Zsolt Péter: Tömegkommunikációs elméletek
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet töredék) szokásos megnevezése
Média és tömegkommunikáció, valamint politikai pszichológia
Az elmélet érvényességi területe
Elektronikus és nyomtatott média, tömegkommunikáció, reklámok, politika, pszichológia
bizonyos területei.
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
A szerző a médiához, a tömegkommunikációhoz, a médiahatásokhoz, a közvéleményhez
és nyilvánossághoz, továbbá a politikához kapcsolja a kommunikáció fogalmát.
Alapvetően funkcionális kommunikáció fogalmat alkalmaz a szerző.
Az elmélet leíró vagy magyarázó
A műben esetek, folyamatok, jelenségek leírása történik, tehát az elmélet leíró.
A koncipiálásba bevont funkciók
A média és a tömegkommunikáció funkciói. A tömegkommunikáció modelljei, médiahatás
és napirend-megállapító hatás elméletek. Pszichológiai gyakorlatok melyeknek
funkciója a politikai pszichológia (csoportgondolkodás, kampányséma, politikuspercepció)
magyarázata.
A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetve szerkezeti egységek
Az elméletalkotás alapjaként szolgáló vizsgálati területek szerkezetét a médiának,
illetve tömegkommunikációnak a befogadókkal való különféle kapcsolatai és az
azokra gyakorolt hatásai adják. Ilyen szerkezetek a média napirendjét befolyásoló
tényezők, a különböző hatáselméletek, a kommunikáció különböző szintjei.
A koncipiálásba bevont dinamikák és színterek
A tömegkommunikáció színterei számosak, ez a könyv is többel foglalkozik, ugyanakkor
nem a tömegkommunikáció elméleteinek összefoglalására vállalkozik. A szerző
először tisztázza a tömegkommunikáció szó összetevőinek jelentését. A tömegkommunikáció
folyamata az információterjesztésre vonatkozik, míg a média a közlés eszközeit
és intézményeit foglalja magában. A média eszközeit megkülönböztetik nyomtatott
és elektronikus médiára. A média területén megfigyelhetők manifeszt, látens
és diszfunkciók. Manifeszt funkció lehet például egy felvilágosító kampány,
melynek látens funkciója lesz, hogy az egészségügyben dolgozóknak növekedni
fog az önbecsülése, ugyanakkor diszfunkciója lehet, ha emiatt növekszik a hipohondriások
száma.
A tömegkommunikáció hatását nagymértékben befolyásolja az érdekeltség, a megértés
és a hozzáférhetőség. A tömegkommunikáció kiválthat bumeráng hatást,
azaz a szándékolttal ellentétest, és alvó hatást, amely akkor alakul
ki, ha egy meggyőző érvet egy hiteltelen kommunikátor kommunikál. Az információ
továbbításában is saját törvényekkel bír a média. Az első a nivellálódás,
ami annyi jelent, hogy a hírt szájról szájra adva valami mindig elvész. A második
a hangsúlyozás törvénye, ami akkor következik be, ha bizonyos elemek
eltűnnek, más részletek, pedig előtolakodnak. Az asszimiláció törvénye során
az ellentmondó részek eltűnnek a hírekből, és összefüggő történetek alakulnak
ki.
A tömeg jellemzői: heterogén, tagjai nem ismerik egymást, a tömegnek nincs vezetése,
nincs társadalmi szervezete sem. A kommunikáció szintjei között, az első szerkezeti
részben említi a szerző az intraperszonális, az interperszonális, a kiscsoportos
és a tömegkommunikációt.
A következő szerkezeti részben a tömegkommunikáció fontosabb modelljeinek elmélettörténetét
tárja elénk a szerző. Az első modell Shannon és Weaver nevéhez fűződik. Modelljük
egy közlő és egy adó berendezésből, egy csatornából, egy vevő berendezésből,
és a címzettből állt. Lasswell már az interperszonális kommunikációs helyzetnél
tágabban használható modellt alkotott. Szerinte öt kérdésre kell válaszolni
ahhoz, hogy bármilyen kommunikációs aktust leírhassunk: ki, mit mond, milyen
csatornán, kinek, milyen hatással.
White 1950-ben megkezdte a kapuőr vizsgálatait. Elmélete szerint az újságírók
többsége nem hírvadász, csak kapuőr. Arra viszont nem kérdezett rá, hogy miként
jutnak az információk a szerkesztőséghez. Ezt a hiányt részben pótolta Westley
és MacLean modellje. Akik szerint a kommunikátor nem újságíró, hanem valaki,
aki az újságírók felé érdekeket közvetít. A kapuőrök Westley és MacLean modelljében
maguk is szelektálnak a külvilág eseményei közül. A modell hiányossága az, hogy
a szerzők az intézményiségre redukálják a külvilágot.
