Földesi Tamás: A politikai felelősség dilemmái
Kató Linda recenziójának lektorálása
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
Társadalmi kommunikáció, kormányzati kommunikáció
Az elmélet érvényességi területe
Etika, jogtudomány, filozófia, politológia, történelem
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
Társadalmi kommunikáció és személyközi kommunikáció egyaránt.
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Az elmélet leíró.
A koncipiálásba bevont funkciók
1. A felelősség kifejezés tartalma. Ennek meghatározásához a felelősség nyelvi
formájából kell kiinduljunk. A felelősség arra a negatívumra, rosszra való reakció,
amelyet az ember magatartásával elkövetett, és azért felelősségre vonható. Ez
egyértelművé válik a lingvisztikai megközelítésből is, hiszen a felel ige egy
reflektáló terminus, amelyet meg kell, hogy előzzön valamilyen magatartás, amelyre
válaszol.
2. A felelősség sajátos emberi kategória. A szenvedések, a bajok lehetnek objektívek,
de a vétkek és a bűnök olyan sajátos kategóriák, amelyek előfeltételezik, hogy
az emberi közösségek bizonyos magatartásokat véteknek, illetve bűnnek minősítenek.
3. A felelősségnek axiológikus előfeltevésekre van szüksége (normák, értékek,
kötelezettség). Ahhoz, hogy a felelősségre vonás kérdése felmerüljön a társadalomban,
különbséget kell tenni jó és rossz, erény és bűn, jogszerű és jogellenes között.
Az értékeknek normákban kell kifejeződniük, ahhoz, hogy útmutatást nyújtson
az emberi közösségek számára. A felelősségre vonás normaszegésért jár, ezért
ha nincs norma, akkor felelősségre vonás sincs. A könyvből idézve "a felelősség
önmagában se erkölcsi, se jogi kategória, hanem a kooperáció szükségességéből
fakadó viszonyulás a közösség tagjaihoz".
4. Objektív-szubjektív felelősség.
5. A felelősség terminus kizárólag negatív jelentésű-e? Erre a kérdésre a szerző
helyesen egyértelműen nemmel válaszol, és a terrorizmus terminusához hasonlítja,
ami megítélésem szerint félrevezető, hiszen a terrorizmust az emberek többsége
negatív összefüggésben használja, egyértelműen az emberi életet veszélyeztető,
illetve kioltó konnotációja van, míg a felelősségnek különböző formái vannak,
amelyek lehetnek negatívak, illetve pozitívak és ezeket egymástól függetlenül
kell vizsgálni. Ha valaki felelős valamiért és felelősségre vonják, nem biztos,
hogy emögött valamilyen negatív magatartás húzódik meg.
6. A felelősség társadalomban betöltött szerepe. A felelősség társadalmi szerepe
történelmileg változik, koronként, társadalmanként, politikai rendszerenként
eltér. De állandóság benne, hogy az emberi lét elengedhetetlen tényezője.
7. Normál erkölcs- reprezentatív erkölcs
8. A politikai felelősség hierarchiája - minél nagyobb valakinek a politikai
hatalma, annál nagyobb a felelőssége a szerző szerint, ami részben igaz is,
de az alulról jövő felelősség legalább ugyanakkora kell legyen, hiszen a "kisember"
felelőssége is, ha valamit eltűr, illetve nem vonja felelősségre vezetőit rossz
döntéseiért.
A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
Politikai felelősségvállalás, amelyen belül értelmezésre kerül a felelősség
fogalma, annak tartalma, szerepe.
A felelősség terminus négy összefüggése:
1. Valaki felelős valamiért
2. Valaki átvállalja a felelősséget
3. Valakit felelősségre vonnak
4. Valaki felelősen cselekszik
Erkölcsi és politikai értékek, normák
és felelősségre vonás viszonya: az erkölcsös politika létjogosultságának vizsgálata,
erkölcsi értékek és normák elemzése.
Jogi és politikai értékek, normák (jogi felelősség-politikai felelősség): jogi
értékek és normák elemzése, a jogrendszer működése a társadalomban a politikai
felelősség számára azt határozza meg, hogy a politikai felelősségre vonás jogi
formában történik, vagy azok nélkül.
