Bajomi-Lázár Péter: Média és társadalom
A Wild Judit által készített recenzió tartalmilag teljesen lefedi a könyvet, szerkezeti felépítésében azonban én áttekinthetőbben képzelem el. Az alábbiakban következő lektorálás néhány kiegészítés mellett alapvetően a Judit által készített összefoglaló újrastruktúrálása.
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
A média társadalmi hatása
Az elmélet érvényességi területe
Nyomtatott és elektronikus média (elsősorban a "hagyományos", vagy
"mass media" néven is emlegetett elektronikus média)
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Leíró
Az elmélet háttérdiszciplinái
Történelem, szociológia, pszichológia, marketing, közgazdaságtudomány, médiajog
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
A szerző a médiának a társadalomban betöltött szerepét, a társadalom és média
kölcsönhatását mutatja be tankönyvi jelleggel, azaz érthető, áttekintő módon.
A következőkben bemutatom a könyv egyes fejezeteit; a könyv bemutatását pedig
megjegyzéseimmel (egyfajta tankönyv-értékelővel) zárom.
1. Médiatörténet
E hatalmas és igen szerteágazó témakört egyetemes médiatörténettel vezeti be
Bajomi-Lázár Péter, mely során igyekszik a nyilvánosság-elméleti (Habermas-iskola)
és a technológia-történeti (McLuhan-iskola) megközelítéseket egyszerre
figyelembe véve áttekinteni azt a folyamatot, ahogy a média a kézzel írott hírleveleken
keresztül a mozgókép megjelenésén át az internetig eljutott.
2. Az újságírás története
Az újságírás történetének bemutatásánál is jellemző a több szempontú megközelítés:
az alapvetően történeti leírást ebben a fejezetben is kétféle szempont figyelembe
vételével teszi meg a szerző.
Ezek egyike az újságírás története, mint a sajtószabadságért vívott küzdelem története, mely alapján a különböző időszakokban a "Mi a sajtó feladata?" kérdésre adott válaszokat (a választók képviselete - Paine; a demokrácia őrkutyája - Tindall; közvélemény tolmácsa - Marx; gondolatok szabad piaca - J. S. Mill) tekinti át.
A másik megközelítés során - a professzinalizálódás története - a referáló/morális sajtó átalakulását, a tömegsajtó/média, valamint a bulvársajtó kialakulását veszi végig, majd az objektivitás-doktrína megjelenését és csapdáit, annak tényezőit boncolgatja. Mindemellett ismerteti a szerkesztőségekben érvényesülő hírszelekció szempontjait (hírérték-megközelítések), majd az elektronikus média (tv, rádió) megjelenésének a hírek differenciálódására tett hatását (elektronikus média: gyorsaság, hírverseny; nyomtatott média: inkább háttéranyagok, alaposabb cikkek).
A fejezetet egy hasznos összehasonlító-táblázat
zárja, melyben a különböző típusú újságírás pilléreit tekinti át (elkötelezett,
ideológiai, objektív és bulvár-újságírás jellemzői, eszközei, funkciója, az
államhoz és a közönséghez való viszonya alapján).
Külön érdekesség a fejezetben a tényfeltáró újságírásról szóló rész, mely áttekinti
a kialakulását és kanonizálódását, valamint okokat keres e műfaj magyarországi
"félszerzet-jellegű" létére. "Azokban az országokban, ahol az
újságíróknak nagy politikai nyomással kellett szembenézniük, a tényfeltáró-oknyomozó
újságírás lassan hódított tért. Így Magyarországon is a mai napig nagyban fékezi
az effajta újságírás társadalmi változásokat generáló hatását a politikai elitek
és a médiatulajdonos üzleti elitek összefonódása, az újságírók szakmai képzetlensége
és csekély társadalmi hitele." (78.old.)
3. Politikai kommunikáció
A harmadik fejezetben a politikai kommunikáció kialakulásáról (amerikai elnökválasztás
eleinte rádió - később televíziós közvetítések), és a szervesen kapcsolódó médiáról
esik szó: a spin doktorok szerepéről és a munkájukhoz kapcsolódó agenda-settingről
(napirend-meghatározás), hírműsorok bulvárosodásáról, a közvélemény-kutatások
növekvő szerepéről, a politika mediatizálódásáról. Ez utóbbi témakör esetében
két szerző, Michael Kunczik és Pippa Norris véleményét
ütközteti annak tekintetében, hogy a jelenség - miszerint a politikusok egyre
inkább a médiában politizálnak - vajon jó vagy rossz hatással van az állapolgárok
politikai aktivitására. Mindemellett vizsgálja a politikai kommunikáció és objektivitás-doktrína
kapcsolatát is: a politika mediatizálódása hogyan változtatja meg az újságírást,
az objektivitás eszméjét, valamint az újságírók mit tudnak tenni e hatás csökkentésének
érdekében: a több forrásból való ellenőrzés szükségességének növekedése, a politikusi
aktivitások médiabeli megjelenésének körültekintőbb kezelése.
