Érdi Péter: Teremtett valóság (válogatott írások)
Typotex Kiadó, 2000
Az emberi gondolkodás kezdetén a ciklikus jelenségek uralták a hitet és a gondolkodást
is. A nap mozgása, a hold fázisok, az évszakok visszatérő rendje és sok más
természeti jelenség arra a következtetésre szorította az embereket, hogy a világ
működése alapvetően a körmozgásra, a ciklusokra épül. A keleti filozófiákban
ez a totális elv a mai napig él a kozmológiában és kifejeződik a vallási szimbólumokban.
A nyugati világban a zsidó - keresztény gondolkodás volt az első, amely a lineáris felfogást kezdte képviselni, vagyis okság és okozat, valamint célirányos folyamatok mentén magyarázta a világ történéseit. Ez sokáig a világ teremtése és vége közti értelem magyarázatában volt csak értelmes a tudomány világára kezdetben nem volt nagy hatással.
Az első egységes világkép kialakulása még a megfigyelések alapján a körmozgásokhoz és a ciklikussághoz kötődik. Kopernikusz, Kepler, Galilei és Newton törvényei a bolygók mozgásáról és a gravitációról mind azt igazolják vissza, hogy a világ működése a ciklikusságon alapszik. (Órahasonlat).
Az első nagy tudományos egység a mechanika alapján jött létre, amely megalkotta a tömeg, az erő és a mozgás elméletét. Kifejlesztette a mérés eszközeit. Alapjai a pontos mérések és a matematika. Továbbfejlődése elvezetett a dinamika kialakulásához.
A linearitás és az irreverzibilitás elgondolása sokáig nem játszott szerepet a természettudományokban. Az első olyan eszköz, amelynek a működtetésénél modellezni lehetett az a gőzgép volt. A gőzgép termikus - hő - energiát alakít át mozgási energiává. A mechanikus elvek alapján ezt a folyamatot nem lehet elemezni.
Érdekes megfigyelés, hogy az ipari forradalom elindítója a gőzgép, egyben elindítója a termodinamika tudományának is, amely szétrobbantja a mechanisztikus tudományos világképet. Vagyis a célokságot valló vallási elgondolás mellé ekkor jelenik meg az a tudományos tapasztalat, hogy az életjelenségek mellett, vannak más kezdettel és véggel rendelkező folyamatok az élettelen természetben.
A termodinamika az energia átalakulásának, a hővezetésnek és a hőmérséklet eloszlásának a megfigyelésén alapul. Megfigyeléseit a mérések mellett a statisztika irányítja. Az entrópia fogalmával bevezette a tudományba a bizonytalanság mértékét.
A termodinamika törvényei szerint az energia megmaradó mennyiség, az entrópia pedig állandó energia mellett folyamatosan növekszik. Az egyensúlyi állapot az entrópia maximuma, vagyis a tökéletes rendezetlenség.
A termodinamika első megfigyelései
homogén rendszerekre vonatkoztak. Azóta kidolgozták a nem homogén és az alrendszerekből
álló rendszerek entrópia elméleteit is.
A termodinamika fejlődése és a statisztika, valamint az egyre fejlettebb számítógépek
lehetővé tették az atomfizika fejlődését és kísérleteit. Az egyes atomokat nem
lehet látni, de az előfordulásuk valószínűségét már ki lehet számítani (az atomok
kinetikus energiája a hőmérsékletnek felel meg).
A másik nagy téma: a kibernetika
A mechanika és a termodinamika fejlődésének
hatására a XX. sz. közepén kialakult a kibernetika. Ez a metafizikára,
a logikára, a pszichológiára és a technikára alapozva próbálta meghatározni
a rendszerek szabályozásának és kommunikációjának szabályait. Elgondolása szerint,
ahol fizikai mennyiségek áramlása van, ott információáramlás is létezik (tárolás,
átvitel, átalakítás). A termodinamikai entrópia mellett megjelent az információelméleti
entrópia fogalma is.
A termodinamika az aktuálist próbálja meghatározni, a kibernetika a lehetségest.
Köztük valamilyen tartalmi - matematikai összefüggésnek kell lennie.
A kibernetika elvezet a rendszerelméleteken át a tanulás elméleteihez. Régi kérdése a biológiának és az agykutatásnak, hogy az idegsejtek aktivitása összefüggésben van-e a tudatállapotokkal. Az idegrendszer is modellezhető az információs entrópia alapján. Az idegsejtek több bemenettel, de csak egy kimenettel rendelkező egységek. Ilyenformán a rendszer egy adott állapota leírható 0,1 állapotok sorozatával. Vagyis bináris formában. A sorozatok annyi elemből fognak állni, ahány idegsejt van a rendszerben. Modellezési kérdés, hogy egy ilyen rendszer szinkron vagy aszinkron módon működik. A soros elv vagy a párhuzamos kapcsolások is számítanak benne.
Hebb óta elfogadott definíció: a tanulás a szinapszisok időbeli módosulása.
Az idegrendszer jellemzői:
Hierarchikus és önszerveződő
Információ befogadó - a befogadott információ módosítja
Kétirányú kapcsolatok jellemzik
A mentális teljesítmény "megtestesül" a rendszerben
Általánosan feltehető kérdések tehát:
melyek a megismerő rendszerek felépítései és hogyan dolgozzák fel az információt?
Soros kapcsolással működnek vagy hálózatossal?
Ezen a ponton kapcsolódik a pszichológia az elméletbe. A '60-as években a kibernetikai
alapú mesterséges intelligencia annyira népszerű volt, hogy visszaszorította
az idegrendszer vizsgálatát, mert úgy tűnt a megoldás a biológia nélkül is fellelhető.
De a formális logika törvényei nem feletethetők meg az emberi gondolkodásnak.
A '90-es évek már az agykutatás jegyében teltek és a figyelem újra a pszichológia
felé fordult. A kognitív felfogás szerint az agy reprezentációkon (belső ábrázolásokon)
keresztül fogja fel a világot. Vagyis szimbólumból szimbólumot csinál. Végleges
válaszok ma nincsenek és lehet nem is lehetségesek, mert nem látszik az intelligencia
elv. (Ahogy életelv sincsen). Jelenleg a következő három téma köré csoportosítva
lehet értelmezni a szélesebb értelemben vett kutatások eredményeit:
Agy - tudat
Agy - számítógép
Kognitív pszichológia: agy - tudat párhuzamossága
Az elmélet érvényességi területe
Természettudományok és humántudományok - ciklikusság és linearitás - hermeneutikai
problémák - az agy modelljei - agy és számítógép - a megismerés és a tanulás
fogalma.
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Leíró és magyarázó
Az elmélet háttérdiszciplínái
Biológia
Fizika
Matematika
Pszichológia
Informatika
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
Changeux, J.P.: Agyunk által világosan: A neuronális ember avagy az agykutatás keresztmetszete. Typotex, Budapest, 2000, "Test és lélek" sorozat
Pléh Csaba: Bevezetés a megismeréstudományba. Typotex, Budapest, 1998.
Az összefoglalót készítette: Rajkó Andrea,
2009. január 2.