A politikai felelősség, illetve felelősségre vonás elmaradása: történeti áttekintés
a politikai felelősségre vonásról, vagy annak elmaradásáról.
A politikai felelősség sajátosságai: a politikai felelősség alanya (ki felelős
politikailag?), a politikai felelősség tárgya (kinek felelős politikailag?),
politikai felelősség miértje, a politikai felelősség hogyanja.
A szerző boncolgatja azt a kérdést, hogy kívánatos-e, hogy a politikai felelősségre
vonás jogi eszközökkel történjen? Eszmefuttatása végén arra a következtetésre
jut, hogy szerencsésebb a politikai felelősségre vonást jogi keretek között
lebonyolítani, mert ennek hiánya önkényt és önbíráskodást eredményezhet. Ugyanakkor
nem tárgyalja és nem veszi figyelembe, hogy milyen jellegű az a jogrendszer,
amelyet a felelősségre vonás során alkalmaznak, illetve, hogy a társadalom tagjai
igénylik-e vagy elutasítják a politikai felelősségre vonást. Megítélésem szerint
a politikai felelősségre vonás jogi keretek közé szorítása akkor megfelelő,
ha az adott jogrendszer demokratikus és a felelősségre vonás kívánatos a társadalom
részéről. A szerző másik érve a jogi keretek közé szorítás mellett, az, hogy
állítása szerint a jog rendelkezik a legkidolgozottabb eszköztárral és a legjobban
kidolgozott garanciarendszerrel. Továbbá szerinte a jog egyik nagy előnye, hogy
a "miért felelős valaki politikailag" kérdésre kodifikált választ
ad a jog, ezáltal lehetővé téve az emberek számára, hogy a felelősség miértjének
részletes ismeretében jogkövető vagy jogellenes magatartást tanúsítsanak.
A koncipiálásba bevont színterek
Társadalom, politika
A koncipiálásba bevont dinamikák
A politikai felelősség, mint dilemmatórikus terminus, hiszen a politikai felelősség
különböző relációi tele vannak ellentmondással, amely az egyes kérdéseknél felmerülő
értékkonfliktusból ered. Ilyen például az erkölcsi és politikai értékek, normák
között fennálló paradox helyzet, amely leegyszerűsítve arról szól, hogy miként
lehet egy politika rövid és hosszútávon is erkölcsös és mégis eredményes. De
jelentkeznek dilemmák a politikai felelősség valamennyi alkérdésénél, a felelősség
alanyánál a hatalmon levők és a hatalomban részesülők politikai felelőssége
arányának megállapítása, vagy a politikai felelősség tárgyánál, hogy kiket illet
meg a jog, hogy felelősségre vonjanak politikailag másokat.
Általános tételek, amelyek eltérő társadalmi-történeti feltételek között egyaránt
alkalmazhatóak:
- A poltikai felelősségnek arányosnak kell lennie azzal a hatalommal, amellyel az illető ember, vagy embercsoport rendelkezik.
- Az alul levők joga, hogy igényeljék a kritika és felelősségre vonás jogát, ezáltal ellenálva a hatalomnak. (pl. Civil társadalom)
- Kívánatos a politikai felelősségre vonás jogi eszközökkel történő realizálása, amely által elkerülhetővé válik a szubjektív, önkényes felelősségre vonás.
- A hatalmon levők kötelessége a politikai felelősség vállalása, tekintettel arra, hogy milyen következményei lehetnek intézkedéseiknek.
Nemzetköziesülő politikai felelősség: Egyre kevésbé nemzeti és belügy a politikai felelősség (úgy, mint az emberi jogok is), amelynek következtében a hatalommal való visszaélés egyre kevésbé járhat következmények nélkül.
