George Lakoff, Mark Johnson: Metaphors We Live By
  
 
  Az adott kommunikációelmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
  Metaforaelmélet, metaforakutatás.
 
  Az elmélet érvényességi területe 
  Kognitív tudományok, kognitív nyelvelmélet, nyelvfilozófia / személyközi kommunikáció, 
  társadalmi kommunikáció
 
  Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
  Lakoff és Johnson értelmezésében az emberi kommunikáció a nyelvben rögzített 
  fogalmi vonalak mentén kialakult konceptuális rendszer kereteiben működik. Ez 
  alapján gondolkodunk és cselekszünk, a nyelv maga pedig egyben forrása és bizonyítéka 
  annak, ahogyan a rendszer működik.
  Nem kell költőnek vagy irodalmárnak lennünk ahhoz, hogy nyelvi képeket használjunk. 
  A könyv egyik legfontosabb megállapítása, hogy az emberek a mindennapokban számtalan 
  metaforát használnak. Ezek jó részét gyakran anélkül alkalmazza a beszélő, hogy 
  ennek tudatában lenne, mégis a nyelvi képek azok az eszközök, amik élővé, kifejezővé 
  (~képszerűvé!) és szórakoztatóvá teszik a nyelvünket. Lakoff és Johnson azonban 
  ennél is tovább megy, amikor kimondja, hogy nyelvi képeink nem csak gondolataink 
  kommunikálásában játszanak meghatározó szerepet, hanem a megértés és az észlelés 
  struktúráit is alapvetően meghatározzák.
 
  Az elmélet leíró vagy magyarázó?
  Az elmélet leíró és magyarázó. Egyfelől elméleti keretet ad a metaforák vizsgálatához, 
  osztályozza, tipizálja a hétköznapokban használt nyelvi képeket, másfelől konkrét 
  példákon keresztül szemlélteti, empírikusan teszteli az elmélet, a metaforák 
  rendszerének működését. A könyv úrmutatást kínál metaforáink megértéséhez, a 
  mögöttes fogalmi rendszerek feltárásához, amik végső soron az emberi elméről 
  árulnak el - eddig nem ismert - összefüggéseket az olvasónak.
 
  A koncipiálásba bevont funkciók:
  A könyv tágabb értelmezésben a nyelv kognitív funkcióit vizsgálja. A nyelvi 
  eszközök, nyelvi képek hagyományos retorikai funkcióját, az irodalomtudomány 
  költői metafora-felfogását hátrahagyva a nyelvi kép egy átfogóbb funkciójára 
  világít rá. Megállapítja, hogy a metafora a mindennapi gondolkodás és kommunikáció 
  eszköze. Funkciója, hogy segítse bizonyos fogalmak megértését, és nem csupán 
  esztétikai célokat szolgáljon.
 
  A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
  Nyelv, fogalmom-alkotás, a mindennapi kommunikációban használt nyelvi képek 
  rendszere.
 
  A koncipiálásba bevont színterek
  Szociális interakciók, gondolkodás (percepció, megismerés)
 
  A koncipiálásba bevont dinamikák
  Lakoff és Johnson újraértelmezi a metaforák hagyományos felfogását, mind a nyelv, 
  mind a kogníció szembonjából. Magyarázatuk szerint a metafora nem csupán az 
  irodalomtudomány fogalma, hanem az elme alapvető kognitív rendszere, amivel 
  a világ jelenségeit fölfogjuk, megérjük, megismerjük. A 'Metaphors We Live By' 
  egyfelől nyelvfilozófiai elmélkedés, másfelől a konkrét példákon keresztül a 
  hétköznapi metaforák analízise. Rendszerbe foglalja és tipizálja a különböző 
  nyelvi képeket, fogalmi keretet kín l a metaforák értelmezéséhez. Megállapítja, 
  hogy a metaforák gyakori forrástartományai: az emberi test, egészség és betegség, 
  állatok, növények, épületek, építkezés, gépek és eszközök, sport és játékok, 
  pénz és üzlet, főzés és ételek, hideg és meleg, világosság és sötétség, erők, 
  mozgás és irányok. Gyakori céltartományok: érzelmek, vágy, erkölcs, gondolatok, 
  társadalom, nemzet, politika, gazdaság, emberi kapcsolatok, kommunikáció, idő, 
  élet és halál, vallás, események és cselekvések.
 
  Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
  Szemben áll a retorika és az irodalomtudomány hagyományos metaforaelméletével, 
  ami a metaforát, mint költői képet fogja fel. A nyelv relativisztikus felfogásából 
  indul ki, amely szerint a gondolkodás, az észlelés nyelvi természetű. Ilyen 
  formán metaforáink rendszere alapvető jelentőségű lehet mind a gondolkodásban, 
  mind a megismerésben.
 
  Az elmélet-alkotás célja
  A metaforák hagyományos felfogásának megújítása. A nyelvi képek tipizálása, 
  a metaforák segítségével megragadott absztrakt fogalmak minél teljesebb bemutatása. 
  Ahhoz, hogy a világ nyelvi képéről fogalmat alkothassunk, fontos ismerni azt, 
  hogy milyen kapcsolódási mechanizmus működik a fent említett forrás és céltartományok 
  között. A könyv erre tesz kísérletet.
 
  Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
  Kogníció, érzékelés-észlelés-gondolkodás, személyközi kommunikáció, társadalmi 
  kommunikáció.
 
  Az elmélet háttérdiszciplínái
  Kognitív nyelvészet, nyelv-filozófia, pszichológia, neuro-biológia, irodalomtudomány, 
  retorika.
 
  Néhány fontosabb bibliográfiai tétel 
Davidson, Donald (1979) What metaphors mean. In Sacks, 29-45.
Geertz, Clifford (1980) Blurred genres: The refiguration of social thought. American Scholar 49:165-79.
Sacks, Sheldon (1979) On metaphor. Chicago: University of Chicago Press.
Searle, John (1979) Metaphor. In Ortony, 92-123.
  ...valamint:
Fónagy Iván (1999) A költői nyelvről. Corvina, Budapest.
Kövecses Zoltán (2005) A metafora. Gyakorlati bevezetés a kognitív metaforaelméletbe. Typotex, Budapest.
Kövecses Zoltán (2005) Túl a fogalmi metaforákon. In általános Nyelvészeti Tanulmányok, XXI.
Lakoff, George (1980) Women, Fire and Dangerous Things: What Categories Reveal About the Mind. University of Chicago Press, Chicago-London
 
  Az összefoglalót készítette: Vizler András
  2009. január