Elisabeth Chaplin: Sociology and Visual Representation
Routledge, London and
New York;1994.
Az adott elmélet szokásos megnevezése
Vizuális szociológia
Az elmélet érvényességi területe
tudományelmélet, művészetelmélet, vizuális kommunikáció (...szerepe a társadalomtudományokban)
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
Az elmélet az európai szociológia tudományos nyelvének feminista és kritikai
elemzését mutatja be, javaslatot téve egy "vizuálisabb" tudományos
nyelv kidolgozására.
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Az elmélet tudománytörténeti és módszertani részeket egyaránt tartalmaz, a könyv
egyetemi graduális és porsztgraduális képzésben résztvevők számára készült,
ezért magyarázó és leíró részeket egyaránt találunk benne.
Az elmélet-alkotás célja:
A könyv célja, hogy értelmezési szempontokat adjon vizuális anyagok (fotók,
filmek, képzőművészeti alkotások), összefoglaló néven a képi reprezentációk
alkalmazására a szociológiában.
A koncipiálásba bevont színterek és dinamikák, Chaplin gondolatmenetének
rövid összefoglalása:
Elisabeth Chaplin egy újfajta, a vizualitásra támaszkodó szociológiai tudományos
nyelv használatára tesz javaslatot, amiben a képek mellett az írott szövegek
vizuális szempontú szerkesztése is fontos elem. Ezek szerint a vizuális szociológia
nem képszociológia és nem is művészetszociológia, hanem egy a vizualitásra
építő, a vizuális reprezentációkat tudatosan alkalmazó szociológia. Példákat
találunk a vizuális anyagok alkalmazására a szociológiai elemzésekben illetve
(mint eszközt) illetve az elemzések bemutatásában.
A könyv első része kritikai, elsősorban művészetről szóló elméleteket tartalmaz.
Találunk esztétikai, filozófiai, társadalomelméleti és művészetelméleti hivatkozásokat.
Kiemelt szerepet kapnak azok az értelmezések, amelyek elhalványítják a választóvonalat
a művészeti és nem művészeti célú képi reprezentációk között. Az elméleteken
keresztül újraértelmeződik az írott szövegek és a vizuális anyagok viszonya,
és használatuknak hagyománya. Chaplin felülírja azt az elképzelést, mely szerint
az írott szöveg az elemzés eszköze, a kép pedig az elemzés tárgya.
A könyv második felében a képek, ábrák (reprezentációk) empirikus társadalomtudományi
alkalmazásának változását mutatja be, és konkrét példákon keresztül javaslatokat
tesz újfajta használatukra. A példák között antropológiai elemzések kerülnek
előtérbe, elsősorban a fotógráfia és kutatás viszonya kapcsán. Chaplin bemutatja
saját fényképekre épülő projektjét, fotónaplóját. Az újfajta tudományos nyelv
ismerete fotók, ábrák, és a tipográfia, szerkesztés alkalmazásának megváltozását
is jelenti.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
Az elemzés és az elmélet feminista kritikára épül. A könyv bevezetőjében megkérdőjelezi
a beszélt és az írott nyelv "természetességét" (utalva Umberto Eco
szóhasználatára), illetve azok hegemóniáját a képek felett.
A szerző által kiemelt elméletalkotók a vizuális szociológia létrejötte szempontjából:
Kant, Hegel, Marx, Lukács, Althusser, Gramsci, Hauser Arnold, Max Raphael, Adorno,
Walter Benjamin, Herbert Read. Kortársai közül Victor Burgin.
www.ivsa.com - International Visual Sociology Association.
Az összefoglalót készítette: Bálint Mónika,
2008. június