Szendi Gábor: Depresszióipar
  
 
  Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
  Orvos-páciens kommunikáció. 
  Ezen belül a placebo-jelenség, a medikalizálás kommunikációja.
  Gyógyszergyári kommunikáció. 
 
 
  Az elmélet érvényességi területe
  Orvostudomány. Gyógyszerészet. 
  Minden gyógyszerrel kapcsolatba kerülő személy.
  Pszichoterápia.
 
  Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
  A negatív és a pozitív 
  kommunikációs (konzultációs) stílus hatásai a gyógyszerhatásra és ezáltal a 
  gyógyulásra. A pozitív konzultációs stílusban ellátott beteg bizalmának és az 
  orvos gyógyulásba vetett hitének bizonyítottan döntő hatása van a beteg felépülésére, 
  a gyógyszerszedés e nélkül kevésbé eredményes vagy eredménytelen. Minden tablettának 
  van tehát placebohatása is.
  Mi számít betegségnek? Változó, a betegségről való kommunikáció szabja meg, 
  sok esetben beszélhetünk kreált betegségről, pl. premenstruális szindróma (természetes 
  jelenség, nem betegség, mégis gyógyszert alkottak hozzá, és az antidepresszánsokat 
  is ajánlják ellenük). Vagy a depresszió, mely eredendően evolúciós adaptáció 
  eredménye, számos fajtája van, csak néhány típusa nevezhető betegségnek és szükséges 
  gyógyszeresen kezelni, a legtöbb típusa mindössze medikalizált életproblémákat 
  takar, melyeket azonban a pszichoterápia segítségével lehet jól felszínre hozni 
  és kezelni.
  Téves információk közzététele jellemző a gyógyszergyárak részéről. Pl. az amerikai 
  orvosok referenciakönyve 80%-ban téves adatokat és indikációkat ad meg. Az orvosi 
  lapokban megjelenő cikkek erősen szelektáltak, a szerzők vélemény- és érdekütköztetését 
  ált. megakadályozzák. A gyógyszergyárak hatástani vizsgálataiból készült cikkeket 
  sok esetben fantomírók készítik neves szakemberek nevei alatt.
  A médiában közölt téves és megtévesztő információk, pl. gyógyszerreklámok, ajánlások.
 
  Az elmélet leíró vagy magyarázó?
  Az elmélet leíró.
 
  A koncipiálásba bevont funkciók
  Tájékozottság; titkolt 
  tények bemutatása; az orvosok tájékoztatása; a pszichoterápia jelentősége; nyilvánosság; 
  médiahatás.
 
 
  A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
  A gyógyszerészeti hatásvizsgálatok 
  és a róluk készült cikkek, az orvosi konzultációk, orvosi lapok, konferenciák 
  stb.
 
  A koncipiálásba bevont színterek
  A különböző gyógyszergyárak 
  és kutatásaik, FDA (amerikai gyógyszer-engedélyezési hivatal) adatbázis, a gyógyszerek 
  kezelési ajánlásai, orvosoknak készült referenciakönyv, Albert Györgyi könyve.
  
  
 
  Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
  Társadalmi nyilvánosság: 
  a könyvben leírtak szerint éppen az a probléma, hogy a gyógyszergyárak eltitkolják 
  a valódi hatásvizsgálati eredményeket, és az érintettek (orvosok és minden gyógyszerrel 
  kapcsolatba kerülő személy) nem kapják meg a tájékoztatást. 
  A mediahatás és befolyásolás elmélete.
 
  Az elmélet-alkotás célja
  A hatástani tények nyilvánosságra hozatala, a tévhitek eloszlatása, a betegségipar 
  veszélyeire való figyelemfelhívás.
  
  
 
  Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
  Pszichoterápia.
 
 
  Az elmélet háttérdiszciplinái
  Gyógyszerészet, pszichológia, 
  pszichiátria, orvostudomány, kommunikációtudomány
 
 
  Irodalom
Szendi Gábor: Depresszióipar. 
  Sík Kiadó. Budapest. 2005.
  
 
  Az összefoglalót készítette: Mucsi Eszter
  2009. január