Newman, Bruce I.: A politika tömegmarketingje
Bagolyvár, Budapest, 2000


Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
társadalmi kommunikáció, kormányzati kommunikáció, marketing kommunikáció
szervezeti kommunikáció
beszédaktus elmélet

Az elmélet érvényességi területe
etika, politológia, marketing, mass media, szociológia, médiagazdaságtan

Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
Funkcionális kommunikáció-fogalom, de interaktív kommunikációs aspektusok is megfigyelhetők: szándék - hatás - összefüggés. A jelentése folyamatosan zajló kölcsönhatásokban és visszahatásokban születik.

Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Leíró jelleg a történeti és elemző feltárások során, valamint magyarázó, a befogadói hatásokat és az eredményességet illusztráló esettanulmányoknál.

A koncipiálásba bevont funkciók
imázsteremtés, -átalakítás, -rombolás
marketing, piacszegmentálás, pozicionálás
ideologizálás
kapuőr, hírközlés, médiaszervezés
stratégia alkotás, tanácsadás, szervezés
tanulás, kondicionálás

A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
a közvélemény és a nyilvánosság szerkezete
az állam- és politikai hatalom
erkölcsi és politikai értékek

A koncipiálásba bevont színterek
társadalom, politika
nyilvánosság, tömegkommunikáció
kultúra
reklám, pr, marketing

A koncipiálásba bevont dinamikák
Az imázsteremtés relációi.
Az imázs és az üzenetet értelmező befogadó közötti viszony változásai.
Az emberi szükségletek és azok változásai.
Érvelés és manipuláció.
A meggyőzés módszerei, az érvelés.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
Médiahatások elmélete - moderált hatás.
White kapuőr fogalma.
Gerbner kultivációs elmélete.

Az elmélet-alkotás célja
Az imázsteremtésnek és a manipuláció technikáinak, hatásmechanizmusainak feltérképezése és komplex ismertetése, a modern demokráciákkal összefüggésben.

Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
Közgazdaságtan, kereskedelem.

Az elmélet háttérdiszciplínái
Politológia, közgazdaságtan, szociológia, pszichológia.

Néhány fontosabb bibliográfiai tétel

Kirschner, Joseph: A manipuláció művészete. Bagolyvár, Budapest, 1999

Síklaki István (szerk.): Szóbeli befolyásolás I., II. Typotex, Budapest, 2008

Rivers, L. William - Matthews, Cleve: Médiaetika. Bagolyvár, Budapest,1993

Mazzoleni, Gianpetro: Politikai kommunikáció. Osiris, Budapest, 2002

Róka Jolán: A vizuális manipuláció szerepe az imázsteremtésben. Jel-Kép 1/2: 36-41. old.


Az összefoglalót készítette: Szakács István
2009. január

 


[vissza a lap tetejére]