Zsolt Péter: Médiaháromszög
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet töredék) szokásos megnevezése
A modern tömegkommunikáció szerveződése
Az elmélet érvényességi területe
Elektronikus és nyomtatott média, tömegkommunikáció
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
A szerző leginkább a hírhez és az ehhez kapcsolódó fogalmakhoz (hírérték, nyilvánosság,
hírgyűjtők, hírfogyasztók, eseménykonstruálók) köti a kommunikáció fogalmát
Az elmélet leíró vagy magyarázó
Leíró
A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetve szerkezeti egységek
A szerző hat szerkezeti
részben tárgyalja a modern tömegkommunikáció szerveződését.
Az első részben a
médiafejlődés gyökereit tárja az olvasó elé az ókori sajtótörténettől kezdve,
a különböző nemzeti sajtók alakulásán keresztül, a 21. század médiájáig. A sajtótörténeti
részből kiderül, hogy a "sajtó" alatt ma már kizárólag időszaki nyomdaterméket
értünk. A sajtót a könyvtől három dolog együttes jelenléte különbözteti meg:
időszerűség, időszakosság, nyilvánosság. A kezdeti sajtótermékek - a morális
és referáló sajtó alakulását is végigkövetheti az olvasó.
A nyomtatott sajtótermékek fejlődése mellett bepillantást nyerhetünk az elektronikus
média fejlődéstörténetébe is - rádiózás és televíziózás kezdetei. A rádiózás
kezdete az Egyesült Államokban Marconi nevéhez köthető, míg Európában a BBC
indulásához (1923), Magyarországon 1925-ben a csepeli rádióadón indult meg az
első rádióadás, a rádió sorsa pedig Kozma Miklós nevéhez köthető.
A televíziózás kezdetének nem lehet kizárólag egy évszámot megnevezni, hiszen
az, több apró felfedezésből alakult ki. A Lumiére fivérek első filmvetítésétől
(1895) kezdve, a katódsugárcső feltalálásán (1897) keresztül az ikonoszkóp (1923)
feltalálásáig (ezt tartják a tévékamerák ősének) sok minden közrejátszott abban,
hogy elindulhatott az első televíziós adás.
A második részben
már a modern tömegkommunikáció három pillérét - a professzionalizálódott média,
a közvélemény és a nyilvánosság, a reklám - tárja elénk a szerző.
A professzionalizálódott média legismertebb terméke a hír. A hírnek két
fajtáját különböztetjük meg: a kemény hírt - ez az aktuális és jelentősnek tartható
eseményekhez kötődik, és a puha hírt - valamilyen, társadalomban végbemenő tendenciára
figyel fel, illetve ide tartoznak a szórakoztató hírek is. Zsolt Péter hírnek
az olyan objektivitás látszatával rendelkező aktuális, újdonságot tartalmazó
információt nevezi, amely sokakat érdekelhet és/vagy sokak életében változást
okozhat. A hír funkciója a társadalom tájékoztatása, integrálása, a fontossági
sorrendek kialakítása a társadalmat érintő kérdésekben. A hír fogalmához szorosan
kapcsolódik a hírérték fogalma, ami a szerző számára a hírszelekció vélt professzionális
kritériuma. A szerző Lutz Erbring német szociológust idézi, aki öt szempontot
emelt ki a hírértéket növelő tényezők közül:
1. Az események aktualitása és meglepő ereje.
2. Az eseménynek a már bevett tematikai keretbe helyezhetősége.
3. Az eseményben résztvevők ismertsége és befolyása.
4. Az esemény által okozott konfliktus, kár vagy normasértés foka.
5. Földrajzi és kulturális közelség.
A professzionalizálódással kapcsolatos legfontosabb szempontok a következők:
1. Elméleti tudáson alapuló képességek
2. A képzettség és az iskolázottság elismerése
3. A tagok kompetenciájának vizsgálata
4. A szervezet
5. A szakmai viselkedéskódok betartása
6. Önzetlen, szolgálat jellegű munkálkodás
A közvélemény és a nyilvánosság
fogalmát és történeti kialakulását is ismerteti a szerző.
A közvélemény feltételeként ma, az individuális alapokon álló olyan társadalmat
értjük, amelyben lehetőség van a nyilvánosságon keresztül a politika ellenőrzésére.
Nyilvánosság alatt, pedig a magánemberek rendszert ellenőrző és befolyásoló
világát értjük. A nyilvánosság jellemzői: az elhallgatási spirál, a nyilvánosság
szintjei, a látens közvélemény.
