Philippe Breton: A manipulált beszéd
Helikon Kiadó, 2000
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése:
társadalmi kommunkáció, média kommunikáció
Az elmélet érvényességi területe:
szociológia, társadalmi kommunikáció, médiakommunikáció
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa:
társadalmi és médiakommunikáció
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
leíró és magyarázó
A koncipiálásba bevont funkciók:
a társadalmi és médiakommunikációban jelenlévő manipiláció fogalmát és annak
megjelenési formáit tárgyalja a szerző. Három lépésben tisztázza azt, hogy mit
értünk manipuláción történelmi távlatokban és milyen színtereken jelenik meg
alkalmazása; miben hozott nagy változást a XX. század (az új ideológiák és új
technológiák által) ezen a téren; hogyan lehetne védekezni ellene (a probléma
felismerésének feltételei).
A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek:
tézisének kifejtésésre a szerző számtalan példát hoz, de lényegében két, mindenki
számára megragadható mindennapi tényt, eseményt emel ki: egyfelelől a francia
szélső jobb, Front National (FN) beszédeit, másrészt a reklámvilág mindent elözönlő
tényét, kiváltképpen a dohányzás erre vonatkozó pro és kontra érveit szembeállítva
egymással.
A koncipiálásba bevont színterek, dinamikák:
Philippe Breton abból az alapelgondolásból indul ki, hogy az ember az egyedüli
"hazug állat", abban az értelemben, ahogyan infomációkat ad le és
fogad be. Az állatok mindig azt teszik, amit kinyilvánítanak, a gépek pedig
a maguk módján informálnak. Az emberek közti kommunikációs jelenség azonban
nagy változatosságot mutat. Ezen belül is kiemelt szerepet kapnak olyan, elsősorban
a nyelvhez kötődő kommunikációs formák, amelyeket fontos meegkülönböztetnünk
egymástól. Ide tartozik a befolyásolás, a meggyőzés, a csábítás, az érvelés
és nem utolsó sorban a manipulálás. Az igazi kérdés Breton számára úgy
tevődik fel, hogy mivel az érvelő egyfajta hatalamat gyakorol beszélgetőpartnere
fölött, "hol a határ az érvelés, azaz a másik tiszteletben tartása
és a manipuláció között, amely megfosztja szabadságától a hallgatóságot...".
Ez utóbbi ugyanis kényszerítő erővel hat, hogy elfogadtassa magát és így átvételre
kötelezi a hallgatót. A manipuláció (történelmileg vizsgálható), hogy mindig
részét képezte a mindenkori, főként totalitárius hatalomgyakorlásnak. Amikor
a manipuláció egy intézmény oldalán működésbe lép, akkor folyamatosan "elrejtőzik"
pozítiv gondolatok vagy nemesi cselekedetek mögé. Láthatatlanná válik olyannyira,
hogy csak retrospektív módon leszünk képesek évek múltán felfedezni. Ha elfogadjuk
azt az általános retorikai állítást, miszerint minden kommunikációs aktus a
meggyőzés aktusa is egyben, akkor a manipuláció kapcsán úgy merül fel a kérdés,
hogy melyek a legitim vagy illegitim kommunikációs módszerek?
Mi a manipuláció?
Olyan stratégián alapuló kommunikációs aktus, mely csak akkor működik, ha üzenete
megfelelő módon rejtve (masquée) marad a befogadó előtt. (Pl. az apa aki arra
kéri gyerekét, hogy szaladjon le a sarki üzletbe cigarettáért, noha tudja, hogy
az zárva van és fiának jóval messzebbre kell elmennie a következőig).
Ha a befogadó bizonyos ellenállást tanúsít a meggyőzéskor, akkor egyfajta pszichlógiai
erőszakot gyakorol rá az üzenet közlője.
ha az üzenet közlője időben azonosítja az ellenállást és tudatosan beépíti azt
rejtett üzenetébe.
Breton a görög demokrácia létrejöttét
emeli ki, mint a "meggyőzés" művészetének megjelenését a történelem
színpadán, azáltal, hogy az egyesek közti személyes "leszámolás"-ról
(vendetta) a felek lemondtak és egy harmadik fél kezébe került át a bíráskodás.
Attól kezdve az érvelés és meggyőzés előtérbe került. Így az erőszak, ami személyek
közt fennmaradhatott a nyilvánosság szintjén, az a manipulált beszédre szorult
vissza. Ezt a módszert később átvette és jogrendszerébe építette a római birodalom,
de egészen a múlt század közepéig minden totalitárius rendszer hatalmi gépezete
ezt alkalmazta. Napjainkban ez a színtér megváltozott, sokkal kifinomultabb
és mégkevésbé látható (főként a modern technológiai eszközök által), de az emberek
tudatosságának a megnyerése, formálása, kisajátítása továbbra is a nagy ideológiák
(liberalizmus, vallási integralizmus, nacionalizmus stb.) célpontja. Ebben a
vállalkozásban fontos szerepet játszik a reklám, mely úgy a politikai, mint
a gazdasági manipulációk eszköze, legyen az egy jó, humanitárius aktus elindítója
vagy egy termék eladásának ügynöke.
