Zsolt Péter: Médiaháromszög

Hozzászólás Csiszér Annamária ismertetőjéhez

Csiszér Annamária recenziója Zsolt Péter könyvéről tárgyilagos és alapos. Végigveszi a mű logikai szerkezetét követve az egyes fejezetek tartalmát, azt összefoglalja, a fontos részeket külön ki is emeli (pl. a hírekkel és a professzionalizálódással kapcsolatos szempontokat), ezzel feltárja annak belső szerkezetét és logikai felépítését. Megjegyzi, hogy a mű tankönyvként született, de nem lehet pontosan eldönteni, kinek készült, mert a szociológiai fogalmak aprólékosan vannak elmagyarázva, ugyanúgy, mint a médiával kapcsolatos fogalmi rendszerek. Ez talán azzal van összefésben, hogy a szerző maga szociológus és nem is tud vagy akar a médiára másként tekinteni, ami sajátos "hangulatot" teremt a könyv olvasásakor. Érdemes megjegyezni, hogy valóban komplex tartalmú írásról van szó, mert médiatörténeti kitekintés éppúgy található benne, mint reklámpszichológiai. A médiatörténeti leírásnak értékes része az 1990-es évek médiaháborújának elemzése, különös tekintettel arra, hogy a tankönyv első kiadása 1995-ben jelent meg. A recenzió szerzőjével mindenképpen egyet kell érteni azzal, hogy a mezőelmélet túlságosan hangsúlyos a kötetben, ami gátja lehet egy médiaszakos hallgató befogadási folyamatának.
A háttérdiszciplínáknál indokolt még megemlíteni az esztétikát és a közgazdaságtant is.
Csiszér Annamária jól ismerte fel a koncipiálásba bevont színtereket, a kapcsolatot más elméleti konstrukciókkal. Tankönyv jellegéből fakadóan a kötet célja elsősorban tanítás-tanulás (pedagógiai) jellegű, azonban a téma iránt szakavatottan érdeklődőknek is ajánlható mint iskolarendszeren kívüli szakkönyv, így megjelenési színtere akár a kötelező vagy ismeretterjesztő médiaoktatás is lehet, oktatói kézikönyv gyanánt.


Néhány fontosabb bibliográfiai tétel

Gerbner, George: A média rejtett üzenete, Osiris MTA-ELTE Kommunikációelméleti Kutatócsoport, Budapest, 2000.

Gerbner, George: A kulturális mutatók, in: Kommunikáció I., szerk.: Horányi Özséb, KJK, Budapest, 1978, 267-280. o.

Társadalmi kommunikáció, szerk.: Béres István, Horányi Özséb, Osiris, budapest, 1999

Zsolt Péter: Tömegkommunikációs elméletek. Politikai pszichológiai gyakorlatok, EU-Synergon, Vác, 2002.

 

Készítette: Szakács István,
2008
. június

 


[vissza a lap tetejére]