David H. Weaver, Randal A. Beam, Bonnie J. Brownlee, Paul S. Voakes, G. Cleveland 
  Wilhoit:
The 
  American Journalist in the 21st Century
  US News People at the 
  Dawn of a New Millenium
  
 
  Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
  Longitudinális kutatás az amerikai újságírók különböző attitűdjeiről
 
  Az elmélet érvényességi területe
  Nyomtatott sajtó, elektronikus média
 
  Az elmélet leíró vagy magyarázó?
  Leíró
 
  A koncipiálásba bevont színterek
  Szerkesztőségek (nyomtatott sajtó, televízió, rádió, online újságok)
 
  Az elmélet-alkotás célja
  A kutatás célja feltárni, hogy az elmúlt 10 évben hogyan változott az amerikai 
  újságírók attitűdje újságíró-etikai, funkcionális kérdésekben, valamint az amerikai 
  újságíró-társadalom társadalmi-demográfiai változásairól képet adni. 
 
  Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
  A következőkben a könyv egyes fejezetei szerint fogok haladni. 
Háttér, mintavétel
  A kutatás első adatfelvételét John Johnston végezte el 1971-ben; David H. Weaver 
  és kollegái az ő munkáját folytatták az 1982-83-as és 1992-es, valamint a jelenlegi, 
  2002-es adatfelvétellel. 
  A 2002-es kutatásban összesen 1464 újságíró töltötte ki a kérdőívet; az adatfelvétel 
  telefonon keresztül folyt. A mintavétel három lépésből állt: az elsőben készítettek 
  egy listát az összes amerikai, angol-nyelvű médiumról. A másodikban lépésben 
  véletlen mintát vettek ebből, s listát készítettek a mintába került médiumoknál 
  teljes állásban lévő, a tartalom-előállítással foglalkozókról. A harmadik lépésben 
  ezen listából is véletlen mintát vettek. 
Demográfiai jellemzők, változások
  - Az átlagos amerikai újságíró jellemzően valamilyen napilapnál dolgozik, 40 
  év körüli, férfi, házas és BA végzettséggel rendelkezik. 
  - Korcsoportok tekintetében az amerikai munkavállalókhoz képest a 20-24 évesek 
  alul, a 25-34 és 45-54 éves csoportok pedig felülreprezentáltak az újságírók 
  körében. 
  - A férfi újságírókhoz képest a nők nagyobb arányban tervezik 5 éven belül elhagyni 
  a szakmát. 
  - A női újságírókat nagyobb eséllyel lehet hírmagazinoknál megtalálni. A 10 
  évvel ezelőtti állapothoz képest csökkent arányuk a hetilapoknál, a televíziós 
  csatornáknál viszont nőtt. 
  - Az újságíró-társadalmon belül 1992-höz képest csökkent a protestánsok aránya, 
  a katolikusoké pedig nőtt. A teljes lakosság körében tapasztalható arányokhoz 
  képest a protestánsok alul, a katolikusok és zsidók pedig felülreprezentáltak 
  az újságírók körében. 
  - Politikai nézeteiket tekintve az újságírók közt nagyobb a magukat baloldali 
  érzelműnek vallók aránya, noha a 10 évvel ezelőtti adatokhoz képest csökkent 
  a bal, és nőtt a jobboldali érzelműek aránya. Emellett elmondható, hogy a szerkesztőségi 
  döntéshozók inkább jobb, a szerkesztőség tagjai pedig inkább baloldali érzelműek. 
  
Iskolai végzettség
  - Egyre inkább elvárás a BA végzettség, ezen belül is az újságíró szakirány. 
  Jelenleg az újságírók 40%-ának van valamilyen kommunikációs végzettsége, míg 
  ez az arány 1971-ben 23% volt. Újságíró szakvégzettséggel rendelkezők legnagyobb 
  arányban TV csatornáknál, legkisebben pedig magazinoknál volt 20002-ben. 
  - Szakmai továbbképzésben a kérdezettek 64%-a vett részt, valamint 77%-uk szeretne 
  a jövőben részt venni ilyenen: többségük újságírói továbbképzésen. 
Miért választották ezt a szakmát? 
  
