Zsolt Péter: Médiaháromszög
Hozzászólás Csiszér Annamária ismertetőjéhez
Csiszér Annamária recenziója Zsolt
Péter könyvéről tárgyilagos és alapos. Végigveszi a mű logikai szerkezetét követve
az egyes fejezetek tartalmát, azt összefoglalja, a fontos részeket külön ki
is emeli (pl. a hírekkel és a professzionalizálódással kapcsolatos szempontokat),
ezzel feltárja annak belső szerkezetét és logikai felépítését. Megjegyzi, hogy
a mű tankönyvként született, de nem lehet pontosan eldönteni, kinek készült,
mert a szociológiai fogalmak aprólékosan vannak elmagyarázva, ugyanúgy, mint
a médiával kapcsolatos fogalmi rendszerek. Ez talán azzal van összefésben, hogy
a szerző maga szociológus és nem is tud vagy akar a médiára másként tekinteni,
ami sajátos "hangulatot" teremt a könyv olvasásakor. Érdemes megjegyezni,
hogy valóban komplex tartalmú írásról van szó, mert médiatörténeti kitekintés
éppúgy található benne, mint reklámpszichológiai. A médiatörténeti leírásnak
értékes része az 1990-es évek médiaháborújának elemzése, különös tekintettel
arra, hogy a tankönyv első kiadása 1995-ben jelent meg. A recenzió szerzőjével
mindenképpen egyet kell érteni azzal, hogy a mezőelmélet túlságosan hangsúlyos
a kötetben, ami gátja lehet egy médiaszakos hallgató befogadási folyamatának.
A háttérdiszciplínáknál indokolt még megemlíteni az esztétikát és a közgazdaságtant
is.
Csiszér Annamária jól ismerte fel a koncipiálásba bevont színtereket, a kapcsolatot
más elméleti konstrukciókkal. Tankönyv jellegéből fakadóan a kötet célja elsősorban
tanítás-tanulás (pedagógiai) jellegű, azonban a téma iránt szakavatottan érdeklődőknek
is ajánlható mint iskolarendszeren kívüli szakkönyv, így megjelenési színtere
akár a kötelező vagy ismeretterjesztő médiaoktatás is lehet, oktatói kézikönyv
gyanánt.
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
Gerbner, George: A média rejtett üzenete, Osiris MTA-ELTE Kommunikációelméleti Kutatócsoport, Budapest, 2000.
Gerbner, George: A kulturális mutatók, in: Kommunikáció I., szerk.: Horányi Özséb, KJK, Budapest, 1978, 267-280. o.
Társadalmi kommunikáció, szerk.: Béres István, Horányi Özséb, Osiris, budapest, 1999
Zsolt Péter: Tömegkommunikációs
elméletek. Politikai pszichológiai gyakorlatok, EU-Synergon, Vác, 2002.
Készítette: Szakács István,
2008. június