Kultuszkutatás
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
kultuszkutatás
Az elmélet érvényességi területe
Eredetileg: az irodalomtörténet, vagyis különféle irodalomtudományi és egyéb
irodalomhoz kapcsolódó szöveg (kritika, emlékbeszéd, laudáció, napló) vizsgálata.
De kiterjeszthető a többi művészetről - és a tudományokról - való társadalmi
és "szaktudományos" beszédre.
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
Társadalmi kommunikáció, művészeti kommunikáció.
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Magyarázó. Sok-sok leíró résszel (konkrét szöveges példák sokasága, melyekből
leszűrhetők a kultikus beállítódás, nyelvhasználat és szokásrend sajátosságai).
A koncipiálásba bevont funkciók
Kezdetben a kultusz (pl. a Shakespeare-kultusz) az irodalom autonóm területté
formálásáért folytatott küzdelem támaszaként szolgált.
Bizonyos korokba, ill. helyzetekben viszont a művészet közösségi funkciója
kerül előtérbe (lásd: a Kazinczy-ünnep 1859-ben azt mutatta meg, hogy politikai
eszközök és lehetőségek híján az irodalom is képes megőrizni a nemzetet). Az
irodalom felértékelődik, de elveszti autonómiáját. Ilyenkor a kultusz szerepe
az önaffirmáció, az identitás kinyilvánítása, ill. megerősítése.
Az irodalmi kultuszok igen alkalmasak az ideológiai törekvések érvényesítésére,
mivel a befogadónak alá kell vetnie magát a kultusz papjai által adott hagyomány-értékelésnek
- feltétlen önátadásra, passzivitásra, aszkézisre (a saját élvezet/érdekek
visszaszorítására) ítéltetik.
A költészet a vallás szerepét is átveszi az ember életében (ahogy azt
Matthew Arnold 1880-ban jövendölte). Greguss Ágost vallás, művészet, tudomány
és erkölcs közös vonását abban látja, hogy "mind a négy kiemel bennünket
a véges és gyötrelmes világból egy végtelen és boldog világba".
A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
Fontos paradigmaalkotó elgondolás: az irodalmi kultuszok hasonlósága vallási
jelenségekkel. Az analogikus szemléletmód szerint minden téren megfigyelhető
a vallásos "eszköztár" átvétele: a szókincsben, keretek átemelésében
(szokásrend), például a résztvevők és a "szertartásmesterek" elvárt
magatartásában, "szent" terek és idők, ereklyék tiszteletében.
A koncipiálásba bevont színterek
Dávidházi terminusai, meggyökeresedtek:
- kultikus beállítódás - bizonyos szellemi vagy anyagi értékek mértéktelen
tisztelete, imádata tárgyát minden szóba jöhető vád alól felmenti
- kultikus szokásrend - szentnek tekintett helyek felkeresése, ereklyék
gyűjtése, szövegek áhítatos gondozása, szent idők megünneplése, szertartásokon
való részvétel, életszabályozó előírások betartásának igyekezete (utcák elnevezése,
disszertációvédés..)
- kultikus nyelvhasználat- magasztaló kijelentések, melyeket sem igazolni,
sem cáfolni nem lehet, mert részletes tapasztalati ellenőrzésükre nincs mód
A koncipiálásba bevont dinamikák
Egy kultusz fejlődéstörténete (Dávidházi Péternek a magyar Shakespeare-kultuszt
elemző könyve alapján: a beavatódás kora, a mitizálódás kora, az intézményesülés
kora, a bálványrombolás kora, a szekularizálódás kora.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
A kultusznak egyberendező logikája van: minden kultikus megnyilvánulás hasonlónak
tűnik a tudósok szemében. Ennek kijátszásában segít a mikrotörténetírás
(Dávidházi műveli is), ill. az antropológiából ismert elidegenítő eljárás
- módszertani előfeltevésünk legyen az, hogy anyagunk idegen kultúrából származik.
(Ez a lépés Foucault-nál is megtalálható, csak ő a jelen "tudattalanjára",
míg a történeti antropológia a múltra kíváncsi.)
Foucault diskurzuselemzése is mutat rokon vonásokat a kultikus szövegek
vizsgálatával - hiányzik viszont belőle az önleírás. A kulturális antropológia
Clifford Geertz-féle perspektívája viszont épp az önleírásokra kíváncsi.
Ezenkívül: ami kultuszkutatásként indul, gyakran az önformálás, a kulturális
topográfia és a szociokulturális dinamika vizsgálatához jut el.
