Szendi Gábor: Depresszióipar
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
Orvos-páciens kommunikáció.
Ezen belül a placebo-jelenség, a medikalizálás kommunikációja.
Gyógyszergyári kommunikáció.
Az elmélet érvényességi területe
Orvostudomány. Gyógyszerészet.
Minden gyógyszerrel kapcsolatba kerülő személy.
Pszichoterápia.
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
A negatív és a pozitív
kommunikációs (konzultációs) stílus hatásai a gyógyszerhatásra és ezáltal a
gyógyulásra. A pozitív konzultációs stílusban ellátott beteg bizalmának és az
orvos gyógyulásba vetett hitének bizonyítottan döntő hatása van a beteg felépülésére,
a gyógyszerszedés e nélkül kevésbé eredményes vagy eredménytelen. Minden tablettának
van tehát placebohatása is.
Mi számít betegségnek? Változó, a betegségről való kommunikáció szabja meg,
sok esetben beszélhetünk kreált betegségről, pl. premenstruális szindróma (természetes
jelenség, nem betegség, mégis gyógyszert alkottak hozzá, és az antidepresszánsokat
is ajánlják ellenük). Vagy a depresszió, mely eredendően evolúciós adaptáció
eredménye, számos fajtája van, csak néhány típusa nevezhető betegségnek és szükséges
gyógyszeresen kezelni, a legtöbb típusa mindössze medikalizált életproblémákat
takar, melyeket azonban a pszichoterápia segítségével lehet jól felszínre hozni
és kezelni.
Téves információk közzététele jellemző a gyógyszergyárak részéről. Pl. az amerikai
orvosok referenciakönyve 80%-ban téves adatokat és indikációkat ad meg. Az orvosi
lapokban megjelenő cikkek erősen szelektáltak, a szerzők vélemény- és érdekütköztetését
ált. megakadályozzák. A gyógyszergyárak hatástani vizsgálataiból készült cikkeket
sok esetben fantomírók készítik neves szakemberek nevei alatt.
A médiában közölt téves és megtévesztő információk, pl. gyógyszerreklámok, ajánlások.
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Az elmélet leíró.
A koncipiálásba bevont funkciók
Tájékozottság; titkolt
tények bemutatása; az orvosok tájékoztatása; a pszichoterápia jelentősége; nyilvánosság;
médiahatás.
A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
A gyógyszerészeti hatásvizsgálatok
és a róluk készült cikkek, az orvosi konzultációk, orvosi lapok, konferenciák
stb.
A koncipiálásba bevont színterek
A különböző gyógyszergyárak
és kutatásaik, FDA (amerikai gyógyszer-engedélyezési hivatal) adatbázis, a gyógyszerek
kezelési ajánlásai, orvosoknak készült referenciakönyv, Albert Györgyi könyve.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
Társadalmi nyilvánosság:
a könyvben leírtak szerint éppen az a probléma, hogy a gyógyszergyárak eltitkolják
a valódi hatásvizsgálati eredményeket, és az érintettek (orvosok és minden gyógyszerrel
kapcsolatba kerülő személy) nem kapják meg a tájékoztatást.
A mediahatás és befolyásolás elmélete.
Az elmélet-alkotás célja
A hatástani tények nyilvánosságra hozatala, a tévhitek eloszlatása, a betegségipar
veszélyeire való figyelemfelhívás.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
Pszichoterápia.
Az elmélet háttérdiszciplinái
Gyógyszerészet, pszichológia,
pszichiátria, orvostudomány, kommunikációtudomány
Irodalom
Szendi Gábor: Depresszióipar.
Sík Kiadó. Budapest. 2005.
Az összefoglalót készítette: Mucsi Eszter
2009. január