| 
       M  | 
ielőtt 
belekezdenék a könyv elemzésébe, szólnék néhány szót a kulturális 
antropológiáról, már csak azért is, hiszen magam sem sokat tudtam ezen 
tudományág önálló létezéséről, míg föl nem figyeltem rá antropológiai tárgyú 
könyvek keresgélése közben.
A kulturális antropológia ma Magyarországon – mind oktatási rendszerét, mind kutatóhelyeit, mind pedig intézményi megjelenését, és formáját tekintve – viszonylag fiatal tudományágnak mondható, s mint ilyen, ebben hasonlít is a kommunikáció tudományához. Hogy ezeken kívül, még mi mindenben, azt a későbbiekben fogjuk látni.
Míg az angolszász területeken a kulturális és szociál-antropológiának komoly hagyományai alakultak ki, addig Magyarországon az ilyen jellegű kutatások, és az oktatás sokáig szinte kizárólag a néprajz keretein belül valósulhatott meg. A magyar néprajzkutatók körében elterjedt a kuturális antropológia etnológiával való összehasonlítása, úgy magyarázva ennek lényegét, hogy az elsősorban az ún. primitív kultúrákkal, vagy természeti népekkel foglalkozik, s mint ilyen, főként az Európán kívüli világra helyezi fókuszát. (Például az amerikai indiánok vagy afrikai törzsek kutatására összpontosít), ugyanekkor meghagyja a néprajz számára Európát, illetve a magyar területeket egyfajta „hitbizományként”. Németországban is szokás megkülönböztetni a saját néprajzot (Volkskunde) az Európán kívüli néprajztól (Völkerkunde). Oroszországban etnográfia címszó alatt a hazai, etnológia néven a külföldi népek kutatása folyik. De az angolszász típusú kulturális antropológia, melyet Magyarországon munkatársaival Boglár Lajos honosított meg, nem korlátozódik az etnológia címszó alatt értendő kutatási sémákra.
A kulturális antropológia más társadalomtudományoktól való elkülönülése elsősorban a megközelítésben, a szemléletmódban és a módszerekben nyilvánul meg. Az antropológusok nem nélkülözhetik a széles látókörűséget, speciális tapasztalataikat felhasználva alkalmazzák más társadalomtudományok módszereit és eredményeit. Mind e mellett holisztikus szemléletmóddal is kell rendelkezniük, ez a komplexebb elemzéshez, az összehasonlító szemléletmód a kutatási eredmények rendszerezéséhez és viszonyításához nyújt segítséget.
A tanulmányozott társadalom szubjektív megértéséhez fontos lehet a kulturális relativizmus, amely az empátián, (azaz a beleélésen) alapuló képességet jelent.
Az antropológus feladata, hogy feltérképezze a vizsgált csoport különböző szintű viszonyait, s megismerje az egyes ember(ek) gondolkodását, értékorientációit és ennek alapján ítélje meg magatartási válaszokat. A feldolgozáskor objektíven rendszereznie, elemeznie kell az adatokat, később pedig és tágabb társadalomtudományi összefüggések közé kell tudni helyeznie kutatási eredményeit.
Ebben a tudományágban elengedhetetlen a terepmunka, mely nélkül az adatgyűjtés és megértés szinte kivitelezhetetlen lenne. A terepmunka kapcsán döntő jelentőségű az antropológus beilleszkedése, majd befogadása után (ez akár hosszabb időt is igénybe vehet) a résztvevő megfigyelés, és a helyi nyelv (ismerete vagy) elsajátítása. Ezek mellett a rögzítés technikai eszközök (interjúk készítéséhez magnetofon, fényképezőgép, videokamera stb.) használata. Az angolszász kulturális antropológia több specializálódott területre bomlott.
A fizikai antropológia, más néven embertan, elsősorban az ember biológiai tulajdonságait vizsgálja és kutatja, valamint olyan embertani csontleleteket elemez, amelyek régészeti ásatások során kerültek elő. A fizikai antropológia – a külföldi példáktól eltérően – Magyarországon teljesen elkülönül a kulturális antropológiától; többször zavart okoz az antropológia szó használata, mivel a legtöbb ember rögtön a fizikai antropológiára asszociál.
A használható fogalmi háló kialakítása kommunikációs igény.
Az antropológia további ágai a nyelvészeti és a szociálantropológia, melyek további részfeladatokat látnak el.
►A nyelvészeti antropológia nem a világnyelveket, hanem a nem nyugati népek nyelveit tanulmányozza, segítséget nyújtva ezzel a nyelv és a kultúra egymáshoz való viszonyának kutatásához.
►A szociálantropológia társadalmakat, társadalmi folyamatokat vizsgál, a legkisebb egységtől, a családtól a különféle társadalmi szerveződésekig.
A 
II. világháború utáni korszakot a Vajda-féle iskola kulturális antropológiai 
vonatkozásai határozták meg. 
Vajda László (1923–) 1948-tól tanított a 
budapesti egyetemen, s  emellett 
elsősorban filológiai-ősrégészeti módszerű, elméleti igényű munkásságot 
folytatott. Mivel érdeklődése elsősorban Afrika felé fordult, tanítványaival 
„felosztották” a világot: pl. Bodrogi Tibor kapta Óceániát és Délkelet-Ázsiát, 
Boglár Lajos Dél-Amerikát, Diószegi Vilmos Szibériát; mindannyian nemzetközi 
hírű kutatókká váltak. Vajda munkássága  leginkább a német kultúratörténeti 
kutatások egy komplex egyetemes történetbe hajló változata felé kanyarodott, s 
kiteljesedése már nem Magyarországon zajlott le. Ergológia és technológia 
(1951) c. egyetemi jegyzete ma is kötelező szakirodalom a felsőoktatásban. 
