Doorman, Maarten: A romantikus rend
Typotex, Budapest,
2006
Maarten Doormannak a romantika velünk élő hagyományát elemző filozófiai, kultúrtörténeti
könyve rengeteg ellentmondásra mutat rá a művészettel és általában az "értékekkel"
szemben élő elvárások terén, és ezen ellentmondások eredetére próbál rámutatni.
A romantikus rend-ben több olyan ellentmondásra is ráismertem, amelyek
a bennem élő művészképek között vannak, vagy amelyekkel a kortárs művészetkritikában
és művészetelméletben gyakran szembesülök, így ezek egyúttal értelmezhetőbbé
is váltak.
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa:
elsősorban nyelvi kommunikáció (fogalomalkotás) és vizuális kommunikáció (illetve
a kettő kapcsolata).
Az elmélet színtere
az európai kultúrkörben élő egyének hétköznapi fogalomalkotása, nyelvhasználata
és "látásmódja".
Az elmélet leíró, amennyiben egy a gondolkodásunkban megjelenő mintázatot mutat
be, és magyarázó, amennyiben különböző ellentmondások eredetét keresi.
A koncipiálásba bevont dinamikák:
Doorman azt kívánja bizonyítani, hogy a romantika velünk él, "hétköznapi
tapasztalat". Ítéleteinket, látásmódunkat, normáinkat még akkor is meghatározza
a romantika kulturális hagyatéka, ha annak alapvetéseit elvetjük. A romantika
forradalom volt, amely elsősorban a "nyugati világ tudatában" ment
végbe.
Nem kell ahhoz elfogadni a romantika
"értékeit", hogy az ember olyan kritériumok alapján értelmezze a külvilágot
és akár embertársai cselekedeteit is, amelyek a romantika időszakában terjedtek
el. Kiváltképp igaz ez a kreatív egyéniségek, a zsenik és a művészek megítélésekor.
Ezért lehetséges, hogy egyszerre él a művészekben és a művészekkel szemben az
elvárás a kollektivista és az individualista viselkedés iránt. Mindeközben a
zseniális alkotónak nem szabad megfeledkeznie azokról a viselkedésformákról,
amelyeket saját egyedülállósága bizonyítékaként fel kell mutatnia. A háttérben
viszont - elsősorban a tömegkommunikáció által maghatározott világban - a kreatív
teljesítmények sok esetben elmaradnak. Doorman egyik példája Jeff Koons, akinek
magánélete, botrányai művészi karrierje részévé váltak.
"Személyes élet és művészlét csak a romantika óta elegyedik egymással;
csupán abban a művészetben, amelyet az elmúlt kétszáz évből ismerünk. Ám, ha
a művészetben valami mindmáig központi helyen áll, akkor az a művész maga. Sőt,
amint az Jeff Koonsnál kiderül, e két évszázados hagyományt még az sem törte
meg, hogy a művészet - legalábbis első pillantásra ez a benyomásunk - leszámolt
az olyan, ez idáig fontos elemekkel, mint az eredetiség vagy az autenticitás."
- az utóbbiak a hosszú karrier, a "művészlét" viszont a figyelem felkeltésének
eszközei.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal:
A romantikus rend a könyvnek nem csak címe, hanem központi fogalma is.
Rokonságot mutat Thomas Kuhn paradigma fogalmával és Foucault episzteméjé-vel.
Doorman számára Foucaultnak a hatalomról alkotott univerzális teóriája nem tűnik
alkalmazandónak, de eljárásai, történelemszemléletét, archeológiai modellje
és a történelem megszakítottságáról alkotott elméleteit maga számára követendőnek
tartja. A szavak és a dolgok (Foucault 2000) logikája köszön vissza abban,
ahogy a romantikus rendet Doorman a mindennapi észlelésben és fogalmainkban
keresi. " A beszéd és az észlelés, az osztályozás és a kizárás, az érzés
és a tapasztalás módozatai egy történetileg meghatározott raszter szerint rendeződnek
el" - írja Foucault nyomán Doorman - és ennek a raszternek a rendezőelve
a romantikus rend. Foucault mellett egy másik fontos előzménye Doorman elméletének,
akinek a Romantika gyökerei című írásában megjelent gondolataiból többször
idéz, Isaiah Berlin. Berlin (Berlin 1999) szerint a "romantika forradalmat
jelentett a nyugati tudatban" és nem értelmezhető csupán a modernitásra
adott válaszként.
Az elmélet-alkotás célja:
"A romantikus rend-ben a Berlin és mások által feltételezett megszakítottságból
kiindulva az emberkép, a tudományos ismeret, a művészet és a politika romantikus
érzékelésmódjainak néhány következményét vizsgáljuk, mindezt pedig abból az
előzetes sejtésből kiindulva, hogy ezek az érzékelésmódok tovább hatnak a mai
vitákban és dilemmákban."
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe:
filozófia, művészt-filozófia
Kapcsolódó diszciplínák:
kultúrakutatás, szociológia, történelem, esztétika/ művészetelmélet, pszichológia.
Fontosabb hivatkozások:
Berlin, Isaiah, 1999; The Roots of Romanticism, (szerk. Henry Hardy), Chatto & Windus, London.
Foucault, Michel, 2000; A szavak
és a dolgok. A társadalomtudományok archeológiája. Osiris, Budapest.
Az összefoglalót készítette: Bálint Mónika,
2009. január 7.