Halácsy Péter, Vályi Gábor és Barry Wellman (szerk.): Hatalom a mobiltömegek
kezében
A MOKK néven ismert Média Oktató és Kutatóközpont 2007-ben megjelent első kiadványa az új média-technológiák társadalmi és kulturális folyamatokra gyakorolt hatásának többirányú értelmezéséhez próbál, több-kevesebb sikerrel gondolkodási keretet biztosítani. Alapfelvetés, hogy az új médiumok (média-technológiák) alapvetően új befogadói magatartásokat és médiumhoz kapcsolódó viszonyulást alakítanak ki. A hiánypótlónak szánt kötetben 11 tanulmány, köztük a téma aktuális nagyágyúinak eszmefutatása olvasható.
A könyv jó bevezető és egyben összefoglaló
a hálózati kommunikáció aktuális jelenségeinek megértéséhez, de nem állhatom
meg, hogy ne itt említsem a szemet, a könyv 284 oldalán keresztül bántó számtalan
elütést, helyesírási hibát. A könyv tartalmára visszatérve a témafelvetés valami
ilyesmi lehetne: számítógép és az azzal összekapcsolható mobil eszközökből felálló
hálózatok alapvetően átszabták a médiáról való gondolkodás kereteit, keressük
meg milyen új keretben lehetne gondolkodni és valamit mondani róluk. Mert úgy
látszik, van mit mondani.
Howard Rheingold Smart mobs tanulmányában például azt írja
le, hogy a mobiltelefonok felhasználói közössége Manilában sms-ben szervezett
tömegdemonstrációk révén, hogyan volt képes megbuktatni a kormányt. Az érdekes
dolgok azonban Jan van Dijk: A hálózati társadalom- Az új média társadalmi
vonatkozásai szövegben kezdődnek, a szerző a második kommunikációs forradalomként
aposztrofálja az új média és szolgáltatásinak térnyerését. Az új médiának az
interaktivitás tényleges megvalósulásában látja legnagyobb szerepét, "az
új médiában megtörténik az elmozdulás a két-vagy akár többoldalú kommunikáció
fejlettebb formái felé" ennek fontos eleme, hogy a kommunikáció különféle
multimediális tartalmak integrációja révén változatos formájú és nagyon tartalomgazdag.
Az igazi nagyágyúnak, Barry Wellmann-nak, Milena Guilaval
írott tanulmánya a hálózati társadalom virtuális közösségeinek témáját járja
körül. Végső válaszok helyett azonban a téma legizgalmasabb és legnehezebben
megválaszolható kérdését veti fel, amely röviden így hangzik: Hogyan jellemezhetők
a virtuális közösségek, miben mások, mint a valódi közösségek? A kérdések mentén
indult el Vályi, aki gyakorlatilag a nagyok szövegeinek remixelését
végzi el saját a Közösségek hálózati kommunikációja című tanulmányában,
saját dj identitását sem tagadva meg ezzel.
A televíziózás ki és átalakulásáról a hálózati kommunikáció témakörében megkerülhetetlen
Manuel Castells - egyébként elég sablonos - tanulmányában olvashatunk.
A történeti fejtegetés kitér a televízió uralkodó kommunikációs móddá válásának
okaira, az aktív közönség kialakulására, a tömegközönség diverzifikálódásra
és szegmentálódására. Legfontosabb megállapítása miszerint a televízió csak
az internet elterjedésével válhat igazán új médiummá, azaz "A televíziónak
szüksége volt a számítógépre, hogy megszabadulhasson a képernyőtől", a
legtöbb új médiával foglalkozó számára alapvető kiindulópont.
David Depew és John Durham Peters a közösségek és
a kommunikáció viszonyát vizsgálják Wellmanntól eltérő filozófiai, eszmetörténeti
keretben. Áttekintő munkájuk fő kérdése az, hogy miért teremt közösséget a kommunikáció?
Munkájuk meglehetősen széles spektrumot fog át, Arisztotelésztől, Hegel, Marx,
Spencer, Dewey és Colley társadalmi rend-jéig, keresve a választ a túl nagy
falatnak látszó kérdésre.