Vajda azt a szót, hogy antropológia, soha ki nem használta, 
mégis tanulmányai és felfogása alapján a II. világháború utáni korszak első 
kulturális antropológusaként értékeljük. Írásai döntően az Ethnographia 
hasábjain jelentek meg. Ezek közül kiemelkedik A néprajzi anyaggyűjtés 
módszere és jelentősége (1954) c. tanulmánya, mely a 
legnagyobb hatást gyakorolta a szakmára. A német Wilhelm Mühlmann irányzatát követve – de 
annak rasszizmusát egyértelműen elvetve –, a kutatások középpontjába a néprajzot 
 helyezi, történeti tudományként 
fogva fel azt, ezek mellett pedig az etnikai differenciáltság tanulmányozását és 
az etnikum szintjén megragadható kulturális egység felmutatását állította. 
Afrikai témákat kutat, mitológiával, pásztorkultúrákkal, illetve Eurázsia 
népeivel foglalkozik. Legfontosabb munkája Untersuchungen zur Geschichte der 
Hirtenkulturen (1968) címen látott napvilágot. 
A Vajda utáni korszakot több 
kiemelkedő személyiség reprezentálta. Mindenekelőtt Bodrogi Tibor és Boglár 
Lajos, de rögtön velük együtt kell említenünk Diószegi Vilmos és Hofer Tamás 
nevét is.
Bodrogi Tibor (1924–1986) mint a Néprajzi 
Múzeum főigazgatója (1961–1968), hosszú időn keresztül fogta össze és 
irányította a hazai etnológiát. Mindemellet az MTA Néprajzi Intézetének 
osztályvezetője volt, majd igazgatója (1978-tól haláláig), komoly tekintéllyel 
rendelkezett a kutatási programok elindításához, és rengeteget segédkezett a 
Gondolat Kiadónál a nemzetközi antropológia neves szerzőinek magyar nyelvű 
megjelentetéséhez. Ebben az időszakban adták ki Magyarországon Franz Boas, Lewis 
Henry Morgan, Sir James George Frazer, Kaj Birket-Smith, Leo Frobenius, Johann 
Jacob Bachofen, Bronislaw Malinowski és Margaret Mead műveit. Bodrogi szervezte 
meg a Kultúra világa (1965) c. sorozatban a világ népeinek bemutatását, 
Mitológiai ábécé (1970, 1973, 1978, 1985) kötetében a mítoszok 
áttekintését. Messzi népek magyar kutatói (1978)címmel antológiát 
szerkesztett, amelyben a 17. századtól a 20. századig ismerteti meg az olvasót 
29 magyar utazó és kutató néprajzi, etnológiai tapasztalataival. 
A kulturális antropológián belül döntően a 
művészet érdekelte; művészetetnológiai tanulmányai mellett ő foglalta össze 
Óceánia (1956), Afrika (1967) és Indonézia művészetét (1971), s publikálta 
mutatós könyvekben. A Törzsi művészet I–II. (1981) c., általa 
szerkesztett és munkatársaival közösen írt monumentális munkája megjelenése óta 
egyedülálló és páratlan kivitelezésű mű. Bodrogi könyveit több világnyelven is 
kiadták. Külföldön elismert szociálantropológusnak számított. Leginkább a brit 
szociálantropológia strukturális-funkcionalista irányzatával értett egyet. 
Legfontosabb elméleti munkája Lewis Henry Morgan és a XIX. századi 
evolucionizmus (1982) c. disszertációja, mellyel akadémiai doktori fokozatot 
szerzett. Jelentősebb műve még a Mesterségek születése (1961), a 
Társadalmak születése (1962), de ide sorolható a magyar–uráli rokonsági 
rendszer viszonyait elemző tanulmánya is, vagy a magyar matriarchátus kérdése a 
Népi Kultúra – Népi Társadalom (1977), illetve az Ethnographia 
(1985) hasábjain. Bodrogi, a muzeológus, az elméleti kutató, a művészetelemző, 
klasszikus értelemben vett terepmunkát soha nem végzett. 
Egyetemes néprajzot, 
szociálantropológiát adott elő a szegedi, a debreceni és a budapesti egyetemen, 
tanítványokat hagyva maga után (pl. Vargyas Gábor).
Diószegi Vilmos (1923–1972) Bodrogi 
kortársa és rövid ideig munkatársa az akadémiai intézetben. Rendkívül gazdag 
örökséget hagyott az utókorra, mind a múzeumi gyűjteményeket, mind kutatási 
anyagait tekintve. A samanizmus kutatójaként járt Törökországban, Mongóliában és 
több alkalommal Szibériában. Gyűjtött a burjátok, a szojotok, a szagájok és a 
karagaszok között. Diószegi is erősen kötődött a magyar néprajzkutatás 
törekvéseihez, hiszen fő munkaterülete a honfoglalás előtti hitvilág feltárása 
volt. Egyik fő műve, A pogány magyarok hitvilága (1967, 1973, 1978, 1983) 
is ezt tükrözi. Elsősorban a samanizmussal foglalkozott, szinte megszállottként, 
s a legkülönbözőbb nézőpontú vizsgálatokat végezte. Monografikus feldolgozásait 
összehasonlító elemzésekkel fejlesztette tovább, amelyek során 
etnohistóriai és etnogenetikai folyamatokat tárt fel. Feldolgozásai során 
néprajzi, nyelvészeti és művészeti szempontokat is figyelembe vett. Sámánok 
nyomában Szibéria földjén (1960) és Samanizmus (1962) c. könyve, 
valamint A honfoglaló magyar nép hitvilága („Ősvallásunk”) kutatásának 
módszertani kérdései (Etnographia, 1954), illetve A sámánizmus-kutatás 
történeti tanulságai (Népi Kultúra – Népi Társadalom, 1971) c. művei, 
tanulmányai mérföldkőnek számítanak a sámánkutatásban. Legnagyobb érdeme a 
15 000 tárgyból és 1100 kötetből álló Sámánhit Archívum létrehozása 
Budapesten, amelyet a nemzetközi tudományos közélet is kincsesbányaként tart 
számon.
