Doorman, Maarten: A romantikus rend
  Typotex, Budapest, 
  2006 
  Maarten Doormannak a romantika velünk élő hagyományát elemző filozófiai, kultúrtörténeti 
  könyve rengeteg ellentmondásra mutat rá a művészettel és általában az "értékekkel" 
  szemben élő elvárások terén, és ezen ellentmondások eredetére próbál rámutatni. 
  A romantikus rend-ben több olyan ellentmondásra is ráismertem, amelyek 
  a bennem élő művészképek között vannak, vagy amelyekkel a kortárs művészetkritikában 
  és művészetelméletben gyakran szembesülök, így ezek egyúttal értelmezhetőbbé 
  is váltak. 
 
  Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa: 
  elsősorban nyelvi kommunikáció (fogalomalkotás) és vizuális kommunikáció (illetve 
  a kettő kapcsolata).
 
  Az elmélet színtere 
  az európai kultúrkörben élő egyének hétköznapi fogalomalkotása, nyelvhasználata 
  és "látásmódja".
  Az elmélet leíró, amennyiben egy a gondolkodásunkban megjelenő mintázatot mutat 
  be, és magyarázó, amennyiben különböző ellentmondások eredetét keresi.
 
  A koncipiálásba bevont dinamikák: 
  Doorman azt kívánja bizonyítani, hogy a romantika velünk él, "hétköznapi 
  tapasztalat". Ítéleteinket, látásmódunkat, normáinkat még akkor is meghatározza 
  a romantika kulturális hagyatéka, ha annak alapvetéseit elvetjük. A romantika 
  forradalom volt, amely elsősorban a "nyugati világ tudatában" ment 
  végbe. 
Nem kell ahhoz elfogadni a romantika 
  "értékeit", hogy az ember olyan kritériumok alapján értelmezze a külvilágot 
  és akár embertársai cselekedeteit is, amelyek a romantika időszakában terjedtek 
  el. Kiváltképp igaz ez a kreatív egyéniségek, a zsenik és a művészek megítélésekor. 
  Ezért lehetséges, hogy egyszerre él a művészekben és a művészekkel szemben az 
  elvárás a kollektivista és az individualista viselkedés iránt. Mindeközben a 
  zseniális alkotónak nem szabad megfeledkeznie azokról a viselkedésformákról, 
  amelyeket saját egyedülállósága bizonyítékaként fel kell mutatnia. A háttérben 
  viszont - elsősorban a tömegkommunikáció által maghatározott világban - a kreatív 
  teljesítmények sok esetben elmaradnak. Doorman egyik példája Jeff Koons, akinek 
  magánélete, botrányai művészi karrierje részévé váltak. 
  "Személyes élet és művészlét csak a romantika óta elegyedik egymással; 
  csupán abban a művészetben, amelyet az elmúlt kétszáz évből ismerünk. Ám, ha 
  a művészetben valami mindmáig központi helyen áll, akkor az a művész maga. Sőt, 
  amint az Jeff Koonsnál kiderül, e két évszázados hagyományt még az sem törte 
  meg, hogy a művészet - legalábbis első pillantásra ez a benyomásunk - leszámolt 
  az olyan, ez idáig fontos elemekkel, mint az eredetiség vagy az autenticitás." 
  - az utóbbiak a hosszú karrier, a "művészlét" viszont a figyelem felkeltésének 
  eszközei. 
 
  Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal: 
  A romantikus rend a könyvnek nem csak címe, hanem központi fogalma is. 
  Rokonságot mutat Thomas Kuhn paradigma fogalmával és Foucault episzteméjé-vel. 
  Doorman számára Foucaultnak a hatalomról alkotott univerzális teóriája nem tűnik 
  alkalmazandónak, de eljárásai, történelemszemléletét, archeológiai modellje 
  és a történelem megszakítottságáról alkotott elméleteit maga számára követendőnek 
  tartja. A szavak és a dolgok (Foucault 2000) logikája köszön vissza abban, 
  ahogy a romantikus rendet Doorman a mindennapi észlelésben és fogalmainkban 
  keresi. " A beszéd és az észlelés, az osztályozás és a kizárás, az érzés 
  és a tapasztalás módozatai egy történetileg meghatározott raszter szerint rendeződnek 
  el" - írja Foucault nyomán Doorman - és ennek a raszternek a rendezőelve 
  a romantikus rend. Foucault mellett egy másik fontos előzménye Doorman elméletének, 
  akinek a Romantika gyökerei című írásában megjelent gondolataiból többször 
  idéz, Isaiah Berlin. Berlin (Berlin 1999) szerint a "romantika forradalmat 
  jelentett a nyugati tudatban" és nem értelmezhető csupán a modernitásra 
  adott válaszként. 
 
  Az elmélet-alkotás célja:
  "A romantikus rend-ben a Berlin és mások által feltételezett megszakítottságból 
  kiindulva az emberkép, a tudományos ismeret, a művészet és a politika romantikus 
  érzékelésmódjainak néhány következményét vizsgáljuk, mindezt pedig abból az 
  előzetes sejtésből kiindulva, hogy ezek az érzékelésmódok tovább hatnak a mai 
  vitákban és dilemmákban."
 
  Az elmélet eredeti alkalmazási terepe:
  filozófia, művészt-filozófia
 
  Kapcsolódó diszciplínák:
  kultúrakutatás, szociológia, történelem, esztétika/ művészetelmélet, pszichológia.
 
  Fontosabb hivatkozások: 
Berlin, Isaiah, 1999; The Roots of Romanticism, (szerk. Henry Hardy), Chatto & Windus, London.
Foucault, Michel, 2000; A szavak 
  és a dolgok. A társadalomtudományok archeológiája. Osiris, Budapest.
  
 
  Az összefoglalót készítette: Bálint Mónika, 
  2009. január 7.