyja", a hősök a Valhallában az ő elit seregében 
  harcolnak stb. Tyr is több helyütt szerepel a csatamező és a harci szerencse 
  uraként, pl. a Gylfaginning 25. fejezetében: "...Hárr szólott: Még maradt 
  egy Áz, kinek neve Tyr. Roppant elszánt, s szíve bátor; hatalma van a csatatéren 
  aratott győzelem felett, éppen ezért tanácsos a hős harcosoknak hozzá fohászkodniuk. 
  Az olyanról, aki a legbátrabb mind közül, s nem remeg a lába ina, mondjuk, hogy 
  bátor, akárcsak Tyr..."
  Az ősgermánoknál még békeidőkben is domináltak a harcosi erények, a harci szellem, 
  így, szemben Rómával, ahol az urbanus exercitus tagjainak, ami katonai 
  feladatok ellátása mellett a törvényhozó gyűlést is alkotta, fegyvertelenül 
  kellett gyülekezniük a Mars-mezőn, a germán és skandináv népeknél ez nem így 
  volt. Náluk a népgyűlésre, a Ding-re minden törzsfő talpig fegyverben, harcosaiktól 
  kísérve vonult. Kezdetben, a germán ősi törzsszervezet korában a Ding volt a 
  közhatalom szerve; itt határozott a nép a háború és béke felett s fejezte ki 
  akaratát; az igazságszolgáltatás csak kivételesen tartozott ide. Később válik 
  e népgyűlés a bíráskodás szervévé. A résztvevők helyeslésüket fegyvereik magasba 
  emelésével vagy pajzsukhoz verésével fejezték ki, tehát a döntéshozásban nagy 
  szerepe volt a virtusnak, a katonai erő demonstrálásának. Így azon sem kell 
  csodálkozni, hogy a népgyűlésen elvileg "elnöklő" 1.2 funkciójú istenség, 
  az indoeurópai bírói funkció örököse hamar hasonlítani kezdett az általa igazgatottakra, 
  akár addig menően, hogy elkíséri őket a háborúba, amivel érvényt kívánnak szerezni 
  a gyűlésen kimondott döntésnek. Ennek nyomán érthető, hogy a római megfigyelők 
  a bíráskodásért felelős istenséget hadi istenként azonosították, s a saját minta 
  alapján, egyfajta Marsként tekintettek rá.
  A bírói funkció ilyesforma "martializálódásának" megfelelőjét a rómaiaknál 
  a 3. funkció kanonikus istenének, Quirinusnak a 2. funkció istenével, Marssal 
  való részleges azonosulásában találhatjuk. Mind a germán, mind a római mitológia 
  esetében a funkciók összemosódását a társadalmi funkciók változásával magyarázza. 
  Quirinus azért volt egyben Mars tranquillus, Mars, a béke őre (Mars qui praeest 
  paci), mert a quiritészeknek (akiknek elnevezése bizonyos hasonlóságot mutat 
  Quirinusszal) a földművelés mellett katonáskodniuk is kellett. A hatékony földműveléshez, 
  amely a 3. funkcióhoz tartozik, elengedhetetlen a béke és a rendezett külkapcsolatok, 
  a római stílusú béke azonban inkább egyfajta fegyvernyugvás volt, minek során 
  a quiritészek számíthattak arra, hogy bármelyik pillanatban újra harcba hívják 
  őket. Valószínűleg ez a quirites-milites kettősségből adódó, se-nem-béke-se-nem 
  háborús állapot volt az oka annak, hogy Quirinus görög fordításokban egy Árészt 
  megelőző hadisten, 
 
  nevével szerepel.