  - A nyitott kérdésre adott válaszok alapján az újságírók 4 csoportba sorolhatóak.
  1) Az újságírói munka jellegzetességei miatt (40%): írás, emberekkel 
  való beszélgetés, különféle eseményeken való részvétel.
  2) Társadalmi-politikai hatásgyakorlás miatt (26%): "..az 
  első sorból követhetem a történelmet" (58. old)
  3) Előzetes tapasztalatok miatt (20%): diákújságírói múlt, újságírói 
  végzettség, tanárok, szülők hatása
  4) Változatos munka (10%)
Újságírók a munkahelyükről
Autonómia
  Az első, 1971-es adatfelvétel alapján készült tanulmány szerint az újságírói 
  autonómiát veszélyezteti, hogy az újságírók többsége nagy és hierarchikus szervezetben 
  dolgozik. Az autonómiát veszélyeztető tényezők azóta szaporodtak: 
  - a közönség-kutatások annyiban veszélyeztetik az újságírói döntési szabadságát, 
  hogy orientálják a témaválasztást a közönség által kedveltek felé. 
  - magas profit-elvárások
  - az újságírókat és a vállalkozások sajtó-osztályait elválasztó fal erodálódása
  - botrány-centrikusság, és az ennek a jegyében az újságírók által kitalált ál-sztorik 
  
  - az új technológia által gerjesztett "24-hour news cycle": ennek 
  révén a gyorsaság sokszor fontosabb kritérium, mint az alaposság
A 2002-es kutatásban:
  - A kérdezettek 40%-a nyilatkozott úgy, hogy teljes szabadságot élvez témaválasztásban 
  / feldolgozásban
  - Az észlelt autonómia mértéke kisebb a nagyobb, hierarchikusabb szervezetekben
  - A legnagyobb autonómiát a rádióknál és hetilapoknál dolgozó újságírók érzik
  - Az észlelt autonómia mértékére pozitív hatással van a kor és az újságírói 
  tapasztalat: azaz minél régebben van valaki a szakmában annál nagyobb szabadságot 
  élvez a munkájában.
Az észlelt autonómiára legjobban a szervezet mérete (negatív előjel), az újságírói munka jellege (sztár-újságírók, tényfeltárók nagyobb szabadságot élveznek) hat a leginkább. Ezen felül a hírmagazinoknál és TV csatornáknál dolgozók, valamint a kisebbségi újságírók éreznek kevesebb autonómiát.
Az autonómiát korlátozó tényezők 
  négy csoportba sorolhatóak, az újságíróknak az erre a nyitott kérdésre adott 
  válaszai alapján. 
  1) Külső tényezők - főleg a közigazgatási alkalmazottak jelentik 
  a gátat az információ-áramlásban
  2) Szakmai gátak - etikai elvárások, objektivitás-elvárás
  3) Kereskedelmi gátak - profit-elvárás, hirdetői nyomás, eszköz-hiány
  4) Szerzetei szabályok
A saját szervezet értékelése
  - A válaszadók 13%-a szerint 
  a saját szervezete kiváló munkát végez abban, ahogy a közönséget informálja; 
  7% látta ezt teljesen ellenkezőleg. A hírügynökségeknél és rádióknál dolgozók 
  voltak inkább elégedettek. 
  - Akik szerint szervezetük jól végzi munkáját, azok leginkább a hírszolgáltatás 
  minőségével, a rendelkezésre álló eszközökkel és az olvasói közönség ismeretével 
  indokolták válaszukat. Akik szerint a szervezet rosszul végzi dolgát, azok a 
  szerkesztőségi erőforrások hiányával, és az alacsony minőségű hírszolgáltatással 
  indokolták válaszukat. 
Munkával való elégedettség
  - A megkérdezett újságírók 
  88%-a mondta magát elégedettnek (33% nagyon, 50% összességében elégedett), ami 
  5 százalékos emelkedés az 1992-es adatokhoz képest. A legmagasabb elégedettségi 
  szint a rádióknál (90%), a legalacsonyabb pedig a hírmagazinoknál (78%) tapasztalható. 
  