Molotch és Lester modelljükben a valóságban lévő végtelen számú dolgot történésnek
nevezik. Szerintük a történésekből érdekvezérelt beszámolók készülnek, és ez
lesz az esemény. A kommunikátor helyett a hírgerjesztő kifejezést használják,
akiknek szerintük eseményszükségletük van. A modell hiányossága azonban, hogy
a szerzők nem veszik észre a közönség szerepét. Gerbnert, modelljében a média
manipulációja és a környezetre gyakorolt hatása foglalkoztatja. Elemzési szempontjai
a következők: 1. Valaki, 2. észlel egy eseményt, 3. és reagál, 4. egy szituációban,
5. bizonyos eszközök révén, 6.melyek hozzáférhető anyagokat hoznak létre, 7.
valamilyen formában, 8. és kontextusban, 9. ami tartalmat hordoz, 10. valamilyen
következménnyel.
A következő szerkezeti részben már a médiahatás elméletekről olvashatunk. A
médiahatás központi témája a tömegkommunikáció kutatásának. A nagyon erős hatások
elmélete szerint a média pontosan azt a hatást fejti ki amit a küldő szeretne,
ezért is nevezik lövedék-elméletnek. A lövedék-elmélet kritikájaként Katz és
Lazarsfeld 1974-ben kidolgozta a korlátozott médiahatások modelljét. Később
Klapper a minimális hatás-elmélet kidolgozója, az attitűd megváltoztathatatlansága
mellett érvelt, mely szerint csak a számunkra szimpatikus értékekre figyelünk
oda, míg a nem szimpatikusakat észre sem vesszük. A 70-es évekre a moderált
hatások korszaka a jellemző.
A hatáselméletek ismertetését követően Gerbner kultivációs elméletét mutatja
be a szerző. E szerint a modern médián belül a televízió olyan központi szerepre
tett szert, amivel helyettesíti a személyes tapasztalatot és. Minél nagyobb
mértékben van valaki kitéve a televízió hatásának, annál inkább elfogadja azt
a fajta világszemléletet, amelyet a televízió üzenetei közvetítenek. Az elméletet
közvélemény és attitűd kutatásokkal, valamint tartalomelemzésekkel bizonyították.
A következő szerkezeti részben már a napirend megállapító-hatásokat tárja elénk
a szerző. Az elmélet szerint a hírmédia meghatározza azokat az ügyeket, amelyekről
az emberek beszélnek, viszont azt nem határozza meg, hogy mit gondoljanak, az
adott témáról.
A közvélemény és nyilvánosság fejezetben, először a közvéleményt tárgyalja a
szerző, amelynek két csoportja lehet: a közvélemény mint racionalitás, illetve
a közvélemény, mint társadalmi ellenőrzés. A közvélemény mint manifeszt funkció
olyan hatásgyakorlást jelöl, amely hozzájárul a rendszer szabályozásához, a
látens funkció viszont ennek ellentéte, nem tudatos és nem is szándékos.
Az ügynökségek kialakulásának szintén szentel egy fejezetet a szerző. Ebből
megtudhatjuk, hogy a reklámok és a média története, egyúttal az ügynökségek
története is. Már a 19.század második felére beszivárogtak a plakátok a lapokba
és a nyomdászok helyet biztosítottak a hirdetések számára is. A 20.század elején
az ügynökségek már piackutatást is végeztek és megjelentek a reklámok is. Ogilvy
reklámügynöksége volt a legsikeresebb, ő a reklámkészítést már hivatásnak tartotta.
Az elméleti rész után a szerző egy gyakorlati résszel folytatja könyvét, mely
politikai pszichológia gyakorlatokat tartalmaz. Ez a szerkezeti rész úgy épül
fel, hogy a szerző bizonyos témákról (a választó kockázatvállalási hajlandósága,
politikuspercepció, az előítélet, csoportgondolkodás...) gyakorlatokat mutat be,
majd azt el is végezteti az olvasóval. Ezáltal az olvasás erejéig mindenki politikusnak
érezheti magát.
