Michel Foucault: A szexualitás története. A tudás akarása
Atlantisz Könyvkiadó,
Budapest, 1996
Hozzászólás Németh Mihály ismertetőjéhez
A referátum hűen adja vissza Foucault
eredeti intencióit, csak pár helyen érzek szükségesnek korrekciót. A szexuális
szubjektum kifejezés helyett pontosabbnak tartanám a szexualitás szubjektumának
kifejezését, ugyanis Foucault véleményem szerint elsődlegesen arra keresi a
választ, hogy miként képes tematizálódni a szubjektum éppen abban a folyamatban,
melyben fokozatosan önmagát látszik felszámolni. A materializmust is erős kifejezésnek
érzem Foucault kapcsán, ugyanis az a tudás, amit a diskurzusok alapjának határoz
meg nem materiális eredetű. Kétségtelen, hogy Foucault erősen Althusser hatása
alatt állt fiatal korában, azonban véleményem szerint a konkrét értelemben vett
materializmusig nem jutott el. Az, hogy Foucault elmélete magyarázó jellegű-e
ez véleményem szerint nem egyértelműen kijelenthető. Foucault ugyanis finoman
dekosntrukciós eszközöket használ, hogy a szubjektum fogalmát a maga töredezettségében
előtérbe tudja állítani, pontosabban, hogy a szubjektum problémája a diskurzusok
összjátékának hátterébe kerüljön. Igazából Foucault elméletei se nem leíróak,
se nem magyarázók, talán a feltáró lenne a legmegfelelőbb kifejezés.