4. Médiahatás-kutatás
A médiahatás-kutatásokat bemutató és összegző fejezet is két szálon fut: a szerző
megközelítése egyrészt a történeti (hogyan alakultak a kutatások, hogyan épültek
egymásra), másrészt - ezzel párhuzamosan - az egyes kutatások által képviselt
médiahatás-erősségekre is fókuszál.
A bemutatott kutatások/elméletek:
lövedék-elmélet (bullet theory) - Harold Lasswell
injekcióstű-modell (hypodermic modell)
kétlépcsős hatás modell (two-step flow of influence) - Paul Lazersfeld
szelektív érzékelés elmélete (selective perception) - Joseph Klapper
kultivációs elmélet (cultivation theory) - George Gerbner
napirend-elmélet (agenda setting theory) - Bernard Cohen, Maxwell McCombs & Donald Shaw
framing-elmélet - George Gerbner, Edward Herman & Noam Chomsky
használat-kielégülés modell (uses and gratification model) - Jay Blumler & Elihu Katz
utánfutóhatás és hallgatás spirál (bandwagon effect & spiral of silence) - Lazersfeld, Elisabeth-Noelle Neumann
kódolás-dekódolás-modell (encoding/decoding) - Valentin Volosinov, Stuart Hall
performatív hatás modellje - Csigó Péter
5. Médiaszabályozás
A médiahatás-kutatásokat követi a médiaszabályozásról szóló fejezet, mely bemutatja,
hogy az állam milyen eszközökkel élhet a média(piac) szabályozásában, milyen
érvekkel teszi mindezt - s ebben milyen szerepet játszanak a médiahatás-kutatások.
A fejezet nagyobbik részében a szerző az eddigi médiaszabályozás és digitalizáció
kapcsolatát vizsgálja: mennyiben írja felül az eddigi szabályokat és érvrendszereket
az internet, a digitális adattovábbítás, milyen kihívásokkal kell szembenézni
a decentralizált és globális média korában.
A könyvet egy Glosszárium zárja, amelyben a könyvben használt főbb elméletek, szakkifejezések és fogalmak rövid definíciójának szerkesztett változatát tárja elénk a szerző.
Megjegyzés:
A könyv kissé rövid, ám összességében nagyon hasznos összefoglalója a média
és társadalom viszonyában legfontosabb kérdésköröknek, s mint ilyen, tankönyvnek
is alkalmas lehet. Ugyanakkor e tankönyv-jelleg még inkább kiteljesedne, ha
az amerikai tankönyvekben általában használt, a téma és a problémák jobb megjegyzését
és megértését segítő "keretes" anyagok jelennének meg az egyes fejezetekben
a témába vágó sztorikkal, érdekességekkel, médiatörténeti kuriózumokkal. (Pl.:
a könyvben, az amerikai bulvármédia kialakulásakor is röviden említett Joseph
Pulitzer és W. R. Hearst bulvárháborúja és Orson Welles Aranypolgár c.
filmjének kapcsolata. Forrást lásd alább.)
Mindemellett a szerző helyenként aránytalanul nagy, illetve kicsi hangsúlyt
ad témáknak. Az előbbire példa a rádiózás ki - és átalakulásának története,
különösképp annak fényében, hogy a mozgókép elődjét, a fotógráfiát 5-10 sorban
tárgyalja. Ennél is fájóbb, hogy az elmúlt évtized(ek) legnagyobb hatású változását
elindító médium, az internet csak jelzésszerűen jelenik meg a könyvben. Ezzel
nem is lenne probléma - hiszen óriási témáról van szó -, ám a szerző nem indokolja
meg azt, hogy miért csak jelzésszerűen foglalkozik a korábbi médiahasználati
szokásokat alapjaiban megváltoztató médiummal. Ehhez kapcsolódik a "civil
újságírás" megjelenése, és ennek a "hagyományos" újságírásra
gyakorolt hatása, amely teljesen említés nélkül maradt a könyvben.
Végezetül pedig kissé zavaró, hogy a könyv műfajilag egyenetlen: a szerző hol
tényszerűen foglalkozik a médiát érintő kérdésekkel, jelenségekkel, hol pedig
már-már publicisztikának is beillő módon véleményezi a kialakult - jellemzően
magyarországi - helyzetet. Ezzel sem lenne probléma, ha a tényszerű leírások
és publicisztika-jellegű írások - az angolszáz újságírói hagyományoknak megfelelően
- élesen el lennének választva egymástól. Ám minthogy ez elmaradt, így a szerző
maga is kissé az általa leírt újságíró-csapdába esett a tény és véleményműfajok
összekeverésével.
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
Bajomi-Lázár Péter: Média és társadalom, Budapest, 2006, Antenna Könyvek
The Battle Over Citizen Kane http://www.pbs.org/wgbh/amex/kane2/
Az összefoglalót készítette: Koltai Andrea
2007. november 26.