Carl Schmitt: A politikai fogalma
Banai Tibor Péter recenziójához
Carl Schmitt többször is újraírta művét, amit 1927-ben írt, A politikai fogalmát. A végleges szöveg 1963-ban jelent meg, ebben az évben adták ki a Partizánkönyvét is.
A politika az, amikor politikaivá tesszük. Schmitt úgy gondolja, hogy nem az állam fogalmából jön a politika, hanem fordítva, először beszélünk politikáról és ez után tudjuk meghatározni az államot. A politika nem egyenlő a pártok marakodásával, a politika a közösség életét jelenti, amiben mindenki részt vehet. Schmitt szerint a politika egy értelmezési kérdés. Az a politika, amit a közösség tagjai annak definiálnak. A politika ott van, ahol értelmezni tudjuk a barátot és az ellenséget.
Schmitt próbálja meghatározni, hogy
kik azok a partizánok. A partizán egy irreguláris harcos, aki nem legális katona,
nem az állam katonája, hanem tulajdonképpen egy civil személy, aki "katonaként"
viselkedik, vagyis civilként rejtőzködve harcol. Fegyvereit dugdossa, lesállásból
támad és még az ellenség ruháját is magára ölti, hogy elérje célját.
Három típusát különbözteti meg, akik nem az állam, hanem a társadalom harcosai:
- gerillát (háborúk idején segíti vagy zavarja a hadsereget, egy területet véd)
- forradalmárt (nem egy területet véd, hanem egy-egy ügynek a harcosa)
- terroristát (ha leválik az államról a harc és a háború és személyi kezdeményezéssé válik, bárhol, bármikor és bármilyen fegyverrel harcol, megjelenik az öngyilkos harcos is.)
A végső stádium nézőpontjai és fogalmai:
1. Térnézőpont (A partizán az ellenségét belekényszeríti egy másik térbe)
2. A társadalmi szerkezetek szétrombolása (a partizán célja a fennmaradó társadalmi rend lerombolása. Megváltozik a túszejtés is. A partizán számára a reguláris hadsereg minden katonája túsz)
3. A világ politikai összefüggés (a partizán mindig is rá volt kényszerülve a reguláris politikai erő segítségére. Az érdekelt harmadik pénzt, fegyvereket, gyógyszert szállít, ezenkívül politikai elismerést is nyújt, amire az irreguláris harcosnak szüksége van, hiszen hosszú távon legitimáltatnia kell magát reguláris közvetítéssel. Fontos a partizánnak, hogy politikai területen maradjon.)
4. Technikai nézőpont (modern technikai fejlődéssel a partizánnak is lépést kell tartani)
Legalitás és legitimitás különbségét
is boncolgatja, majd felteszi a kérdést, hogy ki a valóságos ellenség, természetesen
ezt is a partizánokon keresztül vezeti le. A 18. században formális keretek
közé szorították a háborút, ami egy játékra hasonlított, amiben csak játékosok
és ellenjátékosok voltak. Háborúztak, békét kötöttek, de mikor Napóleon 1808-ban
legyőzte a reguláris spanyol hadsereget nem köttetett béke, hanem továbbra is
ellenség maradt, ekkor kezdődtek a spanyol gerilla-háborúk és ezáltal a spanyol
partizán újra visszaállította a háború komolyságát Napóleonnal szemben. Tehát
az ellenség újra valóságos ellenség lett, a háború pedig valóságos háború, nem
pedig "játék", így lett a partizán hős, aki a valós küzdelemben valós
ellenségeket győzött le.
A valóságos ellenség abszolút ellenséggé válása: A politikai lényege nem az
ellenségesség, hanem az, hogy megkülönböztesse a barátot és az ellenséget. A
partizánnak valós és nem abszolút ellensége van, ez a politikai karakteréből
következik. Lenin tette a valóságos ellenséget abszolút ellenséggé. Ahogy a
technika fejlődik egyre jobban előtérbe kerülnek a tiszta megsemmisítő eszközök,
és ezek követelik meg az abszolút ellenséget, mivel nem a megsemmisítő eszközök
semmisítenek meg, az emberek azok, akik efféle eszközök használatával megsemmisítik
embertársaikat.
A jövőt nem látja bíztatónak, szörnyűvé válik majd az ellenségesség.
Palovits Ildikó
2008. január