Karl-Erik Sveiby: Szervezetek új gazdagsága
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
Társadalmi kommunikáció
Az elmélet érvényességi területe
Profitorientált szervezetek
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
Tudásmenedzsment alapú szervezeti kommunikáció
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Leíró/magyarázó
A koncipiálásba bevont funkciók
Szervezeti HR, HR-controlling, komptencia menedzsment
A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
Polányi Mihály tacit/explicit tudás elmélete. Polányi szerint minden explicit
(kifejtett) tudás hátterében tacit (hallgatólagos) tudás áll, azaz minden explicit
tudásnak tacit tudás feleltethető meg.
A koncipiálásba bevont színterek
A tudástőke három színtere három tőkefajta: az ügyféltőke (külső folyamatok),
a szakértői tőke és a szervezeti tőke (belső folyamatok). A szakértői tőke nem
szükségszerűen azonos a humán tőkével, és mind a külső, mind a belső folyamatok
szintjén jelentkezhet.
A koncipiálásba bevont dinamikák
- Mester-tanítvány viszony
- Tudástermelő team-ek a kommunikatívon alapuló praticipációja
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
- Balanced Score Card (BSC). A kiegyensúlyozott teljesítmény skála egy organikus
rendszer, amely egy elsősorban profitérdekelt szervezet stratégiai egyensúlyát
írja le. Ez az egyensúly egyben a szervezeti tudástőke mérője is.
- Knowledge-Creating. A tudás termelés új tudás közösségi létrehozása. Különbözik
a tudás kombinációtól, amelyben már meglévő szervezeti tudás átrendezését jelenti.
Az elmélet-alkotás célja
Feltérképezni a profitorientált szervezet esetében a tudástőke stratégiai jelentősségét.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
közgazdaságtan, stratégiai menedzsment, HR controlling
Az elmélet háttérdiszciplínái
mikro-makroökonómia, vállalati számvitel, pszichológia, kommunikáció tudomány,
szociológia, szociálpszichológia
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
Norton-Kaplan: Balanced Scorecard. Kiegyensúlyozott startégiai mutatószám rendszer.
Budapest, 1998.
Nonaka-Takeuchi: Knowledge Creating Company. Oxford University Press, 1995.
Az összefoglalót készítette: Fellner Zoltán Ákos,
2009. január 7.