  A rómaiaknál -talán pont emiatt az összefonódás miatt- nem sikerült kimutatni 
  a harcos funkció alfunkcióit. A város alapítása körüli legendákban a 3. király, 
  Tullus Hostilus képviseli az egész 2. funkciót. Az Alba Longa ellen indított 
  hadjáratát Dumezil összeveti az indiai mitológiával, és itt is megtalálni véli 
  azokat a közös mozzanatokat, amelyek azt mutatják, hogy mindegyiket hasonló 
  ideológiák mentén építették fel: Publius Horatius, egy római bajnok egymaga 
  győz 3 albai bajnok felett, miután két társát, akikkel közösen párviadalra hívták 
  őket, az albaiak legyőzték. Az indiai mitológiában a 3 albai bajnok a háromfejű 
  szörnyetegnek, Triképhalosznak felel meg, akitől Trita Aptya szabadítja meg 
  az isteneket. Ugyanígy állítja párhuzamba Mettius Fufettius albai király megbüntetését 
  a Namuszi nevű démon meggyilkolásával, aki korábban, csakúgy, mint Fufettius 
  a rómaiakkal, szövetséget kötött az istenekkel, de elárulta őket. 
  Dumézil talán legfontosabb megállapítása a 2. funkcióról azonban nem az ilyen 
  párhuzamok kimutatása, hanem a harcos és a szakrális funkció közt feszülő ellentétek 
  megvilágítása. A második funkció természetéből fakadóan arra törekszik, hogy 
  a saját szolgálatába állítsa a 3. funkció képviselőit, valamint igyekszik kivonni 
  magát az 1.2 szakrális funkció azon képviselőinek spirituális fennhatósága alól, 
  akiknek feladata a fides, a szakrális princípiumok felé irányuló, nem anyagi 
  alapú hűség és engedelmesség fenntartása. Ezt mutatja az ind mitológiában az 
  Indra vezette Dévák hatalomátvétele az ősi istenek, az Aszurák felett, akik 
  közül Indra volt a főisten. A germánoknál ez talán még inkább szembetűnő, ahol 
  említettük, hogy az 1.2 funkció lényegében egybe is olvadt a 2. funkcióval.
  Persze a konfliktus nem mindig végződik a harcosok győzelmével; a római Tullus 
  Hostilust, az "istentelen királyt" például villámmal sújtotta agyon 
  Jupiter, mert harcosként uralkodott, elhanyagolta a Numa alapította sacrát, 
  s csak miután járvány tizedeli seregeit, kezd Jupiterhez áldozni. Mivel gyakorlatlan 
  az áldozásban, -hiszen az 2. funkcióhoz tartozik-, helytelenül végzi el azt 
  és ezzel váltja ki Jupiter dühét. 
  A papi és a harcos funkció közti ellentétek azonban nem mindig vezetnek konfliktusokhoz, 
  hanem akár egyfajta kiegyezésben is feloldódhatnak. Így az ezzel kapcsolatban 
  írtakat ki kell egészítenünk J.Ries megállapításával, miszerint a fölkenés során, 
  mivel ez az aktus a szentnek a brahman által való közvetítése, a király kiemelkedik 
  a harcosok közül, és a brahmanokkal együtt ők alkotják a szuverenitás birtokosait. 
  Ez a csoport a törvények felett áll, pl. nem tanúskodhatnak, nem viselhetnek 
  fegyvert, nem kaphatnak testi fenyítést stb. Indiában ilyen a brahman-rajan, 
  Rómában pedig a flamen-rex, akik a szociális és a szakrális egyensúlyra ügyelnek. 
  (CHE.95)
Ezenfelül mind a rómaiaknál, mind 
  a germán népeknél szembetűnő az első két funkció bizonyos mértékű együttműködése 
  és összefogása, majd ennek a "szövetségnek" a harmadik funkcióval 
  való szembenállása: Az első két funkció anyagi alapját a termelői funkció biztosítja, 
  azonban a termelők és a másik két funkció társadalmi helyzete közti szakadék 
  nagyon széles. Dumezil szerint ez mindkét nép történelemmé, illetve mitológiává 
  szerkesztett ideológiájában kimutatható, méghozzá egymáshoz nagyon hasonló struktúrák 
  mentén. A különbség mindössze az, hogy a konfliktus Rómánál az emberi világban, 
  a germánoknál pedig az isteni világban zajlik.
  A rómaiaknál ez konkrétan a római-szabin belháborút, a germánoknál pedig az 
  Áz és a Ván istenfaj háborúját jelenti. (A rómaiak és az Ázok, valamint a szabinok 
  és a Vánok közt D. analógiát állapít meg) Mindkét nép"ideológiaalkotói" 
  mindkét csatában mindkét oldal erejét nagyjából egyenlően írják le, hogy a konfliktus 
  végül megegyezéssel záródhasson, s kiemelhessék a különböző funkciókhoz tartozók 
  együttműködésének szükségességét. 
