Pratkanis és Aronson: A rábeszélőgép
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet töredék) szokásos megnevezése
Személyközi kommunikáció, társadalmi kommunikáció, kormányzati kommunikáció,
tömegkommunikáció, médiaetika
Az elmélet érvényességi területe
Politológia (politika), szociológia, pszichológia, szociálpszichológia, jogtudomány,
pr, marketing, történelem. A mindennapi életben való zavartalanabb eligazodás,
a választási kampányok, tv reklámok, hirdetések sikeresebb befogadása, valamint
az azokban lévő hamis és megtévesztő ígéretek felismerése.
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
Személyközi és csoportközi interakció, interkultúrális kommunikáció, kormányzati
kommunikáció
Az elmélet leíró vagy magyarázó
Leíró. Konkrét, mindennapi életből vett példákkal illusztrálják mondanivalójukat
a szerzők, amelyek többnyire a szociálpszichológiához, de más tudományterületekhez
is kapcsolhatók.
A koncipiálásba bevont funkciók
Negatívan értelmezett funkciók, olyan modellek melyek észrevétlenül szűrődnek
be mindennapi életünkben, gondolkodásunkba és hatással vannak cselekedeteinkre.
A mindennapi meggyőzés lélektana:
Arisztotelésztől a modern korig. A meggyőzés három tényezője: 1.forrás, 2. üzenet,
3. közönség érzelmei
A szónok feladata: elkápráztatni, meghatni, tanítani
Az eredményes meggyőzési taktika: olyan gondolatok, amelyek a befogadó nézeteivel
nem ellentétesek
Főúton és mellékúton történő meggyőzés: az előbbi csak a gondolkodó befogadót
győzi meg, míg az utóbbi a "figyelmetlenebb" érzelmeire hagyatkozó
befogadónál
hatásos
A következő két feltételnek egyszerre
kell teljesülnie ahhoz, hogy a meggyőzés
sikeres, de ne megtévesztő legyen:
1) A rábeszélők megtanulják eljuttatni üzenetüket az emberekhez, anélkül, hogy
megsértenék az esélyegyenlőség és a tisztesség szabályait
2) A befogadók elég felkészültek ahhoz, hogy megkülönböztessék az egyenes
beszédet a manipulációtól
A koncipiálásba bevont szerkezetek, illetve szerkezeti egységek
1) A szavakkal történő meggyőzés ereje, az ész helyett az érzelmekre való hatás
A hiteles rábeszélő: szeretetreméltó és vonzó legyen, függetlenül attól, hogy
megbízható, hiteles, illetve szakértő-e a témában.
A kommunikátor legyen elfogulatlan és szavahihető2) Csomagolástechnika: megfelelő kulcsszavak és jelképek használata
3) Az ismétlés fontossága és hatásossága
4) A befogadóéval ellentétes vélemény hatása
5) Érvek és ellenérvek alkalmazása
6) Propaganda, nevelés és hirdetés közötti különbség
A koncipiálásba bevont színterek
Társadalom, mindennapi élet, politika, média, marketing, egyének és csoportok
egymással való kapcsolata
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
A rábeszélés, illetve a meggyőzés elmélete a szociálpszichológiához kapcsolódik
leginkább. A tudatküszöb alatti meggyőzés, a vásárlói viselkedés vizsgálata,
az előítélet kutatások mind kapcsolatba hozhatók az elmélettel. Társadalomtudományok,
politikatudomány szintén kapcsolatba hozható az elmélettel.
Az elmélet-alkotás célja
A mindennapi életben való jobb tájékozódás. A választási kampányok megértése.
A demokráciában való eligazodás, a demokratikus eszközök helyes alkalmazása,
a demokrácia "túlélése". A propaganda-technikák működési mechanizmusainak
megértése, lelki önvédelem.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
Szociálpszichológia, társadalomtudomány, tömegkommunikáció, személyközi kommunikáció,
pr, a mindennapi élet rejtelmei
Az elmélet háttérdiszciplínái
Pszichológia, szociológia, politológia, tömegkommunikáció, társadalomtudomány
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
Corbett, E. P. J. (1990). Classical rhetoric for the modern student. New York: Oxford University Press.
Dilenschneider, R. L. (1990). Power and influence. New York: Prentice-Hall.
Fiske, S.T. , & Taylor, S.E. (1991). Social cognition. New York: McGraw-Hill.
Holifield, E. B. (1989) Era of persuation: American thought and culture, Boston: Twayne.
Ogilvy, D. (1983). Ogilvy on
advertising. New York: Crown
Petty, R. E. & Cacioppo, J. T. (1986). The elaboration model of persuation.
In: L. Berkowitz (Ed.), Advances in experimental social psychology (Vol.
19; pp. 123-205). New York: Academic Press.
Az összefoglalót készítette: Csiszér
Annamária
2009. január