Grant H. Kester.: Conversation Pieces, Community and Communication in Art
Grant H. Kester, a szociális művészet értelmezése terén rendkívül fontosnak tartott kötete a Conversation Pieces, Community and Communication in Art (Beszélgetések; kommunikáció és közösség a művészetben) 2004-ben jelent meg. Főleg a társadalmi kommunikáción alapuló, vitafolyamatokra koncentráló műalkotások elemzésére vállalkozik, ehhez alkalmanként kölcsön veszi Ian Hunter és Celia Larner angol művészektől a littoral arts fogalmát, illetve megalkotja saját definícióját a dialógusra épülő alkotás (dialogic art) fogalmának használatával.
Grant Kester elméletében tehát megalkotja a dialogikus művészet fogalmát. A könyv egyes részei leíró jellegűek, amelyeket magyarázó jellegű elemzések követnek. Elméletének tárgya a művészeti kommunikáció egy speciális formájára vonatkozik. Vizsgálata a művészetelmélet, művészettörténet tárgykörébe tartozik, de kommunikációelméleti és szociológiai elméletekre és fogalomrendszerre épít. Habermas elmélete a kommunikatív cselekvésről a magyarázat fontos pillére.
Vizsgálatának tárgyát Kester a könyv elején a következőképp jelöli meg: "Számos kortárs művész és művészcsoport éppen a különböző közösségek közti dialógus elősegítésében határozta meg tevékenységének lényegét. Ezek a művészek, elszakadva a tárgyalkotás hagyományaitól, performatív, folyamatalapú szemléletet tettek magukévá. Az angol Peter Dunn szavaival, aki többek között együttműködések és beszélgetések kreatív szervezésével foglalkozik, jócskán meghaladva a galéria vagy múzeum intézményes kereteit: ők inkább "kontextusszolgáltatók" (context providers), mint "tartalomszolgáltatók" (content providers)."
Első példája a Wochenklausur csoport
(Ausztria) egy 1994-es munkája, akik egy három órás hajókázás során, a Zürichi-tavon
kerekasztal-beszélgetést valósítottak meg zürichi politikusok, szex munkások,
újságírók és helyi aktivisták közt, hogy megvitassák a városban viszonylag nagy
számban élő, gyakran szinte hajléktalan heroinisták sorsát, akik közül sokan
váltak prostituáltakká. A csoport által megvalósított beavatkozásnak a hivatalos
keretek közül felszabadított vitán túl gyakorlati eredménye is volt, mégpedig
egy menedék létrehozása az érintett függők számára. "E művészek számára
a vendégház életre keltése önmagában kreatív aktus volt, "kézzelfogható
intervenció", amely során a műalkotás hagyományos anyagainak (pl. márvány,
vászon, vagy festék) helyét "társadalmi-politikai kapcsolatok" vették
át. A modernista művészet öröksége ebből a szemszögből nézve nem abban rejlik,
ahogyan az a tárgy formális helyzetével és állapotaival foglalkozik, hanem inkább
abban, ahogyan az esztétikai tapasztalat szembe képes szegülni a tudás konvencionális
felfogásával (pl. a szexmunkás mint a társadalom kitaszítottja) és rendszerével."
-írja Kester.
Egy másik művész, akinek munkáit példaként említi, Suzan Lacy, aki maga is számos
fontos szöveget írt a témában, tőle származik a New Genre Public Art kifejezés
is.
