Hammer
Ferenc: A közbeszéd és társadalmi igazságosság
Munk Vera összefoglalójához
Hammer Ferenc jelen könyve a tömegmédia egyik népszerű termékének, a Fókusz
tabloid tv-shownak elemzésén keresztül próbálja meg a szegénység mediatizált
konstrukcióját feltárni. Vállalkozása hazánkban meglehetősen újnak mondható,
társadalomtudományi-médiaelméleti és empirikus keretben vizsgálja a tömegkulturális
termék működési mechanizmusát. Munk Vera recenziója meglehetősen leegyszerűsítő
és felületes módon mutatja be a könyvet. Mivel a lektorálás nem biztosít keretet
a recenzió újraírására, csak néhány kiegészítő megjegyzést fűzök az eredeti
szöveghez.
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
reprezentációkutatás, a szegénységábrázolás a médiában, a média társadalmi hatásának
vizsgálata, a média szerepe a társadalmi jelentések és értékek meg és újrakonstruálódásának
folyamatában.
"Akár kockázati társadalomról, akár a hálózati kapitalizmusról, vagy társadalmi
mozgalmak által megnevezett problémákról, a szimbolikus veszélyeztetés és kirekesztés
fogalmai minden esetben központi szerepet játszanak. A megnevezés, a jelentések
létrehozása és az információs folyamatok ellenőrzése fölötti hatalom a jelenlegi
társadalmakban egyike a legfőbb strukturális elkülönülési elveknek."Nick
Stevenson
A mottó által sugallt kutatói szerepből kiindulva a szerző a szegénység szociológia
konstrukciója alapján vizsgálja a Fókuszban megjelenő szegénység, társadalmi
kirekesztettség mediatizált bemutatását és annak fogalmi és eszközrendszerén
belül értelmezi is azt. A brit kultúrakutatás (Cultural Studies) jegyében, mint
kulturális terméket elemzi a műsort.
Az elmélet érvényességi területe
Tömegkultúra- elektronikus tömegmédia társadalmi szerepe
Az elmélet a média társadalmi reprezentációs sajátosságáról, annak működéséről
próbál képet adni.
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
A szerző célja annak bizonyítása, hogy a média kettős mércével, torzított, redukált
formában mutatja be a szegénységet. A szegénység Fókuszban ábrázolt képei egy
torzított középosztályi értékrendnek megfeleltetve mutatják be a sztereotípiák
mentén felépített szegénység konstrukcióját. A kettős mércét a szerző a riportok
vizuális-verbális kódjain keresztül ragadja meg, mely szerint a középosztályi
"érdekesség"riportokban más képi vizuális narratívák szerepelnek,
mint a szegényeket bemutató"hétköznapiság" riportokban (képkivágások,
beállítások (pl. cipők) közeli- távoli aránya, megszólalások hossza, minősége).
A szegénység bemutatásáról a szerző a következőket mondja: "Teszi mindezt
a média úgy, hogy műfaji jellegzetességeiből fakadóan a szenvedés, az ínség,
és a tragédiák képeit emberek egyperces személyes drámájaként, az esemény eredőit,
illetve következményeit kiiktatva jeleníti meg (perszonalizáció, dramatizáció,
fragmentizáció, sztereotipizáció)."118.oldal
"Az igazságosság mibenléte "megtárgyalásának" meghatározott módja
egy adott társadalomban (valamiféle meta-médiaeffektusként) az mely meghatározza
- azaz eldönti és performatív beszédaktusként meg is valósítja - hogy az illető
társadalom vagy kultúra mennyire tekinthető igazságosnak" - írja a szerző
(Hammer: 13. oldal). A vizsgált műsort a társadalmi jelentésalkotó folyamat
részeként kezeli, ami konkrét összefüggésben áll a társadalmi igazságosság gyakorlataival,
a szerző szerint a műsor maga is hozzájárul a társadalom kettészakadásához azzal,
hogy a szenvedés övezte, helyzetükért kizárólag magukat okolható számkivetettek
csoportjára, és az életüket eredményeik alapján meghatározott komfortban élő
többiekre osztva ábrázolja.
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Leíró és magyarázó: a riportok elemzésén kívül a hazai bulvárforradalom jellegzetességei
mellett a Fókusz történetére, fogadtatására, műfaji jellegzetességeire is kitér,
illetve tárgyalja a társadalmi szövevényt, amelyben ez a kulturális termék létrejött
és működik.
