Norbert Elias: A civilizáció folyamata
Gondolat, 2004
Kiegészítések Fellner Zoltán Ákos recenziójához
Az elmélet eredeti alkalmazási területe:
társadalomtörténet, szociológia.
Az elmélet háttérdiszciplínái:
történettudomány, vallástörténet, pszichológia, filozófia, etika, irodalomtörténet.
Az elmélet-alkotás célja:
a kultúra és a civilizáció fogalmak közötti európai kultúrkörben élő különbségek
tisztázása, a fogalmak újradefiniálása, eredetük vizsgálata, néhány, az ebben
a kultúrában jellemző viselkedésmód kialakulásának magyarázata.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal:
Bár Elias nem hivatkozik rá, így Ákos sem említi recenziójában, párhuzam található
Eliasnak a szabályok belsővé tételéről alkotott elképzelése és Foulcaul-nak
az "önuralomról" a hatalomnak a testek fegyelmezésére irányuló technikáiról
alkotott elméletei között.
Foucault a XVIII. századi új uralmi technikák közé sorolja a nevelést, fegyelmezést.
Nem válnak úgy külön nála a külső kényszerítő erők és az önmegtartóztatás, mint
Eliasnal. Az általa jellemzett korszakban a fegyelmezés aktusait tartja jellemzőnek,
és nem az önuralmat. Az önuralomnak az a fogalma, amit Eliasnál látunk, tudatosabb,
közelebb áll a Foucault által az ókorban, az ókori sztoikus gondolkodásban megfigyelt
önuralom fogalmához. A Gyönyörök gyakorlásában (1999) négy fogalmat jelöl
meg, amelyek a szexuális erkölcshöz kapcsolódnak a görög/ antik kultúrában.
Ezek egyike az enkrateia, az önuralom, amely nélkül az ember nem válhat erkölcsi
lénnyé. Aktív önuralom, amely ellenállást és harcot tesz lehetővé a vágyak és
gyönyörök területén, ellenőrzést biztosít felettük. (A XVIII. században jellemzővé
váló gyakorlatok, technikák elsősorban a hatalom számára biztosítják az ellenőrzést
a testek, egyének felett). A vágyaknak elsősorban nem azért kell ellenállni,
mert azok természetesek, így alsóbbrendűek, hanem mert eluralják az embert egy
idő után. Az önuralom tehát szó szerint önmagunk feletti uralmi viszony, hatalomgyakorlás.
Elias a civilizáció folyamatában
kiemelt jelentőségűnek tartja az önuralom jelenségét. Kimutatja, hogy: "miként
válik az állandó önkontroll révén egyre mindenoldalúbbá, egyöntetűbbé és szilárdabbá
az egész ösztön és affektusélet szabályozása."
Eliasnal - Foucaultól eltérően - nem a külső kényszerítő erőként ható hatalom
dominál. A kényszer eredete a társadalomszerkezet, az egyének egymásra utaltsága,
az együttélés okozta feszültségek, az interdependencia. A társadalomban az egymással
konkuráló egyének, csoportok és különböző funkcióik differenciálódnak. Az eltérő
cselekvéseket, a konkuráló egyének viselkedését össze kell hangolni, a cselekedeteket
meg kell szervezni.
Hivatkozások:
Foucault, M. 1990. Felügyelet és büntetés, A börtön története. Budapest: Gondolat
Foucault, M. 1999. A szexualitás története II., A gyönyörök gyakorlása. Budapest: Atlantisz
Kiegészítő irodalom: Elias, N. 1998. On Civilization, Power, and Knowledge (Selected Writings) szerk. Mennell, S. és Goudblom, J. Chicago, London: The University of Chicago Press
Készítette: Bálint Mónika,
2009. január 7.