Böszörményi József: Információs robbanás, etnikai konfliktusok
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése:
társadalmi kommunikáció. Böszörményi József egy olyan idealista nemzetállami
keretet vetít elénk, mely kizárólag elméleti síkon létezhet.
Az elmélet érvényességi területe:
etnikai kisebbségek a modern államokban. Egy-egy etnikum a történelem folyamán
több törzs szövetségéből fejlődött ki, ez a folyamat az etnogenezis. Az etnikai
azonosságtudat tényezői a közös nyelv (a csoport tagjai anyanyelvként beszélik),
illetve több közösségformáló tényező: vallás, kultúra, írásmód, származás-tudat,
s az érzelmi kötődés (utóbbi igen szubjektív, ám fontos), azaz az összetartozás-tudat.
Az ilyen közösségek felbomlása következtében alakulhat ki a kettős identitás,
mely gyakran identitás-hiányt jelent. Egy etnikumhoz való tartozás az emberi
létezés alapvető formája és az anyanyelv és a fölnevelő népcsoport elhagyására
késztető, vagy kényszerítő törekvések, melyek identitás-váltásra presszionálnak,
sértik az alapvető emberi jogokat. Az etnikum és a nemzet közti különbség: a
nemzet saját társadalmi - politikai szervezetet hoz létre - minden nemzet etnikumként
kezdte, de nem minden etnikum vált nemzetté. A nemzet ismérvei: kellő létszámú,
szervezett, erős, van saját területe. Az államok nemzeti alapon való szerveződése
a legáltalánosabban érvényesülő elv. Etnikai imperializmusról van szó, ha a
nemzetállam felhatalmazását más népekre is alkalmazza.
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa:
hogyan kezelik a modern társadalmakban az etnikai kisebbséget. Az eredeti etnikai
homogenitás megváltoztatásának körülményei: békés: szervezetlen átvándorlás,
tervszerű telepítés, menekültek befogadása és letelepítése, saját államot nem
alapító etnikumok beintegrálása, gazdasági migráció, illetve erőszakos háborús
hódítás, dinasztikus határváltoztatások, országok, országrészek katonai elfoglalása,
birodalmak létrehozása (itt szerepet játszanak történelmi, gazdasági, kulturális,
ideológiai, nemzeti mitológiai és presztízs, és politikai érvek). Ilyen módon
létrejöhetnek birodalmak: meghódított népek, nemzetek akarata ellenére, amelyben
a nemzetek lankadatlanul küzdenek függetlenségükért. Ha egy államon belül két,
vagy több etnikum él, lehetnek egyenrangúak (mindkét etnikum öntörvényű módon
élhet és fejlődhet) vagy alá- fölérendeltek (dominancia - szubordináció) amikor
is a hódító nép a kisebbségi helyzetbe jutott népcsoportot lehetetlenné teszi.
Ám a kisebbik etnikum akkor is beleolvad a nagyobba, ha nála van a hatalom.
Fennmarad az a nép, mely magát kiválóbbnak tartja, ha kultúrájában és életmódjában
különbözik a többségi néptől, ha "igazhitű" valláshoz tartozik (zsidóság:
"küldetés"), ha megfelelő társadalmi és osztályhelyzete, és a történelmi
korszak is kedvez. A modern társadalmakban csak akkor maradhat fenn egy etnikai
kisebbség, ha az etnikum egy bizonyos országrészben a társadalmat reprezentálja.
Fontos még a populáció vitalitása, és ha a nép saját államában, de legalábbis
önkormányzatában él.
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Leíró, és magyarázó. A szerző az etnikai - nemzetállami probléma elméletét írja
le, s egyben számtalan példát hoz ismertetésükre, magyarázatukra, alátámasztásukra.
