David H. Weaver, Randal A. Beam, Bonnie J. Brownlee, Paul S. Voakes, G. Cleveland
Wilhoit:
The
American Journalist in the 21st Century
US News People at the
Dawn of a New Millenium
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
Longitudinális kutatás az amerikai újságírók különböző attitűdjeiről
Az elmélet érvényességi területe
Nyomtatott sajtó, elektronikus média
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Leíró
A koncipiálásba bevont színterek
Szerkesztőségek (nyomtatott sajtó, televízió, rádió, online újságok)
Az elmélet-alkotás célja
A kutatás célja feltárni, hogy az elmúlt 10 évben hogyan változott az amerikai
újságírók attitűdje újságíró-etikai, funkcionális kérdésekben, valamint az amerikai
újságíró-társadalom társadalmi-demográfiai változásairól képet adni.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
A következőkben a könyv egyes fejezetei szerint fogok haladni.
Háttér, mintavétel
A kutatás első adatfelvételét John Johnston végezte el 1971-ben; David H. Weaver
és kollegái az ő munkáját folytatták az 1982-83-as és 1992-es, valamint a jelenlegi,
2002-es adatfelvétellel.
A 2002-es kutatásban összesen 1464 újságíró töltötte ki a kérdőívet; az adatfelvétel
telefonon keresztül folyt. A mintavétel három lépésből állt: az elsőben készítettek
egy listát az összes amerikai, angol-nyelvű médiumról. A másodikban lépésben
véletlen mintát vettek ebből, s listát készítettek a mintába került médiumoknál
teljes állásban lévő, a tartalom-előállítással foglalkozókról. A harmadik lépésben
ezen listából is véletlen mintát vettek.
Demográfiai jellemzők, változások
- Az átlagos amerikai újságíró jellemzően valamilyen napilapnál dolgozik, 40
év körüli, férfi, házas és BA végzettséggel rendelkezik.
- Korcsoportok tekintetében az amerikai munkavállalókhoz képest a 20-24 évesek
alul, a 25-34 és 45-54 éves csoportok pedig felülreprezentáltak az újságírók
körében.
- A férfi újságírókhoz képest a nők nagyobb arányban tervezik 5 éven belül elhagyni
a szakmát.
- A női újságírókat nagyobb eséllyel lehet hírmagazinoknál megtalálni. A 10
évvel ezelőtti állapothoz képest csökkent arányuk a hetilapoknál, a televíziós
csatornáknál viszont nőtt.
- Az újságíró-társadalmon belül 1992-höz képest csökkent a protestánsok aránya,
a katolikusoké pedig nőtt. A teljes lakosság körében tapasztalható arányokhoz
képest a protestánsok alul, a katolikusok és zsidók pedig felülreprezentáltak
az újságírók körében.
- Politikai nézeteiket tekintve az újságírók közt nagyobb a magukat baloldali
érzelműnek vallók aránya, noha a 10 évvel ezelőtti adatokhoz képest csökkent
a bal, és nőtt a jobboldali érzelműek aránya. Emellett elmondható, hogy a szerkesztőségi
döntéshozók inkább jobb, a szerkesztőség tagjai pedig inkább baloldali érzelműek.
Iskolai végzettség
- Egyre inkább elvárás a BA végzettség, ezen belül is az újságíró szakirány.
Jelenleg az újságírók 40%-ának van valamilyen kommunikációs végzettsége, míg
ez az arány 1971-ben 23% volt. Újságíró szakvégzettséggel rendelkezők legnagyobb
arányban TV csatornáknál, legkisebben pedig magazinoknál volt 20002-ben.
- Szakmai továbbképzésben a kérdezettek 64%-a vett részt, valamint 77%-uk szeretne
a jövőben részt venni ilyenen: többségük újságírói továbbképzésen.
Miért választották ezt a szakmát?
- A nyitott kérdésre adott válaszok alapján az újságírók 4 csoportba sorolhatóak.
1) Az újságírói munka jellegzetességei miatt (40%): írás, emberekkel
való beszélgetés, különféle eseményeken való részvétel.
2) Társadalmi-politikai hatásgyakorlás miatt (26%): "..az
első sorból követhetem a történelmet" (58. old)
3) Előzetes tapasztalatok miatt (20%): diákújságírói múlt, újságírói
végzettség, tanárok, szülők hatása
4) Változatos munka (10%)
Újságírók a munkahelyükről
Autonómia
Az első, 1971-es adatfelvétel alapján készült tanulmány szerint az újságírói
autonómiát veszélyezteti, hogy az újságírók többsége nagy és hierarchikus szervezetben
dolgozik. Az autonómiát veszélyeztető tényezők azóta szaporodtak:
- a közönség-kutatások annyiban veszélyeztetik az újságírói döntési szabadságát,
hogy orientálják a témaválasztást a közönség által kedveltek felé.
