Eliot R. Smith - Diane M. Mackie: Szociálpszichológia
  Rácz Judit recenziójának lektorálása
 
  
 
  Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
  Szociálpszichológia, társas és kognitív folyamatok vizsgálata és értelmezése.
 
  Az elmélet érvényességi területe
  A szociálpszichológia érvényességi területe, legyen az gyakorlati használhatóság 
  vagy elméleti alkalmazhatóság, rendkívül széles. Ide tartozik természetesen 
  a pszichológia, annak gyakorlatilag összes alterülete, beleértve a tudományos 
  és az alkalmazott pszichológiát. Továbbá: szociológia, kommunikációkutatás, 
  jogalkalmazás, oktatás, a munka világa, egyház, politika, társadalomtudományok, 
  legkülönbözőbb társadalmi közösségek működése.
 
  Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa 
  Alapvetően funkcionális kommunikáció-fogalom. Tekintettel a rendkívül széleskörű 
  érvényességi területre, a könyv által vizsgált kommunikációk az intraperszonális, 
  a személyközi és csoportkommunikáció minden verbális és nonverbális típusát 
  magában foglalják.
 
  Az elmélet leíró vagy magyarázó?
  Egy elmélet összefüggéseket rögzít, tehát szerintem csak magyarázó lehet. Ugyanakkor 
  a szociálpszichológia természetesen esetek, folyamatok, jelenségek leírására 
  támaszkodik és hivatkozik, és eminensen empirikus tudományág. A magyarázatok 
  hierarchikus struktúrát követnek: x számú kísérletből levont részkövetkeztetések 
  összeadódnak különálló, alkalmasint egymással versengő elméletekké.
 
  A koncipiálásba bevont funkciók 
  Az egyén észlelése önmagáról és a világról. Egyén és egyén kapcsolata, csoport 
  és csoport kapcsolata. Az észlelések értelmezési folyamatai, az önkép kialakítása, 
  a csoportok kialakulása és alakulása, a társas identitás formálása, konfliktuskezelés, 
  csoportok közötti kapcsolatok, nemi sztereotípiák, másokkal való azonosulás, 
  társas dilemmák, agresszió. A csoportviselkedés alapkategóriái: a normaképzés, 
  a segítségnyújtás és a bántalmazás.
 
  A koncipiálásba bevont szerkezetek
  Az elméletalkotás alapjaiként szolgáló vizsgálati területek szerkezetét az egyénnek 
  a környezetével való különféle kapcsolatai adják. Ilyen szerkezetek az észlelések 
  módozatai, terjedelem és intenzitás szerint, a kapcsolatfelvételek, erősség 
  és tartósság szerint, a cselekvések formái, irányok, komplexitás és szándékok 
  szerint.
 
