Loet Leydesdorff: A kommunikáció szociológiai elmélete
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
A kommunikáció szociológiai elmélete - Typotex 2007. Budapest
Eredeti címe: Loet Leydesdorff: A Sociological Theory of Communication
A mű a Társadalmi kommunikáció című sorozat kötete.
Az elmélet érvényességi területe
Kommunikáció, társadalmi
kommunikáció, ismeretelmélet, szociológia, társadalom-szociológia
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Az elmélet leíró és magyarázó.
A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
A tízfejezetes kötet alapvetően a következő tömbökre tagolódik:
1. Önszerveződés
2. Szociológiai reflexiók
3. Önszerveződő rendszer-e a társadalom?
4. Filozófiai reflexiók
Leydesdorff e kötetben leginkább
Weber, Kuhn, Luhmann elméletére támaszkodva állítja fel alapvető hipotézisét:
az önszerveződés elméletét. Tekinthetjük-e magát a társadalmat önszerveződő
rendszernek? Ha igen, akkor mit jelent ez a megközelítés a szociológiai elméletekkel
kapcsolatban?
A szerző az önszerveződésnek biológiai és evolúciós modellt (is) keres. Luhmann
elméletére támaszkodva az elméletalkotás által a tudomány olyan tevékenységnek
is mondható, amely a káoszból való reflexív rendalkotás egy lehetséges formája
lehet.
"Nem számít, hogy mennyire absztrakt megfogalmazású az általános rendszerelmélet, az evolúció általános elmélete, valamint a kommunikáció általános elmélete, mindhárom elméleti alkotórészre szükség van a társadalom specifikusan szociológiai elméletéhez. Ezek az elméletek kölcsönösen függnek egymástól." (Luhmann, 1982. Liebe als Passion Frankfurt.)
A társadalomtudományok elméletalkotásában
fellelhető néhány dichotómia azokra a háttérproblémákra mutat, amelyek talán
megoldhatóak az önszerveződés paradigmájával. A "káoszból kivezető rend"
tanulmányozása - számítógépes gondolkodásunkban - algoritmusok meghatározását
teszi szükségessé. Leydesdorff az előbb felállított rendszer tanulmányozásához
az evolúciós, a kommunikációs, és rendszerelmélet "újrafogalmazását"
tartja szükségesnek. Több helyen Luhmann és Habermas elméletei közötti "interakciókra",
néhol Darwin evolúcióelméletére utal és reflektál.
A társadalom olyan kommunikációs rendszer, amely többféle értelmezését fogadja
el a rendnek. Miként tekinthetők ezek az értelmezések közötti feszültségek és
interakciók a tudományos megértés, a társadalmi változás és a technológiai innováció
forrásainak?
Hogyan differenciálódik és integrálódik a társadalom a modern és posztmodern
kapitalizmusban?
A kommunikáció szociológiai elmélete másodrendű elméletet biztosít, mely az
evolúciós perspektívával egészíti ki az elsőrendű rendszerek hálózatait. A másodrendű
rendszerek (már) nem tárgyiasíthatók, hiszen elvárások maradnak, melyek további
elméletet és kérdést vethetnek fel számunkra.
A Filozófiai reflexiók c. fejezetben főképp Huygens, Descartes, Popper és Leibniz
elméletével foglalkozik.
Hogyan segítheti a kommunikáció szociológiai elmélete, mint intellektuális és
társadalmi projekt, a szociológia előremozdítását? Mit jelenthet a kommunikáció
szociológiai elmélete a mindennapi életben?
"A társadalmi rendszer () túl fog bennünket élni.() A társadalmi fejlődés azonban szükségszerűen befejezetlen marad. Az új evolúciós elméletalkotás ekképpen hozzájárul az alapvető kérdések sorsként való szekularizációjához. A kommunikáció szociológiai elmélete egy operacionális alapot biztosít kutatási tárgyának további fejlődéséhez."(L.L.)
Az elmélet-alkotás célja
Személyközi kapcsolatok és a társas együttműködés vizsgálata. A szerző a kommunikációt
egyfajta szociológiai elméletként értelmezi.
Az elmélet háttérdiszciplínái
Kognitív pszichológia, szociálpszichológia, szociológia, tudományszociológia,
kommunikáció, társadalmi kommunikáció, ismeretelmélet, evolúció, filozófia
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
Darwin Charles 1856: A fajok eredete,
Habermas 1985. Den philosophische Diskurs der Moderne - zwölf Vorlesungen. Frankfurt.
Huygens, Christian 1990 The Celestial World's discover'd. London.
Leibniz 1966 Hauptschriften zur Grundlegung der Philosophie. Hamburg.
Luhmann 1982. Liebe als Passion. Frankfurt.
Luhmann: 1997. Die Gesellschaft, der Gesellschaft, Frankfurt.
Parsons 1937. The Structure of Social Action. Glencoe.
Az összefoglalót készítette: ifj.
Czékus Jób,
2009. január 9.