A dialóguson alapuló műveket Kester a neo-avantgard hagyományába illeszkedőnek
tartja, bár több olyan jellemzőjükre is rámutat, amelyek az avantgárddal ellentmondásban
állnak, sőt több olyan szerzőt vagy művészt is említ, akik elítélték volna azt
a megértésre és közérthetőségre törekvő álláspontot, amelyet az új irányzatok
képviselnek. Ezen műalkotások hagyományait ugyanakkor Kester a XX. század elejére
visszanyúlóan mutatja ki: "Ezek a projektek ugyan sokban eltérnek a modernista
művészet tárgyalapú hagyományától, azonban bizonyos kérdésekben osztoznak is
vele. Az 1930-as években a német dadaisták, mint Hannah Höch vagy John Heartfield,
kiemelték a képeket kontextusukból, a népszerű képeslapokból, és ezzel lehetővé
tették, hogy azok új, nem várt jelentésekkel bővüljenek a fotómontázs kompozíciós
terében való átrendeződés és egymás mellé helyeződés következtében. A Wochenklausur
sétahajókázós kerekasztal-beszélgetései ennek a technikának egy időbeni megfelelőjét
nyújtják azzal, hogy olyan teret nyitnak, ahol az emberek megszabadulhatnak
a rájuk nehezedő szerepektől és kötelezettségektől, új és előre nem látott módokon
lépve egymással kapcsolatba. Lacy érdeklődése a fiatalokról alkotott sztereotípiák
meghaladása iránt a századelő avantgárd művészeinek azon törekvéseire rezonál,
hogy szembeszálljanak az akadémikus művészet lohasztó reprezentációs hagyományával
és helyette felfedjék a környező világ tapasztalati valóságát. Gondoljunk csak
arra, milyen módokon próbálták megdönteni az impresszionisták a francia szalon
kliséktől zsúfolt neoklasszicizmusát azáltal, hogy egy megtestesült látomás
perceptuális hatásait ragadták meg."
Az általa bemutatatott kortárs projektek közötti hasonlóságok közül kiemeli a párbeszéd és véleménycsere alakításának igényét: "E különbségek ellenére közös ezekben a projektekben a dialógus és az eszmecsere kreatív előmozdításának fontossága. Bár nem ritka, hogy egy műalkotás párbeszédet indítson a nézők között, ez általában egy kész tárgyra való reakció. Ezekben a projektekben azonban a párbeszéd a műalkotás integráns részévé válik, amely ezáltal új keretet kap: aktív, generatív folyamattá alakul, ami elősegíti, hogy a rögzült identitás, a hivatalos diskurzus, és az elkerülhetetlen, elfogult politikai konfliktus korlátait áttörve beszélhessünk és gondolkodhassunk."
A párbeszéden túlmenően talán még inkább fontos hasonlóság az említett műalkotások között, hogy alapvető demokratikus értékekre kérdeznek rá, a politikai közösségek, társadalmi közösségek működésének feltételeire. Ilyen értelemben ideologikusak, hiszen a részvételt nem csak a művek létrehozásakor tekintik feltételnek, de alapvető jognak is, amit a gyakorlatban gyakran nem mindenki tud érvényre juttatni. A fő kérdések, amiket ezek a munkák általában felvetnek Kester számára a következők: Hogyan alkossunk kollektív vagy közösségi identitásokat anélkül, hogy bűnbakot csinálnánk azokból, akiket kihagyunk? Lehetséges-e kultúrák közötti párbeszédet kialakítani az egyéni beszélők egyedi identitásának feláldozása nélkül? Mit jelent a művész számára az önkifejezés biztonságának feladása az interszubjektív bevonódás rizikójáért?
Könyvében számos nemzetközi példát
elemez. Bár ezek mind sokak által ismert és elismert művészeti kezdeményezések,
mégis egyfajta kívülállás jellemzi őket: "Miközben ez a kollaboratív, párbeszéd-alapú
szemlélet mélyen és összetetten gyökerezik a művészet és kulturális aktivizmus
történetében, aktivisták és kollektívák újabb generációjának is táptalajául
szolgált. Ide tartozik többek között az Ala Plastica Buenos Airesben, a Superflex
Dániában, Maurice O'Connell Írországban a MuF Londonban, a Huit Facettes Szenegálban,
a Ne Pas Plier Párizsban, és a Temporary Services Chicagóban. Ez a munka, bár
kiterjedtségét tekintve globális, jórészt (bár nem teljesen) kívül esik a képzőművészeti
galériák és múzeumok, a kurátorok és műgyűjtők nemzetközi hálózatán ... Ami összefogja
a művészeknek és művészeti kollektíváknak ezt a kevert hálózatát, az egy sor
feltevés a művészet és a tágabb társadalmi és politikai világ kapcsolatáról,
és azon tudásformákról, amiket az esztétikai tapasztalat képes produkálni."
