Reflexió Németh Mihály recenziójára
Gianpietro Mazzoleni: Politikai kommunikáció
Német Mihály könyvismertetését több szempontból is hiányosnak tartom. A "tankönyv"
szerkezetű, azaz bevezető mélységű, átfogó és általános leíró és magyarázó részeket
is tartalmazó szakkönyv deklarált célja ugyanis több mint, ami a vázlatos félszavakból
kitűnik. A szerző célja, hogy "a politikai és a kommunikációs jelenségek
tanulmányozóinak világos szöveget adjunk a kezébe, olyat, amely egységes képet
nyújt erről a tudományos területről, s amely rendszerező, ugyanakkor lényegre
törő kifejtésben mutatja be a <<szakma állapotát>>, vagyis azokat
a fontos ismereteket, amelyek egy jelentős tudományos tradíció és gombamód szaporodó
vizsgálódások termékei". A szándékosan ismertető jellegű munka így a történeti
áttekintést, ismeretelméleti fejtegetést sem mellőzve próbálja áttekinteni -
és nem mellesleg tudományosan legitimálni - a politikai kommunikáció területét.
Az interdiszciplináris megközelítésű munka a politikatudomány mellett a társadalomtudományok
különböző területeit, úgy mint szociológia, szociálpszichológia valamint nyelvtudomány,
kommunikációelmélet és a médiakutatás is bevonja a vizsgálódásba. A száraz és
leíró bevezető a területek széleskörű empirikus eredményeivel kiegészülve lesz
érdekes és használható tankönyv. A szerző a politikai kommunikációt alapvetően
interakcióként fogja fel, amely dinamikus viszonyban a politikai rendszer, a
tömegkommunikáció rendszere és az állampolgár-választópolgár vesz részt. A szerző
az egyes szereplők szempontjából külön-külön világít rá a létrejövő interakciós
folyamat elemeire, sajátosságaira, bemutatva a témához kapcsolódó empirikus
kutatásokat is.
Külön fejezetekben esik szó a politikai, a tömegkulturális rendszer specifikumairól,
majd a köztük létrejövő interakció modelljeiről, valamint a politikai kommunikáció
nyelvezetéről és szimbólumhasználatáról is. A szerző részletesen és kimerítően
elemzi a választási kommunikációt, külön vizsgálva a marketing és a televíziós
kampányokat is. Tárgyalja a választási kampányok tömegkommunikációs aspektusát
és a kört bezárva tárgyalja a kommunikációs források választokra kifejtett hatását,
ezen belül körüljárva azt is, hogy a választópolgár, mint az interakció harmadik
szereplője, milyen jegyek mentén, miként írható le az interakció során, annak
résztvevőjeként. Külön fejezet foglalkozik azzal a kérdéssel is, hogy hogyan
formálódnak a politikai irányzatok, hogyan alakulnak ki a választói döntések,
amely fejezetben az állampolgárok tájékozottsága és a politikai részvétellel
kapcsolatos vizsgálatok bemutatása is helyet kap.
A könyv erőssége, hogy a politikai kommunikációt az elméleti önlegitimációs
keretből kihelyezve az interdiszciplináris vizsgálati keretbe helyezi és emellett
nagy teret enged a különböző elméletek kritikai ismertetésének és az empirikus
kutatási tapasztalatok bemutatásának. Nem kizárólagosan, de főként az olasz
politikai kommunikáció elemzésével gyakorlati oldalról is hasznos ismereteket
ad a politikai kommunikáció működését illetően a könyv széles célközönségének.
Az 1998-as, magyarra 2002-ben lefordított és ugyanebben az évben kiadott könyv
hiányossága, hogy a kommunikációelmélet és a médiaelemzés kurrens elméleteit
kevéssé tárgyalja, ez a tömegkommunikáció hatását vizsgáló résznél hiányzik
főként, hiszen kulcsfontosságú kérdés, hogy a tömegkommunikációra miként tekintünk
az üzenetek közvetítésének folyamatában. A másik szembetűnő hiányosság az új
kommunikációs eszközök a mobiltelefon, az internet, az új média említésének,
részletes tárgyalásának hiánya, hiszen ezen eszközök mára látható módon, alapvetően
átalakították a politikai kommunikációról való gondolkodásunkat.
Mivel a könyv szándékosan bevezető jellegű, nem csak szakembereknek szánták,
ezért a szerző széles nemzetközi szakirodalmi háttérrel segít a témában mélyebben
elmerülni vágyóknak.
Fontosabb bibliográfiai tételek:
Dayan, D. & Katz, E. Media Events: the Live Broadcasting of History. Cambridge, 1992. Harvard University Press.
Gamson William A., Talking Politics, 1995, Cambridge University Press.
Iyengar, Shanto, Is Anyone Responsible?: How Television Frames Political Issues, 1994, University of Chicago Press.
Selnow, W. Gary, High-tech Campaigns: Computer Technology in Political Communication 1994, Praeger,
Watts, Duncan, Political Communication Today, 1997. Manchester University Press.
Készítette:
Myat
Kornél
2009. január 7.