David Ogilvy: A reklámokról
Knapp Ádám recenziójának lektorálása
A Knapp Ádám recenziója a David Ogilvy reklámokról szóló munkájáról olyan részletes,
hogy mindössze egy kiegészítést tennék, amely talán segít a könyvben felbukkanó
kutatásmódszertannal kapcsolatos disszonanciák feloldásában, megértésében:
Ogilvy könyvében úgy tűnik, mintha
minden tapasztalatát, tudását, világos, letisztult formába tudta volna önteni.
Ez alól a kutatási terület tűnik egyedül kivételnek, amely végig nyomon követhető
könyvében.
Egyszer pontokba szedi, hogy mit is tart rossznak a piackutatással kapcsolatban,
majd egy későbbi fejezetében pedig azt taglalja, hogy mik a legfontosabb részei
a kutatásnak, és hogy miért elengedhetetlen egy kreatív ügynökség munkájához.
A két rész között pedig, kisebb sztorikkal utalgat folyamatosan George Gallup-pal
való jó kapcsolatára.
Úgy vélem Ogilvy jóval megelőzi a korát, amikor a "háziasszonyokkal folytatott
kötetlen beszélgetés" fontosságát említi. A könyv majd harminc éve íródott,
amikor a kvalitatív módszertani eszközök nem, vagy csak nagyon kis részben voltak
elfogadottak, az egekig magasztalt statisztika mellett. A kvalitatív módszereket,
mintavételt és annak elemzését hiányolja folyamatos kiszólásokon keresztül művében.
Ez azonban a saját korának beszűkült, merev kutatói hozzáállásán múlott, és
nem a technikai, vagy még inkább módszertani tudás hiányosságán. Mára ez a hiány
eltűnőben van, és egyre több kvantitatív kutatás épül kvalitatív módszertannal
készült eredményekre támaszkodva. Ogilvy maga végezte el azokat a megfigyeléseket,
laza kötetlen, nyitott végű kérdések segítségével, amelyeket ma már fókuszcsoportokon,
(páros) mélyinterjúkon keresztül végeznek el.
Készítette: Németh Viktor
2008. január 10.