A 
hazai kulturális antropológia kiemelkedő egyéniségei sorába tartozó Hofer Tamás (1929–) élete, munkássága 
hosszú éveken keresztül összefonódott a néprajztudománnyal. Döntő szerepet 
vállalt a magyar kulturális antropológia kibontakoztatásában, s a későbbiek 
során az 1990-ben megindult egyetemi oktatásban. A Néprajzi Múzeumban Fél 
Edittel közösen hozta létre a közel 4000 tárgyat számláló Átány 
gyűjteményt. Muzeológusi munkáját dicséri az általa gyűjtött több ezer 
tárgy, húszezer fénykép és diapozitív. Több ezer oldal kéziratát, valamint más 
beleltározott gyűjtését az Etnológiai Adattár őrzi. Elsősorban paraszti 
közösségekben végzett terepmunkákat, itthon és külföldön, társadalomnéprajzi 
vagy gazdasági antropológiai vizsgálatokat végezve közöttük. Magyarországon, 
illetve a Kárpát-medencében szinte nincsen olyan magyar nyelvterület, ahol ne 
kutatott volna (Dél-Dunántúl, Szigetköz, Csallóköz, Vágmellék, Tiszántúl, 
Kalotavidék, Gyimes stb.), de járt a kanadai magyar farmerek és a mexikói 
parasztok között. Európában is számtalan területen végez további antropológiai 
terepmunkákat, erősítve ezzel az európai etnológiai kutatásokat. A nemzetközi 
szakirodalom főképp az átányi terepmunkára épülő műveit ismeri, melyeket Fél 
Edittel közösen jegyzett: Proper Peasants. Traditional Life in a 
Hofer nevéhez fűződik a Magyarok 
Kelet és Nyugat közt című kiállítás és konferencia megrendezése 1994-ben a 
Néprajzi Múzeumban. Ez szervesen beleillett kutatási témájába, mely a nemzeti 
kultúrákat, a nemzeti jelképeket vizsgálta kulturális antropológiai szemmel. 
Egyetemi előadásain is ezt a problémakört járja körül és ismerteti meg 
hallgatóit a patriotizmus, a történelmi emlékünnepek, Európa, vagy egy magyar 
falu antropológiai vizsgálatával.
Boglár Lajos (1929–2004) (részletesebb 
életrajzát lásd lentebb), munkássága kulturális antropológia magyarországi 
intézményrendszerének létrehozásában játszott jelentős szerepet. Iskolateremtő 
tevékenységét az intézményi háttér kialakulásánál ismertetjük részletesen. 
Boglár is Vajda-tanítványként került kapcsolatba a szakmával. Elsősorban mint az 
amerikai kontinens őslakosságának kultúráit kutató szakértőt ismerik 
világszerte, de e témában számtalan tanulmányt, cikket publikált nemzetközi 
folyóiratokban, és rengeteg könyvet jelentetett meg több nyelven is. Ars 
poeticája, hogy a kulturális antropológia 
terepmunka nélkül nem művelhető, (tehát elveti a “karosszék antropológiát”), 
ezért még felsorolni is nehéz tekintélyes számú helyszíni kutatásait. 
1959-ben a brazíliai 
nambikuarák között dolgozott, majd 1967–1968-ban és 1974-ben Venezuelában, az 
Bodrogihoz hasonlóan őt is vonzotta 
a művészet és az antropológia viszonya. A Törzsi művészetben a 
dél-amerikai trópusi őserdei indiánok művészetéről írt. E témakör terméke az 
Indián művészet Mexikótól Peruig (1983) c. könyve. Nekrei (1998) 
c. kötetét Németországban adták ki. Mint a vizuális antropológia lelkes híve és 
művelője, rengeteg fényképet készített terepmunkái és múzeumi kutatásai során, 
amelyeket a különféle kultúrák elemzésénél használt fel. Több szakmai filmet 
készített a venezuelai piaroákról, Brazília kultúráiról, a mátraalmási 
parasztemberekről, a wayana indiánokról, a dél-brazíliai magyarokról és 
svábokról, valamint a bödönhajót készítő cigányokról.
Sárkány Mihály (1944–) afrikanista a 
gazdasági antropológia hazai szakértője. A szociál-, a gazdasági antropológia, 
valamint az afrikanisztika előadója az ELTE néprajz és kulturális antropológia 
szakán. 1971-től jelentős terepmunkát végzett az MTA Néprajzi Kutató Csoport 
Társadalomnéprajzi Osztályának szervezésében Varsány községben, ahol egy falu 
teljes társadalmi és kulturális képének feltárása volt a cél. Sárkány ebben a 
kutatási programban a társadalmi szerkezet vázát gazdasági, és viszonyokat és 
tárta fel.  Az ő eredményeit 
Varsány foglalta össze Tanulmányok egy észak-magyarországi falu 
társadalomnéprajzához. (1978) c. munkájában. A gazdasági antropológia 
tárgykörében is számos tanulmányt írt (pl. A gazdálkodás etnográfiája és a 
gazdasági antropológia. Dissertationes Ethnographicae, 
1978).
