Kapitány Ágnes - Kapitány Gábor: A tömegkommunikáció szimbolikus üzenetei
  
 
  Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
  Tömegkommunikáció elmélete
 
  Az elmélet érvényességi területe
  Tömegkommunikáció, írott 
  és elektronikus sajtó (tömegmédia), csoportkommunikáció, személyközi kommunikáció
 
  Az elmélet leíró vagy magyarázó?
  Magyarázó
 
  A koncipiálásba bevont színterek
  Személyközi-, csoport- 
  és tömegkommunikáció színterei, interperszonális kapcsolatok, család, közösségek, 
  társadalom. Az írott és nyomtatott média (sajtó).
 
  Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
  Szociálpszichológia: a 
  kommunikáció során megvalósuló vagy kialakuló és azt befolyásoló szerepviselkedés, 
  játszmák, hierarchia, a kommunikációt meghatározó hatalmi viszonyok
  Szociológia: a kommunikációs zárlat kialakulásának szociológiai hátterei, a 
  különböző kulturális szignálok viszonyainak elemzése
  Nyelvészet: nyelvi viselkedés, nyelvhasználat
  Politológia: a hatalom síkjainak tömegkommunikációs megnyilvánulásai, a politika 
  és tömegkommunikáció viszonya
  Kommunikációelmélet: a tömegkommunikáció verbális, nonverbális és metakommunikációs 
  aspektusai, kódolás és dekódolás, a befolyásolás típusai
 
  A koncipiálásba bevont dinamikák
  A hatalom síkjai: 
  A kommunikációs helyzet létrejöttekor azonnal megkezdődik a résztvevők között 
  valamilyen erőrangsor kialakulása, ami a kommunikációban is jelzésre kerül. 
  Kulturálisan és történelmileg kialakult szabályai vannak annak, hogy ezek a 
  hatalmi viszonyok milyen módon nyilvánulnak meg viselkedésünkben és nyelvhasználatunkban. 
  
  Az erőnyilvánítás, agressziógesztusok megkülönböztetendők a hatalomkifejezés 
  eszközeitől.
  A hivatalos kommunikátortól (tömegkommunikáció) ugyanakkor a közönség közvetítő 
  szerepet vár el ezért mellőznie kell a hatalomjelzések és az alárendelődés-jelzések 
  alkalmazását. 
  A kommunikációt meghatározó mögöttes hatalom a szellemi, gazdasági, rokoni, 
  kapcsolati, intézményes, referenciális hátteret jelenti.
  Még inkább tetten érhető a kommunikációban a társadalmi státuson alapuló mögöttes 
  hatalom. A nyelvi elkülönülés (szókincs, szaknyelv, kiejtés, nyelvhasználat 
  stb.), a tartalmi utalások, királyi többes, szaknyelv használata, utalhat a 
  társadalmi státuszra. A nyelvi elkülönülést a különálló rétegnyelv, idegen nyelv 
  használata, a kiejtés is jelzi. Minél hierarchikusabb egy társadalom annál nagyobb 
  szerepe lehet a különböző rétegek nyelvhasználata közti különbségnek. 
A kulturális-műveltségi blokkok 
  síkjai:
  Az elitkultúra kommunikációja 
  a bennfentességre utalást, a kultúra folytonosságának biztosítását szolgálja.
  Az elitkultúrában a művészeti alkotások a világ modellálói, a problémák leküzdésének 
  eszközei, szemlélete az éppen aktuálisnak elismert szemlélet.
A középkultúrához tartozók célja, 
  hogy maguk körül zárt egyértelműséget teremtsenek, amihez szervesen hozzátartozik 
  az idill szükséglete.
  A kommunikációjuk egészét a (belső világ és külvilág) biztonságtörekvés, a közös 
  normák rendszeres visszaigazolása uralja.
  A tömegkommunikáció csatornáit a legfontosabb információs csatornának tekinti, 
  a biztonságra törekvésnek ugyanis része a jól értesültség. Az idillre törekvést 
  pedig szintén kiszolgálja a tömegmédia. A tömegkommunikáció mindemellett képes 
  azokat a mintákat közvetíteni, amik a közép felemelkedéséhez adnak iránymutatást. 
  
