Kapitány Ágnes - Kapitány Gábor: A tömegkommunikáció szimbolikus üzenetei
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
Tömegkommunikáció elmélete
Az elmélet érvényességi területe
Tömegkommunikáció, írott
és elektronikus sajtó (tömegmédia), csoportkommunikáció, személyközi kommunikáció
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Magyarázó
A koncipiálásba bevont színterek
Személyközi-, csoport-
és tömegkommunikáció színterei, interperszonális kapcsolatok, család, közösségek,
társadalom. Az írott és nyomtatott média (sajtó).
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
Szociálpszichológia: a
kommunikáció során megvalósuló vagy kialakuló és azt befolyásoló szerepviselkedés,
játszmák, hierarchia, a kommunikációt meghatározó hatalmi viszonyok
Szociológia: a kommunikációs zárlat kialakulásának szociológiai hátterei, a
különböző kulturális szignálok viszonyainak elemzése
Nyelvészet: nyelvi viselkedés, nyelvhasználat
Politológia: a hatalom síkjainak tömegkommunikációs megnyilvánulásai, a politika
és tömegkommunikáció viszonya
Kommunikációelmélet: a tömegkommunikáció verbális, nonverbális és metakommunikációs
aspektusai, kódolás és dekódolás, a befolyásolás típusai
A koncipiálásba bevont dinamikák
A hatalom síkjai:
A kommunikációs helyzet létrejöttekor azonnal megkezdődik a résztvevők között
valamilyen erőrangsor kialakulása, ami a kommunikációban is jelzésre kerül.
Kulturálisan és történelmileg kialakult szabályai vannak annak, hogy ezek a
hatalmi viszonyok milyen módon nyilvánulnak meg viselkedésünkben és nyelvhasználatunkban.
Az erőnyilvánítás, agressziógesztusok megkülönböztetendők a hatalomkifejezés
eszközeitől.
A hivatalos kommunikátortól (tömegkommunikáció) ugyanakkor a közönség közvetítő
szerepet vár el ezért mellőznie kell a hatalomjelzések és az alárendelődés-jelzések
alkalmazását.
A kommunikációt meghatározó mögöttes hatalom a szellemi, gazdasági, rokoni,
kapcsolati, intézményes, referenciális hátteret jelenti.
Még inkább tetten érhető a kommunikációban a társadalmi státuson alapuló mögöttes
hatalom. A nyelvi elkülönülés (szókincs, szaknyelv, kiejtés, nyelvhasználat
stb.), a tartalmi utalások, királyi többes, szaknyelv használata, utalhat a
társadalmi státuszra. A nyelvi elkülönülést a különálló rétegnyelv, idegen nyelv
használata, a kiejtés is jelzi. Minél hierarchikusabb egy társadalom annál nagyobb
szerepe lehet a különböző rétegek nyelvhasználata közti különbségnek.
A kulturális-műveltségi blokkok
síkjai:
Az elitkultúra kommunikációja
a bennfentességre utalást, a kultúra folytonosságának biztosítását szolgálja.
Az elitkultúrában a művészeti alkotások a világ modellálói, a problémák leküzdésének
eszközei, szemlélete az éppen aktuálisnak elismert szemlélet.
A középkultúrához tartozók célja,
hogy maguk körül zárt egyértelműséget teremtsenek, amihez szervesen hozzátartozik
az idill szükséglete.
A kommunikációjuk egészét a (belső világ és külvilág) biztonságtörekvés, a közös
normák rendszeres visszaigazolása uralja.
A tömegkommunikáció csatornáit a legfontosabb információs csatornának tekinti,
a biztonságra törekvésnek ugyanis része a jól értesültség. Az idillre törekvést
pedig szintén kiszolgálja a tömegmédia. A tömegkommunikáció mindemellett képes
azokat a mintákat közvetíteni, amik a közép felemelkedéséhez adnak iránymutatást.
Az "alsó helyzetűek" kultúrája
a mindennapi létfenntartás és újratermelés köré szerveződik.
A tömegkommunikációs üzenetek rendszerint a csoport értelmezése után jut el
az egyénhez.
Nyelvezetüket az erős hatások jellemzik, a korlátozott kód (leegyszerűsítések),
nyelvi töredezettség, egyenes nyílt beszéd.
Számukra a tömegkommunikációs eszközök gyakorta civilizációs szimbólumok.