  - Azok voltak munkájukkal elégedettebbek, akik
- nagyobb szerkesztőségi autonómiát érzékelnek
- szerint szervezetük jól informálja a közönséget
- szerint szervezetükben nemcsak a profit-maximalizálás az elvárás, hanem a jó munka is
- A válaszadók 77%-a szeretne 5 
  éven belül is a médiában dolgozni; 17 százalék pedig elhagyná a pályát. (1992-ben 
  a pályaelhagyást tervezők aránya 21% volt.)
  - A pályaelhagyást tervezők leginkább a hírmagazinoknál dolgozók közül kerülnek 
  ki (21%); legkevésbé pedig a hírügynökségi újságírók közül (4%). 
  - Nők és kisebbségi újságírók nagyobb eséllyel lehetnek pályaelhagyók. 
Szerepek, értékek, etika
  Több évtizedes vita, hogy 
  az újságírás az vajon szakma-e vagy sem. Amennyiben az egy szakmához tartozás 
  meghatározása az, hogy létezik egy közös értékrend, úgy jelen kutatás megerősíti 
  azt a korábbi nézetet, miszerint az újságírók közt nincs konszenzus arról, hogymi 
  is az ő funkciójuk. 
A kutatás harminc éve alatt többször is tapasztalható volt a szerepek, funkciók hangsúlyának változása, újfajta szerepek megjelenése. A kutatók előzetes várakozásaiban szerepelt az, hogy 1992 óta megváltozhattak az újságírás funkciójáról, szerepéről alkotott vélemények, de nem ennyire.
- A Bush-kormány magas sajtó-támogatottságának 
  fényében érdekes fejlemény a kormány ellenőrzője-funkciónak a magas elfogadottsága 
  (140. old.)
  - 1992-höz képest drasztikusan csökkent azok aránya (69-ről 59 százalékra), 
  akik szerint nagyon fontos a gyors hírszolgáltatás
  - Szintén nagyon csökkent azok aránya 20-ról 15 százalékra), akik szerint a 
  lehető legszélesebb közönségnek kell szolgáltatni a híreket
  - Szintén 10 százalékot csökkent azok aránya (48-ról 39 százalékra), akik szerint 
  a sajtó számára nagyon fontos feladat, hogy teret adjon emberek véleményének. 
  