Járt 
kutatóúton Kelet-Afrikában is, s mint afrikanista az okiotok csereviszonyainak 
elemzését végezte el az Ethnographia hasábjain. Közösségek közötti 
csere c. könyve1998-ban jelent meg.
Tudománytörténeti írásai közül 
kiemelkedik Elméletek és korszerűség a magyar etnológiában (1991) c. 
műve. Mérföldkövek a kulturális antropológiában (1997) c. kötetében a 
nemzetközi antropológia kiemelkedő egyéniségeit és munkásságukat ismerheti meg 
részletesen a hazai szakma és a nagyközönség is. Sárkány Vargyas Gáborral együtt 
indította 1995-ben a Magyar etnológia sorozatot.
Az 
1980-as években az ELTE Bölcsészettudományi Kar Folklore Tanszékén – Voigt 
Vilmos tanszékvezető nyitottságának és széleslátókörűségének köszönhetően – a 
néprajz szakos egyetemisták már kifejezetten antropológia elnevezéssel megjelölt 
kurzusokat hallgathattak. Eleinte külső megbízott előadók (pl. Bodrogi Tibor, 
Boglár Lajos, Ecsedy Csaba, Sárkány Mihály) tartották az egész szemesztert 
kitöltő előadásokat (pl. Bevezetés a szociálantropológiába, Politikai 
antropológia, Gazdasági antropológia), 1984-től azonban Sárkány Mihály, Borsányi 
László és Kézdi Nagy Géza főállásúként, Boglár Lajos  már részfoglalkozású előadóként tanított 
a Folklore Tanszéken. Voigt Vilmos ugyanekkor az etnológiai kutatómunkához 
szervezeti kereteket is biztosított azzal, hogy 1982-ben teret engedett, illetve 
támogatta az Afrikanisztikai és a Latin-Amerika Munkacsoport 
létrejöttét, Biernaczky Szilárd és Boglár Lajos vezetésével. Virágzó korszk volt 
ez a kulturális antropológia életében; számos előadássorozat, hazai és 
nemzetközi konferenciák, kiállítások jellemezték, amelynek kiemelkedő eredménye 
lett aztán az Etnológiai Társaság megalakítása 1983-ban, ez később beolvadt a Magyar Néprajzi Társaságba Etnológiai 
Szakosztály néven.
Voigt Vilmos publikációs 
lehetőséghez is juttatta etnológus kollégáit azzal, hogy a Boglár és Kézdi 
szerkesztette Artes Populares 
tanszéki évkönyv idegen nyelvű számait amerikanisztikai tanulmányok 
megjelentetésére engedte át. Ezzel egyidejűleg útjára bocsátotta másik tanszéki 
sorozatát, a Folklor Today elnevezésű, de magyar nyelvű kiadványt, 
amelyben szintén etnológiai és amerikanisztikai tanulmányokat közöltek. Voigt 
védnökséget vállalva 
A 
Szociálantropológiai Osztály az MTA Néprajzi Kutató Csoportjának 
szervezetén belül, 1969-ben jött létre, Bodrogi Tibor vezetésével. Az 1980-as 
években Társadalomnéprajzi Osztály néven működött tovább, Hofer Tamás 
irányítása alatt. 1987-től Etnológiai Osztályként a magyar őstörténettel 
foglalkozó Bartha Antal vezette, 1988-tól újra kulturális antropológus, Sárkány 
Mihály irányítja. Ez a tudományos műhely több kulturális antropológiai 
konferenciának adott otthont, amelyek segítették a tudományág hazai fejlődését, 
s későbbi kibontakozásához is hozzájárultak. Az 1969. évi összejövetel témája 
Az antropológiai strukturalizmus néhány kérdése volt, amelyet Bodrogi 
Tibor készített elő. 1983-ban az Amerikai Egyesült Államokban élő magyar 
antropológusok (Sozán Mihály, Lapland Márta és Huseby-Darvas Éva) számoltak be 
magyarországi terepmunkájukról és következtetéseikről.
♥ Néhány 
gondolkodó seregszemléje és a tudományág kialakulásának és fejlődésútjának 
vizsgálata után lássuk, most a főbb alapfogalmakat és irányelveket és a könyv 
felépítését.
A 
kulturális antropológia középpontjában a kultúra áll és az a feltételezés, hogy 
az emberi faj olyan képességgel rendelkezik, hogy a világot szimbolikusan fogja 
fel, ezeket a szimbólumokat a társadalomban képes megtanulni és megtanítani, 
továbbá ezeknek a szimbólumoknak a segítségével képes a világot és magát a fajt 
átalakítani, megváltoztatni. 
A 
kulturális antropológia művelői a következő területeket kutatják: társadalmi 
hálózatok, társadalmi viselkedés, rokonsági kapcsolatok, jog, politika, 
ideológia, vallás, hiedelmek, termelési és fogyasztási szokások, kulturális 
csere, szocializáció, nemi szerepek és a kultúra egyéb kifejeződési formái, 
jelentős hangsúlyt helyezve a terepmunkára, azaz a tanulmányozott 
emberközösséggel való együttélésen alapuló tartós 
megfigyelésre.
Magyarországon hagyományosan a néprajz felelt meg 
legjobban a modern angolszász indíttatású kulturális antropológiának, ezért a 
kulturális antropológiai szempontú kutatásokkal sokáig a néprajz keretei között 
foglalkoztak. Ma már azonban a kettőt teljesen különálló tudományként 
gyakorolják.