  A rómaiak történetéből további példák is illusztrálják, hogy miként befolyásolták 
  különböző népek társadalmi sajátosságai a mítoszaik kialakítását. Például Rómában 
  a 3 funkciónak megfeleltethető Jupiter-Mars-Quirinus istentriád papjai, az egyébként 
  patrícius rangú flamen dialis, flamen Martialis és flamen Quirinalis évente 
  egy alkalommal egy ceremónia keretében (Titusz Líviusz I, 21, 4) egyazon kocsiban 
  ülve Fides istennőnek mutatnak be közösen áldozatot. Ezzel tulajdonképpen a 
  Rómát alapító 3 népcsoport -Romolus és kísérői 1.funkc., a Lucumon vezette etruszk 
  szövetségesek 2. funkc., és a legyőzött, majd a szövetségbe bevont szabinok 
  3. funkció- közti "közbizalom" (fides publica) fenntartását 
  szolgálta, mégpedig azért, mert egy ilyen kohéziós erő nélkül Róma nem maradhatott 
  volna fenn. Társadalmi szempontból nézve a szertartás tehát a 3 társadalmi funkció 
  szintézisét jeleníti meg.
  A királyság korából az első 4 legendás uralkodó esetében szintén megfigyelhető 
  a szakrális funkció 2 alfunkcióra tagolódása. A szent kialakítása szempontjából 
  fontos mozzanatokat kiemelve; az első király, Romulus alapította az auspiciát, 
  a második, Numa a sacrát (erre a 2 területre oszlik a rómaiak vallása). Az auspicia 
  kezdetben a madarak által adott, de idővel más jeleknek (prodigium) is 
  a megfigyelése annak érdekében, hogy megtudják, valamely cselekedet kedves-e 
  az istennek vagy sem. Itt tehát az ember nem tesz mást, mint megpróbálja dekódolni 
  az istenek nyelvét. Ellenben a sacra azt a kultuszt jelöli, amelynek keretein 
  belül az ember veszi fel a kapcsolatot az istenekkel, s Numa egész élete a vallás 
  becsületes megtartására épül; tőle származnak ezek a kultuszok, a vallás külső 
  formái, különböző papi testületek (Vesta-szüzek, Saliusok) megalapítása, templomépítések 
  stb. 
  A különbség az auspicia és a sacra közt abban rejlik, hogy az auspicia az égből 
  száll alá, a sacra pedig a földről fel, az istenek felé, így -ismét csak Varuna 
  és Mitra analógiájára-Romulushoz Dumezil az 1.1-es, Numához az 1.2-es funkciót 
  társítja. 
  Funkciók és alfunkcióik különböző indo-európai népeknél 

   A 3 funkció reprezentációi és a köztük lévő kapcsolat (összefoglaló 
  jelleggel)
A 3 funkció köré épült mítoszok 
  és eposzok (ideológiák) feloszthatóak olyasformán, hogy az egyik (a nagyobbik) 
  kategóriába azok tartoznak, ahol minden egyes társadalmi funkció 1-1 külön mitológiai 
  alakkal, vagy csoporttal, törzzsel stb. van reprezentálva, míg a második kategóriába 
  tartoznak azok, ahol 1 személyben nyilvánul meg mind a 3 funkció. 
  
  I. : 1 társadalmi funkciót 1 személy v. csoport képvisel. 
.) 
  A 3 funkciót képviselő személy v. csoport egyazon időben léteznek.
Ekkor a különböző funkciókat képviselő 
  entitások közti kapcsolatok szempontjából beszélhetünk:
  a.) állandó jellegű együttműködésről
  b.) állandó jellegű konfliktusról
  c.) olyan konfliktusról, amelyet végül felvált az együttműködés 
  d.) egyszerűen csak hierarchikus viszonyról, illetve a legmagasabb rendű 
  funkció kihangsúlyozásáról
Az egyes társadalmi funkciók képviselője 
  (+példák):
  - személyek: a Pandava fivérek (a) (Yudisthira1.1, Bhima 2.1, Arjuna 
  2.2, Nakula 3, Sahadeva 3), Hódító Vilmos fiai (d)
  - csoportok: A 3 nartes-i család (b), {Római mitológia: az elő-rómaiak 
  (Romolus népe) 1, az etruszkok (Lucumon népe) 2, szabinok (Titus Tatius népe) 
  3 (c)}
  
.) 
