Sperber, Dan - Wilson, Deirdre relevanciaelmélete
Hozzáfűzések Kéri Rita recenziójához
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése:
Relevancia-elmélet
Az elmélet érvényességi területe
Mindennapi kommunikáció, de tágítani lehet, a megismeréshez kapcsolódó területek
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
Rámutatásos-következtetéses kommunikáció
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Leíró és magyarázó
A koncipiálásba bevont funkciók
Információközlés, illetve a többi jakobsoni funkció, plusz illokúció.
Elsődleges a másik megértése, a kogníció. A megértés a megnyilatkozás
és a kontextus együttes feldolgozásának eredménye. Kontextuális
implikáció: olyan konklúzió, amely levezethető a bemenetből és a kontextusból,
de nem vezethető le kizárólag a bemenetből vagy kizárólag a kontextusból.
A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
A rámutató-következtetéses kommunikáció informatív szándékból meg kommunikatív
szándékból áll. (A hallgatókat az informálás tényéről is informáljuk.)
A rámutatás észrevételezése után fedődik fel az explikatúrák és implikatúrák
megléte. (Implicit premissza, implicit konklúzió...)
A koncipiálásba bevont dinamikák
Első vagy Kognitív Relevanciaelv: Az emberi megismerés a relevancia
maximalizálására törekszik.
A relevanciának két fontos mutatója van: a bemenet által keltett kognitív
hatás és a feldolgozására tett erőfeszítés. A relevanciát fokozatosság
jellemzi. Komparatív, nem pedig kvantitatív fogalom.
Második vagy Kommunikációs Relevanciaelv: Minden rámutatásos inger
saját optimális relevanciájának feltételezésével jár együtt.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
A relevanciaelmélet Grice következtetéses modelljének továbbfejlesztése. Grice
négy maximájából egyet tartanak meg, a relevancia-elvet, a többi, pl. a minőség
elve (igazmondás) ennek csak egy alesete. Sperberék belekötnek Grice Együttműködési
Alapelvébe: Grice elmélete nem számol olyan beszélőkkel, akik bizonyos esetekben
nem akarnak válaszolni. Elvetik azt, hogy a kommunikációt a maximák meg az Együttműködési
Alapelv irányítanák, ezek helyébe a relevanciára való egyetemes törekvést emelik.
Egy másik sarkalatos kérdés a szavak laza használata meg az irónia: ezekre sem
a minőség maximája a magyarázat, hanem az optimális relevanciára való törekvés.
Az irónia felismerése nagyfokú meta-reprezentációs készségert feltételez, nagyobbat,
mint a metafora: ebben is eltér a Grice-étól Sperberék felfogása. Irónia: a
beszélő hallgatólagosan elhatárolódását fejezi ki a másnak tulajdonított gondolattól
(nem egyszerűen az ellenkezőjét mondja annak, amit gondol).
Az elmélet-alkotás célja
Az emberi kommunikáció alapvető aspektusainak feltárása. A szerzők arra törekednek,
hogy ne maradjanak meg az elméleti általánosságok, illetve a nyelvi intuíció
szintjén, igyekeznek kísérletekkel igazolható állításokat tenni.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
Mindennapi kommunikációból vett párbeszédrészek (gyakran Grice példái).
Az elmélet háttérdiszciplínái:
Pragmatika, pszichológia, Grice következtetéses kommunikáció-elmélete
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel, magyarul:
Deirdre Wilson - Dan Sperber: Relevancia-elmélet (Ford.: Bárány Tibor) In: Helikon. Irodalomtudományi Szemle. Relevancia. 2006/4.
Dan Sperber - Deirdre Wilson: Retorika és relevancia (Ford. Bezeczky Gábor) Uo.
Deirdre Wilson - Dan Sperber: A verbális iróniáról (Ford. Bezeczky Gábor) Uo.
Dan Sperber - Deirdre Wilson: Irónia
és relevancia: Válasz Seto, Hamamoto és Zamanashi doktor uraknak (Ford. Nemes
Péter) Uo.
Készítette: Zsigmond Andrea,
2008. június 6.