Newman, Bruce I.: A politika tömegmarketingje
Bagolyvár, Budapest,
2000
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
társadalmi kommunikáció, kormányzati kommunikáció, marketing kommunikáció
szervezeti kommunikáció
beszédaktus elmélet
Az elmélet érvényességi területe
etika, politológia, marketing, mass media, szociológia, médiagazdaságtan
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
Funkcionális kommunikáció-fogalom, de interaktív kommunikációs aspektusok is
megfigyelhetők: szándék - hatás - összefüggés. A jelentése folyamatosan zajló
kölcsönhatásokban és visszahatásokban születik.
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Leíró jelleg a történeti és elemző feltárások során, valamint magyarázó, a befogadói
hatásokat és az eredményességet illusztráló esettanulmányoknál.
A koncipiálásba bevont funkciók
imázsteremtés, -átalakítás, -rombolás
marketing, piacszegmentálás, pozicionálás
ideologizálás
kapuőr, hírközlés, médiaszervezés
stratégia alkotás, tanácsadás, szervezés
tanulás, kondicionálás
A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
a közvélemény és a nyilvánosság szerkezete
az állam- és politikai hatalom
erkölcsi és politikai értékek
A koncipiálásba bevont színterek
társadalom, politika
nyilvánosság, tömegkommunikáció
kultúra
reklám, pr, marketing
A koncipiálásba bevont dinamikák
Az imázsteremtés relációi.
Az imázs és az üzenetet értelmező befogadó közötti viszony változásai.
Az emberi szükségletek és azok változásai.
Érvelés és manipuláció.
A meggyőzés módszerei, az érvelés.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
Médiahatások elmélete - moderált hatás.
White kapuőr fogalma.
Gerbner kultivációs elmélete.
Az elmélet-alkotás célja
Az imázsteremtésnek és a manipuláció technikáinak, hatásmechanizmusainak feltérképezése
és komplex ismertetése, a modern demokráciákkal összefüggésben.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
Közgazdaságtan, kereskedelem.
Az elmélet háttérdiszciplínái
Politológia, közgazdaságtan, szociológia, pszichológia.
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
Kirschner, Joseph: A manipuláció művészete. Bagolyvár, Budapest, 1999
Síklaki István (szerk.): Szóbeli befolyásolás I., II. Typotex, Budapest, 2008
Rivers, L. William - Matthews, Cleve: Médiaetika. Bagolyvár, Budapest,1993
Mazzoleni, Gianpetro: Politikai kommunikáció. Osiris, Budapest, 2002
Róka Jolán: A vizuális manipuláció szerepe az imázsteremtésben. Jel-Kép 1/2: 36-41. old.
Az összefoglalót készítette: Szakács
István
2009. január