Az elmélet-alkotás célja
A politikai felelősség kategóriájának nem volt megfelelő tudományos elméleti
magyarázata, amellyel szemben azonban maga a terminus a közhasználatban gyakran
használt, így például különböző médiumokban, vagy akár a parlamentben folyó
politikai viták során. Az ilyen terminusok használata, illetve alkalmazása jelzi,
hogy értelmezés is van mögötte és hozzávetőlegesen tudható, hogy milyen jelentéssel
van felruházva, a szerző szerint pedig szükséges ennek az adekvát elméleti magyarázata
is. A politikai terminust két részre bontva azt láthatjuk, hogy a politikai
jelzővel (vagyis a politikával) és a felelősséggel külön-külön számos szakirodalom
foglalkozik.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
Erkölcsi felelősség, jogi felelősség
Az elmélet háttérdiszciplinái
Szociológia, társadalomtudomány, közgazdaságtudomány
Néhány kiegészítő szó a műhöz:
Nézőpontom szerint a szerző sikeresen végrehajtotta vállalt feladatát, hiszen
hol tankönyvszerűen, hol pedig olvasmányos formában az olvasó elé tárja a politikai
felelősség főbb sajátosságait. Meghatározza a politika, a felelősség, az igazság,
az őszinteség, az erkölcs kifejezések tartalmát, taglalja a felelősség alapproblémáit,
világossá teszi mindenki számára az erkölcsi és politikai értékek, valamint
a normák és felelősségre vonás egymáshoz való viszonyát. Továbbá történelem
tankönyvszerűen példákat hoz a politikai felelősségre vonásra, illetve annak
elmaradására (az ókortól napjainkig), így a témában kevésbé járatos olvasók
is betekintést nyerhetnek ebbe az igen kényes és bonyolult folyamatba. Ókori
és középkori példái azért érdekesek, mert a könyv elején lévő politika és erkölccsel
foglalkozó részében arra a következtetésre jut, hogy modern értelemben vett
politika (pártok harca, szabad választás, kampányok, meggyőzés) az ókorban és
a középkorban nincs. Ha pedig politika nincs, hogy lehetne politikai felelősségre
vonás? Példáiból mégis kiderül, hogy ha politika nem is, de hatalom akkor is
létezett, amelynek megszerzéséért és megtartásáért ugyanúgy harcoltak, mint
a modern világban. Politikai értelemben vett bűnöket és hibákat is ugyanúgy
elkövettek, amelyekért felelősségre vonás járt, illetve járt volna.
Bár a szerző által hozott példák nagyon jók, mégis aránytalanak ítélem meg a
különböző történelmi korok reprezentáltságát, hiszen az ókori és középkori történetek
leírása nagyon alapos (habár szerinte éppen akkor nem létezett modern értelemben
vett politika), ezzel szemben az újkori és legújabb kori történelmi eseményeknek
csak vázlatos leírása történik, és ezek mellett csak néhány tendenciára világít
rá.
A mű számos pozitívuma, mint az alapossága, szerteágazósága és objektivitásra
törekvése mellett, bennem azt a 'dilemmát' vette fel és hagyta figyelmen kívül,
hogy tulajdonképpen kiket illet meg a politikai felelősségre vonás joga? Egyáltalán
meddig van értelme felelősségre vonást követelni? Mikor válik szükségessé a
felelősségre vonás helyett megbocsátásról beszélni? Bár ezeknek a kérdéseknek
a megválaszolása bizonyára egy másik monográfia megírását tenné szükségessé.
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
Ancsel Éva: Írás az Éthoszról. Kossuth, 1981
Ancsel Éva: Az ember mértéke vagy mértékhiánya. Kossuth, 1992
Arendt H.: A totalitarizmus gyökerei. Európa, 1992.
Bayer J.: A politikai gondolkodás története. Osiris, 1988.
Chapman R. D.: Ethics in Public Service. Ottawa, Carleton University Press, 1993.
Irmgarden R.: Über die Verantwortung. Stuttgart, 1970
Molnár T.: A hatalom két arca: politika és szentség. Európa, 1992.
Tengelyi László: A bűn mint sorsesemyény. Budapest, Atlantisz, 1992
Schlett L.: A Magyar politikai gondolkodás története. Korona, 1996
Weber M.: A politika mint hivatás.
Medvetánc, 1989.
Készítette: Csiszér Annamária
2008. december