Az "alsó helyzetűek" kultúrája 
  a mindennapi létfenntartás és újratermelés köré szerveződik.
  A tömegkommunikációs üzenetek rendszerint a csoport értelmezése után jut el 
  az egyénhez. 
  Nyelvezetüket az erős hatások jellemzik, a korlátozott kód (leegyszerűsítések), 
  nyelvi töredezettség, egyenes nyílt beszéd.
  Számukra a tömegkommunikációs eszközök gyakorta civilizációs szimbólumok. 
A világkép síkjai: a szappanopera és rajzfilm sajátosságait, szociológiai és kulturális hatását mutatja be.
A kódolás és dekódolás pluralizmusa: 
  A tömegkommunikációban a különböző befogadók különböző értelmezési kereteket 
  (frame) hoznak magukkal, ami meghatározza minden üzenet befogadását (dekódolását, 
  interpretálását) meghatározza.
  Az azonos tények interpretáció a dekódolás lehetséges variációi.
  Egy esemény értékelését (interpretálását) meghatározza, hogy szereplőinek milyen 
  szándékot tulajdonítunk, ennek megfelelően az egyes cselekményeket miből vezetjük 
  le, honnan indítjuk és hova futtatjuk (milyen következményekre számítunk). 
  A tömegkommunikációban a közlő a főszereplő. A közlők száma, neme, kora, öltözködése, 
  külseje, hogy mit mond el magáról akarva és akaratlan, a közlő környezete és 
  elhelyezése, a háttér, zenei és képi aláfestés, effektusok, kameraállás, nyelvezete. 
  Stílusa lehet tényközlő, barátságos, szenvtelenül hivatalos, érzelmes, patetikus, 
  irodalmi stb., de a stílus képes alakítani a tényt. 
Kommunikációs zárlat: a tökéletlen, 
  részlegesen vagy teljesen megszakadt kommunikációt, melyben a lényeges vagy 
  szándékolt üzenetek nem jutnak el a másik félhez.
  Kommunikációs zavar akkor jön létre ha, 1, az üzenet nem ér célba 2, nem az 
  jut el a címzetthez ami a közlő szándéka volt 3, vagy legalábbis nem minden 
  jut el belőle. A zaj, sokszor az üzenet részének tűnik ezért sérül a kommunikáció.
  Befolyásolás, manipuláció: Manipulációról (mely megkülönböztetendő a minden 
  kommunikációban megvalósuló befolyásolási törekvésektől) olyan kommunikációs 
  helyzetben beszélhetünk, amikor a kommunikáció egyik résztvevőjének, a közlőnek 
  az a célja, hogy a befogadót rávegye valamire, de ezt nem nyílt közléssel teszi, 
  nem azt, nem csak azt vagy nem elsősorban azt mondja, ami közlése valódi célja, 
  hanem olyan implicit információkat rejt el a közleményében, amelyek a befogadó 
  ítéletét az ő céljainak irányába befolyásolják. Létezik valami mellett érvelő 
  és valami szemben hangulatot keltő manipuláció.
A sajtó hatalma: A sajtó 
  közreműködik a politikai és gazdasági manipulációban ugyanakkor képes leleplezni 
  is azt. 
  Részben a sajtón múlik, hogy milyen közleményeket ad tovább, így szűrő és erősítő 
  berendezésként működik. Hatalmának egyik fontos eleme normaközvetítő szerepe. 
  Hármas függelem jellemzi: a hatalomtól, a közönségtől és saját belső adottságaitól 
  függ, mégis képes mindegyiküket kontrollálni. 
  Szimbiózisban él a közvéleménnyel, abból és annak alapján válogat, annak jelzéseit 
  erősíti vagy tompítja. A tömegkommunikáció nagymértékben képes befolyásolni, 
  alakítani a befogadók véleményét, értékeik világképük alakulását.
 
  Az elmélet-alkotás célja
  A személyközi kommunikációtól 
  indulva, annak jellegzetességeit a tömegkommunikációnak megfeleltetve mutatja 
  be a tömegmédia működését, szereplőit, üzeneteinek (közleményeinek) fajtáit, 
  kódolásukat, dekódolásukat és hatásukat. 
 
  Néhány fontosabb bibliográfiai tétel 
Szecskő Tamás: A tömegkommunikáció társadalmi hatásai. Bevezetés a tömegkommunikáció szociológiájába, Oktatáskutató Intézet Gondolat, 1994
Ogilvy, David: A reklámról, Park, 1990
Pléh Csaba-Síklaki István-Terestyéni Tamás: Nyelv, kommunikáció, celekvés I-II, Tankönyvkiadó, 1991
Luhmann, Niklas: Rendszerelmélet, fejlődéselmélet, kommunikációelmélet, Szociológiai füzetek, 42.1987
Horányi Özséb (szerk.): Kommunikáció I-II. KjK, 1977
Habermas, Jürgen: A társadalmi nyilvánosság szerkezetváltozása, Gondolat, 1971
 
  Az összefoglalót készítette: Knapp Ádám, 
  2008. január 10.