A koncipiálásba bevont funkciók:
globalizáció, nemzetállam, politika, többségi-kisebbségi nemzet, információs
robbanás. A kommunikáció a XIX. században élőbeszédet, az információ a levelezést
jelentette, az információhordozók küldönc, futár, ismerős, postakocsi volt,
valamint kisszámú újság. 100 évvel később a rádió, mozi, televízió lett a néptömegek
befolyásolója. Az új kommunikációs eszközök tömeges elterjedése megsokszorozta
az információ és kommunikáció jelentőségét a társadalom életében. Az első reakció:
asszimilációhoz, a második: ellenszegüléshez vezet. Az információs robbanás
következtében az állam már nem egy kiváltságos réteg privilégiuma lett, hanem
mindenki ügye. Az információs tevékenységek révén jutnak el a felhívások, rendeletek,
utasítások, röplapok, népgyűlések az állampolgárokhoz. Ezek az információs tevékenységek
az állam hivatalos nyelvén történnek, melynek már önmagában politikai jelentősége
van: egységesíti, standardizálja a többségi nemzet nyelvét. Ám számos népcsoportnál
ellentétes hatást váltott ki: rádöbbentette őket, hogy ők is saját nyelvükön
nyilvánuljanak meg. A rádió és televízió nyelvezete szuggesztíve befolyásolja
a nézőt és a hallgatót, s ha a hallgató, ill. a néző más anyanyelvű, mint a
bemondó, akkor vagy megpróbálja megtanulni az államnyelvet, vagy leginkább kirekesztettséget
érez. A tömegkommunikáció tömeges megjelenése hozzájárult ahhoz, hogy a kisebbségben
élő népcsoportok nem voltak hajlandók másodrendű állampolgárokként élni, és
a politikai és fegyveres harc eszközeihez folyamodtak. Az információs robbanás
volt tehát az, melynek kiemelkedő hatása volt az etnikumok életére. A nyelvi
különbözőség folyamatos és szünet nélküli megjelenítése a tömegkommunikáció
által egy olyan politikai feszültségkeltő tényező, ami a tömegkommunikáció előtti
időszakban nem létezett a kisebbségek életében. (Holott egyes elit rétegek olyan
hiú reményeket tápláltak, hogy az információs robbanásnak köszönhetően az emberek
közelebb kerülnek egymáshoz. Az etnikai problémák azonban szomszédos népek között
állnak fenn, s okuk nem a másik nem-ismerése, hanem az alá-fölérendeltségi viszony.)
Az információs robbanás új fejleménye, az internet központnélküli hálózati formában
való megjelenése és működése pedig a centralizált megoldások ellen hat. Az emberi
faj nem gyűlölködésre determinált, az erőszaknak a társadalom életéből való
száműzéséhez nincs más eszköz, mint az emberi értelem és tudomány. Az etnikai
eredetű háborúk megszaporodásának az a magyarázata, hogy a világ államainak
szervezete nem csak hogy nem ismerte fel a társadalmak folyamatos szerves fejlődésének
és egyre szélesedő modernizálódásának etnikai, nemzeti vonatkozását, hanem ezen
fejlődési folyamatot igyekezett leállítani, befagyasztani. A természetes szerves
fejlődéssel való szembeszegülés azonban hosszútávon nem tartható fenn.
A koncipiálásba bevont szerkezetek, illetőleg szerkezeti egységek:
a nemzetállamokon belül zajló politizálás, a többségi nemzet dominanciája, a
kisebbségi nemzet (etnikum) diszkriminációja. Az etnikumok a történelem során
fennmaradnak, vagy elhalnak (eltűnnek, vagy erőszakkal pusztítják ki őket).
Az etnikum elhal, ha a fent említett nemzeti vonásokkal nem rendelkezik (politikai-társadalmi
keret, függetlenség).
A koncipiálásba bevont színterek:
a modern, folyamatosan átalakuló társadalmak. A szerző különös hangsúlyt fektet
a közép- kelet-európai régió országaira, különös tekintettel a jugoszláv utódállamokra,
Romániára, Szlovákiára. Az államhatár "normális és ésszerű helyzetben"
egybeesik az etnikai határral, két nemzetet elválasztva egymástól A szerző tehát
egyként kezeli az etnikai és nemzeti, azaz államhatárt. Ez egy olyan idealista
eszme, mely technikailag alapvetően véghezvihetetlen, s ugyanakkor beláthatatlan
gazdasági, kulturális és politikai következményekkel járna. A többségi nemzethez
tartozók erre szóló érvei: a két etnikum elkeveredése, a fennálló nemzetközi
egyezmények sérthetetlensége - "status quo", illetve a kisebbség tulajdonképpeni
helyzetének eltussolása, valamint a belügyeik sérthetetlensége. Az etnikai államhatárt
tárgyalásos megegyezés, népszavazás és döntőbíráskodás útján szokás meghúzni.
A nagyhatalmak államalkotó nemzetei szabadok, de egyikük sem mentes saját etnikai
problémáktól. A nagyhatalmak az etnikumok önrendelkezési jogainak ellenzői,
s csak akkor támogatják függetlenségi törekvéseiket, ha azt egy rivális hatalom
gyengítésére tudják használni. Az ENSZ alapokmánya említi a népek önrendelkezési
jogát, de nem határozza meg annak jogalanyait, azaz melyik az a csoport, mely
népnek tekinthető. Nyitott a kérdés, hogy az emberek mely csoportjának van joga
államot létesíteni?