Breton igazi kérdése az, hogy hogyan lehet ezeket a manipulációkat úgy tetten
érni kommunikációs alapon, hogy ne kelljen őket mindenképp etikai alapon (és
ezáltal egyoldalúan) felismerni és megítélni? Szerinte ehhez előbb meg kell
nézni, hogy ma milyen formákban folyik a kommunikáció és ez a szakasodás által
nagyon részletes odafigyelést és ismeretet tételez fel. Könyvében részletesen
kifejti és példák sokaságával támasztja alá, ahogyan ezek a manipulációs fogások
ma megjelennek:
az érzelmekhez szóló felhívás (esztétikai előnyök fedezik a gyenge tartalmat)
azonosság alapján kötődés (híres emberek jelennek meg a termékeken)
politikai demagógia (a jelölt mindig azt mondja amit a választó épp hallani akar)
a tekintély alapján működő megtévesztés (Saddam Hussein kapcsolata az Al Qaida-val)
fúzionális hatás (a folyamatos ismétlés azt a látszatot kelti, mintha a dolog meg lett volna valaha is magyarázva, pedig csak az ismétlés sokasága adja azt az illúziót)
hipnózis és szinkronizáció (pl. a neurolingvisztikai eredményeinek tudatos felhasználása a célra)
kognitív manipuláció (félreinformálni vagy csúsztatni a tartalmon)
szándékosan kreált és fenntartott globális elemek hangsúlyozása (terrorizmus, bevándorlók veszélyére való utalás, akár a nemzetiség megnevezése, akár a bőrszín említése által).
Az elmúlt 50 évben két olyan szinten
érhető tetten a manipuláció, ahol a lakosság szinte semmiféle ellenállást nem
tanúsított: a) a fogyasztás (reklámok következményeképp) és b) az individualizmus
tömegjelenséggé emelkedése révén (társadalmi elkülönülés, deszinkronizáció,
fúziós kötődés stb.). Az emberek többsége pedig azért tehetetlen ezzekkel szemben,
mert "gyenge bennük az ellenállás". A mai ember nem ismeri a meggyőzés
kultúráját úgy, ahogy azt 2000 éven keresztül az egyetemeken és iskolákban oktaták.
Nincs etikai értékítélet arra vonatkozóan se, hogy milyen eszközöket használunk
és azok használatának milyen következményei lehetnek, valamint a felelősség
alól mentesítő munkamegosztás és a munkák széttagolódása nem engedi
egyben látni a kezdetet és végső eredményt ugyanannak az embernek vagy csoportnak.
Mit lehet tenni? El kell sajátítani a dekódolást azáltal, hogy megteremtjük
az üzenetek elemzésének a kultúráját: úgy válni befolyásolhatatlanná, hogy közben
nyitottak vagyunk a többiek felé. Gyakorolni az egyéni felelősséget elsősorban
önmagunkkal szemben és a mi beszédünkre alkalmazva.
A demokrácia alapja: a szólásszabadsága, a közlés szabadsága s a befogadás szabadsága.
Ez utóbbi az, amit leginkább figyelmen kívül hagynak a politikai és gazdasági
manipulátorok Breton szerint. Sürgeti egy új retorika megszületését, amelyben
újra szerepet kap az (arisztotelészi) érvelő meggyőzés és az annak megfelelő
technikák kultúrjának a megteremtése.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstruckiókkal:
Breton figyelmeztetése korunk manipulációs eszközeinek a tettenérésére sok szempontból
hasonlít a szociáletika törekvéseihez, mely szintén arra szolgál, hogy az embert
formálja és informálja azokról a veszélyekről, melyek a társadalom részéről
érintik őt, ugyanakkor felhívja a figyelmet az emberi jogokra és méltóságra,
mely gazdasági jövedelemtől függetlenül és minden pártpolitikai hovátartozástól
mentesen minden ember sajátja. Ez kell hogy bátorítson bennünket arra, hogy
a manipulátorok és eszközeik fölött lehetőségünk legyen mint egyéneknek és közösségnek
értékítéletet alkotni.
Az elmélet alkalmazási terepe:
szervezetek, oktatási-nevelési intézmények stb.
Az elmélet háttérdiszciplinái:
szociológia, társadalmi kommunikáció, retorika, jogfilozófia stb.
Az összefoglalót készítette: Kovács Lajos,
2008. január 10.