Almási Miklós: Anti-esztétika. Séták a művészetfilozófiák labirintusában
T-Twins Kiadó, Lukács
Archívum, 1992
A szerző ún. hármas univerzum - a klasszikus, a modern és a populáris paradigma
- ismertetésén keresztül beszél műről, formáról, befogadóról, hatásról, olykor
"üzenetekről". A tárgyalt fogalmak ontológiai vizsgálódásai vezetnek
el valódi jelentésükhöz és alkalmazhatóságuk megismeréséhez a "gyakorlat"
színterén.
Almási arra törekszik, hogy két fogalmi pólus - a mimetikus és konstrukciós
elv - között helyezze el a művészet és valóság viszonyait. Egyrészt az ember
vágyakozik arra, hogy az általa tapasztaltak reprezentációjával találkozzon
pl. amikor egy festményt néz, másrészt feltételezi, hogy létezik egy "ellenvilág"
- egy lehetséges világ (Alfred Schütz) -, amely konstruált és nem létezik a
valóságban.
A sokrétű és sokféle diszciplínák közötti 'séta'- amelyen keresztül a tárgyaltak
érthetővé/elérhetővé válnak - áttekintést ad az éppen aktuális (90-es évek)
művészetfilozófiai gondolkodás keresztmetszetéről. Példáit leginkább az irodalomból,
filmből, zenéből és festészetből meríti, az empatikus megértés eszközéül a művészetfilozófiát,
a hermeneutikát, művészettörténetet, esztétikát, szociológiát választja. Dominánsan
duális rendszerben - de nem kétpólusú struktúrában - közelíti meg a művekről
való beszéd kérdését:
forma - tartalom
világ - ellenvilág
hermeneutika - dekonstrukció
műélvezet - használat
A 'séta' utolsó állomása az ún.
"narratív építészet", amelyet a szép és a csúf, valamint az esztétizálódás
és undor duális kódja mentén értelmez a szerző és felhívja a figyelmet arra,
hogy a modern építészet egyik legfelszínesebb, de leginkább teret nyerő igénye
a reflexiómentes ámulat kicsikarása.
Az elmélet érvényességi területe
- filozófiai esztétika
- szociológia
- művészetfilozófia
- irodalomtudomány
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Leíró és magyarázó
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
A művészet, esztétika ontológiai, fenomenológiai, hermeneutikai megközelítése,
régi elméleti modellek vizsgálata és aktualizálása, formaproblémák és a befogadás
jelenkori feltételeinek elemzése.
Az elmélet-alkotás célja
Almási Miklós szerint az esztétika és a művészettörténet régóta bebetonozott,
idejétmúlt fogalomrendszerrel dolgozik, emiatt nem alkalmas arra, hogy új jelenségekre
- pl. eurocentrizmus - szakmailag relevánsan reagáljon. Szerinte a művészetek
önelvű rendszereinek kialakulása már a 19. század végén elkezdődött és az egységes
esztétika illúziója szétesett. A normatív esztétika, a posztmodern művészetszemlélet
lehetséges vagy még érvényben lévő megközelítéseinek magyarázatával, a befogadói
oldal legitimációja mellett olyan érvényes és átfogó megközelítési szempontokat
keres, amelyekkel a művészetfilozófiában használt modellek újraértelmezhetők.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
- esztétika
- művészetfilozófia
Az elmélet háttérdiszciplínái
- művészettörténet
- filozófia
- pszichológia
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
Bacsó, Béla: A megértés művészete- a művészet megértése. Magvető Kiadó. Budapest, 1989.
Gehlen, Arnold: Kor-képek 1907-1914. A modern festészet szociológiája és esztétikája. Gondolat Kiadó, Budapest, 1987.
Király, Jenő: Frivol múzsa. Nemzeti
Tankönyvkiadó. Budapest, 1993.
Az összefoglalót készítette: Rajkó Andrea
2009. január 2.