Gianpietro Mazzoleni: Politikai kommunikáció
Osiris Kiadó, Budapest,
2002
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
A kötetben tárgyalt anyag a politikai kommunikáció meghatározott fogalma köré
rendeződik..
Az elmélet érvényességi területe
Politikai kommunikáció, nyelv és politikai kommunikáció, politikai szimbolika,
politikai retorika, tömmegkommunikáció.
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
A szerző a politikai kommunikációt a polisz három főszereplője közötti interakció
következményeként értelmezi, ahol a három szereplő. a politikai rendszer, a
tömegkommunikáció rendszere és az állampolgár-választópolgár.
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Az elmélet magyarázó, ismertető jellegű.
A koncipiálásba bevont funkciók
Nyelvi kifejezésmódok, ezek szertartásai és szimbólumai.
A koncipiálásba bevont szerkezetek, illetőleg szerkezeti egységek
A média és a politika interakciójának modelljei és hatásai:
1. Interakciós modellek: paraméterek és dimenziók
2. A modellek
3. A mediatizáció következményei a politikai rendszerben
A koncipiálásba bevont színterek
1. A választási kommunikáció és a politikai kommunikáció
2. A pártok és a jelöltek választási kampánya
3.A politikai-választási marketingkommunikáció
4. A televízió és a választási hirdetés
A koncipiálásba bevont dinamikák
A szerző bemutatja azokat a legújabb empírikus eredményeket, amelyek kommunikációs
szempontból vizsgálják, hogyan is formálódnak a politikai irányzatok, hogyan
alakulnak ki a választási döntések, mi a közvélemény szerepe a politikai folyamatok
alakulásában.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
Habermas nyilvánosságfogalama normatív ideáltípus és a különböző történelmi
események olyan modellálása, amelyet sok kritika ért a valóságnak való meg nem
felellése miatt, mivel egy olyan tájékozott, kritikus és a politikai életben
aktívan részt vevő közönség meglétét feltételezte, amely az 1700-as évek végén
nem létezett, és ma sem létezik, azért a fogalom heurisztikus eszközként érvényes
marad.
Az elmélet-alkotás célja
A szerző célja az, hogy érthetővé tegye a modern politikai kommunikáció témaköreiről
szóló viták fogalmait és szóhasználatát..
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
Politikatudomány.
Az elmélet háttérdiszciplínái
Kommunikációszociológia, szociálpszichológia, nyelvtudomány.
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
Lippmann, W.: Public Opinion.
New York, 1922, Macmillan.
Habermas, J.: A társadalmi nyilvánosság szerkezetváltozása. Századvég-Gondolat,
Budapest, 1993.
Az összefoglalót készítette: Németh Mihály
2007. június 6.