- magas profit-elvárások
- az újságírókat és a vállalkozások sajtó-osztályait elválasztó fal erodálódása
- botrány-centrikusság, és az ennek a jegyében az újságírók által kitalált ál-sztorik
- az új technológia által gerjesztett "24-hour news cycle": ennek
révén a gyorsaság sokszor fontosabb kritérium, mint az alaposság
A 2002-es kutatásban:
- A kérdezettek 40%-a nyilatkozott úgy, hogy teljes szabadságot élvez témaválasztásban
/ feldolgozásban
- Az észlelt autonómia mértéke kisebb a nagyobb, hierarchikusabb szervezetekben
- A legnagyobb autonómiát a rádióknál és hetilapoknál dolgozó újságírók érzik
- Az észlelt autonómia mértékére pozitív hatással van a kor és az újságírói
tapasztalat: azaz minél régebben van valaki a szakmában annál nagyobb szabadságot
élvez a munkájában.
Az észlelt autonómiára legjobban a szervezet mérete (negatív előjel), az újságírói munka jellege (sztár-újságírók, tényfeltárók nagyobb szabadságot élveznek) hat a leginkább. Ezen felül a hírmagazinoknál és TV csatornáknál dolgozók, valamint a kisebbségi újságírók éreznek kevesebb autonómiát.
Az autonómiát korlátozó tényezők
négy csoportba sorolhatóak, az újságíróknak az erre a nyitott kérdésre adott
válaszai alapján.
1) Külső tényezők - főleg a közigazgatási alkalmazottak jelentik
a gátat az információ-áramlásban
2) Szakmai gátak - etikai elvárások, objektivitás-elvárás
3) Kereskedelmi gátak - profit-elvárás, hirdetői nyomás, eszköz-hiány
4) Szerzetei szabályok
A saját szervezet értékelése
- A válaszadók 13%-a szerint
a saját szervezete kiváló munkát végez abban, ahogy a közönséget informálja;
7% látta ezt teljesen ellenkezőleg. A hírügynökségeknél és rádióknál dolgozók
voltak inkább elégedettek.
- Akik szerint szervezetük jól végzi munkáját, azok leginkább a hírszolgáltatás
minőségével, a rendelkezésre álló eszközökkel és az olvasói közönség ismeretével
indokolták válaszukat. Akik szerint a szervezet rosszul végzi dolgát, azok a
szerkesztőségi erőforrások hiányával, és az alacsony minőségű hírszolgáltatással
indokolták válaszukat.
Munkával való elégedettség
- A megkérdezett újságírók
88%-a mondta magát elégedettnek (33% nagyon, 50% összességében elégedett), ami
5 százalékos emelkedés az 1992-es adatokhoz képest. A legmagasabb elégedettségi
szint a rádióknál (90%), a legalacsonyabb pedig a hírmagazinoknál (78%) tapasztalható.
- Azok voltak munkájukkal elégedettebbek, akik
- nagyobb szerkesztőségi autonómiát érzékelnek
- szerint szervezetük jól informálja a közönséget
- szerint szervezetükben nemcsak a profit-maximalizálás az elvárás, hanem a jó munka is
- A válaszadók 77%-a szeretne 5
éven belül is a médiában dolgozni; 17 százalék pedig elhagyná a pályát. (1992-ben
a pályaelhagyást tervezők aránya 21% volt.)
- A pályaelhagyást tervezők leginkább a hírmagazinoknál dolgozók közül kerülnek
ki (21%); legkevésbé pedig a hírügynökségi újságírók közül (4%).
- Nők és kisebbségi újságírók nagyobb eséllyel lehetnek pályaelhagyók.
Szerepek, értékek, etika
Több évtizedes vita, hogy
az újságírás az vajon szakma-e vagy sem. Amennyiben az egy szakmához tartozás
meghatározása az, hogy létezik egy közös értékrend, úgy jelen kutatás megerősíti
azt a korábbi nézetet, miszerint az újságírók közt nincs konszenzus arról, hogymi
is az ő funkciójuk.
A kutatás harminc éve alatt többször is tapasztalható volt a szerepek, funkciók hangsúlyának változása, újfajta szerepek megjelenése. A kutatók előzetes várakozásaiban szerepelt az, hogy 1992 óta megváltozhattak az újságírás funkciójáról, szerepéről alkotott vélemények, de nem ennyire.
- A Bush-kormány magas sajtó-támogatottságának
fényében érdekes fejlemény a kormány ellenőrzője-funkciónak a magas elfogadottsága
(140. old.)
- 1992-höz képest drasztikusan csökkent azok aránya (69-ről 59 százalékra),
akik szerint nagyon fontos a gyors hírszolgáltatás
- Szintén nagyon csökkent azok aránya 20-ról 15 százalékra), akik szerint a
lehető legszélesebb közönségnek kell szolgáltatni a híreket
- Szintén 10 százalékot csökkent azok aránya (48-ról 39 százalékra), akik szerint
a sajtó számára nagyon fontos feladat, hogy teret adjon emberek véleményének.