A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
A brit kultúrakutatás revizionista iskolájának módszertanát követve vizsgálja
a kulturális termék jelentéstartományait a szöveg, a produkció, a recepció és
a szabályozás egymás kontextusaiban történő elemzése által. Esetünkben ez azt
jelenti, hogy a Cultural Studies "munkásosztályi" nézőpontjából kiindulva
elemzi a szegénység bemutatott képei által létrejövő kulturális tartalmat. Vizsgálja
jelentéseit, kifejezetten annak hatását a társadalmi folyamatokra, azon belül
a társadalmi javak és értékek meg és újrakonstruálódásának szempontjából, melyben
az irányzat szerint a médiának kiemelt jelentőssége van.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
A szegénység médiabemutatása alapvetően redukált és sematikus minták és sematizáló
eljárások mentén valósul meg. Az elemzés alapja a Fókusz c. szórakoztató tényműsor
(factual entertainment, tabloid tv): A kötetből kiderül, hogy a mindenkori Fókusz-néző
két-háromnaponta találkozik szegényekkel, akiket a műsor jellemzően nyomorúságos,
konfliktusokkal és testi problémákkal terhelt csoportként ábrázol. A vizsgált
riportokban a szereplők megjelenítésének fele beszéd nélküli történet, az összes
megnyilatkozás kétharmada a riporter szájából hangzik el, azaz a néző nem az
érintettől ismeri meg a történetet. A riportok nem magyaráznak, nincs szó összefüggésekről
vagy folyamatokról. A Fókusz szegénye tehát gyakran néma, de akkor sem szószátyár,
ha megszólal: a több mint háromszáz Fókusz- riportot tartalmazó mintában a leghosszabb
riportalanyi megnyilatkozás is csak 58 szóból áll. A szerző szerint ráadásul
a mediatizált szegénységábrázolás "rátesz két lapáttal az illető helyzetre",
vagyis a valódinál súlyosabbnak mutatja a szereplők életét, és ezt olyan stílussal
teszi, amitől ez a súlyosabb helyzet lesz hihető és természetes. A szenzációra
törekvő műfaj gátat szab annak, hogy megismerjük az egyes ember valódi helyzetének
és a probléma valódi szélesebb, társadalmi, politikai körülmények közé ágyazott
okát. A média sajátossága, hogy a világot redukált, mediatizált keretben mutatja
be, ennek pontos feltárása, és nem erkölcsi megítélése a kutató feladata. A
szegénység konstrukciója több elemből áll, a média ezeket "önkényesen"
a saját céljai szerint szelektálja, rendezi a befogadók esetében a jelentések
meg és újrakonstruálódása során ezek kapnak hangsúlyos szerepet, ezért lehet
érdekes a média ilyen jellegű bemutatásit megvizsgálni. A szerző a befogadói
csoportok véleményképző eljárásait kevésbé vizsgálja, tartalomelemzése azonban
feltételezi, hogy épít a média hatására a társadalmi jelentések újratermelődésének
folyamatában.
Az elmélet háttérdiszciplinái
Cultural Studies, Media Studies, szociológia, társadalomtörténet, politológia,
tömegkommunikáció-elmélet,
Fontosabb bibliográfiai tételek
Hammer Ferenc: Közbeszéd és társadalmi
igazságosság. A Fókusz szegénységábrázolásának értelmezése. Gondolat Kiadó,
2006.
Beck, U.(1999): Túl renden és osztályon?
In.: Angelusz Róbert (ed.) A társadalmi rétegződés komponensei. Budapest:
Új Mandátum Könyvkiadó.
Bernáth, G- Messing V. (2001) Roma
szereplők a "Barátok közt"-ben, Az első fecske. Médiakutató,
2001. Tavasz
Cottle, S. ( 2000): Ethnic Minorities
and the Media. Changing Cultural Boundaries. Buckingem-Philadelfia: Open
University Press
Császi L. (2002): A média rítusai.
Budapest: Osiris.
Livingstone, S.( 1990/1998): Making
Sense of Television, London-New York: Routledge.
McLeod,J.- Kosicki, G.- Pan, Z. (1991): On understanding and misunderstanding media effects. In.: Curran, J.-Gurevitch (eds.): Mass -media and Society. New York: Edward Arnold.
Az összefoglalót lektorálta: Myat Kornél,
2007. december 28.