  A koncipiálásba bevont dinamikák és színterek
  A könyv négy fő részre tagolódik. Az 1. és a 2. fejezet a szociálpszichológiát 
  és tipikus kutatási módszertanát mutatja be. A 3.fejezettől a 6.fejezetig a 
  társas percepciót tárgyalja: hogyan értik meg és értelmezik az emberek a többieket, 
  önmagukat és a társas csoportokat. A 7. fejezettől a 10. fejezetig a társas 
  befolyásolással foglalkozik a mű: hogyan hatnak egymásra az emberek és a csoportok 
  interakciójuk és kommunikációjuk során. A 11. fejezettől a 14. fejezetig azokat 
  a társas kapcsolatokat írja le, melyek mentén az emberek segítik, illetve bántják 
  egymást, kapcsolatokat létesítenek és csoportosan együttműködnek. 
  A szociálpszichológia színterei természetesen olyan számosak, hogy talán könnyebb 
  lenne azokat felsorolni, ahol ez a diszciplína nem jelenhet meg. Mindazonáltal 
  némiképp specialitása a könyvnek, s ezt véleményem szerint amerikai fogantatásának 
  köszönheti, hogy erősebben támaszkodik kisközösségi és csoportszínterekre, mint 
  ahogyan azt európaiak tennék. Számos olyan közösségi színtér szolgál kísérleti 
  illetve vizsgálati színtérként, amelyre az európai szociálpszichológia kevésbé 
  hivatkozna, mert kevésbé, illetve kevésbé tipikusan fordulnak elő. Ilyenek például 
  egyházi kisközösségek, tüntetések, egyetemi csoportok, esküdtszék, kertvárosi 
  szomszédság stb. A színterek megválasztása ugyan önmagában nem befolyásolja 
  a következtetéseket, de ez utóbbiak mégsem egészen függetlenek tőlük, hiszen 
  ezek a csoportosulások eleve feltételeznek bizonyos normákat, működési módokat 
  és alapelveket.
  Szintén a szerzők amerikai perspektívája látszik végigvonulni a könyvön a tekintetben, 
  hogy a gazdag példa- és esetanyagban a "szereplők" beállítottsága 
  alapesetben pozitív, legyen szó önészlelésről, vagy mások és helyzetek megítéléséről. 
  Ettől függetlenül vagy ezzel együtt az ember társas viselkedésével kapcsolatban 
  levont következtetések természetesen érvényesek, még ha egy-egy helyzetben pl. 
  Európában másféle reakciót írnánk is le. Figyelemre méltó jellegzetessége a 
  könyvnek, hogy a tudományos elméletalkotás igénye szinte sosem vezet valóságidegen 
  dogmatizmushoz, azaz minden esetben elismeri az emberi viselkedésben rejlő két- 
  vagy sokértelműséget, az értelmezési lehetőségek sokféleségét. Egyik alapvető 
  példája ennek a kognitív disszonancia feloldásának egyforma gyakorisággal előforduló 
  kétféleféle módja: ha saját viselkedésemet elveimmel, attitűdjeimmel, meggyőződéseimmel, 
  önképemmel ellentétesnek tapasztalom, vagy úgy oldom fel ezt a helyzetet, hogy 
  megváltoztatom a meggyőződésemet, vagy felfedezem, hogy valójában eleve más 
  volt a meggyőződésem, mint hittem magamról.
Fontos kiindulópontja a könyvnek, amit minden más előtt rögzítenie kell, hogy a valóságot nem mint objektív tényhalmazt kezeli, hanem mint külön-külön minden egyén által megkonstruált sajátos világot. Ehhez kapcsolódik a társas befolyás axiómája, vagyis hogy más emberek minden gondolatunkra, érzésünkre, meggyőződésünkre és cselekedetünkre hatással vannak.
A könyv következetesen alkalmaz néhány elemzési és értelmezési alapelvet a vizsgált területeken. A szerzők szerint
- a viselkedés egyik meghatározó jellegzetessége a konzervativizmus, azaz a kialakított meggyőződések, sztereotípiák stb. nehezen változtathatósága
- a hozzáférhetőség meghatározó mivolta tapasztalható abban, ahogyan a helyzetértékelésünkben és reakcióinkban aszerint döntünk a sokféle lehetőség között, hogy melyik élmény/információ/sztereotípia stb. a leghozzáférhetőbb számunkra az adott esetben
- a felületes vagy alapos feldolgozás elve arról szól, mennyi energiát fektetünk valamely információ/esemény értelmezésébe, azaz döntéseink megalapozásába. Ezzel kapcsolatban is tetten érhető egy alapvető szociálpszichológiai paradoxon, éspedig hogy nem mindig az alapos feldolgozás jár nagyobb nyereséggel.
Az említett mindhárom alapelv akár 
  az alapvető genetikai parancsra, a túlélés szükségletére is visszavezethető. 
  A túlélési esély akkor optimális, ha az energiánkkal való gazdálkodás éppen 
  megfelelő: ha meggyőződéseinket nem váltogatjuk túl gyakran (mert energiaigényes), 
  csak amennyire szükséges, ha nem tartjuk hozzáférhető állapotban összes élményünket 
  és információnkat, valamint ha a feldolgozás csak az éppen optimális felületességgel 
  vagy éppen alapossággal történik.
  Hasonlóképpen összekapcsolható a túlélési paranccsal a szerzők által háromfélének 
  állított viselkedési motiváció:
- az adott helyzet kontrollálására való törekvés (= ne legyek kiszolgáltatva)
- a kapcsolatteremtés igénye (= többen együtt nagyobb a túlélési esélyünk)
- az önmagunk kedvező színben való észlelése, önbecsülés, a jóérzés igénye (= nem kell negatív önképpel is harcolnom, rendben vagyok magammal, ez a legkedvezőbb alapfeltétel a túlélési küzdelemre)
A túlélés optimalizálására való 
  törekvés rejlik az adott viselkedésnek a kooperáció - versengés skálán elfoglalt 
  helye mögött is.
  Általában véve elmondható, hogy mivel a szociálpszichológia az ember társas 
  viselkedésével foglalkozik, s mivel ez a viselkedés kimeríthetetlenül változatos 
  és tendenciáiban, jelenségeiben állandóan változik is, így a tudományág alapvető 
  céljában, az okok feltárásában és világos struktúrákba rendezésében is nagy 
  elővigyázatossággal kell eljárnia, hiszen mindig ilyen skálákról, arányokról, 
  viszonyrendszerekről van szó, nem végső igazságokról.
  A szociálpszichológia, mint a szerzők demonstrálják, empirikus tudomány, amely 
  állandó kölcsönhatásban van vizsgált tárgyával: az eredményeit felhasználó valóság 
  azonnal vissza is csatol és újabb és újabb igényekkel lép fel irányában, ettől 
  a tudomány rendkívül dinamikusan fejlődik és változik.
 
  Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
  A szociálpszichológia legfőbb kapcsolata természetesen "anyatudámányával", 
  a pszichológiával áll fenn. Számos szociálpszichológiai, filozófiai, kultúrtörténeti 
  elmélethez kapcsolódik: Adorno előítéletről írott gondolataihoz, Watson és Skinner 
  behaviorista nézőpontjához, McDougall ösztönelméletéhez, Lewin szubjektív térkép-elméletéhez, 
  Allport és Sherif kognitív elméleteihez, Festinger kognitív disszonancia 
  elméletéhez, Baron érzelmi agresszióról vallott nézeteihez, Mullen és Riordan 
  énmegerősítő attribúciókról szóló kísérleteihez.
 
  Az elméletalkotás célja
  A kognitív folyamatok és a társas viselkedés jelenségeinek feltárása, azok 
  megértésének segítése és magyarázata, és ok-okozati strukturálása.
 
  Az elmélet eredeti alkalmazási terepe:
  Társadalmi döntéshozások legkülönbözőbb színterei, oktatás, média, üzleti 
  élet, politika, sport, társas érintkezések elsősorban Amerikában.
 
  Az elmélet háttérdiszciplínái
  Pszichológia, etológia, genetika, antropológia, marketing
 
  Néhány fontosabb bibliográfiai tétel:
Adorno, Frenkel-Brunswick, Levinson, Sanford: The authoriatrian personality. Harper, 1950.
Allport, G.W. Az előítélet. Gondolat Kiadó, Budapest, 1977.
Asch: Forming impressions of personality. Journal of abnormal and social psychology, 41. 1946.
Buss: The psychology of agression. Wiley, 1961.
Cacioppo, J.T. - Petty, R.E. The need for cognition. Journal of Personality and Social Psychology, 42, 116-131. 1982.
Devine, P.G. Sztereotípiák és előítéletek: automatikus és kontrollált komponensek. In: Hunyady (szerk) A csoport percepciója. Akadémiai Kiadó, Budapest. 379-406. 1999.
Etzioni: The hard way to peace. Collier, 1962.
Jones: Interpersonal perception. Freeman, 1990.
Milgram: The behavioural study of obedience. Journal of abnormal and social psychology, 67. 1963.
 
  Az összefoglalót készítette: Csiszér Annamária
  2008. június 7.