  A 3 funkciót képviselő személyek időrendben következnek egymás után. (A 
  mitológia szerint mindig a magasabb rendű funkciót képviselő személy következik 
  korábban)
Ekkor a különböző funkciókat képviselő entitások közti kapcsolatok kizárólag a konfliktusokra korlátozódnak.
Az egyes társadalmi funkciók képviselője 
  (+példák):
  - személyek: Róma első 4 királya (Romolus 1.1, Numa 1.2, Tullus Hostilius 2, 
  Ancus Marcus 3), az Ynglinga-saga és a Gesta Danorum első királyai
  - csoportok: A Hésziodosz-féle arany 1.1, ezüst 1.2, bronz 2 és vaskor 3 embere.
  II. : Mind a 3 társadalmi funkció egy személyhez kapcsolódik, méghozzá 
  oly módon, hogy 
.) 
  létében ötvözi azokat: (a szkítáknál Kolaxais hazaviszi az összes égből 
  hullott aranytárgyat: kupa 1, kard 2, bárd 2, eke 3, iga 3, Mahábhárata: Draupadi 
  közös felesége Pándu összes fiának, ezáltal az asszonyban van jelen mindhárom 
  funkció 
.) 
  tapasztalat során tesz szert rájuk: Romolus (Remusszal szövetkezve) először 
  pásztor, aztán (Lucumonnal) harcos, végül (Tatiusszal) Jupiter kultuszának megalapítója. 
  Lludd, Britannia királyának országát 3 csapás éri: a coranieid -ek; egy mágikus 
  erőkkel rendelkező törzs inváziója 1, harcoló sárkányok keltette csatazaj, amely 
  rettegést kelt a népben 2, egy óriás, aki kifosztja a magtárakat 3
.) 
  mindhárom funkció adott számára, s választania kell közülük, a másik kettő föladásának 
  árán: Parisznak döntőbíróként, az aranyalma odaítélésekor tulajdonképpen 
  a Héra által felkínált uralkodás, az Athéné által ajánlott "minden csatákban 
  való győzelem" és okosság, valamint az Aphrodité közbenjárásával megszerezhető 
  Heléné közül választ, s Helénével elesik a másik két istennő által kínáltaktól. 
  (a görögök némileg kivételt képeznek a többi nép közül, mert Dumézil szerint 
  mitológiájukban nem dominánsak, csak kimutathatóak az indo-árja hatások)
N. J. Allen kritikája a trifunkcionalitás ideológiájával kapcsolatban: "Les Crocodiles qui se transforment en nymphes", Ollodagos 14, 1999, p. 151-167
  Dumezil teóriájának gyenge pontjai, a cikkben írtaknak megfelelően:
1.) Az indo-európai népek eredeti lakóhelyét máig nem sikerült pontosan meghatározni. Lehet, hogy nem is volt ilyen terület. Ez a trifunkcionalitás elméletének szempontjából azt jelenti, hogy bizonytalan a Dumezil által feltételezett lépés megléte is, mellyel ezen népek gondolkodói végrehajthatták a szükségletek kielégítése szerinti funkciók alapján tagolt társadalmi helyzet ideológiává, majd mítosszá és eposszá alakítását.
2.) Vajon tudatában voltak-e az indo-európai népek társadalmuk trifunkcionalitásának? Ha igen, a legfontosabb kérdés az lenne, hogy miképpen maradt fenn ez a tradíció? Ha nem, akkor csak arra gondolhatunk, hogy ősi korok igencsak töredékesen fennmaradt és átöröklődött emlékéről lehet szó, ez esetben viszont a trifunkcionalitás ideológiája nem az indo-európai társadalmak szerkezetéből következik.
