Csáky Móric: Az operett ideológiája és a bécsi moderség
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
A Monarchia kori társadalmi-gazdasági-politikai változásaira az emberek válaszként
a művészetekben kerestek menedéket. A szórakoztató színház a városi kultúra
fontos elemévé vált, ez a fórum nyújtotta azt a lehetőséget, hogy elmenekülhessenek
a mindennapok gondjai elől. Az operett egy eszköz volt arra, hogy a kommunikációt
mint belső mentális állapotot külsővé tehessék, a szerzők egyrészről megpróbálták
a művekben az adott kor hangulatát, vagy annak ironikus felhangját megmutatni,
és a közönséggel állandó együttműködésben a kor emberének a vágyait, álmait
félelmeit tárták fel. Természetesen tudás átadó, befolyásoló, magatartás szervező,
reprezentáló funkcióval is bírt ez a "nyelvi forma".
Az elmélet érvényességi területe
A kommunikáció szociológiája
Társadalomtörténet
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
Személyközi kommunikáció
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Leíró
A koncipiálásba bevont funkciók
Intraperszonális kommunikációs szinten: értékek megerősítése; az én és az éntudat
kialakítása; információk, üzenetek keresése, befogadása, feldolgozása; másokkal
való összehasonlítás;
Interperszonális kommunikációs szinten: a különbségek és a hasonlóságok meghatározása;
Csoporton belüli kommunikáció: csoportidentitás kifejezése; közös normák és
értékek kialakítása; kapcsolatteremtés, feszültség levezetése a szórakozásban;
Intézményi szervezeti hálózati kommunikáció: szimbólumok elsajátítása, használata,
teremtése; a szolidaritás, a kötödés, az integráció erősítése; összetartozás
kifejezése;
Társadalmi kommunikáció (az állam, a nemzet az ország szintjén): belső változások,
konfliktusok figyelése; konfliktusok kerülése, csökkentése-növelése (a szabadságharc
leverése után); nemzeti imázs sugárzása;
A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
Milyen célokat követtek az operettek és szerzőik a maguk (szövegkönyv formájában
megnyilatkozó) irodalmi és zenei kifejezésmódjukkal, és ezek hogyan illeszkedtek
abba a konkrét irodalmi-zenei kontextusba, amelyből végső soron származtak
Milyen szerep jutott az operettnek a XIX. század végére és a XX. század elejére
jellemző társadalmi-gazdasági átalakulásban
A bécsi operettre jellemző sajátos jegyek kimutatása és magyarázatai
"Kontextusba való visszahelyezés", ezt a kulturális jelenséget, művet,
nemcsak műközpontúan elemezzük, hanem egész társadalmi-kulturális kontextus
segítségével.
A koncipiálásba bevont színterek
a társadalmi-kulturális összefüggések vizsgálata
Kommunikációs aktusok: közvetlen (orális) és mediatizált (írásbeliségen nyugvó)
kommunikáció
A koncipiálásba bevont dinamikák
A bécsi operett létrejöttében egyrészről a modernizáció játszott szerepet (például
az iparosodásnak) köszönhetően, amellyel együtt járt a társadalom differenciálódása,
ennek következménye pedig a kollektív és az egyéni elbizonytalanodás (identitásválság)
lett. Ezen felül még tekintetbe kell venni az árukínálat felgyorsult gyarapodását,
amely bizonyos jólétet, ugyanakkor hasonló mértékben elbizonytalanodást is okozott.
Másrészről a bécsi operett válasz volt a Monarchia különleges etnikai-kulturális
helyzetére: Közép-Európa városainak lakossága hihetetlen gyorsasággal növekedett
a környező régiókból származók beáramlásával, akiket nagy etnikai, nyelvi és
kulturális heterogenitás jellemzett. Így tehát a bécsi operett egyik ismertetőjegyének
a különböző zenei és tartalmi (irodalmi) kódok recepcióját tekinthetjük, amely
kódok megtalálhatók ezen városok lakóinak kulturális arzenáljában. A bécsi operett
plurális kifejezésmódja a befogadók szempontjából is szükséges volt: a különböző
etnikai-kulturális tartományokból származók olyan mértékben tudtak vele azonosulni,
amilyen mértékben az egyes zenei és tartalmi részeket egyből megértették, a
zenei és a tartalmi kódokat azonosítani tudták, és ezeknek az elemeknek a befogadásával
egyidejűleg a számukra egyelőre idegen zenei és tartalmi kódokat is átvették.
Harmadrészről fontos figyelembe venni, a bécsi operett és a bécsi modernség
kapcsolatát és a képviselőiknél megmutatkozó kontinuitást, erre utalnak az utólagos
kultúraelméleti megfontolások is, melyek a bécsi modernségben a posztmodern
létállapotnak, a tudat töredékességének, következésképpen a kijelentések többértelműségét
vélik felfedezni, és ezáltal felhívják a figyelmet a modern és a posztmodern
közötti belső állapot összefüggésekre.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
Az elmélet szoros kapcsolatban van a ''kulturális emlékezet" ( Jan Assman),
"kitalált hagyomány" (Eric Hobsbawn) és a történeti antropológia kutatással.
A "nyelv-játék" elmélet (Wittgenstein) és tágabb értelemben a nyelvfilozófiával
is kapcsolatban van, "szöveg befogadás"(Roger Chartier) irodalomszociológiai
megközelítésére is épít a kutatás.
Az elmélet-alkotás célja
Csáky számára az operett olyan
reprezentatív műfaj, amely művészileg talán a legadekvátabb módon fejezi ki
a többnemzetiségű állam társadalmi viszonyait, antropológiáját és a birodalom
polgárainak a társadalomhoz és az államhoz való viszonyát.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
Kultúrakutatás
Irodalomtörténet
Társadalomfilozófia
Nyelvfilozófia
Színháztörténet
Zenetörténet
Az elmélet háttérdiszciplinái
Irodalomtörténet
Szociológia
Kultúrakutatás
Nyelvfilozófia
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
Történeti antropológia kutatások
Csáky Móric: Az operett ideológiája és a bécsi modernség. Budapest, 1999,
Európa Kiadó, 344 p.
Az összefoglalót készítette: Körtesi Gyopár,
2008. január