Pratkanis és Aronson: A rábeszélőgép
  
 
  Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet töredék) szokásos megnevezése
  Személyközi kommunikáció, társadalmi kommunikáció, kormányzati kommunikáció, 
  tömegkommunikáció, médiaetika 
 
  Az elmélet érvényességi területe 
  Politológia (politika), szociológia, pszichológia, szociálpszichológia, jogtudomány, 
  pr, marketing, történelem. A mindennapi életben való zavartalanabb eligazodás, 
  a választási kampányok, tv reklámok, hirdetések sikeresebb befogadása, valamint 
  az azokban lévő hamis és megtévesztő ígéretek felismerése. 
 
  Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
  Személyközi és csoportközi interakció, interkultúrális kommunikáció, kormányzati 
  kommunikáció 
 
  Az elmélet leíró vagy magyarázó
  Leíró. Konkrét, mindennapi életből vett példákkal illusztrálják mondanivalójukat 
  a szerzők, amelyek többnyire a szociálpszichológiához, de más tudományterületekhez 
  is kapcsolhatók. 
 
  A koncipiálásba bevont funkciók 
  Negatívan értelmezett funkciók, olyan modellek melyek észrevétlenül szűrődnek 
  be mindennapi életünkben, gondolkodásunkba és hatással vannak cselekedeteinkre.
A mindennapi meggyőzés lélektana: 
  Arisztotelésztől a modern korig. A meggyőzés három tényezője: 1.forrás, 2. üzenet, 
  3. közönség érzelmei
  A szónok feladata: elkápráztatni, meghatni, tanítani
  Az eredményes meggyőzési taktika: olyan gondolatok, amelyek a befogadó nézeteivel 
  
  nem ellentétesek
  Főúton és mellékúton történő meggyőzés: az előbbi csak a gondolkodó befogadót 
  
  győzi meg, míg az utóbbi a "figyelmetlenebb" érzelmeire hagyatkozó 
  befogadónál 
  hatásos
 A következő két feltételnek egyszerre 
  kell teljesülnie ahhoz, hogy a meggyőzés 
  sikeres, de ne megtévesztő legyen: 
  1) A rábeszélők megtanulják eljuttatni üzenetüket az emberekhez, anélkül, hogy
  megsértenék az esélyegyenlőség és a tisztesség szabályait
  2) A befogadók elég felkészültek ahhoz, hogy megkülönböztessék az egyenes
  beszédet a manipulációtól 
 
  A koncipiálásba bevont szerkezetek, illetve szerkezeti egységek
1) A szavakkal történő meggyőzés ereje, az ész helyett az érzelmekre való hatás
A hiteles rábeszélő: szeretetreméltó és vonzó legyen, függetlenül attól, hogy
megbízható, hiteles, illetve szakértő-e a témában.
A kommunikátor legyen elfogulatlan és szavahihető2) Csomagolástechnika: megfelelő kulcsszavak és jelképek használata
3) Az ismétlés fontossága és hatásossága
4) A befogadóéval ellentétes vélemény hatása
5) Érvek és ellenérvek alkalmazása
6) Propaganda, nevelés és hirdetés közötti különbség
 
  A koncipiálásba bevont színterek
  Társadalom, mindennapi élet, politika, média, marketing, egyének és csoportok 
  egymással való kapcsolata
 
  Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
  A rábeszélés, illetve a meggyőzés elmélete a szociálpszichológiához kapcsolódik 
  leginkább. A tudatküszöb alatti meggyőzés, a vásárlói viselkedés vizsgálata, 
  az előítélet kutatások mind kapcsolatba hozhatók az elmélettel. Társadalomtudományok, 
  politikatudomány szintén kapcsolatba hozható az elmélettel.
 
  Az elmélet-alkotás célja 
  A mindennapi életben való jobb tájékozódás. A választási kampányok megértése. 
  A demokráciában való eligazodás, a demokratikus eszközök helyes alkalmazása, 
  a demokrácia "túlélése". A propaganda-technikák működési mechanizmusainak 
  megértése, lelki önvédelem. 
 
  Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
  Szociálpszichológia, társadalomtudomány, tömegkommunikáció, személyközi kommunikáció, 
  pr, a mindennapi élet rejtelmei 
 
  Az elmélet háttérdiszciplínái
  Pszichológia, szociológia, politológia, tömegkommunikáció, társadalomtudomány
 
  Néhány fontosabb bibliográfiai tétel 
Corbett, E. P. J. (1990). Classical rhetoric for the modern student. New York: Oxford University Press.
Dilenschneider, R. L. (1990). Power and influence. New York: Prentice-Hall.
Fiske, S.T. , & Taylor, S.E. (1991). Social cognition. New York: McGraw-Hill.
Holifield, E. B. (1989) Era of persuation: American thought and culture, Boston: Twayne.
Ogilvy, D. (1983). Ogilvy on 
  advertising. New York: Crown 
  
  Petty, R. E. & Cacioppo, J. T. (1986). The elaboration model of persuation. 
  In: L. Berkowitz (Ed.), Advances in experimental social psychology (Vol. 
  19; pp. 123-205). New York: Academic Press. 
 
  Az összefoglalót készítette: Csiszér 
  Annamária
  2009. január