Recenzió
Molnár Katalin: Rendészeti kommunikáció vezetőknek
című tankönyvéről
Az elméletalkotás célja:
A könyv a Rendőrtiszti Főiskola Társadalomtudományi Intézetének gondozásában
jelent meg 2007-ben az integrált társadalomtudományi képzés céljainak megfelelően.
A szerző hosszú évek óta tanít az RTF-en, s addigi tapasztalatai alapján igyekszik
felépíteni a könyvet. Bevezetőjében amellett tör pálcát, hogy a rendőr (rendészeti
dolgozó) szolgáltató szerepe interakcióban formálódik, s felelőssége szolgáltató
volta okán nagyobb, mint ügyfeleié. (S nem idézőjelbe téve az ügyfelet, hiszen
a szerző sem teszi.) Jegyezzük meg, a közszolgálatban az üzleti szemlélet és
menedzsertechnikák térhódítását számos szerző (köztük pl. Dr. Finszter Géza
kriminológus is) különösen veszélyesnek, s tévútra vivőnek tartja. A rendőrség
maga a rendszerváltás óta mégis, de főként az 1994-es, majd 2004-es év óta mind
hangsúlyosabban törekszik szolgáltatóként fellépni az állampolgárokkal, társadalmi
szereplőkkel szemben. Kezdetben a marketing-, később pr-szemléletet hirdetve.
A képzés célja, hogy a szakismereteket a jövő rendőri (rendészeti) vezetője
kreatív módon tudja alkalmazni, tehát a (szakismeretekkel integrált) kompetenciafejlesztésre
kihegyezett anyaggal állunk szemben. Ennek megfelelően a hagyományos rendőrképzést
hátrahagyva újfajta oktatás igénye fogalmazódik meg, amelynek folyamatában a
hallgatóé a főszerep. Az oktató csak moderátor. (8.p.)
A vonatkozó OKM-rendelet (14/2006. 13.) értelmében a mesterképzési szak (MA)
kompetencia alapú képzést irányoz elő. A Főiskola pedig kompetencia-térképet
rajzolt és ennek tükrében alakítja át, aktualizálja képzési rendszerét. A várt
kimenet pedig önálló és kreatív, cselekedni tudó rendészeti szakemberek (vezetők)
kibocsátása.
A kompetenciákat a szerző a perszonális és interperszonális kompetenciák csoportjára bontja. Előbbieket elengedhetetlennek tartja ahhoz, hogy a vezető interperszonális kompetenciái megfelelők legyenek. A könyv az integrált képzés kommunikációs kompetencia fejlesztési részét fedi le.
Ennek megfelelően az elméletalkotásba bevont szerkezetek és dinamikák:
(A könyv az alábbi hét fejezetben tárgyalja a szükséges kompetenciákat.)
1) szóbeli kommunikációhoz szükséges kompetenciák fejlesztése
2) írásbeli kommunikációhoz szükséges kompetenciák fejlesztése
3) nem verbális csatornák működése/működtetése
4) harmadlagos kommunikatív tényezők, egyéni megjelenés és fellépés
5) önállóság vs társas együttműködés.
6) részvétel a nyilvánosságban
7) játékok, gyakorlatok
Az elméletben érvényesülő kommunikáció fogalom:
A Bevezetőben a közvetlen emberi kommunikáció társadalmi jelentőségéről szólva
Buda Béla sorai köszönnek vissza. Ennek megfelelő az alkalmazott kommunikáció
fogalom és elméleti megközelítés, azaz: "A közvetlen emberi kommunikáció
jelenségei és szabályszerűségei a társadalmi gyakorlatok minden terén fontosak,
és mindenütt lehetséges a főbb folyamatok és tényezők vizsgálata és értelmezése
a kommunikáció szemszögéből. Érthetően azonban ott a legfontosabbak ezek a jelenségek
és szabályszerűségek, ahol az emberek közötti érintkezés lényegi tartalma a
kommunikáció." (Buda, 1986. 178.o.)
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
leíró
Az elmélet érvényességi területe:
Közvetlen emberi kommunikáció a rendészeti munkában, a vezetői munkában (demokratikus
viszonyok között), személyiségfejlesztés
A koncipiálásba bevont színterek:
Rendészeti vezető (és rendészeti dolgozó) hivatalos működési területei, szervezeten
belüli és kívüli kommunikációs színterek
Az elmélet kapcsolata más elméletekkel:
A Buda Béla által jegyzett munkákra (empátia és közvetlen emberi kommunikáció,
személyiségfejlesztés, nevelés tárgyában) alapoz elsősorban a szerző
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel:
Birkenbihl, Vera F.: Kommunikációs gyakorlatok, Trivium Kiadó, 1997.
Borai Ákos-Molnár Katalin: A rendőrségi kommunikáció anomáliai - Problematika, Vitairat, Kézirat 2005.
Buda Béla: A közvetlen emberi kommunikáció szabályszerűségei, Animula Kiadó, Budapest, 1986.
Finszter Géza: Rendészeti menedzsment, Magyar Rendészet 2003/4., 20-33.o.
Fodor K. (szerk.): Személyiségfejlesztés III. Közművelődés Háza kiadvány, Tatabánya, 1990.
Forgas, Joseph P.: A társas érintkezés pszichológiája, Gondolat Kiadó, 1989.
Krémer Ferenc: A rendőri hatalom természete, Napvilág Kiadó, Budapest, 2003.
Molnár Katalin: Kommunikáció a rendvédelemben, Rejtjel Kiadó- Rendőrtiszti Főiskola, Budapest, 2001.
Németh Erzsébet: Az önismeret és a kommunikációs készség fejlesztése, Századvég Kiadó, Budapest, 2002.
Szikinger István: Rendőrség a demokratikus jogállamban, Sík Kiadó Kft., Budapest, 1998.
(Kritikai észrevételekkel e helyütt
nem élnék.)
Az összefoglalót készítette: Kriskó Edina,
2009. január 1.