"... A "dialogikus" kifejezést fogom használni ezeknek a munkáknak
a jellemzésére. A dialogikus művészeti gyakorlat fogalma Mihail Bahtyin orosz
irodalomtudóstól ered, aki szerint a műalkotás tekinthető egyfajta párbeszédnek,
eltérő jelentések, értelmezések és nézőpontok gyűjtőhelyének."
A modern és posztmodern művészetben
Kester szerint általánosan elfogadott az a tétel, hogy a műalkotásnak meg kell
kérdőjeleznie közös diszkurzív konvencióinkat, miközben az esztétikumot következetesen
a domináns kulturális formáktól való eltérése alapján határozza meg. A dialógusra
épülő művészeti megközelítés sajátosságait e mellett a következőként definiálja:
"Fontos, hogy az esztétikum veszélyt jelent a rögzült kategóriarendszerekkel
és instrumentalizáló gondolkodásmódokkal szemben. Ugyanakkor, mint fentebb kifejtettem,
az a tendencia, hogy pusztán a műalkotás fizikai állapotában vagy formájában
keressük ezt a határozatlansági elvet, megakadályozza, hogy a performatív, kollaboratív
művészeti gyakorlat egy lényeges oldalát megragadjuk. Egy alternatív megközelítés
megkívánná, hogy lokalizáljuk a határozatlanság, a nyitott és felszabadító lehetőség
pillanatát, magát a kommunikációs folyamatot, amit a műalkotás katalizál. Ehhez
két fontos nézőpontváltásra van szükség. Először is szükségünk van a kommunikatív
élmény részletezőbb elbeszélésére, amely képes különbséget tenni a beszélő alanyok
identitására érzéketlen absztrakt, tárgyiasító beszédmód (amelyet olyan személyiségek
céloztak meg, mint Lyotard), és a kölcsönös nyitottságon alapuló dialogikus
eszmecsere között. Ez a különbségtétel aközött, amit Jürgen Habermas "instrumentális",
illetve amit "kommunikatív" racionalitásnak nevez, rendszerint elenyészik
a modern és posztmodern művészetelméletben. A másik fontos nézőpontváltás azt
igényli, hogy úgy értelmezzük a műalkotást, mint egy kommunikatív eszmecsere
folyamatát, és nem mint fizikai tárgyat. Ebben az értelmezésben a vizuális művészet
a színház állapotához kerül közel. Ám a WochenKlausur, Lacy, és mások munkái
annyiban performatívak, amennyiben a művész identitását olyannak látják, ami
nem rendelhető a színház hagyománya alá, illetve amennyiben ezek a munkák a
"performer" mint a műalkotás expresszív lókuszának a fogalmát veszik
alapul."
Későb Wolfgang Zinggl-től átveszi a következő jellemzést: "Ennek a fajta
művészetnek nincs szüksége [a művészre mint] prófétára vagy papra... Ellenkezőleg,
ez a fajta művészet a világ megváltoztatásában való részvétel lehetőségeivel
kapcsolatos reflexiókból, interszubjektív kommunikációból ered."
