F. Várkonyi Zsuzsa: Tanulom magam
  Budapest, Studium Effektive, 
  1999.
  
 
  Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
  Tranzakcióelemzés és humanisztikus pszichológia.
 
  Az elmélet érvényességi területe
  Pszichológia, szociálpszichológia.
 
  Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
  Személyközi kommunikáció.
 
  Az elmélet leíró vagy magyarázó?
  Leíró az elméleti bázison, magyarázó a praxist illetően. 
 
  A koncipiálásba bevont funkciók
  Emocionális, konatív, fatikus. 
 
  A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
  Az emberi személyiség (tudatos és tudattalan) struktúrái
  Játszmaelméletek
 
  A koncipiálásba bevont színterek 
  1. A személyes tudatalatti
  2. A személyközi kommunikáció színterei.
 
  A koncipiálásba bevont dinamikák
  Belső történések 
  Társas kapcsolatok, interakciók 
  Játszmák
 
  Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
  F. Várkonyi Zsuzsa gyakorló pszichológus és tréner. Ebben a kötetben saját módszerét 
  mutatja be, amely egyaránt merít a Berne-féle tranzakcióelemzésből és a Gordonnal 
  azonosított "humanisztikus pszichológia" elveiből. Mindkettőt felhasználja 
  ugyan, de az eredmény mindkét forrástól egyforma távolságra van: elmélete szerint 
  a Gordon-féle kapcsolati modell és terápiás módszer a tranzakcióelemzéssel párosítva 
  lehet hatékony eszköz.
 
  Az elmélet-alkotás célja
  Mivel vállaltan inkább "népszerű" pszichológia tárgykörébe, mint a 
  szigorúan értelmezett szakirodalom körébe tartozó munkáról van szó, a szerző 
  nem törekszik az originalitás képzetét kelteni. A munka valóban tartalmaz teoretikus 
  alapvetéseket, ennél azonban fontosabbak a kategoriális szerkezetbe rendezett 
  esetleírások, amelyek együtt komplex, elméletileg megalapozott és empirikusan 
  kidolgozott rendszert alkotnak. F. Várkonyi Zsuzsa tehát - a hasonló jellegű 
  művek szerzőivel ellentétben - jól láthatóan nem érte be annyival hogy az olvasó 
  kezébe pusztán afféle szakácskönyvet adjon az élet élvezhetőbbé tételéhez. Szisztematikus, 
  háttérismereteiben meggyőző, prezentációs formáját nézve letisztult írásban 
  összegezte tapasztalatait és elvi alapállását.
 
  Az elmélet eredeti alkalmazási terepe 
  Pszichoterápia.
 
  Az elmélet háttérdiszciplinái
  Játékelméletek, magatartástudományok, (analitikus pszichológia).
 
  Néhány fontosabb bibliográfiai tétel 
Erich Berne: Emberi játszmák (Budapest, Háttér Kiadó)
Erich Berne: Sorskönyv (Budapest, Háttér Kiadó)
Thomas Gordon - N. Burch: Emberi Kapcsolatok
T. Gordon: P.E.T. - A szülői eredményesség tanulása
T. Gordon: Tanítsd gyermeked önfegyelemre!
 
  Az összefoglalót készítette: Mihalik Judit
  2008. december