Ogilvy, David: Ogilvy a reklámról
  
 
  Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
  Nincs szó tudományos értelemben 
  vett önálló elméletről, sokkal inkább a gyakorlatban szerzett tudás átadásáról, 
  a reklámozás tapasztalati modelljéről. Ogilvy valamennyi megállapítását példákkal 
  támasztja alá, rendszerét gyakorlati alkalmazásra ajánlja. Szerinte a reklám 
  nem más, mint meglehetősen hatásos eladási módszer. 
 
 
  Az elmélet érvényességi területe
  - reklám
  - személyközi kommunikáció
  - tömegkommunikáció
  - marketing
 
  Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
  A tömegkommunikációban 
  érvényesülő meggyőzési és befolyásolási technika
 
 
  Az elmélet leíró vagy magyarázó?
  Alapvetően magyarázó
 
 
  A koncipiálásba bevont funkciók
  Tárgyalja a meglévő elméleteket, 
  a társdiszciplínák reklámra vonatkozó megállapításait, a reklámról szóló kutatások, 
  elemzések eredményeit. Bemutatja a modelljét igazoló ellenőrzött kutatásokat 
  és beszámol saját, valamint más reklámszakemberek tapasztalatairól. Megismertet 
  a reklámügynökség működésével, belső felépítésével, döntésmechanizmusával, a 
  reklámszakmán belüli különböző munkakörökkel. 
  A megrendelő oldaláról a legnagyobb reklámozók igényeinek és reklámozási szokásainak 
  ismertetésével enged bepillantást a reklám világába. Külön tárgyalja az elektronikus 
  és a nyomtatott sajtóban megjelenő reklámok típusait. Kiemelten foglalkozik 
  a szöveggel, a címsorral, a képi megjelenéssel és a fotóval. Konkrét eseteken 
  keresztül mutatja be az utazások reklámozását, a cég-cég reklámot, az óriásplakátot, 
  a "direct response" megoldásait, a társadalmilag fontos és jó ügyek 
  reklámozását.
 
 
  A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
  A hatásos és a rossz (az 
  eladásokat nem növelő) reklám, a nyomtatott médiában, a Tv-ben és a rádióban 
  megjelenő reklám, a "direct-mail" és a "Direct response" 
  hirdetés a Tv-ben és a képeslapokban, a (reklám és közvélemény) kutatás, a reklámtípusok 
  és a marketing
 
  A koncipiálásba bevont színterek
  A reklámfogyasztó saját 
  belső és személyközi világa, a család, a kiscsoportok, közösségek, társadalmi 
  osztályok világa, a nyomtatott és elektronikus média, illetve a vállalatok és 
  a (reklám) piac.
 
 
  A koncipiálásba bevont dinamikák
  Befolyásolási technikák
  Meggyőzés fajtái
  Manipuláció
  Hatásvizsgálat
  Reklám és eladási stratégiák 
  Vállalati kommunikáció
  Marketing kommunikáció
 
 
  Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
  Ogilvy modellje egyaránt 
  merít a tömegkommunikációval, a tömegmédiával, a befolyásolási technikákkal 
  és a vizualitással foglalkozó elméletekből. Felhasználja a szociológiai, lingvisztikai, 
  szociálpszichológiai, antropológiai és pszichológiai kutatások eredményeit. 
  
 
 
  Az elmélet-alkotás célja
  Ogilvy gyakorlati tanácsokkal 
  látja el a reklámmal foglalkozó szakembereket célja, hogy olyan ismereteket 
  adjon át, melyek az általa helyesnek vélt irányba terelik a reklámkészítőket. 
  Részletesen tárgyalja a hatásos (eladásra ösztönző) reklám (reklámozási technikák) 
  ismérveit, megmutatja a zsákutcákat, a gyakorlatban hibásnak bizonyuló vagy 
  kevésbé hatékony stratégiákat. 
  Bemutatja, hogyan épül fel egy sikeres reklámügynökség, részletesen tárgyalja 
  a reklám szakma munkaköreit. 
  Alapelve, hogy a reklámot nem tekinti sem művészeti ágnak, sem szórakoztató 
  műfajnak. Úgy tartja, hogy a reklám ismeretterjesztő eszköz, aminek azért kell 
  érdekesnek lennie, hogy megvegyék miatta az árut.
 
 
  Az elmélet háttérdiszciplinái
  szociológia
  antropológia
  pszichológia
  lingvisztika
  szociálpszichológia
  marketing kommunikáció
 
 
  Néhány fontosabb bibliográfiai tétel 
Scientific advertising by 
  Claude Hopkins. Introducion by David Ogilvy, Bell Publishing, New York.
  
Tested Advertising methods 
  by John Caples. Foreword by David Ogilvy. Prentice-Hall (Canada), 1975.
  
The art of plain talk by 
  Rudolp Fles. Collier MacMillan, NewYork, 1962.
  
Successful direkt marketing methods 
  by Bob Stone, Crain Books, Chicago, 1979.
  
Speech can change your life by Dorothy Sarnoff. Doubledy, New York, 1970.
 
  Az összefoglalót készítette: Knapp Ádám, 
  2008. január 10.