A kulturális antropológia 
tudományának jelentős képviselői:
● 
Ruth 
Benedict,
 A 
fizika tudományát egyetlen évszázadon belül is többször farba taszajtják, a 
jelen fizikusai felrúgják azt is, amit egy életen át biztosra vettünk.
A 
biológia és a kémia is folyton fejlődik, amikor úgy hisszük megtaláltak egy 
hibáért felelős gént, fürgén közlik, hogy ez az egyetlen gén egy sor új kérdést 
tett fel, egy csokor idegen ösvényt mutatott, ahol tovább kell haladni.
Még 
ezekben a biztosra vett, néha dogmatikus tudománynak gondolt világokban sem 
állandó semmi, ha valaki lelki és szellemi békére vágyik, inkább más irányokba 
forduljon, mert örökérvényű igazságot ezekben nem találhat. 
Léteznek 
viszont területek, ahol egy igazán elmés gondolatmenet időtálló lesz, sőt, nem 
ritkán megközelíti az örökérvényűséget.
Ezek a tudományok vagy az élet 
körforgásával foglalkoznak, vagy magával az emberekkel (leszámítva persze a 
pszichológia tudományát, ahol megint csak bajos volna örökérvényű törvényre 
bukkanni, akármit is állítanak az okosok).
A kulturális antropológia 
udvarában élt és durrantott néhány meglehetősen érett gondolkodású és 
kivételesen nyitott világú tudós, akik olyan észrevételeket osztottak meg az 
érdeklődőkkel, amik korukban éppúgy megállták a helyüket, mint sok tíz évvel 
később. 
Ezt a tudományágat gyakran éri az a vád, hogy egy adott, a 
tudósétól gyökeresen idegen kultúra teljes megértése gyakorlatilag lehetetlen. A 
másik véglet az emberi egységre alapoz és arra, hogy tulajdonképpen különbségek 
csak egy jelentéktelen síkon vannak.
Az első valószínűleg emberfüggő, 
hiszen a legtöbb egy adott kultúrkörben felnevelkedett egyén valóban nehezen 
fogadná el a számára ostobasággal határos büszkeséget, a többférjűséget vagy 
éppen a halott evést.
Teljes felejtésre van szükség, a belénk nevelt tudatos 
és mélyre ásott dogmák totális feltárására és félrerakására, hogy befogadhassuk 
az újat. Ezért emberfüggő.
A másik véglet? Valóban egy levegőt szívunk, 
és mélyen, nagyon mélyen valahol, ahonnét a vizet szívjuk magunkba, valóban 
közösek lehetünk, de mégis, két kultúra szülöttei között nem csak annyi a 
különbség, hogy az egyik meghajol, míg a másik kezet nyújt, vagy épp kicsapja a 
nyelvét.
A XIX-XX. századi New York gyermeke, Ruth Benedict minden 
tekintetben tökéletesen alkalmas adottságokkal született erre a feladatra. 
Ruth 1887-ben született. 1923-ben szerzett PhD-t kulturális antropológiából, 
a kolumbiai egyetemen, ráadásul nem is akárkinek a tanítványaként. Maga Franz 
Boas, a kultúrantropológia egyik atyja volt a mestere.
Ruth 
Benedict egyedi világlátása és felfogása, sajátos elméletei óriási hatást 
gyakoroltak a tudomány későbbi fejlődésére. Számos jelentős és tudományos 
körökben fundamentumnak számító munkát húzott elő a fejéből, mégis, amivel a 
széles olvasóközönség bizalmát és megbecsülését is elnyerte, az a Krizantém 
és kard.
A Krizantém és kard egy Japánról, pontosabban a 
japánokról szóló tanulmány, aminek már a megszületése sem nevezhető 
mindennapinak. Az antropológusnő 1943-ban kezdett dolgozni a Washingtoni Háborús 
Információs Irodának, akiknek több országról készített összefoglalókat.
A Krizantém és kard is hasonlóképpen 
kezdődött.
A kutatónő megbízást kapott, aminek az volt az oka, hogy 
Amerika még sosem harcolt számára ennyire idegen kultúra gyermekeivel. Az volt 
az elképzelésük, hogy ha megismerik az ellenségüket, több eséllyel szállnak 
szembe vele.
Mivel semmit sem tudtak a japán habitusról és mentalitásról a 
kutatónőt kérték fel, hogy találja meg nekik a japánok motivációját, háborús 
viselkedésük okait, mik fontosak nekik, mitől félnek, miért élnek.
Ruth 
Benedict egy kissé másképp értelmezte a kapott megbízást. Úgy látta megkapta az 
esélyt, hogy tegyen egy lépést a háború - nem csak az adott, talán az összes, 
még ha ez lehetetlen is, amíg ember görgeti a földet - felszámolására.
Nem 
azért kezdett foglalkozni japánnal, hogy kulcsot adjon az amerikai hadsereg 
kezébe, hanem azért, hogy megértesse a világgal, a japán emberről ez idáig 
semmit sem tudott, megette azt, amivel etették. Világbékítő szándék vezérelte. 
A Krizantém és kard kivitelezése sem volt általános, hiszen éppen 
az hiányzott hozzá, ami a kulturális antropológia alapköve, a terepmunka. 
Ruth Benedict sosem járt Japánban, még csak a nyelvüket sem 
ismerte.
Ennek ellenére kiváló munkát végzett egy sor olyan módszerrel, amit 
azóta is sikeresen használnak.
Az, hogy nem járt japánban, nem jelenti 
azt, hogy japán sem járt nála. Megismerkedett annyi japán születésű, vagy 
Japánban élt emberrel, amennyivel csak tudott, moziba járt és japán - igazi 
japán, nem hibrid - filmeket nézett, rengeteget olvasott íróktól, akik japánban 
jártak és közben szüntelenül igyekezett japánná válni. 