Megjegyzésként a könyvhöz annyit tennék hozzá, hogy a felépítését különösen jónak találom, mert olyan mintha két különböző könyv lenne az olvasó kezében. Az első rész elméleti, inkább tankönyv jellegű, amelyből a különböző tömegkommunikációs elméletek összefoglalását tudhatjuk meg. A második rész, pedig gyakorlati jellegű, szórakoztató feladatos olvasmány, melyben az átlagember egy laboratóriumi kísérlet alanyaként érezheti magát, és olyan feladatokat oldhat meg, amelyet a politikusok nap mint nap szoktak. A könyv két része együtt és külön-külön is használható, hiszen nem épülnek egymásra, tartalmilag nem kapcsolódnak szorosan egymáshoz. Ezáltal lesz a könyv nagyon izgalmas és szórakoztató.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
Szociológiával, joggal, közgazdaságtannal, történelemmel, kommunikáció-elmélettel,
marketinggel, pr-rel, szociálpszichológiával, pszichológiával. A szerző külön
tárgyalja Shannon és Weaver, Lasswell, White, Westley, MacLean, Molotch, Lester
és Gerbner kommunikációs elméleteit. Megemlíti Habermas és Luhman szociológiai
elméleteit, valamint Neumann, Lazarsfeld, Blumer, Bourdieu, Gersdorff közvéleményről,
nyilvánosságról, közösségről, individuumról vallott nézeteit.
Az elmélet-alkotás célja
Bevezetni az olvasót a tömegkommunikációs elméletek kialakulásába, valamint
politikai pszichológiai gyakorlatok bemutatásával is segíteni a média működésének
megértését. Feltárni az olvasó előtt a tömegkommunikációnak, illetve a médiának
más tudományterületekkel való kapcsolatát (szociológia, politika, pszichológia,
pr), illetve összefonódását. Hazai és külföldi kutatási eredményeket bemutatni.
Néhány összefüggésre rávilágítani, amelyek hatással voltak, alakították, és
tovább alakítják a 21.századi médiát.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
Tankönyv újságírók, szociológusok, politológusok, pszichológusok számára. Kellemes
olvasmány politikai pszichológia iránt érdeklődő laikusok számára.
Az elmélet háttérdiszciplínái
Szociológia, politológia, történelem, jog, gazdaságtan, kommunikációelmélet,
filozófia, pr, pszichológia
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
Aronson, E. - Pratkanis. (1992) Rábeszélőgép. Ab Ovo Kiadó, Budapest
Bolgár, Gy. (1993) A New York Times sztori. Fortuna Kiadó, Budapest
Bourdieu, P. (1987.a.) A társadalmi egyenlőtlenségek újratermelődése. Gondolat Kiadó, Budapest
Buzinkay, G. (1993) Kis magyar sajtótörténet. Haza és Haladás Alapítvány, Budapest
Csepeli, Gy. (1997) Szociálpszichológia. Osiris Kiadó, Budapest
Fekete, S. (1986) Sajtó és szabadság. Akadémiai Kiadó, Budapest
Fink, C. (1988) Media Etics. McGraw-Hill, New York
Forgács, J. (1997) A társas érintkezés pszichológiája. Gondolat-Kairosz, Budapest
Gerbner, G. (1978) Kommunikáció és társadalmi környezet, In: Horányi Özséb (szerk) Kommunikáció II. KJK, Budapest
Habermas, J. (1993) A társadalmi nyilvánosság szerkezetváltozása. Századvég Kiadó, Budapest
Halász, L. szerk (1985) Vége a Gutenberg-galaxisnak? Gondolat Kiadó, Budapest
Lazarsfeld, F. (1948) The People's Choice. New York
Mérő, L. (1996) Mindenki másképp egyforma. Tercium Kiadó, Budapest
Ogilvy, D. (1990) A reklámról. Park Kiadó, Budapest
Ogilvy, D. (1995) Egy reklámszakember vallomásai. Park Kiadó, Budapest
Rust, H. (1978) A nyilvánosság fogalma, In: Horányi Özséb (szerk) Kommunikáció II. KJK. 309-322.
Sükösd, M. (1993) Politika és média a mai Magyarországon, In: Miszlivetz Ferenc (szerk) Kultúra és társadalom egy új korszakban, Pesti Szalon, Budapest.
Szecskő, T. (1994) A tömegkommunikáció társadalmi hatásai, Bevezetés a tömegkommunikáció szociológiájába. OI, Budapest
White, D. (1950) The "Gate Keeper": A Case Study int he selection of news, Journalism Quarterly 41. 45-51.
Zsolt, P. (2000.a) Médiaháromszög. Eu-Synergon, Budapest
Az összefoglalót készítette: Csiszér Annamária,
2008. június 6.