Az új média "antropológusait" Edward Castrarrova képviseli
"VV" (Virtuális világok) szövegével, melyben egy virtuális,
online számítógépes játék színhelyén töltött közel féléves utazásának sűrű leírását,
terepnaplóját osztja meg az olvasókkal, kiegészítve azt gazdasági és társadalmi
értelmező megjegyzésekkel. A kutatás kérdőívek és online naplók szövegeinek
elemzésén, és személyes megfigyeléseken alapult. Meglehetősen új és inspiratív
főleg, ha összevetjük Kumin bajai beszámolójával.
A hálózati kommunikáció technológiai újításairól Lev Manovich
gondolatfutamában olvashatunk, aki az újrakeverés (remix) szerepének fontosságát
emeli ki. A kultúra a különböző médiumok által termelt javaival összefüggésben,
az információk létrehozás és befogadása mentén. A szerző Az új média nyelve
című könyvében a modularitást a digitális média alapelvének tartja.
A kötetben vannak kakukktojás szövegek, mint Bodó Balázs szerzői
jogi, esetünkben a téma perifériájára eső, és Kumin Ferenc: Az online
Baja - Egy város felfedezi magát az interneten című szövege, mely egy önmagában
érdekes, de szemléletmódját, eredményeit és magát a mintát tekintve is elavult
írás.
A könyv mindenképpen egy jó kezdeményezés eredménye, többnyire naprakész szövegekkel,
a válogatás esetlegessége is csak néhány tanulmány esetében róható fel. Sajnálatos
a sok hibát okozó felületes szöveggondozás, ami jelentősen csökkenti a könyv
könyvként való élvezetének lehetőségét.
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése:
Hálózati kommunikáció,
új média, hálózati társadalom/ virtuális közösségek szociológiája,
Az elmélet érvényességi területe
A (hálózati) kommunikáció
szociológiája,
(új) Média/um elmélet
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Főként elméleti leíró tanulmányok gyűjteménye, illetve két esettanulmány, kutatási
beszámoló
A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
Az új média (hálózati, interaktív) hatása a társadalomra
Az egyén társadalmi környezete és az interaktív befogadás és tartalomlétrehozás
terei
A koncipiálásba bevont színterek
Társadalmi szféra: közösségek szerveződése az új médium mentén
Gazdasági szféra: szerzői jogok
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
Hálózati társadalom Castells, Jan Van Dijk
Virtuális közösség (Howard Rheingold)
Az elmélet-alkotás célja
A médiahasználat gyakorlatából kiindulva az új média-technológiák kulturális
hatását és társadalmi környezetét vizsgálja.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
A kommunikáció szociológiája, média/um szociológia, médiaelmélet
Az elmélet háttérdiszciplinái
A kommunikáció szociológiája, hálózati kommunikáció, médiaelmélet
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
Halácsy Péter - Vályi Gábor - Wellman Berry (szerk.): Hatalom a mobil tömegek kezében. Typotex, 2007.
Castells, Manuel, A hálózati társadalom kialakulása. Gondolat Kiadó, 2005.
Jan Van Dijk, The Network Society. London: Sage. Second Edition, 2006.
Rheingold, Howard, Smart Mobs. The Next Social Revolution, Perseus, 2002.
Howard Rheingold: Virtual communities. URL http://www.rheingold.com/vc/book/intro.html.
A kötet tartalma:
Halácsy Péter, Vályi Gábor: Előszó
Manuel Castells: A valóság virtuális kultúrája
Jan van Dijk: A hálózati társadalom - Az új média társadalmi vonatkozásai
Christian Sandvig: Az internet szerkezeti problémái a kultúrpolitika nézőpontjából
Lev Manovich: Remixelhetőség
Kumin Ferenc: Az online Baja - Egy város felfedezi magát az interneten
Vályi Gábor: Közösségek hálózati kommunikációja
Bodó Balázs: A szerzői jog gazdaságtana az online világban - avagy mennyibe kerül egy, a neten ingyenesen elérhető cikk magyar kiadása?
Barry Wellman - Milena Guila: A netszörfözők nem utaznak egyedül: virtuális közösségek mint valódi közösségek
David Depew - John Durham Peters: Közösségek és kommunikáció: fogalmi háttér
nem letölthetőHoward Rheingold: Smart mobs: hatalom a mobiltömegek kezében nem letölthető
Edward Castronova: Virtuális világok: gazdasági és társadalmi beszámoló a virtuális vadnyugatról
Az összefoglalót készítette: Myat
Kornél,
2008. június