A könyv 
hangvétele és vonala teljesen más, mint az eddig megszokott tudományos 
munkáknak, és bár mára már öreg hölgy, az értéke mit sem veszített századunkra. 
Ugyanis belülről indít, és innen megy kifelé.
Nem a japán szokásokat veszi 
sorra vizsgálat alá, nem azt a kérdést teszi fel, hogy miért így önti a teát, 
hanem azt, hogy mit érez, amikor így önti a teát. Tehát a japán gondolati és 
érzelemvilágot igyekszik átadni az olvasónak - sikerrel - és ennek következtében 
derül fény a japán szokásokra is.
Mindezt úgy, hogy közben nem ömleng, 
éppúgy foglalkozik az általa - és a japánok által is - negatívumnak tartott 
dolgokkal is. Már a mű címe is a hihetetlen ellentmondásról árulkodik, a teljes 
béke és a háború, a szolgaság és engedelmesség, az érettség és gyermekdedség, a 
büszkeség és megalázkodás ellentmondásáról, amivel a japán ember bír. 
A 
magyar olvasó - köszönet a kiadónak - szerencsés helyzetben van, mivel két 
könyvet kap egy áráért. A Krizantém és kard természetesen nagy huzatot 
kavart japánban - mai napig tananyag, és ez nem semmi.
Nem egyedi jelenség, 
hogy egy világ tanul egy számára idegen kutatótól a saját kultúrájáról. Tudunk 
olyanról is, ahol idegen tudós mentett meg kultúrát a teljes 
felejtéstől.
A második könyv a Krizantém és kard újrafelfedezése 
az összehasonlító kultúrakutatás doktorától, Mori Szadahiko-tól, 
leginkább egy kódfejtéshez hasonlít. Nem az unalmas táblázatokkal, hanem 
lebilincselő magyarázatokkal végigveszi a Krizantém és kard összes 
fejezetét, mintha a tudós egy előadását hallgatnánk. 
Ruth 
Benedict nyugodt szívvel és lélekkel gyárthatott volna regényeket is - ahogy 
versekkel meg is tette -, kifinomult, lehengerlő stílusa erre alkalmassá tette, 
tehát maga a mű nem szorul külön értelmezésre.
A téma viszont igen, Ruth 
Benedict sajátos hasonlatai igen, japán kultúrája és szellemisége igen, és 
mindez egy japán tudóstól. Ennél alaposabb - és izgalmasabb - tanulmány ritkán 
kerülhet az olvasó kezébe. 
Ruth Benedict jelentősebb munkái: 
A kultúra mintái (1934) 
Zunyi mitológia (1935)
Faj: tudomány és 
politika (1940)
Mori Szadahiko főbb művei:
A kultúra és a 
technika találkozása (1990) 
A Krizantém és kard újrafelfedezése (2002)
Az 
árva Krizantém és kard bánata (2003)
A japán-orosz háború és a Krizantém és 
kard (2004) 
(JónásZsolt2006.december13-i 
könyvismertetője alapján)
Franz Boas:  a 
kultúrantropológia egyik atyja volt Ruth Benedict mestere. Korábi terepkutatásai 
mellett főként íróasztal mögött ülve végezte munkáját.
Boglár Lajos 1929-ben szüetett 
Sao Pauloban, Brazíliában. 13 éves korában kerüt Magyarországra. Középiskolai és 
egyetemi tanulmányait (ELTE-BTK) Budapesten végezte. 1953-ban diplomázott 
etnológiából, és 1969-ben szerzett kandidátusi fokozatot és doktori címet. 
1953 és 1979 között a Néprajzi Múzeum muzeológusa, majd a Nemzetközi Osztály vezetője volt. 1979-ben főmunkatársa lett az MTA Orientalisztikai Munkaközösségnek, ahol 1989-ig dolgozott. 1975 óta ad elő az ELTE-n. 1990-ben, mint docens, megalapította a Kulturális Antropológia szakot, ahol most is tanít. Elnöke a Magyar Kulturális Antropológiai Társaságnak és a Brazil-Magyar Társaskörnek.
Számos néprajzi-antropológiai kutatóutat 
szervezett Latin-Amerikába: nambikuara indiánok (1959), piaroa törzs (1967-68, 
1974), Mexikó (1974, 1977), guaranik 1979 és 1997 között), kajapó törzs (1984, 
1985), wayanák (1991 és 1997 között). 1997-ben Dél-Brazíliában élő "magyarok" 
között kutatott.
A vizsgálatok eredményeit számos kötetben ("Trópusi 
indiánok között", "Wahari", "Mítosz és kultúra", "Pau Brasil - őslakók és 
bevándorlók a Dél-Keresztje alatt") közölte.Többszáz hangfelvétel, többezer fotó 
és számos film tartozik archívumához.
1960 és 1964 között részt vett amatőr 
filmfesztiválon, és több díjat nyert. 1962-től több néprajzi dokumentumfilmet 
forgatott ("Asszonyfarsang", "Bödönhajó" stb.), utána Dél-Amerikában filmezett: 
"A piaroák világa" (1968): az első keskenyfilm, amelyet felnagyítva mozikban is 
vetítettek, "A sámán nyaklánca" (1968), "L'Indien" (1974: J. Willemont, francia 
operatőrrel), "Wayana úti napló" (1991-1996), "Magyarok Brazíliában" (1997) 
stb.2004. szeptemberében hunyt el.
Claude Lévi-Strauss (Brüsszel, 1908–) belgiumi születésű francia szociológus, etnológus és antropológus, a strukturalista mozgalom fő teoretikusa és a strukturális antropológia irányzatának megteremtője.
