Steven Pinker: A Nyelvi ösztön. Hogyan hozza létre az elme a nyelvet?
Az adott kommunikáció-elmélet megnevezése:
nyelvészeti, szemantikai elemzés, a nyelv, mint ösztön.
Az elmélet érvényességi területe:
nyelvészet, szemantika, neurolingvisztika
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa:
nyelvészeti, szemantikai kommunikációfelfogás.
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Az elmélet leíró és magyarázó.
A koncipiálásba bevont színterek és dinamikák:
természetes nyelv - natural language - nyelvi ösztön, neurolingvisztika
A könyv a következő alfejezetekre osztható:
1. Ösztön egy mesterség elsajátítására
2. Fecsegők
3. A mentális nyelv
4. A nyelv működése
5. Szavak, szavak, szavak
6. A csend hangjai
7. Beszélő fejek
8. Bábel tornya
9. Az újszülött beszél - ilyen a Mennyország
10. Nyelvi szervek és grammatikai gépek
11. A Nagy Bumm
12. Nyelvi ítészek
13. Az elme tervezete
Rövid összefoglalás: Hogyan tudunk
egymás agyában precízen eseményeket kialakítani, melyhez a képesség a nyelv?
Próbálja megértetni: ..."Az ember képes a semmiből egy összetett nyelvet
létrehozni."
"A közös nyelv egy információ-megosztó
hálózatba kapcsolja az embereket, mely félelmetes kollektív hatalmat jelenthet."
Az ember szinte folytonosan beszél. Ha nincs kihez, akkor önmagában, vagy állatával
"társalog". A verbalitás itt is előnyt élvez. A szerző szerint a nyelv
elsajátítása, beszélése és megértése egy ösztönhöz kapcsolható. Azzal is alátámasztja
érvelését, hogy a legtöbb helytelen mondat tudományos konferencián hangzik el.
A nyelv ösztönként való értelmezéséről először Darwin vélekedett 1871-ben. "A
nyelvi képesség ösztönös hajlam egy mesterség elsajátítására...(Az ember származása)
hoz létre az ember a semmiből egy összetett nyelvet.
Leírja, összehasonlítja a pidzsin, a jelnyelv és a kreol nyelv keletkezését,
definiálja azokat.
Bickerton szerint "egy kreol nyelv nyelvtana, mely a gyermekek elméjének
terméke, az agy veleszületett nyelvi szerveződésének köszönhető".
A mentális nyelv központi gondolata Pinker számára, "hogy a szavak meghatározzák gondolatainkat". (Orwell) A nyelvi relativizmusra épülő Sapir-Whorf hipotézis szerint "Az emberek gondolatait olyan kategóriák határozzák meg, melyeket a nyelv bocsát rendelkezésre. Ezzel szemben Pinker azt állítja, hogy saját kultúránk erőszakolja ránk a valóság kategóriáit. Ezért van különbség pl. a hó szinonimái között az eszkimóknál. Szerinte nincs semmi tudományos bizonyíték arra, hogy a nyelvek döntő módon befolyásolnák beszélőik gondolkodásmódját.
A nyelvet úgy is definiálja, mint ami hírt közöl, s ami mögött valamilyen tervező elv van. Végtelen számú kombináció lehetséges a szavakból, mint a dns-ből is. (Ezt az összehasonlítást már sok biológus megtette.)
Foglalkozik a hangok - morfémák - szavak - mondatok mélyebb összefüggéseivel.
Vizsgálatában rámutat, hogy agyunk meg tudja megkülönböztetni a hangot egy gépi hangtól. Az érthető beszédet különálló szavak sorozatának hallja, pedig nem észlelünk szünetet a szavak között. Erre példaként a nem értett idegen nyelvet hozza ahol nem észleljük a szavak közti tagolódást.
Az elmélet-alkotás célja:
nyelvelméleti analízis, ahol a nyelvi formának, szerkezetnek és jelentésnek
viszonyát vizsgálja. Nyelv és neurológia
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe:
nyelvészet, szemantika
Az elmélet háttérdiszciplínái:
Határdiszciplínák és -területek: kommunikáció, nyelvészet, kognitív nyelvészet,
nyelvfilozófia, szemiotika, humán biológia, fejlődéslélektan, beszédészlelés,
neurológia, neurolingvisztika, pszicholingvisztika, genetika, univerzális grammatika.
Néhány fontosabb magyar bibliográfiai tétel:
Ádám Gy.: A megismerés csapdái (Bp. Magvető.)
Clark, A: A megismerés építőkövei Bp. Osiris 1996.
Csányi V.: Evolúciós rendszerek (Bp., Gondolat) 1988.
Csányi V.: Etológia (Bp., NTK. 1994.)
Dennet: Darwin veszéles ideáléja (Bp., Typotex, 1998.)
Leaky R. (szerk): Az emberiség eredete (Bp., Kulturtrade, 1995.)
Mérő László: Mindenki másképp csinálja (Bp., 1996. Torcium)
Pléh Csaba: Kognitív tudomány (1996. Osiris)
Popper K.: Test és elme (1998. Typotex)
Az összefoglalót készítette: Czékus Jób,
2008. június 5.