A 15 itemből álló szerep-változóból, 
  faktor-analízis segítségével négyféle újságírói attitűdöt/funkciót különítettek 
  el a kutatók: 
  1) Interpretatív - legerősebb, legelterjedtebb funkció, az újságírók 
  63%-a számára meghatározó ez a funkció
  2) Hírterjesztő (disszeminátor) - erőteljesen csökkent ennek a szerepkörnek 
  a fontossága: 1982 és 1992-ben 51% tartotta ezt a fajta hozzáállást fontosnak, 
  míg 2002-ben csak 16%. 
  3) Bíráló - A korábbiakhoz hasonlóan, továbbra is csak az újságírók 
  kisebbsége tartja fontosnak ezt a fajta szerepet (16%). 
  4) Mozgósító - 1992-ben még csak keveseknek volt ez fontos, s 
  noha továbbra is kisebbség számára fontos funkció ez, nagyot növekedett a "támogatók" 
  tábora. Ugyanakkor helyesebb lenne ezt a funkciót "public journalism" 
  -nek nevezni (köz-írás). Ez az irányzat a kilencvenes években indult útjára, 
  és máig nagy vitákat vált ki azzal, hogy célja a "nép hangjának" igényeinek 
  beemelése, az "egyszerű" emberek szempontjából való megközelítés, 
  megszólaltatásuk. 
Az újságírók többsége - ahogy korábban is - nemcsak egyféle szerepet tart fontosnak.
Az egyes szerep-felfogások profiljai:
  - Interpretatív - Inkább magasan képzettek, liberálisok és nagyobb 
  szervezetekben dolgoznak; hiszik, hogy munkájuk befolyásolja a közügyek menetét
  - Hírterjesztők - a munkahelyi biztonság számukra fontosabb, szervezetük 
  számára fontos a magas profit, nem szeretnek kiszivárogtatott dokumentumokból 
  dolgozni
  - Bírálók - Inkább magasan képzettek, liberálisok és nagyobb szervezetekben 
  dolgoznak, jellemzően a nyomtatott sajtóban; hiszik, hogy munkájuk befolyásolja 
  a közügyek menetét és a közvéleményt
  - Mozgósító - jellemzően kisebb, nyomtatott kiadványoknál dolgozó 
  újságírók, szeretnék befolyásolni a helyi közösséget
Etika - információ-szerzési módok 
  megítélése
  - A korábbi eredményekhez 
  képest, csökkent a megtévesztő információszerzési technikák (álruha, ál-identitás) 
  elfogadottsága - mely a Watergate-botrány után, a nyolcvanas években nagy népszerűségnek 
  örvendtek -, a rejtett eszközöké (rejtett kamera, mikrofon) erős maradt, valamint 
  a bizalmas dokumentumok (kormányzati, üzleti, személyes) engedély nélküli használatának 
  elfogadottsága is erősödött. Az elmúlt húsz év tendenciái azt mutatják, hogy 
  az agresszívebb információ-szerzési technikákkal elfogadóbbak, a megtévesztőkkel 
  pedig elutasítóbbak lettek az amerikai újságírók. (172. old). 
  - Egyhangú vélemény az újságírók körében, hogy az informátort, a névtelenséget 
  kérő forrást védeni kell.
Civic journalism (polgári, vagy 
  köz-újságírás) a gyakorlatban
  Noha a 90-es évek óta növekedett azok aránya, akik személy szerint a közönség-témák 
  (publik issues) beemelését fontosnak tartják, kérdéses, hogy ez mennyire valósul 
  meg. A kutatás eredményei szerint az újságírók többsége szerint saját szervezetüknek 
  leginkább abban valósítja meg a köz-újságírást, hogy egyre gyakrabban emelnek 
  be hétköznapi embereket a cikkekbe. 
Női újságírók
  - Szisztematikusan kevesebbet keresnek, mit a férfiak (férfiak fizetésének 81%-t)
  - nagyobb arányban vannak hírmagazinoknál, mint hetilapoknál
  - kisebb a szerkesztőségben a befolyásuk, mint a férfiaké
Kisebbségi újságírók
  - A lakossági kisebbségi-arányokhoz képest az újságírókon belül alulreprezentáltak
  - Többnyire fiatalok, nők
  - Számukra fontosabb a bíráló újságírói szerep, mint a többség számára
Online újságírók
  - Kisebb szabadságot érzékelnek abban, hogy milyen témán dolgoznak
  - A hírforrásoktól jobban el vannak szigetelve, mint más típusú újságírók, ugyanakkor 
  erősebben kapcsolatban vannak saját közönségükkel
  - Számukra kevésbé fontos a hírterjesztői funkció, és fontosabb az interpretatív.
  
 
  Néhány fontosabb bibliográfiai tétel: 
  David H. Weaver, Randal A. Beam, Bonnie J. Brownlee, Paul S. Voakes, G. Cleveland 
  Wilhoit: The American Journalist in the 21st Century, Lawrence Erlbaum 
  Associates, Publishers, 2007
 
  Az összefoglalót készítette: Wild Judit, 
  2008. január 5.