A reklám a műsorszolgáltatás intézményein, és a nyilvánosságon kívül a média működésének harmadik pillére. A hírérték mindig a hírek közötti fontossági sorrendre, a reklámérték, pedig egy reklám meggyőző erejére utal. A reklám kezdetei a 17. századra nyúlnak vissza, a reklámtechnikák a történelem során sokat változtak. A reklámstratégiák első korszakában a termék ismertetésére épült a reklám. A második korszakban a társított értékek jutottak döntő szerephez. A harmadik korszakban elszaporodtak a "labor-reklámok", ahol szakértők próbálják meggyőzni a befogadókat.
A harmadik szerkezeti részben
a média etikatörténetével ismerteti meg a szerző az olvasókat.
Az etika szerepe a médiatörténet során strukturálisan változott meg. Az éppen
aktuális normákat az éppen aktuális hírlaptípusok maguk alakították ki. A referáló
sajtó etikája a "ne hazudj" volt, a morális sajtó etikája a hit terjesztése,
a pártsajtó etikája a szolidaritás, a nagypolgári sajtóé a mértékletesség, bölcsesség,
kritikusság, a bulvárlapoké az igazság kiderítése, a tévedés joga, a modern
nagy presztízsű lapok etikája pedig a politikai és gazdasági hatalom kontrollja.
A professzionális média számára a legfontosabb értékek és etikák a hírértéket
növelő belső értékek, mint az igazság kiderítése, az információhoz való jog,
a forrás megnevezése, az érdekmentesség-függetlenség, mindezeket a szerző részletesen
tárgyalja a harmadik részben.
A negyedik részben a
szerző a modern elektronikus médiák és a jog viszonyával foglalkozik.
A jog két területet ölel át, az egyik a média túlkapásaitól véd, a másik az
intézmények működtetésének gyakorlati kérdéseivel foglalkozik. A szerző Halmai
Gábort idézi, aki a védendő értékeket négy csoportra bontotta: az állam védelme,
a közerkölcs és a közrend, a társadalmi csoportok védelme a diszkriminációtól,
a magánszféra.
A jog a hatalmi összeférhetetlenséget különböző országokban különbözőképpen
szabályozza. Az értékrangsor is különböző a joggyakorlatokban. Amerikában a
kormánytisztviselők rendszerint alulmaradnak a sajtóval folytatott perekben.
Németországban büntetés nélkül úszhatja meg az az újságíró, aki államtitkot
jó szándékúan hoz nyilvánosságra. Magyarországon a médiában megjelenő szimbólumok
és állami érdekek védelmét a jog garantálja.
Szintén a negyedik részben tárgyalja a szerző az elektronikus médiák intézményi
szabályozását. A szerző hangsúlyt fektet a képviselő választásos demokráciákban
kialakult eltérő módszerekre, melyekkel ellenőrző testületeket és médiaelnököket
választanak. Ennek négy típusát különbözteti meg. Az egyik típus a közvetlen
politikai hatalomra szert tett szűkebb csoport irányításának, hatalmának egyoldalú
szentesítése (pl: Görögország). A másik típusnál a jogi szabályozás hiányáról
kell beszéljünk, mert a médiaelnök és a politika szétválasztását nem kötik jogi
szabályokhoz (pl: Anglia). A harmadik csoportban már megkezdődött a politikai
függetlenség jogi megvalósításának kísérlete (pl: Portugália). A negyedik csoportban
a médiaelnök választás szabálya jogilag letisztult (pl: Franciaország, Magyarország).
Az ötödik részben a technizálódó társadalmakkal és a változó tömegkommunikációval foglalkozik a szerző, valamint vázolja a szociológia elméleti kérdéseit is. A technikatörténet forradalmi lépései között az írás, a könyvnyomtatás, a távközlés, és a számítógép megjelenését említi. Az információs társadalom előretörését az információ áradat, valamint az újfajta technika (Internet) megjelenésében látja. Az információs társadalom néhány előnyét - az egyén kinyílik a világra, a közösségi élet gyarapszik, részvételi demokrácia, felszabadított ember, a globális gondok megoldódása, specifikus tudáselmélet; illetve hátrányát - az egyén beszűkül, technokraták uralma, globális problémák növekedése, elidegenedő gépi oktatás, pszichés függőség, leépülő nyelv, szorongást keltő információ áradat - is tárgyalja.
A hatodik részben
következtetéseket von le a szerző. A tömegkommunikációs mező elméletéről szóló
szakaszban a konfliktus és funkcionalista elméleteket hasonlítja össze. A konfliktuselmélet
szerint a médiát a felső osztály uralja, a közönség ki van szolgáltatva a médiának,
a médián belüli munka sztenderdizált, rutinizált, a médiumok száma kevés és
központosított, a versengő nézetek a médiába már nem jutnak el, a közönség passzív
és függő, a média hatása erős.
