Richard Rorty: Megismerés helyett remény
(Philosophy and Social
Hope, New York Pegiun Books,1999.)
(Jelenkor, 1998., L'Harmattan, 2007.)
Rorty ezen tanulmánya az európai pragmatizmus szent szövegévé vált, előszeretettel
hivatkoznak rá, amennyiben valahol prezentálni vagy önigazolni szükséges az
analítikus pragmatizmus akár filozófiáját, ismeretelméletét vagy politikai filozófiáját.
A Rortyt kritikátlanul ingeráló és belőle személyi kultuszt készítő európai
filozófusok hajlamosak ugyanilyen kritikátlanul kezelni ezen három esszéből
álló tanulmányt, ám annál inkább hivatkoznak ezen passzusokra, ha úgy érzik,
meg kell támadniuk a kontinetális metafizikai avagy hermenutikai tradíciót.
Erre Rorty szövege kiválóan alkalmas tekintve, hogy megfelelően felszínesen
tárgyalja a kontinetális metafiziika és hermeneutika történetét legyen szó akár
esztétikáról, akár politikáról, akár társadalom filozófiáról.
Ezen heurisztikus küzdelem a kontinentális filozófiával azért tűnik különösen
tisztességtelennek, mert valójában egy Derridától átvett elméleten alapul, miszerint
az igazságot és a történelmi valóságot mindig a nyelven keresztül érhetjük el
és vizsgálhatjuk, azzal a megszorítással, hogy az igazságról való diskurzus
sosem léphet magának az igazságnak és a valóságnak a helyére. Rortynak már a
stílusa is meglehetősen egyoldalú, Heidegger megalkuvó nácinak, Russel arrogáns
angolnak, Kant és Lacan kényszeres szadistának van beállítva, ezzel szemben
Dewey a modern amerikai létforma prófétája, az amerikai nemzeti eszme nagy letéteményese,
akihez, mint jó amerika polgárhoz az amerikai értelmiségnek a Dworkin nevével
fémjelzett jogi realizmusból vissza kell térnie.
Véleményem szerint mindezek óva intik az olvasót, hogy kritikátlanul közeledjen
Rorty filozófiájához. Rorty másik idola Darwin. Rorty szerint az emberi megismerés
semmi más, mint komplex adaptáció a mindenkori történelmi és társadalmi szituáltság
irányába, ezért semmi másra sincs szükség mint Kant és Darwin szitézisére, és
máris megkapjuk a jövő prófétikus filozófiáját, melyre az államtól kezdve a
művészetig minden alapozható. Ezután azonnal elhatárolódik a marxizmustól, egy
olyan banális érvvel, hogy a szociodarwinizmus más, mint a kommunizmus, de,
hogy pontosan miben más, az a tanulmányból nem derül ki. Ami kommunikáció elméleti
szempontból fontos lehet ebben a három esszés tanulmányban, az a konszenzualitás,
ami elsődlegesen a nyelvhasználaton keresztül érhető el. Ezzel egyben Rorty
dekonstruálni véli az egész kontinentális filozófiai diskurzust Platóntól Derridáig
bezárólag. A kommunikáció semmi más, mint az aktuális társadalmi és törtenelmi
konszenzus igényének komplex kielégítése.
Akinek ezek után hiányérzete marad, ne csodálkozzon, azonban ennek kielégítését
ne Rortynál keresse, ugyanis Rorty tanulmányát végig a Bertrand Russellel szembeni
ellenérzés hatja át. Rorty szerint Russel arisztokratikus arroganciával nézte
le mesterét Dewey-t, és ez úgy tűnik Rorty-nak megbocsáthtatlan. Ezek után egy
hatalmas dicshimnuszt olvashatunk Feyerabendről és a tudományos forradalomról,
mely természetesen szintén az amerikai pragmatizmust igazolja, bár nem derül
ki pontosan, kik is az amerika pragmatisták. Őket Rorty királyi többessel szólítja
meg, természetesen magát is közéjük sorolva. Rorty tanulmánya véleményem szerint
arra mindenképpen megfelelő, hogy betekintést nyerhessünk abba, hogy miként
kell szofisztikált és semmitmondó filozófiát csinálni.
Az összefoglalót készítette: Fellner Ákos,
2008. január 10.