Reflexió Rácz Judit írásához
Freddie
Strasser - Paul Randolph: Mediáció. A konfliktusmegoldás lélektani aspektusai
Nyitott Könyv, Budapest
2005.
Rácz Judit elemzését megfelelőnek és kellően alaposnak tartom, így csupán rövid megjegyzéseket, kiegészítéseket fűzök írásához.
1.
A "mediáció egyenrangú, non-direktív kapcsolat ügyfelek és mediátor között,
amely elsősorban a bizalmon alapszik és az érdekek és igények felderítése alapján
mindenki számára megfelelő megoldást segít elő."
A mondat Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa című részben
olvasható. A non-direktív kapcsolat fogalommal nem értek egyet. Amennyiben a
könyvben szó szerint így olvasható, akkor sem. Bár Rogers ragaszkodott ahhoz,
hogy a non-direktív módszer minden interperszonális kapcsolatban alkalmazható,
úgy vélem, a mediáció során nincs lehetősége a mediátornak arra, hogy olyan
(rogersi értelemben vett non-direktív) kapcsolatot alakítson ki megbízójával,
amely képessé teszi őt arra, hogy saját személyisége fejlődésére használja.
Rogers igyekszik távol tartani magát attól a gondolattól, hogy bármiben is megváltoztassa
a másik személyt, hogy számára változási, fejlődési irányt és sebességet szabjon.
Ideája szerint, ha a kliens talál valakit, aki elfogadja őt (ez lehet a terapeuta),
aki figyel rá, akkor maga is képes lesz arra, hogy figyeljen belső hangjaira
és elfogadja önmagát. (Természetesen egy hosszú folyamat során.) A mediáció
során mindezzel szemben nagyon is direktívnek kell lennie a mediátornak, hiszen
egy konkrét, előre jól megtervezett, csaknem "előírt" folyamaton kell
végigvinnie a feleket. Rogersnél nincs napirend, nincsenek kötelező témák, nélkülözhetetlen
kérdések ettől válik non-direktívvé módszere. A közvetítés során azonban létezik
egy forgatókönyv, amely a közvetítés keretét adja, s amelynek alapjaihoz a siker
érdekében ragaszkodnia kell a mediátornak. (bemutatkozás, nyitóbeszéd, megszakítás
nélküli idő, külön megbeszélés a felekkel, ha szükséges, közös megbeszélések,
megállapodás)
2.
"A könyv itt megidézi az üzleti tárgyalás egyik klasszikusát, Fischer és
Ury Getting to Yes című könyvét, amit jól tesz, mert a két terület természetesen
igen közel áll egymáshoz."
Nem csupán közel áll a két terület egymáshoz, hanem, ahogy én tudom, a mediáció
a Fischer és Ury által kidolgozott és Getting to Yes című könyvben közzétett
elvkövető tárgyalásra épül, azt veszi alapul: a pozíciók mögötti érdekeket feltárni,
az érdekek mentén megkötni a megállapodást.
3.
"A könyv fordítása gyakorlatilag ennyiben foglalható össze: botrányos."
Egyetértek a megállapítással. Ami engem meglepett az a pszichológiai stratégiák
című fejezet. A kudarckerülés és a kockázatvállalás témájáról írva Tversky és
Kahneman kísérletét ismertetik a szerzők. Az első kísérletben a fordítás szerint:
"A félnek 50 fonttal tartozik B fél", míg a második kísérletben "B
fél tartozik A-nak 50 fonttal". Súlyos szemantikai elemzések után jutottam
oda, hogy a két mondat ugyanazt jelenti. A fejezet teljes tartalmát gyanúsnak
találom, én teljesen másként ismerem a kísérletet és annak következtetéseit.
Az ártatlanság vélelme jelszó alatt megengedhetőnek tartom a feltételezést,
hogy a könyv angol eredetije adja a pontatlanságok forrását.
A kísérlet lényege a következő:
A befektetőnek választania kell:
biztos 3000 dolláros nyereség vagy
80 százalék valószínűséggel 4000 dolláros nyereség és 20 százalékos valószínűséggel
zéró nyereség között.
Ebben a szituációban az emberek többsége elutasítja a kockázatot, és a biztos nyereséget választja.
A második esetben a befektetők a
következő két lehetőség közül választhattak:
biztos 3000 dollár veszteség vagy
80 százalék valószínűséggel 4000 dollár veszteség és 20 százalék valószínűséggel
zéró veszteség.
A válaszadók több mint 90 százaléka kockáztatott volna - azaz újra igazolódott Kahneman és Tversky tézise, hogy az emberek igyekeznek elkerülni a biztos veszteséget, és ezért hajlandók kockázatot is vállalni.
Mindezzel szemben a Freddie Strasser - Paul Randolph könyv magyar fordításában az szerepel, hogy vannak olyan emberek, akik kudarckerülők és vannak olyanok, akik kockázatkerülők. A kísérlet szerint csaknem mindannyiunkra igaz, hogy bizonyos körülmények között (főként a biztos nyereség tudatában) elkerüljük a kockázatot és szinten mindnyájunkra igaz, hogy a biztos veszteségek elkerülése végett hajalndóak vagyunk kockázatot vállalni.
Sipos Tünde
2007. május 18.