Jerome Bruner: Valóságos elmék, lehetséges világok
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
Tanulás elmélet
Az elmélet érvényességi területe
Pszichológia és nyelvészet,
interperszonális kommunikáció
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
A tárgyalt elméletek többsége
magyarázó
A koncipiálásba bevont színterek
Az elme régióit, a gondolatot,
az érzelmeket, a nyelvet, a cselekvést és az intellektuális fejlődést vizsgálja,
melyek egy társadalomfüggő kulturális rendszerbe integrálódnak.
A gondolkodás a normatív gondolat,
a helyes értelem kritériumainak specifikációja, amit Klasszikus Absztrakciónak
hív. A világ reprezentálásának módjai együtt járnak azzal, hogy elő van írva,
mi számít elfogadhatónak.
A világgal való különböző találkozásaink során különböző tapasztalatokat nyerünk,
amiknek különböző realitást tulajdonítunk. A tudományos, logikus, vagy racionális
látásmódhoz tartozik tapasztalataink kisebb része, hiszen az emberi diskurzus
nagyobb része nem igazolható analitikus vagy szintetikus propozíciók formájában.
Bruner azt mondja, hogy a világ megtapasztalásának és megalkotásának minden
módja néhány látásmód, mint pl. az érzelem kiterjesztése.
A koncipiálásba bevont dinamikák
Egocentrikus perspektíva: A gyermek már egyéves korában képes felvenni más nézőpontját, ha megérti azt a helyzetet, amiben éppen van.
Magánjelleg: A nyugati meghatározás szerint a szelf szabad és kulturális meghatározottság nélküli. Ugyanakkor az "elmondhatatlan" és az "elmondatlan" természete és az ehhez kapcsolódó attitűdjeink kulturális jellegűek, miközben a magánjellegű indíttatásokat is a kultúra definiálja magánjellegűnek és különbözteti meg a nyilvánostól.
Mediálatlan konceptualizmus: A világhoz való közelítéseink nem csak magánjellegű konstruációk, hanem nagy részben a másokkal történő társalgás során közvetítődnek.
Tripartizmus: Az emberek egyidejűleg észlelnek, éreznek és gondolkodnak, cselekedeteiket is ez a hármas határozza meg az adott pillanatban.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
Fejlődéselmélet: A gyermekek korántsem annyira egocentrikusak, mint korábban gondolták és a többszörös perspektíva felvételének képessége jelen kell legyen néhány kidolgozható formában ahhoz, hogy a gyermek elsajátítsa a nyelvhasználatot.
Szimbólumelmélet: központi elképzelése a referencia, a helyette állás minden esete. A referencia kontextus által meghatározott, a szimbólum a szokásoktól, kultúrától is függ ezért egy szimbólum ikonikusságának mértéke megváltozhat akkor is, ha a szimbólum változatlan marad.
Legközelebbi fejlődési zóna elmélete
azt magyarázza, hogy a tanulás során a kevésbé kompetens egy kompetens személy
segítségével jut egy magasabb szintre. Annak a távolságnak az áthidalásáról
van szó, amely a független problémamegoldás által meghatározott aktuális fejlődési
szint és azon lehetséges fejlődési szint között van, ahol a gyermek a problémákat
csak segítséggel tudja megoldani. Az elmélet szerint a tanulás speciális társas
természetet feltételez, olyan folyamatot, aminek segítségével a gyermek belenő
a többiek intellektuális életébe.
Bruner annyit tesz hozzá, hogy a velünk született nyelvelsajátító képesség csak
a társas világ segítségével lehet sikeres.
Az elmélet háttérdiszciplínái
Pszichológia
Irodalomtudomány
Strukturális nyelvészet
Az elmélet-alkotás célja
Bruner a nyelv elsajátítását,
használatát, megértését és produkcióját a kultúra vonatkozásában vizsgálja.
Arra keres bizonyítékot, hogy a nyelv tanulásában milyen mentális folyamatok
játszanak szerepet. Szerinte a velünk született nyelvelsajátító képesség csak
a társas világ segítségével lehet sikeres. A nyelv tapasztalataink megszerveződésének
legerősebb eszköze és a valóságok megalkotásának módja. A nyelv nem csak továbbítja,
hanem meg is teremti a tudást/valóságot.
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
Bruner, Jerome: OnKnowing: Essays for the Left Hand. Cambridge, MA:Harvard University Press, 1962
Jakobson, Roman: "Linguistics and Poetics". In: Sebeok, T. (szerk.): Style and Language. Cambridge, MA:M.I.T. Press, 1960.
Jakobson, Roman: "What is Poetry?". In Jakobson: Selected Writings. Vol. 3. (Szerk.: Stephen Rudy.) The Hague: Mouton, 1981.
Greetz, Clifford: The Interpretation of Cultures. New York: Basic Books, 1973.
Popper, Karl: Objective Knowledge: An Evolutionary Approach. Oxford, Clarendon Press, 1972.
Chomsky, Noam: Aspects of the Theory of Syntax. Cambridge, MA: M.I.T. Press, 1965.
Stern, Daniel: A csecsemő személyközi világa a pszichoanalízis és a fejlődéslélektan tükrében. (Ford.: Balázs-Piri Tamás) Budapest, Animula, 2002.
Goodman, Nelson: Ways of Worldmaking.
Hassocks-Sussey, Harvester Press, 1978.
Az összefoglalót készítette: Knapp Ádám,
2009. június