A koncipiálásba bevont dinamikák:
maga az etnikai probléma, olyan történelmi események, melyek kiváltották, illetve
súlyosbíthatták az etnikai feszültségeket, valamint a politika viszonya az etnikai
problémákhoz. 1945 és 2000 között a 85 háború és fegyveres konfliktus közül
a legtöbb esetben etnikai konfliktusról volt szó. A szerző szembeállítja az
etnikai homogenitást (szerinte az állam stabilitása számára ez előnyös) és heterogenitást
(árt a stabilitásnak). Az etnikailag heterogén államban az etnikumok lehetnek
egyenjogúak, vagy alárendeltek. Utóbbi esetén a cél: az etnikum felszámolása,
az asszimiláció humánusabb módszerei pedig az alkotmányos diszkrimináció, a
kisebbségi anyanyelv korlátozása, gazdasági diszkrimináció, oktatás korlátozása,
munkavállalók szétszórása, állami alkalmazottak helyezése az etnikum földrajzi
területére; lakosságcsere; durvább módszerek: elűzés, áttelepítés, kényszermunkatábor,
rabszolga-kereskedelem, etnikai tisztogatás. A szerző szerint 1990 után a Szovjetunió
és Jugoszlávia szétesése irányította rá a figyelmet, hogy nem csak homogén nemzetállamok
léteznek, s hogy a kisebbségek is társadalmi tényezők. A kisebbségi dokumentumok
azonban nem mennek túl a személyiségi jogok védelmén, holott jelentősek az önkormányzatiság,
regionalizmus, szubszidiaritás területén elért eredmények. Az Európai Uniónak
is nagy jelentőséget tulajdonít a szerző: "egy nagyobb családban csökken
a lehetősége annak, hogy egy többségi államnemzet elnyomás alatt tartson egy
kisebbségi csoportot". Minden jog forrása a szabadnak született ember joga,
aki szabadon dönthet saját magáról, mások nem rendelkezhetnek róla, és helyette,
viszont ő sem rendelkezhet másokról. Minden társulás, vagy csoportosulás csak
saját magáról hozhat döntéseket és nem jogosult más csoportosulásokról vagy
azok helyett dönteni. Tehát: minden jog alapja az emberi jog, az állam jogosultságai
csak "származékos jogosultságok", mert az állam nem természettől fogva
létező szubjektum, tehát önmagában semmiféle eredendő joggal nem rendelkezik.
Amennyiben egy állam területén a többségi nemzettel együtt más etnikumok élnek
együtt, az állam kötelessége, hogy az összes emberi jog érvényesülését biztosítsa
számukra is. Amennyiben az ország többségi lakosságának önrendelkezési jogai
nem összeegyeztethetőek a kisebbségi népcsoport hagyományaival, akkor biztosítani
kell az államkeretből való kiválás jogát a kisebbség számára. A világbékére
nem a kisállami rendszer, hanem a nagy államokba való hatalomkoncentrálódás
a veszélyes. A szeparatizmus démonizálása és kriminalizálása kizárólag a nagyhatalmi
etatizmus haszonélvezőinek és politikai vezető rétegének vélt egyéni érdekeit
szolgálja.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal:
a szerző elvet minden olyan lehetőséget, ami szemben áll az általa felvázolt
idealista elmélettel.
Az elmélet-alkotás célja:
A szerző eredeti célja, hogy kibontsa az információs robbanás egyértelmű és
igen jelentős hatását az etnikai konfliktusok nagymértékű megerősödésére, ám
sokkal inkább magukra az etnikai problémákra, illetve az ezek megoldási javaslatára
helyeződik a hangsúly. A szerző megpróbálja áttekinteni a népcsoportok létezésének
általánosítható törvényszerűségeit. Vizsgálja a modernizáció s különösképpen
az információs robbanás hatását az etnikai konfliktusokra, valamint az emberi
jogok érvényesülését az etnikumokra vonatkozóan.
Az elmélet háttérdiszciplínái:
evolúcióelmélet, etnográfia, kulturális és szociálantropológia, szociológia,
történelem, humán etológia, hadtudomány, politológia, jog.
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
Beck, Ulrich: Kockázat-társadalom. Út egy másik modernitásba. Százdadvég, Budapest, 2003
Kántor Zoltán (szerk): Nacionalizmuselméletek (szöveggyűjtemény). Rejtjel, Budapest, 2004.
Feischmidt Margit: Ethnic Relations in Eastern Europe. A Selected and Annotated Bibliography. Budapest, Local Government and Public Service Reform Initiative, Open Society Institute, 2001.
Thomas Kuhn: A tudományos forradalmak szerkezete. Budapest. Gondolat. 1984.
Habermas, J.: A társadalmi nyilvánosság
szerkezetváltozása. Századvég-Gondolat, Budapest, 1993.
Az összefoglalót készítette: Török
Judit
2008. december