A 15 itemből álló szerep-változóból,
faktor-analízis segítségével négyféle újságírói attitűdöt/funkciót különítettek
el a kutatók:
1) Interpretatív - legerősebb, legelterjedtebb funkció, az újságírók
63%-a számára meghatározó ez a funkció
2) Hírterjesztő (disszeminátor) - erőteljesen csökkent ennek a szerepkörnek
a fontossága: 1982 és 1992-ben 51% tartotta ezt a fajta hozzáállást fontosnak,
míg 2002-ben csak 16%.
3) Bíráló - A korábbiakhoz hasonlóan, továbbra is csak az újságírók
kisebbsége tartja fontosnak ezt a fajta szerepet (16%).
4) Mozgósító - 1992-ben még csak keveseknek volt ez fontos, s
noha továbbra is kisebbség számára fontos funkció ez, nagyot növekedett a "támogatók"
tábora. Ugyanakkor helyesebb lenne ezt a funkciót "public journalism"
-nek nevezni (köz-írás). Ez az irányzat a kilencvenes években indult útjára,
és máig nagy vitákat vált ki azzal, hogy célja a "nép hangjának" igényeinek
beemelése, az "egyszerű" emberek szempontjából való megközelítés,
megszólaltatásuk.
Az újságírók többsége - ahogy korábban is - nemcsak egyféle szerepet tart fontosnak.
Az egyes szerep-felfogások profiljai:
- Interpretatív - Inkább magasan képzettek, liberálisok és nagyobb
szervezetekben dolgoznak; hiszik, hogy munkájuk befolyásolja a közügyek menetét
- Hírterjesztők - a munkahelyi biztonság számukra fontosabb, szervezetük
számára fontos a magas profit, nem szeretnek kiszivárogtatott dokumentumokból
dolgozni
- Bírálók - Inkább magasan képzettek, liberálisok és nagyobb szervezetekben
dolgoznak, jellemzően a nyomtatott sajtóban; hiszik, hogy munkájuk befolyásolja
a közügyek menetét és a közvéleményt
- Mozgósító - jellemzően kisebb, nyomtatott kiadványoknál dolgozó
újságírók, szeretnék befolyásolni a helyi közösséget
Etika - információ-szerzési módok
megítélése
- A korábbi eredményekhez
képest, csökkent a megtévesztő információszerzési technikák (álruha, ál-identitás)
elfogadottsága - mely a Watergate-botrány után, a nyolcvanas években nagy népszerűségnek
örvendtek -, a rejtett eszközöké (rejtett kamera, mikrofon) erős maradt, valamint
a bizalmas dokumentumok (kormányzati, üzleti, személyes) engedély nélküli használatának
elfogadottsága is erősödött. Az elmúlt húsz év tendenciái azt mutatják, hogy
az agresszívebb információ-szerzési technikákkal elfogadóbbak, a megtévesztőkkel
pedig elutasítóbbak lettek az amerikai újságírók. (172. old).
- Egyhangú vélemény az újságírók körében, hogy az informátort, a névtelenséget
kérő forrást védeni kell.
Civic journalism (polgári, vagy
köz-újságírás) a gyakorlatban
Noha a 90-es évek óta növekedett azok aránya, akik személy szerint a közönség-témák
(publik issues) beemelését fontosnak tartják, kérdéses, hogy ez mennyire valósul
meg. A kutatás eredményei szerint az újságírók többsége szerint saját szervezetüknek
leginkább abban valósítja meg a köz-újságírást, hogy egyre gyakrabban emelnek
be hétköznapi embereket a cikkekbe.
Női újságírók
- Szisztematikusan kevesebbet keresnek, mit a férfiak (férfiak fizetésének 81%-t)
- nagyobb arányban vannak hírmagazinoknál, mint hetilapoknál
- kisebb a szerkesztőségben a befolyásuk, mint a férfiaké
Kisebbségi újságírók
- A lakossági kisebbségi-arányokhoz képest az újságírókon belül alulreprezentáltak
- Többnyire fiatalok, nők
- Számukra fontosabb a bíráló újságírói szerep, mint a többség számára
Online újságírók
- Kisebb szabadságot érzékelnek abban, hogy milyen témán dolgoznak
- A hírforrásoktól jobban el vannak szigetelve, mint más típusú újságírók, ugyanakkor
erősebben kapcsolatban vannak saját közönségükkel
- Számukra kevésbé fontos a hírterjesztői funkció, és fontosabb az interpretatív.
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel:
David H. Weaver, Randal A. Beam, Bonnie J. Brownlee, Paul S. Voakes, G. Cleveland
Wilhoit: The American Journalist in the 21st Century, Lawrence Erlbaum
Associates, Publishers, 2007
Az összefoglalót készítette: Wild Judit,
2008. január 5.