3.) Ha elismerjük a trifunkcionalitás meglétét úgy, ahogy Dumézil írja le, akkor azt láthatjuk, hogy ennek a struktúrának rengeteg különböző változata, elkorcsosult maradványa és emléke létezik különböző népeknél. Egyes kultúrákban az első funkció tagolódott nagymértékben, máshol az első két funkció részben összeolvadt, a funkciókra utaló közös elemeket emitt egy hős, amott egy isten, ismét máshol talizmánok, színek, orvosságok hordozzák stb. Vajon ki mondja meg, hogy egy úgymond elsődleges egység mennyi változáson mehet keresztül úgy, hogy az így kialakult formákat ugyanannak az eredeti egységnek a változataiként lehessen emlegetni?
4.) Lehetséges-e a trifunkcionalitáson 
  kívül másfajta magyarázatot találni a különböző népek történelmében, legendáiban 
  stb. fellelhető egybevágásokra? Lehetséges magyarázat ere az ún. proto-történetek 
  (proto-histoires), olyan írások, melyek témái és szekvenciái ismételten kimutathatóak 
  egymástól térben és időben igen távol álló alkotásokban. Pl.: Auróra nem tud 
  kijönni az éji barlangból; egy isten segít neki (mitologikus változat), illetve: 
  egy szép fiatal nőt fogva tartanak egy toronyban, a hős pedig a segítségére 
  siet (romantikus változat). Lehetséges, hogy egy indo-európai társadalomban 
  csak a mitologikus változat maradt fenn, máshol a másik változat forog a nép 
  száján, de mindkettő egy náluknál ősibb, a mitológiák kialakulása előtti korból 
  származik. 
  Allen ez utóbbit tartja a legvalószínűbbnek; ő is a proto-történetek felkutatásán 
  dolgozik. Szerinte a Dumezil-féle trifunkcionalitás nem állja meg a helyét magyarázatként, 
  mert e 3 csoporton vagy kaszton kívül van még kettő, amely e hármat felülről 
  és alulról, mintegy transzcendens és ember alatti szélsőségekként közrefogja, 
  s e két "funkció" ráadásul kívül áll a szociális normák hatókörén. 
  Egy másik cikkében (Arjuna and the second function : a Dumezilian crux, Journal 
  of Royal Asiatic Society, Series 3,9(3), 1999, p. 403-418.) vitatja Arjunának 
  a 2. funkcióhoz sorolását, ahogyan azt Dumezil teszi, s inkább az általa javasolt 
  +2 kaszt közül a legmagasabb, transzcendens funkcióhoz kapcsolja.
  
  
Hivatkozások:
G. Dumezil: L'ideologie tripartie des indo-européens, Collection Latomus, Buxelles, 1958
G. Dumezil: Mítosz és eposz, Gondolat, Bp, 1986 (fejezetek)
G. Dumezil: Mythe et épopée : 
  tome I : L'Idéologie des trois fonctions dans les épopées des peuples indo-européens, 
  Paris, Gallimard, 1968 
MÉ1
G. Dumézil: Mythe et épopée, 
  II. Types épiques indo-européens : un héros, un sorcier, un roi, Paris, 
  Gallimard, 1971 
MÉ2
G. Dumezil: Mythe et épopée : 
  tome III : Histoires romaines, Paris, Gallimard, 1971 
MÉ3
Julien Ries: Les chemins du sacré 
  dans l'histoire, Paris, Aubier, 1985 
CHE
Jegyzetek:
  
  [1]  Elismeri, hogy vannak 
  példák rá É-Amerikában és Afrikában, így a "kizárólag"-ot Eurázsiára 
  és Afrikának a Szaharától É-ra eső részére érti. Ugyanakkor Gilbert Durand azon 
  a véleményen van, hogy a (nem feltétlenül hármas) funkció szerint való tagoltság 
  egyéb, pl. a tibeti és a japán társadalomra is érvényes. [vissza] 
  
  
  [2] A könyv magyar nyelvű összefoglalójában Hoppál jogászként értelmezi a "juridique"-et 
  (p.527), mely szót az 1.2 funkcióra utaló jelentésében helyesebb lenne "igazságszolgáltató"-ként 
  interpretálni. [vissza] 
 
  Az összefoglalót készítette: Tóth János, 
  2010. január