Oliver Sacks: Fél lábbal a földön
Egy láb "elvesztésének" 
  és "megkerülésének" története a könyv, amely a valóságérzékelés, az 
  énstruktúra, valamint a vizualitás kérdéseinek feszegetése okán (is) kapcsolható 
  a kommunikáció'tudományhoz'. (És konkrétan a vizualitás projektünkhöz is.) A 
  regény fejezeteiben egy baleseti sérülés következtében fellépő neurológiai zavart 
  követhetünk nyomon, amelyet a sérült ember egyfajta megfosztottságként él meg. 
  A történet főhőse maga a Szerző (neurológus professzor), aki magányos túristaként 
  teljes kvadricepszín-szakadást szenved, miáltal bal térde és csípője mozgásképtelenné 
  lesz.
  A műtéti beavatkozást követően a beteg gyógyulása azonban közel sem tejles. 
  Mint Sacks beszámol róla, úgy érzi, eltűnt a bal lába. Nem képes használni és 
  nem képes gondolkodni sem róla, mert "mentális test(fény)képéről" 
  nyom nélkül eltűnt. (83.p.)
  Ez a hiány pedig, maga után vonja a bal lábbal kapcsolatos érzések, érzelmek 
  eltűnését is. (84.p.) 
  Ha dinamikákat keresünk, akkor célszerű felhívni a figyelmet arra a láncreakcióra, 
  amit a mentális kép hiánya indít el. Az idegi kép (imágó) teljes eltűnésével 
  anosognosia[1] (felismeréshiány) lép fel, szimpátia deficit 
  keletkezik, kinezikus akadályok képződnek, majd a bezártság (egy szűkös kórterembe) 
  fogoly-szindrómába torkollik.
  Mindeközben a beteg önbizalma is jelentős csorbát szenved, 
  hiszen nem bír megbírkózni a gyógytornász által kijelölt legegyszerűbb feladatokkal 
  sem. Azzal, hogy kitörlődtek emlékezetéből a bal lábával kapcsolatos élmények, 
  tapasztalatok, elvesztette bal lába feletti uralmát, sok a mozgással kapcsolatos 
  "tudása" is megváltozott. Némelykor a mozgás mint állóképek sorozata 
  jelenik meg a számára (115.p.), töredezett, jelentésnélküli (148-149.p.)[2]. 
  (Miközben jobb lába mozgatása nem ütközik akadályokba.)
  Ugyanakkor újabb defektusokra derül fény: a beteg mélységérzékelése megváltozik, 
  látótér kiesésről (szkotóma) számol be, ami a világot hézagossá, lyukassá teszi 
  a számára (126.p.).
  Összességében pedig - főként persze a beszűkült térrel összefüggésben - referenciakerete 
  összezsugorodik, közte és orvosa között kommunikációs csődhelyzet áll elő.[3] 
  E helyütt a megadás prózai szerepeit vonultatja fel a Szerző (192.p.), hogy 
  aztán könyve végén mindennek feloldását adja: a gyógyulási folyamatot, a tér 
  újbóli kitágulását és a kommunikációs nyitást is bemutatja. Az orvos-beteg kapcsolatot 
  immár nem kórházi, hanem szanatóriumi körülmények között formálódik és tolódik 
  háttérbe, hogy átadja helyét a beteg-beteg interakciókban megtalált megnyugvásnak 
  (közös vagy nagyon hasonló élmények talaján). 
  A fő kérdés, amelyet Sacks egy spirituális dráma keretében tár elénk, hogy hogyan 
  válaszol az ember (az én és nem én határait kijelölő énstruktúra) a nagymérvű 
  test-agnosiára? Ha mindennek más elméletekkel való kapcsolódását keressük, a 
  Pötzl-szindróma 1937-es leírásához kell visszanyúlnunk (91.p.), amely a testidentitás 
  specifikus kóros elváltozásáról ad számot (idegen végtagok).
  
 
  Néhány fontosabb bibliográfiai tétel 
J.Babinski: Hystérie-pithiatisme et troubles nerveux d'ordre réflexe: Syndrome physiopathique, Párizs, Masson, 1917.
Henry Head: Studies in Neurology, Oxford, oxford University Press, 1920.
Gerald M. Edelman: The Remembered Present: A Biological Theory of Conciousness, New York, Basic Books, 1990.
Jegyzetek:
  
  [1]  Babinski nyomán (Freud 
  agnosia szava után). [vissza] 
  
  [2] "Mintha beledermedtem volna ebbe a különös mozaikos-filmszerű, lényegileg 
  széthullott, össze nem függő világba." (115.p.) [vissza] 
  
  
  [3] Sacks (206.o.) [vissza] 
  
 
  Az összefoglalót készítette: Kriskó Edina, 
  2008. január 5.