C. Kay Weaver és Cynthia Carter (szerk.): Critical Readings: Violence and the 
  Media 
  Újszerű munka jelent meg az Open University Press kiadásában 2003-ban. Carter 
  és Weaver a média és az erőszak kapcsolatának különböző formáit tekintik át. 
  A kötet alapállása abból, az alapvetően médiaelméleti és társadalomtudományos 
  szempontból vizsgálja a médiaerőszak problémát, hogy az milyen szerepet tölt 
  be a modern tömegkultúrában. Ilyen módon a szerzők a posztmodern kulturális 
  fordulat (Császi, 2008) jegyében elemzik a médiát. A posztmodern kulturális 
  fordulat lényege, hogy a cultural studies alapjaiból kiindulva, kulturális és 
  politikai, gazdasági jelenségként egyaránt értelmezi a médiát, a frankfurti 
  iskolára jellemző értékítéletet mellőzve. 
A kötet ugyanakkor a médiaerőszak probléma elemzését jellemző vita kapcsán is leteszi a voksát. A könyvben nincs jelen a média és az erőszak kapcsolatát és a vélt médiahatást kutató lélektani hagyomány. A tanulmányok elsősorban a médiaerőszak helyére kívánnak rámutatni a kulturában, igazolva a jelenség társadalmi funkcióit, a nézőt aktív befogadóként feltételezve. A szerkesztők azt a szemléletet követik, amelynek kapcsán Császi Lajos McLeod gondolatát idézi: "A posztmodern kulturális fordulat szállóigévé lett új paradigmája szerint: Nem az a kérdés, hogy a média mit csinál az emberekkel, hanem az, hogy az emberek mit csinálnak a médiával (McLeod, 1991)" (Császi, 2006).
A könyv a témában, a 2000-es években íródott legérdekesebb angol nyelvű tanulmányokból közöl összeállítást. A kötet erénye, hogy a tanulmányok egymást erősítik egy egészet alkotva az eltérő témákat feldolgozó, különálló darabkákból.
A kötet négy nagy fejezetet és huszonnégy 
  alfejezetet közöl. Elsőként a legfontosabb elméleti megközelítéseket (Conceptual 
  approaches to media violence), majd az erőszak megjelenését az alkotók (Producing 
  media violence) és a tartalom (Representing media violence) szempontjából foglalja 
  össze, ezután a befogadók (Media violence audiences) szemszögéből értelmezi 
  a jelenséget.
  A fejezetek között megtaláljuk a hagyományos médiahatás kutatást kritizáló írást 
  (David Gauntlett: Ten things wrong with the media "effects" model), 
  a szeptember 11-i támadás képeit elemző tanulmányt (Medhi Semanti: Imagine the 
  terror of September 11), az india filmművészetben látható szexuális erőszak 
  elemzését (Srividya Ramasubramanian és Mary Beth Oliver: Portrayals of sexual 
  violence in popular hindi films), valamint a gyermekek televíziózási szokásainak 
  ismertetését (David Buckingham: Children viewing violence). 
Kiemelném Derek Iwamoto tanulmányát, 
  amely Tupac Shakur személyiségét és dalszövegeit elemzi. A Tupac Shakur: Understanding 
  the identity formation of hyper-masculinity of a popular hip-hop artist c. fejezet 
  jól illusztrálja a kötet módszertanát, szemléletmódját és egyben eredetiségét. 
  Tupac Shakur, az 1996-ban, huszonötévesen gyilkosság áldozatává vált fekete 
  hip-hop sztár megosztotta közönségét és a kritikusokat. Az erőszakos médiajelenségek 
  ellenzői Shakurt az agresszivitás terjedésének egyik okaként állították be, 
  aki az agressziót népszerűsíti a városi bandaháborúkat elbeszélő dalszövegeiben. 
  Iwamoto a szövegek elemzésével bemutatja, hogy az előítéletekkel szemben a szövegek 
  mögött egy érzékeny alkotó fedezhető fel. A dalszövegek utalnak a feketékkel 
  szembeni előítéletekre, arra, hogy a nőkkel szembeni erőszak elitélendő, sőt 
  a gyermeknevelési segélyen élő elszegényedett fekete családok problémáira is. 
  Az érvelés meggyőző és meggondolandó, egyszerre kaphatunk betekintést egy sztár 
  művészetébe, ugyanakkor abba is, hogy a nyilvánosság milyen értelmezéseket hagy 
  figyelmen kívül egy-egy tartalom esetében. 
  Iwamoto tanulmányával, és a kötet más, hasonló módszertannal írt szövegeivel 
  kapcsolatban is felvethető a kérdés, hogy a befogadók többsége is így értelmezi-e 
  ezeket a dalokat.
Az előbb említett mellett fontos hiányérzete lehet az olvasónak amiatt is, hogy az egyébként a témát teljeskörűség igényével feldolgozó kötetből hiányoznak a pszichológiai kutatások eredményei. Természetesen egy társadalomtudományi kötet így is teljesnek mondható, azonban a témát a lélektani szakirodalom régóta kutatásai középpontjába állítja, olyan kutatási eredményekkel, amelyek szemben állnak a kultúra- és társadalomelméleti megközelítéssel. Éppen ezért érdemes lenne ezek határozott kritikáján kívül (amint az Martin Baker és Julian Petley From bad violence research to good c. írásában olvasható) néhány szempontot mélyebben értelmezve, ezeket az eredményeket is beépíteni a szövegekbe, annak érdekében, hogy bizonyos pontokon akár a társadalomtudományi érvelést is erősítsék.
  Az elmélet vizsgálatának szempontjai
 
  Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
  Cultural studies, media studies, médiaelmélet
 
  Az elmélet leíró vagy magyarázó?
  Leíró, célja a médiaerőszak megjelenésének leírása a különböző médiatartalmakban
 
  Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
  Szociológia, kulturális antropológia, politikaelmélet
 
  Az elmélet-alkotás célja
  A média és az erőszak kapcsolatának pontosabb leírása
 
  Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
  Média, kommunikációelmélet
 
  Az elmélet háttérdiszciplínái
  Szociológia, kulturális antropológia, politikaelmélet, médiaelmélet
 
  Néhány fontosabb bibliográfiai tétel 
Belinszky Eszter (2000) A kritikai kultúrakutatás a médiaelemzés gyakorlatában. Médiakutató, ősz
Buckingham, David (2002) A gyermekkor halála után. Budapest: Helikon.
Császi Lajos (2008) Médiakutatás a kulturális fordulat után. Médiakutató, ősz
Császi Lajos (2002) A média rítusai. Budapest: Osiris.
 
  Az összefoglalót készítette: Molnár Bálint 
  2009. január