A kultuszok hasonló funkciót töltenek be a modern társadalomban, mint Pierre
Nora "lieu de mémoire"-jai - szertartások egy szertartások
nélküli világban - köztes pozíciót foglalnak el emlékezet és történelem között.
Victor Turner communitas-elméletéhez is kapcsolható: "az irodalmi
kultuszok... felekezeti és társadalmi senki földjeként kínálnak közös szertartási
alkalmat olyanok számára, akiket a társadalmi rend egyébként elkülönít egymástól"
(Dávidházi Péter).
A kritikai kultúrakutatással (cultural studies) is vannak kapcsolódási
pontjai: nem csak a magaskultúra érdekli, ill. a kultuszkutatók gyakran olyan
pillanatokat vizsgálnak, amikor a magaskultúra termékei nem-magaskulturális
térben működnek. De a kultuszok kutatóinak tanulniuk kellene a cultural studies-tól:
többet kellene foglalkozniuk a hatalom kérdésével, a kultúra politikai
jellegével - vö. Margócsy a Kazinczy-emlékünnep önaffirmációs funkciójáról.
A kultusz kőkeményen a társadalmi szabályozás eszköze.
Összekapcsolható a társadalomtörténettel is - a kultuszkutatás az irodalom
társadalomtörténete.
Politikai diskurzusok analízisével is foglalkoznak a kultuszok szemszögéből
(Gyáni Gábor, távolabbról lásd Weber).
Az elmélet-alkotás célja
A kultuszkutatás az irodalmi jelenségek társadalmi beágyazódásáról, művészet
és társadalom kapcsolatáról, a művészet társadalmi funkcióiról kíván megállapításokat
tenni. Jelentős erénye, hogy elmozdítja az irodalomtörténetírást önnön kanonikus
területei felől az irodalom kevéssé ismert használati módjai, helyi jelentőségű
szereplői, sosem vizsgált eseményei felé (Takáts József).
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
Kritikatörténet - az irodalomtörténet egyik ágazata.
Az elmélet háttérdiszciplínái
Irodalomtörténet, az irodalomtörténet elmélete, kritikatörténet.
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
Dávidházi Péter: "Isten másodszülötte". A magyar Shakespeare-kultusz természetrajza. Gondolat Kiadó, Budapest, 1989.
Dávidházi Péter: Egy irodalmi kultusz megközelítése. In: Takáts József (szerk.): Az irodalmi kultuszkutatás kézikönyve. Kijárat Kiadó, Budapest, 2003.
Lakner Lajos: "...csodás színeváltozás..." Irodalom és múzeum. In: Takáts József (szerk.): Az irodalmi kultuszkutatás kézikönyve. Kijárat Kiadó, Budapest, 2003.
Lakner Lajos: Irodalmi kultusz, történetiség, aktualitás. A kultuszkutatás útjain. In: Kalla Zsuzsa - Takáts József - Tverdota György (szerk.): Kultusz, mű, identitás. Kultusztörténeti tanulmányok 4., A PIM könyvei 13., Bp., 2005.
Lakner Lajos: Irodalom, kultusz, társadalmi nyilvánosság. In: Korunk, 2007. június
Margócsy István: A magyar irodalom kultikus megközelítései. In: Égi és földi virágzás tükre. Tanulmányok magyar irodalmi kultuszokról. Holnap Kiadó, Bp, 2007.
Porkoláb Tibor: Közösségi emlékezet, ceremonialitás, panteonizáció. Szempontok az emlékbeszéd műfajának vizsgálatához. In: Kalla Zsuzsa - Takáts József - Tverdota György (szerk.): Kultusz, mű, identitás. Kultusztörténeti tanulmányok 4., A PIM könyvei 13., Bp., 2005.
Rákai Orsolya: Utazások a fekete királynővel. Írások írásról és irodalomról. Kijárat kiadó, Bp., 2006.
Szajbély Mihály: A nemzeti narratíva szerepe a magyar irodalmi kánon alakulásában Világos után. Universitas Könyvkiadó, Budapest, 2005.
Szilasi László: A selyemgubó és a "bonczoló kés". Osiris-Pompeji, Budapest, 2000.
Takáts József: Ismerős idegen terep. Irodalomtörténeti tanulmányok és bírálatok. Kijárat Kiadó, Bp., 2007.
Tverdota György: Az életrajz mint
passió. In: Takáts József (szerk.): Az irodalmi kultuszkutatás kézikönyve.
Kijárat Kiadó, Budapest, 2003.
Az összefoglalót készítette: Zsigmond
Andrea,
2008. június 8.