Lektori hozzászólás Munk Veronika:
Bourdieu és a televízió
című recenziójához
Nincs semmi meglepő abban, hogy mind a recenzens, mind a lektor zavarban van
Bourdieu indulatos röpiratai kapcsán. Nehéz volna ugyanis akár elmélet-töredéknek
is nevezni a három kis írással együtt kiadott egyetemi előadásokat - az embernek
leginkább az jut eszébe, amikor a neves író már mosodai - és zálogcéduláit is
kiadhatja gyűjteményes kötetben, épp annyi példányt adnak el majd belőle, mint
nagyregényéből. Komolyra fordítva: az elemzők tehát jobb híján arra tettek kísérletet,
hogy a bourdieu-i életmű egészében értelmezzék szövegeket - lévén azok önmagukban
elméletként értelmezhetetlenek. Ez a próbálkozás a két megközelítésből
már többé-kevésbé sikerült is, de egyikük sem tette fel azt a kérdést: honnan
a nyilvánvaló düh, ami ezt a nyughatatlanul kíváncsi embert így fűti?
Az egyik kézenfekvő választ maga adja meg a szövegben: ez természetesen a személyes
érintettség. Bourdieu állandó munkatársa egy markánsan baloldali folyóiratnak,
amelyet több alkalommal említ, mint méltóságát megőrzött, független sajtó példáját
(szemben a média, elsősorban pedig a televízió világával). Szintén nehéz nem
észrevenni a tévészerepléseken roadshow-zó "tudós kollégákkal", "szakértőkkel"
szembeni leplezetlen megvetést (akiket "fast thinkerek"-nek
nevez, gyors, könnyen emészthető, repetitív és reciklálható megnyilvánulásaikra
utalva).
Ez persze nem elégséges indok, a kérdésre valóban az életmű egésze adhat választ. Onnan nézvést az előadásokban kifejtettek valóban beleillenek a helyenként diszpozicionális cselekvésfilozófiának [1] nevezett teóriába.
Bourdieu számos kutatási területe
közül az egyik az értelmiség szerepének vizsgálata köré szerveződött. Már a
hatvanas években foglalkozott a kultúra örökítéséért felelős, egyfajta monopóliumtulajdonosként
leírt értelmiséggel, akkor abszolút pozitív szerepet tulajdonítva nekik. Utóbb,
a mező-elmélet kidolgozása és a fő mű (La Distinction) megjelenése idején az
értelmiség már kompetencia-halmozó, diffúz szerepben mutatkozik az írásokban
- köszönhetően annak, hogy a társadalmi tér fogalma differenciált mezőket foglal
magában (jog, tudomány, politika etc.). Ugyanebben a koncepcióban
a kultúra szintén differenciáltan és egyben tágabb értelemben, mint társadalomszervező
erő mutatkozik meg. Mi több: a kultúra alapvető princípiuma a társadalom működésének
- a kulturális tőke átörökítése az egyén és a család döntéseinek elsődleges
motorja.[2]
Úgy vélem, ugyanezt az értelmiségi szerepkritikát leljük fel a televízióról
szóló előadásokban is - valóban, mint a recenzens és lektora említik, itt specifikusan
az újságíróknak és politikusoknak címezve. Ám míg korábban a határok átlépése
inkább elméleti probléma volt, ezekben a szövegekben egészen pragmatikus színezetet
kap (korlátozott látókör, felkészületlenség, cenzúra - lásd "omnibus"
hírek- , és öncenzúra - lásd nézettségért folyó harc). Érdekesség: bár ebben
a szövegben folyamatosan hangsúlyozza, hogy nem az újságíróról, mint személyről
(ágensről) beszél, voltaképpen nagyon is: az autonómiát, az értelmiségi szellemi
autonómiát kéri (kérné) számon mind a politikusokon, mind rajtuk. Ebben
az értelemben a köznapi fogalmak szerint is elvárható, hogy az értelmiségi valamennyi
cselekvése értékvezérelt legyen, elsősorban az egyetemes normák és nem a szűkebb
társadalom érdekei mentén szerveződve. Hasonlót fogalmaz meg Bourdieu több helyen
maga is, elismerve, hogy keskeny a reprezentációs mezsgye a szakmai teljesítmény
és a széles körben elismert tudományos siker között.[3]
Mindaz tehát, ami ebből a szövegből kitüremkedik, az elemzői kognitív disszonancia: a mező-elméletből következően a média (ezen belül a televízió) önállóan konstituálja szabályait, és éppen úgy hozzájárul a társadalmi rendszer újratermeléséhez, mint az iskolarendszer (Bourdieu több helyen elemzi, hogyan hat az elitiskolák fenntartása a status quo lényegében változatlan fennmaradására).
A média ugyanakkor - Bourdieu logikájából
következően, szerény interpretációm szerint - egyben hatalmi mező is,
éppúgy, mint politika. Utóbbinak közvetlen, előbbinek közvetett célja az állami
tőke (illetve az azt alkotó tőkekoncentráció) feletti ellenőrzés megszerzése
- ide értve a mára primátust élvező információs (és benne: a kulturális)
tőkét is. (Ennek bizonyítására maga B. hoz számos példát, a legnagyobb
médiacégek tulajdonosainak gazdasági és politikai "beágyazottságát"
emlegetve.)
Ebből következően a harc mezejére lépett ágensek és szereplők nem engedelmeskednek
a mező immanens szabályainak, hiszen épp ezek felülírására, az ezek feletti
omnipotenciára törekednek.
Bourdieu talán ezért dühös, mert saját paradigmáján kívülről ágál: mert nem éri be azzal, hogy magyarázza a világot - szíve mélyén szeretné azt megváltoztatni.
Jegyzetek:
[1] Pierre Bourdieu: A
gyakorlati észjárás. A társadalmi cselekvés elméletéről. Napvilág kiadó,
Budapest 2002 p. 31, 97 [vissza]
[2] Egyik legérdekesebb, bár nem közvetlenül ide tartozó, számos előadásban
is kifejtett elmélete arról szól, hogyan megy végbe a különböző -európai, japán,
tengerentúli- társadalmakban az anyagi tőke mindenhatóságának devalválódása
az elit szemléletmódjában, hogyan fordulnak egyre inkább a "hálót adj,
ne halat" elv felé a gazdasági tőke birtoklói. [vissza]
[3] Pierre Bourdieu: Sartre avagy a totális értelmiségi feltalálása. Világosság
1993/3. [vissza]
Az összefoglalót készítette: Mihalik Judit,
2007. május 30.