DONALD, Merlin: Az emberi gondolkodás eredete
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
Hivatkozásokban leggyakrabban az ún. 'kognitív evolúció' elméleteként szerepel.
Az elmélet érvényességi területe
Archeológiai és neuropszichológiai tények és töredékek segítségével következtet
gondolkodási struktúrákra, kommunikációs modellekre, végsősoron pedig - és előbbiek
alapján - az egyes korok kultúrájára.
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
Az elmélet kommunikáció - típusai a kognitív tudomány általános terminológiája
alapján kerülnek leírásra. Így a kommunikációt a gondolkodással hozza összefüggésbe,
és kommunikatív - ként a külső reprezentációkra tekint. Az elmélet e külső reprezentációk
használatának módja szerint tárgyalja az egyes kommunikációs rendszereket.
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Az elmélet a feltalált bizonyítékok alapján leírja egy-egy kor emberének neurofiziológiai
és tágabb értelemben vett szomatikus felépítését, majd az ezen emberek által
létrehozott közösségek kulturális maradványait írja le. Ezekből a leírásokból
magyarázó elméletet állít elő azáltal, hogy a gondolkodás és a kommunikáció
modelljét alkotja meg az előzetesen leírt maradványok alapján.
A koncipiálásba bevont funkciók
A legfőbb funkciót az elmélet a belső reprezentációk külsővé tételében látja.
Így az elmélet tekinthető úgy is, mint amely a belső reprezentációs növekménynek
tekintett kérgi fejlődésnek (és a vele együtt, de következményként változó szomatikus
változások ) megfelelteti a külső reprezentációk (exoszomatikusnak tekintett
tudások) hasonló fejlődését. Az, hogy ez, mint fő funkció van koncipiálva, rámutat
az elmélet evolutív szemléletére, így ebben nem különbözik más evolúciós alapon
elgondolt modelltől.
A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
Az elmélet - koronként - tartalmaz egyrészt egy mikrostruktúrát, melynek szerkezeti
egységei megfelelnek a kognitív pszichológia unitjainak; vagyis szomatikus szerveződések
(különös tekintettel az enkefalizációra és a különböző memória - modulokra),
belső reprezentációk (például: észleletek) és mentális műveletek (ileltve ezek
jellege, mint például a generativitás vagy a szándékosság). Ugyanakkor koronként
makrostruktúrákat is alkalmaz, melyek viszont a kognitív tudomány társadalom-elméleti
modelljeit követve külső reprezentációkkal (illetve: externalizált belső reprezentációkkal)
és ezek működtetésével, vagyis kommunikációkkal dolgoznak. Ezeket egyfelől
mint percepciókat, másfelől mint aktusokat koncipiálja.
A koncipiálásba bevont színterek
Az elmélet a színtereket temporális értelemben különbözteti meg. Így
a kognitív evolúció elméletének színterei a következők:
1. az epizodikus kultúra
2. a mimetikus kultúra
3. a mitikus kultúra
4. az elméleti kultúra
5. a teoretikus kultúra
6. a jelenkor és a hibrid modern elme
A koncipiálásba bevont dinamikák
Az evolutív attitűdnek megfelelően a dinamika mindig valamely utóbb megjelent
genuinitás visszakövetkeztetése. Ez a folyamat átmenetekkel dolgozik, és minden
átmenetet valamely magasabbrendű szerveződésbe való átmenetként diszkutál, legyen
az szomatikus (mint az enkefalizáció), vagy kulturális/kommunikációs. Az elmélet
szerint a kortikális szerveződés következményeképp alakulnak ki azok a reprezentációs
formák, amelyek egy fejlettebb kommunikációs rendszer működését, és fejlettebb
kultúrát tesznek lehetővé (noha arról nem szól a fáma, hogy ezt a 'fejlettséget'
hogyan is kellene értenünk). E dinamikának vannak kvantitatív, vagyis memóriabővítményként
értelmezhető aspektusai, valamint kvalitatív, genuin szerveződéseket eredményező
következményei. Ugyanakkor az elme plaszticitására hivatkozva ennek fordítottját
is megfogalmazza, ti.: hogy a kognitív struktúrák visszahatnak a központi idegrendszer
végső szerveződésére.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
Mint evolúciós elmélet, a biológiát tekintve az evolúciós biológiával, a pszichológiát
tekintve az evolúciós pszichológiával/fejlődéslélektannal, társadalomtudományi
alapon a Dawkins/Dennett mémelmélettel és végső soron Sperberrel is kapcsolatba
hozható, bár a szerző állítása szerint sajátos és egyéni hipotézis felállítására
törekszik.
Mint kognitív tudomány-beli elmélet, főként a KT-ből hozott terminusokkal dolgozik,
és - amit le sem tagadhatna, - e fogalmak KT-beli értelmezését veszi
alapul.
Az elmélet-alkotás célja
Egy olyan kognitív-evolúciós híd megalkotása, amely az emberszabásúaktól
a mai modern ember elméjéhez és kultúrájához vezet.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
Kognitív tudomány.
Az elmélet háttérdiszciplinái
A KT szokásos diszciplinái, különösképpen: a neurológia, klinikai neuropszichológia,
régészet, antropológia, reprezentációelméletek, computer science, nyelvészet,
logika.
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
DONALD, Merlin: Az Emberi Gondolkodás Eredete. Osiris, Budapest, 2001, (Hungarian translation by Eszter Kárpáti, edited by Csaba Pléh)
DONALD, Merlin: A Mind So Rare. The Evolution of Human Consciousness, WW Norton, 2001.
A szerző számos cikke megtalálható (és: ingyen megolvasható) honlapján:
http://www.case.edu/artsci/cogs/donald.html
Az összefoglalót készítette: Demeter Márton,
2008. január 5.