Párizsban filozófiát és jogot hallgatott. Marcel Mauss hatására ekkor kezdett el az etnológia és az antropológia iránt érdeklődni. 1935-től a São Paulo-i egyetemen a szociológia professzora volt, s közben jelentős terepmunkát folytatott az amazóniai indiánok között. 1942-től New Yorkban, 1945-től az 1990-es évek elejéig Párizsban tanított vallásetnológiát, vallásantropológiát és szociológiát, miközben a francia strukturalista mozgalom elismert, az irányzat módszertanát általános igénnyel is megfogalmazó vezéralakja lett. 1972-től a Francia Akadémia tagja.
Lévi-Strauss 
alapvető tudományos 
problémája a vallási valóság 
és a mögötte megbúvó emberi gondolkodás szerkezetének alakulása a primitív 
népek, az írás előtti kultúrák világában. Első lépésben, brazíliai anyaga 
alapján a rokonsági struktúrák által tagolt archaikus társadalom nyelvi és kommunikációs 
rendszerét vizsgálta, tudattalan 
logikai 
struktúrák nyomait vélve felfedezni azok szerkezetében. Ebből építette fel a vad 
gondolkodás (le pensée sauvage) fogalmát, amely a régiek gondolkodását 
egy asszociációs 
és metaforikus logikára és az 
arra épülő mágikus-totemisztikus 
magatartásra, mint az ősi vallás formájára vezette vissza. Az archaikus 
gondolkodásról és a vallási valóság őstörténetéről vallott nézeteinek 
összefoglalását végül a mitológiákról 
írott, elsősorban amerikai indián anyagot 
feldolgozó könyvsorozatában tárta az olvasók elé, azt a tézisét támasztva alá, 
hogy a mítoszok nyelve 
egy olyan "ősvallás" kommunikációs valóságára utal, amelyben a valóság és annak 
grammatikai 
interpretációja sajátos logikán kívüli kapcsolatban van egymással
Az alábbiakban 
felsorolok néhány fontos nevet a kultúrantropológia köréből, a „wikipédia” 
ezeket ajánlja elolvasásra kulturális antropológia címszó 
alatt.
* James 
Clifford
* Mary Douglas
* Émile Durkheim
* E. E. Evans-Pritchard
* 
Raymond Firth
* Meyer Fortes
* James Frazer
* Clifford Geertz
* 
Arnold van Gennep
* Francis James Gillen
* Mark Glazer
* Jack 
Goody
* Alfred William Howitt
* Alfred L. Kroeber
* Edmund 
Leach 
* Paul 
Bohannan:
* James Boon
* Ralph Linton
* Robert H. Lowie
* Bronislaw 
Malinowski
* Marcel Mauss
* R. Jon McGee
* Margaret Mead
* Lewis H. 
Morgan
* Alfred Reginald Radcliffe-Brown
* William Halse Rivers 
Rivers
* Renato Rosaldo
* Marshall D. Sahlins
* David M. Schneider
* 
Walter Baldwin Spencer
* Julian Steward
* Victor Turner
* Edward 
Burnett Tylor
* Richard L. Warms
* Leslie White
* Eric R. Wolf
A diszciplína 
mibenlétéről:
A diszciplina az 
"ügy" és a "szakma" közt vajúdik, mondják.
A budapesti kulturális 
antropológia szakon a tudományos megalapozottságú tolerancia készségét akarják 
átadni a tudós magiszterek, pedig a kulturális antropológia mindvégig itt volt 
az orrunk előtt, csak nem vettük észre. Ám egy  olyan átfogó, magyar nyelvű szakkönyvnek, 
mint ez már rég ott kellett volna lennie olvasópolcunkon. 
Érdekes 
mellékkörülmény  az, hogy itt 
jegyzett könyv alapja eredetileg a Keleti Akadémia számára készült. Boglár 
Lajos, Bali János, A. Gergely András, Papp Richárd, Prónai Csaba jegyzi a főbb 
fejezeteket .Széles a paletta, a harangosi oláh cigányoktól a kulturális sokkig, 
a felölelt témák és megközelítések megannyi változatát találjuk a könyvben. A 
kötet eszközei: szoktatás és elfogadás. Érdekes tehát minden oldalról 
végiggondolni ezt az interdiszciplináris munkát, amelyben etno-esztétika 
keveredik vallásantropológiával, és a tolerancia tudományával.
Bizonyos, hogy 
a másság elviseléséhez hozzátartozik a hozzászoktatás is, vagyis az a 
felismerés, hogy a "tükörnek két 
oldala" van. Az ízlések és fogások, a szokások és szabályok  azonban különbözőek lehetnek. Több más 
szakmával egyetemben, a kulturális antropológiának is  az az egyik feladata, hogy felkészítsen a 
különbözőség befogadására, hogy megszokottá váljon a sajátos, a különös, az 
egzotikus.  Ezt a körülményt emelte 
ki mindig Boglár Lajos Professzor is.
Jelen 
kötet amellett, hogy röviden ismerteti a kulturális antropológia történetét, és 
legkiemelkedőbb részterületeit, a számos példán, esettanulmányon, 
terepbeszámolón keresztül nyújt betekintést az antropológus tudományába is az 
eddig tájékozatlanok számára is érdekes módon.
Segítséget nyújt  a szakmai zsargonok „dekódolásához” a 
kötet hátsó részében található fogalomtár.
Kedvcsináló a 
tartalomból: 
 Első fejezet:
Mit jelent a 
kulturális antropológia? (Boglár Lajos): a neves antropológus professzor 
meghatározását olvashatjuk itt a kulturális antropológiáról, mint 
tudományágról.