A funkcionalista elmélet szerint a médiát a változó politikai, társadalmi, kulturális,
versengő csoportok uralják, az intézmények függenek a közönségtől, a médián
belüli munka kreatív és eredeti, a médiumok száma sok, a médiában történik a
verseny, a közönség széttagolt, a média hatása gyenge.
A szerző szerint a tömegkommunikációs mező három egységből áll:
1. Intézményesedett könyv, film, újság stb. ágból, ahol a professzionalizálódás különböző aspektusai írhatók le
2. a piacból, ahol a társadalom gazdasági állapota, modernizációs szintje, a gazdasági törvények kényszerítő hatásai, a reklám és az állami támogatások aránya a meghatározó
3. harmadik csúcsa maga a tömeg, ahol a nyilvánosság és a közvélemény jellemzőit kell vizsgálnunk.
A magyar tömegkommunikációs mező
törésvonalait, másnéven konfliktusait is tárgyalja.
Elsőként a két világháború közötti népi-urbánus vitát, másodikként szocialista
örökségünket, harmadikként a rendszerváltás utáni helyzetet, negyedikként az
új jogi szabályozásokat.
Megjegyzésként a könyvhöz annyit
tennék hozzá, hogy bár tankönyv jellegű, mégsem lehet igazán eldönteni, hogy
kiknek készült. A szerző szociológus, de nem tartom valószínűnek, hogy szociológus
hallgatóknak készült a mű, mert túlzottan aprólékosan, részletekbe menően tárgyal
néhány szociológiai elméletet (például Habermas tételeit), ami unalmas és ismert
lehet szociológus hallgatóknak, ugyanakkor a sajtótörténeti rész nem elég részletes,
olyan hallgatók számára akik most hallanak róla először.
Ha a könyv újságíró hallgatóknak készült, akkor pedig a szociológiai fejtegetések
túl bonyolultak.
A koncipiálásba bevont színterek
A nyomtatott és elektronikus média színterei, a közvélemény és a nyilvánosság,
a médiához kapcsolódó jogi, szabályozási, politikai, gazdasági területek.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
Szociológiával, gazdasággal, joggal, történelemmel, kommunikáció-elmélettel
A szerző külön tárgyalja Habermas és Luhman szociológiai elméleteit, Westley,
McLean
és Whyte kommunikációs elméleteit, Tocqueville és Mill közvéleményről,
nyilvánosságról, egyéniségről vallott nézeteit.
Az elmélet-alkotás célja
Az olvasót bevezetni a modern nyomtatott és elektronikus média kialakulásának
folyamatába. Feltárni előtte a médiának más tudományterületekkel (szociológia,
jog, politika, gazdaságtan) való kapcsolatát, illetve összefonódását. Példákat
hozni bevett külföldi és hazai módszerekre. Néhány összefüggésre rávilágítani,
amelyek hatással voltak, illetve kialakították, és továbbra is alakítják a 21.
századi médiát.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
Tankönyv újságírók, szociológusok, politológusok számára.
Az elmélet háttérdiszciplínái
Szociológia, politológia, történelem, jog, gazdaságtan, kommunikációelmélet,
filozófia
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
Aronson, E. - Pratkanis. (1992) Rábeszélőgép. Ab Ovo Kiadó, Budapest
Bolgár, Gy. (1993) A New York Times sztori. Fortuna Kiadó, Budapest
Bourdieu, P. (1987.a.) A társadalmi egyenlőtlenségek újratermelődése. Gondolat Kiadó, Budapest
Buzinkay, G. (1993) Kis magyar sajtótörténet. Haza és Haladás Alapítvány, Budapest
Fekete, S. (1986) Sajtó és szabadság. Akadémiai Kiadó, Budapest
Fink, C (1988) Media Etics. McGraw-Hill, New York
Habermas, J. (1993) A társadalmi nyilvánosság szerkezetváltozása. Századvég Kiadó, Budapest
Halász, L. szerk (1985) Vége a Gutenberg-galaxisnak? Gondolat Kiadó, Budapest
Lazarsfeld, F. (1948) The People's Choice, New York
Ogilvy, D. (1990) A reklámról. Park Kiadó, Budapest
Rust, H. (1978) A nyilvánosság fogalma, In: Horányi Özséb (szerk) Kommunikáció II. KJK. 309-322.
Sükösd, M. (1993) Politika és média a mai Magyarországon, In: Miszlivetz Ferenc (szerk) Kultúra és társadalom egy új korszakban, Pesti Szalon, Budapest.
Az összefoglalót készítette:
Csiszér Annamária
2008. január 8.