Jonh Battele: The Search: how Google and its rival rewrote the rules of business and transformed our culture


A The Search c. könyvben John Battele, a Wired egykori alapítója, az internetes újságírás egyik fontos képviselője a munkája során látókörébe került, az internetes kereséssel és az abban érintett vállalatokkal kapcsolatos információját rendszerezi.

A könyv 11 fejezetre (ezen belül három nagyobb témakörre) tagolódik.

Az első négy fejezet a Google történetéről szól, beleértve a keresés mibenlétét is: a keresés kulturális találmány, a felhasználók szándékait írja le; a keresőgépeket; valamint a keresés történetét Archie-tól /1990/ és Veronica-tól /1993/ az AltaVista-n át a Lycos-ig és a Yahoo-ig. A szerző ír a Google üzleti modelljéről, Sergey Brin-ről és Larry Page-ről, az akkori webes keresés alapvető problémáiról, Google működésének elméleti alapjait jelenő tudományos hivatkozási rendszerről (bibliometria) és a gráfelméletről, valamint a Google elődjéről, a Backrub keresőről.

A következő négy fejezet a Google fejlődését írja le 2000 és 2004 között, bemutatja a CPM (Cost per Thousand Impression) és a Pay per Click modelleket és létrejöttük körülményeit, illetve annak az oldalnak - go.to - a létrejöttét és elvi alapjait, amelyik működését lényegében lemásolta a Google, amikor létrehozták az AdWords szolgáltatásukat.
A Google 2000 és 2004 közötti időszakából Battelle kiemeli az AdSense, a Google hírszolgálat és a Froogie nevű e-kereskedelmi keresőprogram létrehozását. Részletesebben ír a 2003-as évről, amikor a vállalat toborzási gyakorlata és a hirdetés automatizált folyamatai miatt több száz geek és a hirdetők keltették rossz hírét a vállalatnak. 2003 márciusában indult, 2004 végére a Google második legnagyobb hatású terméke lett az AdSense alkalmazás.
A könyv hetedik fejezete a keresés gazdaságtanáról szól, a SEO (keresőoptimalizálás) világáról valamint a Click Fraud-ról (kattintásos csalásról).
A nyolcadik fejezet a "keresésről, a magánélet szentségéről, a kormányzatról és a gonoszról" szól, arról, hogy a gmail-re érkező levelek mellett miért vannak AdWords hirdetések, valamint a Google kínai jelenlétéről.

A könyv kilencedik fejezete a Google tőzsdei bevezetéséről (a Google részvényei 2004 augusztusában jelentek meg a NASDAQ-on) szól. A részvények nyitóértéke 85 dollár volt, ami a nap végére 100 dollárra emelkedett és novemberre elérte a 200 dolláros csúcsot. A tizedik fejezet a Google jelenéről és jövőjéről szól, a konkurenseiről - 2000 és 2006 között ez a Yahoo volt, így Battelle össze is hasonlítja a két vállalat felépítését, az alkalmazottak tárgyalási szokásait, és megjegyzi, hogy a Yahoo-nál fizetni kell az ebédnél a Google-nál meg ingyen van, azonban ez utóbbinál az együttműködést kezdeményező vállalatok hatalmas káosszal találták szembe magukat. Napjainkban a Google-nak van a legnagyobb számítástechnikai eszközrendszere és kifejezetten tehetséges munkaerőgárdája, és több száz elemző foglalkozik folyamatosan azzal, hogy kitalálja: mi legyen a vállalat következő lépése. A könyv tizenegyedik fejezete a tökéletes keresés ideájával és a szemantikus web elképzeléssel, az értő keresés problémakörével valamint a témában érintett néhány vállalat és fejlesztéseik bemutatásával foglalkozik.


Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése

Hálózati kommunikáció, online kommunikáció.

Az elmélet érvényességi területe
Kommunikációelmélet, szociológia, informatika, online kommunikáció, technika - technológia.

Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
A könyv a kommunikációt alapvetően digitális (mediatizált) keretben vizsgálja, a vizsgálat középpontjában a keresés kérdésköre áll.

Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Magyarázó.

A koncipiálásba bevont funkciók
A The Search (Keress!) az internetes keresést és az arra ráépülő lehetőségeket járja körbe.

A koncipiálásba bevont színterek
Keresés; a keresés, mint interface; szemantikus web elképzelés, gráfelmélet.

A koncipiálásba bevont dinamikák
A könyv a Google történetén keresztül az interneten történő keresés történetét mutatja be.

Az elmélet-alkotás célja
A keresés és a Google történetének a leírása.

Az elmélet háttérdiszciplinái
Online kommunikáció, gráfelmélet, hálózat-elmélet, technika- és kommunikáció-filozófia, matematika, bibliometria.

Néhány fontosabb bibliográfiai tétel

A könyv nem tartalmaz irodalomjegyzéket, terjedelmes jegyzeteket azonban igen. Itt találhatók a felhasznált irodalmak.

Sergey Brin, Lawrence Page: The Anatomy of a Large-Scale Hypertextual Web Search Engine. Computer Networks and ISDN Systems, 1998.

Chris Anderson: The Long Tail.
http://www.wired.com/wired/archive/12.10/tail.html

Chris Sherman - Gary price: The invisible web. Medford, NJ. Cyber-Age Books, 2001.

Tim Berners-Lee: Semantic Web Road map. 1998. http://www.w3.org/DesignIssues/Semantic.html

 

Az összefoglalót készítette: Herendy Csilla
2009. június 4.

 


[vissza a lap tetejére]