Rosengren Karl Erik: Kommunikáció
Az adott kommunikáció-elmélet
(elmélet-töredék) szokásos megnevezése
A kommunikáció. A kommunikáció behatárolhatósága, meghatározásai, jelensége,
diszciplínái, szintjei
Az elmélet érvényességi területe
- Kultúra ás társadalom, média és kommunikáció
- Belső kommunikáció
- Személyközi kommunikáció
- Szervezeti és társadalmi kommunikáció
- Tömegkommunikáció
- Kultúraközi kommunikáció
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Az elmélet alapvetően leíró, de magyarázatot is tartalmaz.
A koncipiálásba bevont funkciók
A társadalom- és természettudomány konfliktusában megjelenő
Az emberi kommunikáció tudományos, alapos és szisztematikus vizsgálata
A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
A könyv általánosságban a jelek és a szimbólumok útján történő kommunikáció,
pontosabban az emberi kommunikáció szisztematikus és tudományos vizsgálatával
foglalkozik. Alapvetően rendszerező könyv, melyben egységes szerkezetbe foglalja
a kommunikációkutatás állomásait, hogy véletlenül se essünk a "diszciplináris
csőlátás hibájába". A kutatás határterületei jól nyomon követhetők.
A szerző művében tudása rendszerezésére ösztökéli az olvasót, akinek meglévő
és nem szunnyadó szociológiai és pszichológiai alapismereteire épít, mint alapvetően
elméleti könyv, mégsem szűkölködik mindennapi életből vett példákban.
Rövid összefoglalás a könyvről:
Az egész életünk során tanulunk. Az új tudáshoz két eszköz kell: következtetés
és tapasztalat. Az értelmezéshez pedig fogalmakra van szükségünk. Ehhez különbséget
kell tennünk, vagyis konceptualizálnunk kell, meghatározásokra van szükségünk.
Minden meghatározás bizonyos dimenzióból érvényes. Ezeket a dimenziókat kombinálnunk
kell.
Összehasonlítja a természet- és társadalomtudományi megközelítéseket. Amíg a
társadalomtudományokban kifejezetten az emberre figyel, -a humánban a szándék
és következmény párosítását konceptualizálja, - addig a természettudományokban
az ok-okozat viszonyát feszegeti.
Amíg a természettudomány: empirikus adatok által hipotéziseket, elméleteket
ellenőriz, hogy még általánosabb elméletekhez jusson, addig a társadalomtudomány
nem ellenőrzi, inkább megérti, s a vágyakat, célokat szemléli. Melyek teljesülnek
be, melyek nem valósulnak meg.
A humán az embert, mint egyedet szemlél, akinek akarata, szándéka van - vagyis
Szubjektum - alany. A természettudomány egy objektum, melynek tárgya van, amelyet
külső, belső erők határoznak meg. "Be kell látnunk, hogy mindkettőre szükség
van."
A társadalmat a konfliktus és konszenzus vezérli. Mindkettőre szükség van a kiegyensúlyozott léthez. A társadalommal kapcsolatos fő megközelítések a radikális változás és a szabályozás. Radikális strukturalizmus, radikális humanizmus, funkcionalizmus, interpretatív megközelítés.
Az 1.4. fejezetben rövid történeti összefoglalót hoz a második világháborútól a 90-es évekig terjedő időszak társadalmi megközelítések változása tárgyában. Ma a szubjektivista és objektivista dimenzió mentén van vita, viszont elmosódott a jelentősége a konfliktus és konszenzus határoknak, inkább a szubjektivista és objektivista különbségekre figyelünk. A társadalomra jellemző mind a kettő: konfliktus és konszenzus. És minden egyén objektumként is és szubjektumként is viselkedik. A kommunikáció és politika kérdéskörével is foglalkozik.
A bölcsészet- és társadalomtudományok
tipológiája című alfejezetben az atom, molekula, sejt, szerv, organizmus, egyén,
csoport, társadalom sorozatból kiindulva jut el a mai tipológiáig, melyeket
intézményeknek nevez: gazdaság, vallás, jog, politika kultúra. Itt bejön egy
újabb dimenzió: a nyelv, és tömegkommunikáció, melyet szocializációnak hívunk.
Ebbe beletartozik a nevelés, képzés, oktatás. A szocializáció minden folyamata
kommunikáció révén történik.
A modern társadalomban 8 ágenssel számolunk: család, kortárs csoport, munkahelyi
közösség, iskolák, egyházak, törvényességért felelős hatóságok, tömegmozgalmak
és média. Ezek általában hierarchikusak: mindegyik kommunikáció és kontroll
segítségével működik.
A három dimenzió leegyszerűsítve:
Az ember és a természet interakciójából adódó öt szintet, az emberek által a
társadalmak építése során létrehozott intézményeket, a társadalmak folyamatos
fennmaradásának biztosítása céljából létrehozott intézményeket.
A szerző megállapítja, hogy a három dimenzió nem tartalmazza a teret és időt.
Végül kijelenti, hogy a kommunikációkutatás önálló diszciplináris rangot vívott
ki magának. A kommunikációtudomány három különböző felfogása: a szintek, intézmények
és a kommunikáció perspektívája
Elméletek és modellek a kommunikációkutatás irányzatában: használat- és élménykutatás, életmódkutatás a médiahasználattal összefüggésben, befogadáselemzés
További fejezetek
A személyközi kommunikáció
Csoportszerkezet
- A csoport kétféle vezetése:
- A differenciálódás és specializáció folyamatai
- Bales interakció-elemzési modellje
- Gyenge kötés
- Szervezetek, csoportok
Az elmélet háttérdiszciplinái
Szociológia, szociálpszichológia, "kommunikációtörténet", antropológia,
pszichológia, kémia, fizika, biológia
Készítette: Czékus Jób
2008. január 10.