Második 
fejezet:
A kulturális antropológia története dióhéjban (Bali János – 
Boglár Lajos): az antropológiából nőtt ki a kulturális antropológia. Ennek 
folyamatát járja körül a fejezet.
Harmadik fejezet:
Társadalmak és 
kultúrák (Boglár Lajos)
A kulturális antropológia főbb részterületei: 
Gazdasági antropológia (Bali János)
Szociálantropológia (A.Gergely 
András)
Politikai antropológia (A.Gergely András)
Identitás és etnicitás 
(Papp Richárd)
Vallásantropológia (Papp Richárd)
Etno-esztétika – 
bevezetés (Boglár Lajos)
Negyedik 
fejezet:
A tolerancia tudománya (Boglár Lajos)
Sztereotípiák és 
tipikus jelenségek (Boglár Lajos)
A kuturális antropológia autentikussága, 
avagy tanítható-e az empátia? (Papp Richárd)
Ötödik fejezet:Laza lapok: 
L.H.Morgan, Boglár Lajos, L.R.Kohls, E.T.Hall, Papp Richárd, Prónai Csaba, 
 Szemelvények Rajkó Félix 
tanulságosutószavából:
 Mielőtt belefognánk a „pontonkénti 
tükrözésbe”, szükségünk van a tengelyes tükrözés fogalmának másik 
megközelítésére. Eddig a transzformációt szavainkkal és tevékenységeinkkel 
egyaránt síkmozgásként kezeltük. A szerkesztéskor azonban nem fogjuk a sík 
minden pontjának megfelelőjét legyártani, sőt a síkot mozgatni is csak 
„ellenőrzésként” fogjuk. Térjünk tehát vissza a „szurkálásos” módszerhez, és 
vessük össze a másolópapírossal. Természetesen nem célunk geometriai bizonyítást 
adni arra, hogy a tengelyes tükrözés két definíciója ekvivalens. Mivel, 
mindkettőt használjuk, sőt, későbbi tanulmányainkban mindkettőt alkalmazzuk majd 
bizonyítások során szükséges, hogy a két fogalom egyrészt elkülönüljön, másrészt 
tudjuk, hogy megegyezők. Így később visszakérdezhetünk egy - egy megállapítás 
elhangzásakor, hogy a tükrözés fogalmának melyik megközelítését használjuk ki. 
Logikai építkezéseinkben ez nagyon fontos.
F.: VISSZATÉRÉS: Válasszunk egy 
egyszerű ábrát, valamint egy tengelyt! (Én írott kettest szoktam, „előtte 
függőlegesen” a tengely, így a tükörképpel egyesített ábrán egy szivecske úszik 
a vízen.) Egy-egy „cetlin” készítsük el mindkét módszerünkkel a 
tükörképet!
Kérdés1:
- Mi a lényeges különbség a két eljárás között? A 
másolópapírral MOZGATJUK A SÍKOT , míg a szurkálással csak a FÉLSÍKOT MOZGATJUK, 
ezért, ha az ábra „átlóg” a másik félsíkba, akkor MEG KELL FORDÍTANUNK a 
félbehajtott lapot és a túloldali ábrafoszlányt is át kell szurkálni. A 
szurkálás tehát FÉLSÍKONKÉNT felel meg a tükrözésnek.
- Vedd elő a tükröt! 
Melyik rajzolási eljárásnak mi köze a tükör alkotta képhez? A szurkálás felel 
meg a tükör két oldalának külön-külön, míg a másolópapírral egyidejűleg működik 
a tükör két oldala.(a KIEMELÉS TŐLEM ERED:DANDY WARHOOL)
M.: Fontos kérdések 
ezek, hiszen a három féle tapasztalat kapcsolatára nyitnak szemet, s elvezetnek 
a geometriai absztrakcióhoz, ennek végterméke a ponttranszformáció, melyet 
tengelyes tükrözésnek nevezünk.
Szerzők/elméletek 
vizsgálatának szempontjai
Az 
adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése: a könyv a 
kulturális antropológia tárgykörébe mélyül el, vagyis mint ilyen a népcsoportok 
közötti kommunikáció lehetőségeit kutatja
Az 
elmélet érvényességi területe: kulturális antropológia/antropológia/ 
bölcsészettudományok/társadalomtudományok
Az 
elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa: társadalmi kommunikáció és 
kisebb egységben gondolkodva persze személyközi kommunikáció 
is
Az 
elmélet leíró vagy magyarázó? Leíró és magyarázó szakkönyvről lévén 
szó
A 
koncipiálásba bevont funkciók: a társadalmak közötti kommunikáció 
fiunkciói
A 
koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek: megfigyelés, 
leírás, következtetés (más tudományágakban is használható következtetések 
levonása
A 
koncipiálásba bevont színterek: a vizsgálatok színterei
A 
koncipiálásba bevont dinamikák: a társadalmak közti kommunikáció eltérő volta,és 
ennek dinamikája
Az 
elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal: számos más tudományterülethez 
kapcsolódik (antropológia, néprajz, pszichológia, 
szociológia…)
Az 
elmélet-alkotás célja: más népek megismerése és kultúrájuk 
ismertetése
Az 
elmélet eredeti alkalmazási terepe: kulturantropológia 
(néprajz).
Az 
elmélet háttér diszciplinái (ld. Fentebbi felsorolást)
Néhány 
fontosabb bibliográfiai tétel:
Biczó Gábor (szerk.) Antropológiai irányzatok a 2. 
világháború után – Debrecen Csokonai Kiadó