A dialogikus művészeti megközelítés
szempontjából rendkívül fontosnak tartja Jürgen Habermas elméleteit a kommunikatív
cselekvésről és a társadalmi nyilvánosságról: "Habermasnak az emberi identitásról
és a kommunikatív interakcióról írott munkája kifejezetten fontos. Megkülönbözteti
a kommunikáció "diszkurzív" formáit, amelyekben a materiális és társadalmi
különbségek (úgymint hatalom, erőforrások és autoritás) zárójelbe kerülnek,
és a beszélők pusztán a magasabb szintű érvelés meggyőzőerejére támaszkodnak,
a kommunikáció instrumentálisabb vagy hierarchikusabb formáitól. ... Az interakció
önreflexív, jóllehet időigényes formáinak célja nem az, hogy egyetemesen érvényes
döntéseket eredményezzenek, hanem egyszerűen az, hogy átmeneti egyetértésre
juttassák egy adott közösség tagjait (ami a döntéshozás szükséges előfeltétele)
olyankor, amikor a normális társadalmi vagy politikai konszenzus csődöt mond..."
A társadalom- és kommunikációelméleti párhuzam segítséget adhat a Kester által
kiemelt kortárs művészeti projektek megértéséhez: "Korántsem szeretném
azt sugallni, hogy az általam felvázolt dialogikus projektek Habermas diskurzuselméletét
illusztrálják, azt azonban hiszem, hogy az elmélet része lehet egy nagyobb analitikus
rendszernek. Először is, Habermasnak arról az identitásról alkotott fogalma,
amelyet a társadalmi és diszkurzív interakció hoz létre és formál, segíthet
megérteni azt a pozíciót, amibe Willatshoz és a WochenKlausur tagjaihoz hasonló
személyiségek helyezkedtek."
"A dialogikus esztétika merőben más képet rajzol a művészről. Olyat, amelyet
nyitottság, hallgatás jellemez ... és hajlandóság a függő pozíció, a nézővel vagy
művésztárssal szembeni interszubjektív sebezhetőség elfogadására."
"Habermas diszkurzív interakció-fogalma azt sugallja, hogy két alapvető
különbség van az esztétikai kifejezés dialogikus és konvencionális modellje
között. Az első különbség az egyetemesség kérdéséhez kapcsolódik."
"Ami a dialogikus esztétikát illeti, az nem állítja magáról, hogy ilyen
jellegű univerzális vagy objektív alapokat kínálna vagy igényelne. Inkább a
lokális konszenzuális tudás előidézésén alapul, amely csak ideiglenesen megkötő,
és inkább a kollektív interakció szintjén létezik."
Habermasnak a társadalmi nyilvánosságról és a társadalmi kommunikációról alkotott
elméleteit részben igazolják, sok esetben viszont megkérdőjelezik a diskurzuson
alapuló kritikai művészeti projektek. A projektek folyamatában gyakran a Habermas
által ideálisnak tekintett kommunikációs helyzetek megvalósulását akadályozó,
illetve azokat befolyásoló tényezők válhatnak láthatóvá.
Bibliográfiai adatok:
Kester, Grant H.: Conversation Pieces, Community and Communication in Art; University of California Press, 2004. ISBN 0520238397
Egyéb írások:
Kester, Grant H.: Another turn. Artforum International May/ 2006
LeisureArts: http://leisurearts.blogspot.com/2006/04/claire-bishop-aestheticethical.html
http://digitalarts.ucsd.edu/~gkester
Kester-től magyarul olvasható Erhardt Miklós fordításában és előszavával Szépségkúra című cikke: http://exindex.hu/index.php?l=hu&page=3&id=246
Grant H. Kester művészettörténész, kritikus, kutatási területe a szociálisan elkötelezett művészet (socially-engaged art practice), az amerikai reform mozgalmak vizuális kultúrája, és egyéb művészetelméleti kérdések. A Maryland Institute, College of Art-on szerzett BFA diplomát fotográfiából, majd a University of Rochester vizuális és kulturális művészetek programján MA, később PhD diplomát. Doktori disszertációjában a 18. sz.-i angol kultúra esztétika- és politikafilozófiájának összefüggéseit vizsgálta. 1990 és 1996 között az Afterimage, a Visual Studies Workshop kiadásában megjelenő vizuális- és médiaművészeti folyóirat szerkesztője. Jelenleg a UCSD-n tanít és kutat.
Az összefoglalót készítette: Bálint Mónika
2007. december 3.