Peter Berger: Auf den Spuren der Engel (Die Moderne Gesellschaft und die Wiederentdeckung
der Transzendenz)
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése:
Társadalmi kommunkáció - Tudás és vallásszociológia
Az elmélet érvényességi területe:
Társadalomtudományok
Vallásszociológia
Teológia
Filozófia
Kultrúrakutatás
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa:
társadalmi reprezntáció, társadalmi kommunikáció
Az elmélet leíró vagy magyarázó:
Leíró és magyarázó
A koncipiálásba bevont funkciók:
A fejlett világban egy globális és visszafordíthatatlan tendenciával állunk
szemben. Pitrom Sorokin (a Harvard egyetem szociológiai karának alapítója) úgy
fejezte ezt ki, hogy a mai világ egyszerűen "gyakorlatiassá" (sensate)
vált. Ez alatt azt értette, hogy empirikussá, evilágivá, humanistává, pragmatikussá,
utilitaristává, szerződéses alapúvá, epikureusivá, hedonisztikussá stb. vált.
A természetfeletti valahogyan eltávozott a modern korból.
A válasz talán a modern kultúra elvilágiasodásában található: nem ahogyan az
a társadalmi intézmények esetében történt (pl. állam egyház szétválasztása stb.),
hanem ahogyan az az ember tudatában mint folyamat végment.
Tény az, hogy azok, akik számára létezik a "természetfeletti" vagy
egy ilyen jelentésteli valóság, kisebbségben találják magukat. Ők alkotják a
"kognitív kisebbséget". Kognitív kisebbség alatt azokat kell érteni,
akiknek világnézete szignifikánsan eltér a társadalom általános elfogadott felfogásától.
A "tudás" (kognitív) alatt itt azt értjük, ami magától értetődő vagy
vélt tudás szociológiai értelemben, és nem releváns, hogy mint tudás igaz-e
vagy hamis. Minden társadalom ebben az értelemben vett tudáson alapszik.
(Max Weber szerint is), hogy az embernek szüksége van minden korban és kultúrában
egy teodiceára, ami szociológiai értelemben azt jelenti, hogy szükségük van
a szenvedés és a halál egy egzisztenciális magyarázatára. (Teodicea eredetileg
olyan magyarázatot jelentett, hogy egy mindenható és jóságos Isten hogyan engedheti
meg a szenvedést és a rosszat ebben a világban).
Ezért merül fel a kérdés, hogy hogyan lehetséges kiszabadítani magunkat (bizonyos
fokig) a megélt idő "magától értetődőségéből"? Az emberi tudatosságban
megjelenő valóságnak megfelel-e egy ezen a tudatosságon kívül található valóság.
Ez csak úgy lehetséges, hogy az ember maga is része a teljes nagy valóságnak
és hogy létezik egy nagyon erős affinitás az emberi tudatosság és az empirikus
világ között. Projekció és reflexió ugyanabban az átfogó valóságban való mozgást
jelent.
Antropológiai kiindulópont kell a teológia számára, amely keressi azokat a transzcendensre
utaló jeleket, melyek adottak az ember helyzetében. Ezek a prototipikus gesztusok:
-rend, -játékosság, -reményéség, -intélethozatal, - humor.
A "természetes" és "természetfeletti" használata: úgy tűnik,
hogy létezik egy kettősség az ember számára, egyrészt a hétköznapi élet normális
tartománya, valamint a határhelyzeteknek azok a különböző formái, melyek során
a magától értetődőség megkérdőjeleződik. Alfred Schutz már rámutatott arra,
hogy mindaz, amit mi természetszerűen normálisnak és egészségesnek tartunk,
csak úgy tartható fenn, ha minden érvényességre vonatkozó kétséget el tudunk
oszlatni. Ezen kétely eloszlatása nélkül a hétköznapi élet lehetetlen volna,
mert állandóan át lenne szőve azokkal az alapvető félelmekkel, amelyeket a szenvedés
és a halál tudata kelt bennünk. Ez azt jelenti, hogy minden emberi társadalom
és intézményei, gyökereikben ennek a terror-fenyegetettségnek a megakadályozói
az ember tudatában.
Minden történelmileg adott társadalom valamilyen formában foglalkozott ezekkel
a határhelyzetekkel, úgy elméleti, mint gyakorlati szinten. Kitaláltak rítusokat,
hogy ezeken enyhítsenek, de amik ugyanakkor arra is jók voltak, hogy reprezentálják
ezeket a határhelyzeteket. Temetési szertartások vagy a szexualitással kapcsolatos
rítusok mindezekre példák. Ezek által intergrálta egy társadalom ezeket a valóságon
túli határeseteket. Vagyis az archaikus társadalmak mindig nyitottak maradtak
a metafizikai dolgok iránt. Az emberi élet valóságához tartozott mindig úgy
a nappali, mint az éjszakai rész. A nappali, amikor szükségszerűen a leghűebb
információkat kapta a valóságról, de ott volt mindig az éjszakai is, még ha
exorcizáltként is, de soha nem tagadták. A modern társadalomfelfogás kitiltotta
az emberi tudatosságból ezt az éjszakát amennyire csak tudta. Erre a legjobb
példa a halál tényének kezelése vagy elkozmetikálása. Ezért is tette az értelmetlenséggel
egyenlővé az olyan filozófiai kérdéseket, mint: Mi az élet értelme?, Miért kell
meghalni?, Honnan jövök és hová tartok?, Ki vagyok? stb.
A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek:
Társadalomtudományi és teológiai értelmezések, történelmi elemek és értelmezések
(egymásba fonódó rendszerben)
A koncipiálásba bevont színterek:
a társadalomtudomány és teológia örténeti kontextusa
a tudásszociológia megfontolásai
Az elmélet alkalmazási terepe:
Vallásszociológia, teológia, történelemkutatás
Az elmélet háttérdiszciplinái:
Tudásszociológia, történelem, pszichológia, teológia
Az összefoglalót készítette: Kovács Lajos,
2008, június 5.