George Gerbner: A média rejtett üzenete
Palovits Ildikó recenziójához
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
Gerbnernek az az érvelése, amivel a kereskedelmi média káros hatását próbálja
alátámasztani, a piac terjedésének általánosabb kritikáihoz áll közel. Még mielőtt
a tulajdonosok számának csökkenéséről, s a kínálat "áramvonalasításáról"
beszélne, a média diszfunkcionális voltát a történetek szerepe felől próbálja
általánosabban megragadni. Azt mondja, a történetek bonyolult társadalmi funkciói
(normák beállítása, tájékoztatás, kognitív technikák stb) eredetileg úgy érvényesültek,
hogy a történetmondó a történet hallgatójával körülbelül azonos életvilágban
élt, ezért az általa mondott történetek relevánsak voltak a hallgató életére.
A történetmondás motivációja pedig nem más volt, mint a történetek szociális
funkciójának gyakorlása, egyszerűbben: maga a történetmondás. A kereskedelmi
média esetében azonban a történeteket olyanok mondják, akiknek nem sok közük
van a hallgatók konkrét környezetéhez, s a történetmondás motivációja itt nem
csak maga a történet, hanem a nyereségtermelés is. Emiatt várható, a történetek
társadalmi szerepében diszfunkciók állnak be, mondja. Kézenfekvő a párhuzam
Polányi Károlynak azzal az állításával, hogy a gazdaság alapvetően az emberi
társadalmak általánosabb működésébe beágyazott, azoktól nem függetleníthető
funkció volt, s csak a szabad piacgazdaság létrejöttével vált önálló intézménnyé.
Szerinte az a folyamat, hogy a többi társadalmi funkció később becsatornázódik
ebbe az önállósított gazdaságba, diszfunkciókhoz vezet: az árunak tekintett
természeti erőforrásokat vagy emberi munkaerőt a gazdasági logika nem úgy, vagy
nem csak úgy fogja kezelni, ahogyan annak természete megkívánná, mivel természetük
nem csak gazdasági. Az eltérésekből pedig problémák adódhatnak.
Gagyi Ágnes
2007. június 6.