A világkép síkjai: a szappanopera és rajzfilm sajátosságait, szociológiai és kulturális hatását mutatja be.
A kódolás és dekódolás pluralizmusa:
A tömegkommunikációban a különböző befogadók különböző értelmezési kereteket
(frame) hoznak magukkal, ami meghatározza minden üzenet befogadását (dekódolását,
interpretálását) meghatározza.
Az azonos tények interpretáció a dekódolás lehetséges variációi.
Egy esemény értékelését (interpretálását) meghatározza, hogy szereplőinek milyen
szándékot tulajdonítunk, ennek megfelelően az egyes cselekményeket miből vezetjük
le, honnan indítjuk és hova futtatjuk (milyen következményekre számítunk).
A tömegkommunikációban a közlő a főszereplő. A közlők száma, neme, kora, öltözködése,
külseje, hogy mit mond el magáról akarva és akaratlan, a közlő környezete és
elhelyezése, a háttér, zenei és képi aláfestés, effektusok, kameraállás, nyelvezete.
Stílusa lehet tényközlő, barátságos, szenvtelenül hivatalos, érzelmes, patetikus,
irodalmi stb., de a stílus képes alakítani a tényt.
Kommunikációs zárlat: a tökéletlen,
részlegesen vagy teljesen megszakadt kommunikációt, melyben a lényeges vagy
szándékolt üzenetek nem jutnak el a másik félhez.
Kommunikációs zavar akkor jön létre ha, 1, az üzenet nem ér célba 2, nem az
jut el a címzetthez ami a közlő szándéka volt 3, vagy legalábbis nem minden
jut el belőle. A zaj, sokszor az üzenet részének tűnik ezért sérül a kommunikáció.
Befolyásolás, manipuláció: Manipulációról (mely megkülönböztetendő a minden
kommunikációban megvalósuló befolyásolási törekvésektől) olyan kommunikációs
helyzetben beszélhetünk, amikor a kommunikáció egyik résztvevőjének, a közlőnek
az a célja, hogy a befogadót rávegye valamire, de ezt nem nyílt közléssel teszi,
nem azt, nem csak azt vagy nem elsősorban azt mondja, ami közlése valódi célja,
hanem olyan implicit információkat rejt el a közleményében, amelyek a befogadó
ítéletét az ő céljainak irányába befolyásolják. Létezik valami mellett érvelő
és valami szemben hangulatot keltő manipuláció.
A sajtó hatalma: A sajtó
közreműködik a politikai és gazdasági manipulációban ugyanakkor képes leleplezni
is azt.
Részben a sajtón múlik, hogy milyen közleményeket ad tovább, így szűrő és erősítő
berendezésként működik. Hatalmának egyik fontos eleme normaközvetítő szerepe.
Hármas függelem jellemzi: a hatalomtól, a közönségtől és saját belső adottságaitól
függ, mégis képes mindegyiküket kontrollálni.
Szimbiózisban él a közvéleménnyel, abból és annak alapján válogat, annak jelzéseit
erősíti vagy tompítja. A tömegkommunikáció nagymértékben képes befolyásolni,
alakítani a befogadók véleményét, értékeik világképük alakulását.
Az elmélet-alkotás célja
A személyközi kommunikációtól
indulva, annak jellegzetességeit a tömegkommunikációnak megfeleltetve mutatja
be a tömegmédia működését, szereplőit, üzeneteinek (közleményeinek) fajtáit,
kódolásukat, dekódolásukat és hatásukat.
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
Szecskő Tamás: A tömegkommunikáció társadalmi hatásai. Bevezetés a tömegkommunikáció szociológiájába, Oktatáskutató Intézet Gondolat, 1994
Ogilvy, David: A reklámról, Park, 1990
Pléh Csaba-Síklaki István-Terestyéni Tamás: Nyelv, kommunikáció, celekvés I-II, Tankönyvkiadó, 1991
Luhmann, Niklas: Rendszerelmélet, fejlődéselmélet, kommunikációelmélet, Szociológiai füzetek, 42.1987
Horányi Özséb (szerk.): Kommunikáció I-II. KjK, 1977
Habermas, Jürgen: A társadalmi nyilvánosság szerkezetváltozása, Gondolat, 1971
Az összefoglalót készítette: Knapp Ádám,
2008. január 10.